باغبانی

گل های چهار فصل برای باغچه حیاط ، کدام گیاه را بکاریم؟

در این مقاله از ویکی‌ساختمون می‌خواهیم 7 نمونه گیاه فضای باز و بومی ایران را که مناسب چهار فصل هستند به شما معرفی کنیم. توجه داشته باشید که منظور ما از بومی ایران، تاریخچه‌ و شناسنامه‌ ایرانی گیاه نیست. بلکه گیاهانی را که به شما معرفی می‌کنیم که در شرایط آب و هوایی ایران به خوبی رشد می‌کنند و در اصطلاح همیشه سبز هستند. در ادامه با برخی از انواع گل های چهار فصل برای باغچه حیاط آشنا می‌شوید.

1- شمشاد، گیاه شادی آور باغچه حیاط شما

شمشاد برای باغچه حیاط

این گیاه همیشه سبز و چهار فصل را احتمالا در پارک‌ها، فضای سبز شهری، بلوارها و باغچه حیاط خانه‌ها زیاد دیده‌اید! از این گیاه زیبا اغلب در کناره‌ دیوار‌ها و یا به منظور ایجاد مسیر و یا حریم خصوصی در باغ و حیاط استفاده می‌گردد. شمشاد گیاه بسیار با دوامی است و ماندگاری بسیار بالایی دارد. تکثیر این گیاه هم از طریق کاشت بذر و هم از طریق کاشت قلمه امکان پذیر می‌باشد. یکی از ویژگی‌های خوب این گیاه که آن را به یک گیاه مناسب باغچه حیاط تبدیل کرده امکان هرس آن در هر وقتی از سال است!

مطلب پیشنهادی: گل‌های مقاوم در برابر گرما را بشناسید و با داشتن آن‌ها لذت ببرید

2- درخت چهار فصل کاج

کاج چهار فصل برای باغچه حیاط

درخت کاج یکی از معروف‌ترین درخت‌های همیشه سبز می‌باشد که برای استفاده در باغچه حیاط بسیار مناسب است. درخت کاج گونه‌های مختلفی دارد و با شکل‌های متنوعی می‌تواند زینت‌بخش فضای سبز حیاط تان باشد. درخت کاج حدودا به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز داشته و باید نور کافی به آن برسد. این گیاه تقریبا در هر خاکی رشد می‌کند و نیازی به کود دهی ندارد. تکثیر درخت کاج نیز از طریق بذر آن امکان‌پذیر می‌باشد.

برای مطالعه: پایدار سازی ساختمان

3- گل پاپیتال همیشه سبز، مناسب برای آپارتمان و باغچه حیاط

گل پاپیتال چهار فصل برای باغچه

گل پاپیتال یکی از گل های رونده همیشه سبز و از مناسب‌ترین گل‌های چهار فصل برای باغچه حیاط است که محبوبیت زیادی دارد. رونده به این معنی که اگر آن را در کنار دیوار، ستون و یا تنه‌ی درخت بکارید، از آن بالا رفته و منظره‌ی بسیار جذابی را ایجاد می‌نماید. این گیاه عمر طولانی و سازگاری بسیار زیادی با محیط خود دارد. بد نیست بدانید که پاپیتال ابلق نسبت به پاپیتال معمولی مقاومت بیشتری نسبت به شرایط محیطی دارد. در تصویر بالا نمونه‌ای از پاپیتال رونده‌ی ابلق که از باغچه و دیوار خانه بالا رفته نشان داده شده است. زیبا نیست؟ جالب است بدانید که نام دیگر این گیاه بسیار زیبا “عشقه” است!

مطلب پیشنهادی: وسایل باغبانی : انواع آن + معرفی بورس لوازم باغبانی

پاپیتال نیاز به مراقبت و کود دهی دارد. تکثیر پاپیتال از طریق قلمه‌گیری و خوابانیدن ساقه‌ها امکان‌پذیر می‌باشد. اگر شما نیز عاشق گیاه عشقه شده و آن را برای کاشتن در باغچه‌ حیاط انتخاب کرده‌اید، بهتر است کمی درباره آن تحقیقات بیشتری کنید. زیرا مثلا بعضی از گیاهان از جمله درخت سیب اگر در کنار گل رونه پاپیتال کاشته شوند آسیب می‌بینند. پس بهتر است که در این باره آگاهانه‌تر عمل کنید.

4- گیاه همیشه سبز نخل مرداب یا همان گل پنجه کلاغی

گیاه همیشه سبز نخل مرداب

پنجه کلاغی یا نخل مرداب یکی دیگر از گل‌های چهار فصل برای باغچه حیاط است. همانطور که در تصویر بالا مشخص است این گیاه را می‌توانید با ساقه بلند و پوشش چتری انتهای آن بشناسید. اگر نور کافی به این گیاه برسد ساقه‌های قوی‌تر و برگ‌های انتهایی آن پر پشت‌تر و زیباتر شده و جلوه‌ی بیشتری دارند. شرایط مناسب برای رشد این گیاه محیط‌های باتلاقی و پر آب است. پس تا می‌توانید آبیاری این گیاه را جدی بگیرید. تکثیر گیاه نخل مرداب از طریق تقسیم بوته و قلمه‌گیری امکان‌پذیر می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: معرفی 14 نوع از گیاهان گلدار آپارتمانی زیبا با نحوه نگهداری

5- درخت برگ بو، یک گیاه همیشه سبز خوش بو

گیاه برگ بو چهار فصل برای باغچه حیاط

درخت همیشه سبز برگ بو جز آن دسته از گیاهانی است که مقاومت خوبی داشته و نگهداری از آن آسان است. برگ بو را نیز می‌توان یکی از مناسب‌ترین گل های چهار فصل برای باغچه حیاط دانست. این گیاه هم به صورت درخت و هم به صورت درختچه وجود دارد. درخت برگ بو به آبیاری متوسط و نور مستقیم نیاز دارد و برای زندگی در خاک باغچه حیاط آماده است. تکثیر این گیاه نیز از طریق کاشت بذر و قلمه‌گیری امکان‌پذیر می‌باشد. جالب است بدانید که برگ‌های این گیاه به صورت دمنوش و جوشانده برای درمان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر شما هم اهل استفاده از داروهای گیاهی هستید، حتما درخت برگ بو را در انتخاب‌هایتان قرار دهید.

برای مطالعه: تخریب ساختمان

6- درختچه الاگنوس، یک گیاه زینتی چهار فصل

درختچه الاگنوس، یک گیاه زینتی چهار فصل

این درختچه با برگ‌های ابلق و بسیار زیبایی که داراست در بسیاری از مواقع به عنوان یک گیاه زینتی همیشه سبز برای طراحی فضای سبز شهری و در باغچه حیاط و فضای سبز حیاط ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. الاگنوس در مقابل گرما و خشکی هوا مقاومت بالایی دارد. این گیاه سرما را نیز تا حدودی تحمل می‌کند اما برای مناطق سردسیر که یخبندان‌های طولانی دارند مناسب نیست. اگر در مناطق بسیار سردسیر زندگی نمی‌کنید، می‌توانید الاگنوس را نیز یک گزینه‌ی خوب از گل های چهار فصل برای باغچه حیاط در نظر بگیرید.

درختچه الاگنوس، از گل های چهار فصل برای باغچه حیاط

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده از این گیاه نیز مانند شمشاد به عنوان حصار و حائل استفاده می‌شود. اگر الاگنوس را به صورت هرس شده و منظم ببینید شاید آن را با برخی از انواع شمشاد اشتباه بگیرید.

7- بوته‌ زرشک زینتی، مناسب‌ترین گل‌های چهار فصل باغچه

بوته‌ی زرشک زینتی، مناسب‌ترین گل های چهار فصل باغچه

بوته‌ زرشک زینتی بر خلاف درختچه الاگنوس در مقابل گرما کم طاقت است اما سرما و یخبندان را به خوبی تحمل می‌کند. بوته‌ زرشک نیز هم از طریق قلمه‌زنی و هم از طریق کاشت بذر تکثیر می‌شود. این گیاه علی‌رغم مقاومت بالایی که دارد، اگر نور کافی ببیند، به درستی آبیاری شود و خاک مناسبی داشته باشد، زیبایی‌اش شما را مسحور می‌کند.

ل های چهار فصل برای باغچه حیاط

سخن آخر

در این مقاله از ویکی‌ساختمون سعی کردیم تا تعدادی نام گل های چهار فصل برای باغچه حیاط را به شما معرفی کنیم و شما را با برخی از ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا نماییم. با خواندن این مقاله متخصص نمی‌شوید، اما سر نخ مطلب را به دست خواهید داشت و بهتر می‌توانید گل و گیاه مناسب برای باغچه حیاط‌تان انتخاب نمایید. اگر شما نیز تجربه کاشت هر یک از این گل های چهار فصا برای باغچه حیاط را داشته‌اید، تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

13 دیدگاه

    1. با سلام و احترام
      ممنون که نظر خود را ثبت نمودید.
      در زمان به‌روزرسانی محتوا، اگر مطلب خوبی بود که در محتوا به آن نپرداخته ایم، حتما اضافه خواهیم نمود.
      شما گل خاصی را مدنظر دارید که در این محتوا وجود ندارد؟

  1. سلام دوستان میدونید برای کاشت درخت داخل حیاط خونه چه شرایطی باید فراهم باشه؟ ما داخل حیاط خونمون کلی باغچه داریم و کم و بیش گیاه داخلش کاشتم حالا تصمیم دارم که درخت بکارم و اینکه بنظرتون میتونم خودم درختای مختلف بکارم یا از باغبان کمک بگیرم؟ اگه تجربه ای دارید ممنون میشم با من درمیون بذارید.

      1. با سلام
        ممنون از اینکه به کاربران ویکی ساختمون پیشنهادات سازنده ارائه می‌فرمایید. شماره تماس خود را هم بگذارید تا از کارگشا با شما تماس بگیرند و شما در دسته بندی باغبان در لیست متخصصین کارگشا قرار گیرید. چنانچه ثبت درخواست باغبانی در نیشابور در وبسایت کارگشا ثبت گردد به شما و دیگر باغبان های آن منطقه ارجاع داده خواهد شد.

  2. سلام برای ما که مستاجریم چه گیاهی برای حیاطمون مناسبه که هم افتاب میخوره و هم اینکه با تغییر مکان خراب نشه

  3. با سلام و سپاس از مطالب زیبای شما؛
    برای سر درب منزل که معمولا در تابستان آفتاب‌خور زیادی دارد و همچنین ارتفاع خاک آن حداکثر چهل سانتی‌متر می‌باشد چه گل و گیاهی بکارم؟ پارسال یاس امین‌الدوله کاشتم ولی دو تاش خشک شد و از طرفی هم با توجه به ارتفاع کم خاک احتمال میدم جواب نده.
    ممنون میشم پاسخ رو به ایمیل من ارسال کنید.
    باغچه سر درب به عرض یک متر و طول شش متر می‌باشد و عمق ۶۰سانتی‌متر که چهل سانت خاک دارد.
    سپاس فراوان

  4. سلام وقتتون بخیر. برای آپارتمانای کوچیک میشه داخل لاستیکای ماشین گل و گیاه یا میوه های درخچه ای کاشت؟ خودم تجربه ی کاشتن داخل لاستیک نداشتم فقط دیدم.

    1. سلام.
      بله خب امکان کاشت گل در لاستیک ماشین هم وجود داره و میتونه همون کارکرد گلدان رو داشته باشه براتون. ولی از نظر تمیزکاری و ثابت بودن جاش در آپارتمان باید بررسی های لازم رو انجام بدید و درباره‌اش تحقیق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا