دانشنامه ساختمان

مراحل ساخت ساختمان ، صفر تا صد از خرید زمین تا محوطه سازی

این مطلب به کسانی که در حال ساختمان سازی هستند و یا قصد ساخت ساختمان را دارند کمک می کند تا با ذهنیتی سازمان یافته و منسجم درباره‌ی مراحل ساخت ساختمان ، دست به عمل بزنند.در این مقاله با بررسی صفر تا صد ساختمان سازی تمام مراحل ساخت ساختمان با عکس برای شما عزیزان شرح داده ایم.در هر بخش عکس ساختمان سازی در آن مرحله از کار آمده است تا شما مراحل ساخت یک ساختمان را با جزئیات کافی یاد بگیرید.

با توسعه‌ و فنی ‌تر شدن ساختمان سازی در کشور‌های مختلف، تغییر رویکرد  فراوانی نسبت به نحوه‌ی ساخت ساختمان، توسط سازندگان مدنظر قرار گرفته است که اغلب این تغییرات، به دلیل صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های عمرانی صورت گرفته‌اند.

از طرفی صاحبان پروژه‌های عمرانی سعی کرده اند تا به کمک پیشرفت تکنولوژی، از تجهیزات و مصالح با‌کیفیت‌تری نیز استفاده کنند.بنابراین علم روز دنیا در خدمت افزایش بهره‌وری و کیفیت ساخت سازه‌ها قرار گرفته و سازندگان ساختمان نیز با اشتیاق قابل توجهی از این امکانات بهره می‌برند.

پیچیدگی و گستردگی فنون درگیر در صنعت ساختمان، ما را در مجموعه‌ی کارگشا، به عنوان شرکتی با سابقه و در عین حال پیشرو در زمینه‌ی  ساختمانی، بر آن داشت تا با ارائه عکس مراحل ساخت ساختمان و عکس ساختمان سازی در این مقاله شما را با مراحل ساخت ساختمان از ابتدا تا انتها آشنا کنیم.

لیست مراحل ساخت ساختمان

ساخت ساختمان به عنوان محلی برای سکونت یا کار در عموم شهر‌های دنیا، کم و بیش از اصول، قواعد و مراحل مشخصی پیروی می‌کند.به عنوان مثال ساخت «پی» برای یک بنا، غیر قابل چشم پوشی است و نمی توان آن را نادیده گرفت و در همه جا این کار انجام می‌شود.بنابراین وقتی صحبت از مراحل ساخت ساختمان می‌کنیم، منظورمان برشمردن و توضیح چنین مراحل مهم و اجتناب‌ناپذیری است. در ادامه با ما همراه باشید تا تمام مراحل ساختمان سازی با عکس را برای شما شرح دهیم.

1- گود برداری و ساخت پی (فونداسیون)

با توجه به اندازه و نوع ساختمان، می‌بایست کل سطح زمین محل بهره برداری را تا عمق مشخصی خاک برداری کرد. گود برداری برای ساخت پی یا فونداسیون، به منظور تقویت استحکام و بُنیه‌ی ساختمان، انجام می‌شود

ابعاد پی علاوه بر اندازه‌ی ساختمان، به نوع خاک نیز بستگی دارد. برای ساخت پی، ابتدا باید قالب بندی آن انجام شود. پس از این «بتن مگر» سطح خاکی گودال را می‌پوشاند تا بتن فونداسیون با خاک تماس پیدا نکند و همچنین سطحی صاف برای ادامه‌ی پی سازی ایجاد شود. بعد از این مرحله است که آرماتور بندی و بتن ریزی پی انجام می‌‌شود.

2- آرماتور بندی اسکلت ساختمان

آرماتوربندی سیستمی است که از کنار هم قرار گرفتن میلگرد‌های در هم تنیده و بتن به وجود می‌آید. بتن به تنهایی نمی‌تواند تنش‌های کششی ناشی زلزله و سایر ارتعاشات را تحمل کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

58 دیدگاه

  1. سلام
    بسیار عالی و آموزنده بود
    بخصوص برای من که اولین پروژه ام را شروع کرده ام

    ممنونم

  2. سلام ، جناب مهندس بسیار عالی ، ولی بهتره گچ کاری مرحله آخر باشه بخاطر اینکه گچ رطوبت نگیره

    1. سلام بر شما کاربر گرامی
      دقیقا همین طور هست که می‌فرمایید.
      ما هم با توجه به علم ساختمان سازی و تجربه های اجرایی، آخرین مرحله قبل از چیدمان دکوراسیون منزل، گچ کاری همزمان با اجرای نمای ساختمان را در محتوا ذکر نموده ایم.
      با گفته شما هیچ مغایرتی ندارد.
      باز هم اگر مسئله‌ای هست بفرمایید تا بررسی گردد.

  3. باسلام وعرض ادب و احترام اینجانب محمد نوروزی دارای نمایندگی رسمی وسایل روشنایی در پروژه های بزرگ ساختمانی با تخفیف بالاتر از همه جا در خدمت شما عزیزان هستیم .۰۹۱۹۱۱۴۲۴۸۷

  4. درود فراوان راهنمای کامل و مفیدی بود. اطلاعات خوبی رو میشه ازش کسب کرد. دمتون گرم و پایدار باشید.

    1. سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی ندارد، می‌توانید ابتدا گچ و خاک و سپس شیارزنی و اقدامات مربوط به تاسیسات را انجام دهید.
      موفق و پیروز باشید.

    1. ممنون از شما
      امیدواریم شما هم همیشه سالم و شاد باشید.
      خوشحال میشیم باز هم نظراتتونو در ویکی ساختمون ثبت نمایید.

      1. سلام و درود ببخشید اگه شخصی بخواد در زمینه ساخت و ساز ساختمان از صفر تا صد به طور کاملا حرفه ای ادامه تحصیل بده شما چه رشته تخصصی رو پیشنهاد میدید ؟. متشکرم

      2. البته تخصص من جوشکاری صنعتی و ساختمانیه. دوره های بازرسی جوش رو هم 10 سال پیش گذروندم .میخواستم ادامه تحصیل بدم کلا به کارهای ساخت و ساز علاقه دارم ممنون میشم راهنمایی کنید.

  5. سلام بسیار عالی انشالله همینطور که راهنمایی کردید خداوند یه خونه بزرگ تو هر جایی که دوست دارید بهتون بده . آمین

  6. سلام خیلی عالی انشالله همینطور که راهنمایی کردید خداوند هم یه خونه خوشکل هر جایی که دوست دارید بهتون بده. آمین

    1. با سلام و احترام
      موضوع این است که وقتی در مورد فرآیند یک کار، یا همان ساختار شکست پروژه ساختمانی صحبت می شود نمی توان تقدم و تاخر مراحل را تغییر داد، این محتوا با عنوان مراحل ساخت خانه، تشریح یک سری مراحل و اقداماتی است که باید صورت بپذیرد و نمیتوان تغییری در روند داد.

  7. بقول قدیمی ها باید از 7خان رستم رد شد برای خونه ساختن. مطلب مفیدی بود لذت بردم از خوندنش. موفق و سربلند باشید.

    1. با سلام و احترام
      بله متاسفانه شرایط برای کسانی که می خواهند خانه خریداری کنند، خیلی سخت و مبهم است.

  8. باسلام وممنون از مقاله جامع و کامل شما.به نظر شما با چه مبلغی می توان به کار ساخت و ساز ساختمان وارد شد

    1. با سلام و احترام
      با توجه به اینکه هزینه ساخت به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ شما می‌توانید اطلاعات پروژه خود را در سایت متری چند وارد نمایید و علاوه بر هزینه ساخت پروژه، برنامه زمانبندی پروژه خود را نیز دریافت نمایید.
      https://metrichand.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا