باغبانیمعماری و زندگی

معرفی 14 نوع از گیاهان گلدار آپارتمانی زیبا با نحوه نگهداری

گیاهان گلدار آپارتمانی با رایحه‌ای فرح بخش، زیبایی را برای خانه شما به ارمغان می‌آورند. با اینکه گیاهان گلدار خانگی از زیبایی و طراوت بالایی برخوردار هستند اما برخی از آن‌ها تنها با توجه زیاد زنده می‌مانند. بنابراین، سعی کنید با مراقبت و نگهداری مداوم از گیاهان گلدار آپارتمانی، محیط زندگی خود را با طبیعت پیوند دهید؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

1- بنفشه آفریقایی (Saintpaulia)

گیاهان گلدار آپارتمانی زیبا

بنفشه آفریقایی به دلیل اینکه یک گیاه خانگی بی‌آزاری‌ست، بسیار محبوب است. این گیاه مورد علاقه افراد زیادی است؛ زیرا به یک دوره استراحت خاموش نیاز ندارد، بنابراین در طول سال شکوفا می‌شود.

اگرچه به نگهداری زیادی احتیاج ندارد اما این گیاه کوچک و برگ دار گاهی در ظرفی که امکان آبیاری از پایین را دارد، بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد. اگر ترجیح می‌دهید از گلدان استاندارد و بدون مخزن آب استفاده کنید، از قسمت بالا و با احتیاط آب بریزید و از ریخته شدن آب بر روی برگ‌ها جلوگیری کنید و بگذارید خاک بین دو آبیاری خشک شود.

  • نور: نور غیر مستقیم خورشید
  • آب: مرطوب نگه دارید و رطوبت را حفظ کنید.
  • انواع رنگ: بنفش، سفید و قرمز

2- بگونیا (Begonias)

گیاهان گلدار آپارتمانی

یکی دیگر از انواع گیاهان گلدار آپارتمانی بگونیا نام دارد. برای شکوفه دادن بگونیا به مکانی روشن احتیاج دارید اما آن را خیلی نزدیک پنجره قرار ندهید زیرا ممکن است آسیب ببیند. برخی از ارقام گیاه بگونیا با برگ‌های زیبا، دارای گل‌های رنگارنگ هستند.

  • نور: نور متوسط ​​تا زیاد
  • آب: به طور منظم آب و غبارپاشی کنید وگیاه را مرطوب نگه دارید.
  • انواع رنگ: بستگی به نوع بگونیا دارد.

مطلب پیشنهادی: خدمات گل و گیاهان در منزل ر ا به راحتی و با اطمینان از کارگشا طلب کنید

3- گیاه آناناسی یا گازمانیا (Bromeliad)

3- گیاه آناناسی یا گازمانیا (Bromeliad)

این گیاه عجیب و غریب از اعضای خانواده آناناس است. خوشبختانه، گیاه گازمانیا به اندازه درختان آناناس بزرگ نمی‌شود! گازمانیا با گل‌های رز رنگارنگ از دیگر گیاهان گلدار آپارتمانی متمایز می‌شود.

گازمانیا گیاهانی گرمسیری است و بسیاری از انواع آن اپی فیت یا گیاهان هوایی نام دارد که رطوبت را از طریق جو جذب می‌کنند. گیاه آناناسی در شرایط نور شدید به خوبی عمل می‌کند. این گیاه به آب زیادی احتیاج ندارد اما وقتی خوب آبیاری شد، بگذارید آب بین برگ‌ها به آرامی خشک شوند.

  • نور: نور روشن، غیرمستقیم
  • آب: به طور منظم آبیاری کنید، اجازه دهید آب بین برگ‌ها قرار گیرد.
  • انواع رنگ: صورتی، قرمز، نارنجی و زرد

4- آکالیفا پندولا (Chenille Plant)

4- آکالیفا پندولا (Chenille Plant)

گیاه آکالیفا پندولا رشد سریع و گلدهی طولانی دارد. این گیاه را می‌توان در تابستان در فضای باز پرورش داد و با خنک شدن دما در پاییز آن را به داخل منزل آورد. در زمستان تا حدی خاموش خواهد ماند، بنابراین تا زمان رشد جدید در بهار به آن غذا ندهید. گیاه آکالیفا پندولا برای رشد به رطوبت بالایی احتیاج دارد. برای سالم ماندن در محیط داخلی آن را غبارپاشی کنید.

  • نور: آفتاب کامل تا سایه جزئی
  • آب: به طور مداوم گیاه را مرطوب نگه دارید.
  • انواع رنگ: قرمز

5- کاکتوس کریسمس (Schlumbergera truncata)

5- کاکتوس کریسمس (Schlumbergera truncata)

کاکتوس کریسمی نیاز به توجه زیادی ندارد! حتی احتیاجی ندارد که در معرض نور قرار بگیرد تا جوانه‌هایی را برای گلدهی بیشتر رشد دهد. این گیاه عمر طولانی دارد و از قلمه به راحتی تکثیر می‌شود. نوک ساقه‌های گیاه در اندازه‌های مختلف، گلبرگ‌هایی به رنگ صورتی و قرمز ایجاد می‌کند.

کاکتوس کریسمس وقتی کنار پنجره قرار می‌گیرد، به خوبی رشد می‌کند. اجازه ندهید که این گیاه سرما ببیند زیرا به سرعت پژمرده می‌شود. کاکتوس کریسمس به خاک زهکشی خوب و رطوبت بالا نیاز دارد.

  • نور: نور روشن و غیرمستقیم
  • آب: به طور منظم و کامل آب دهید و به طور خوبی آب گیاه را زهکشی کنید.
  • انواع رنگ: صورتی و قرمز.

6- کلیویا یا لیلی کافیر (Clivia Miniata)

6- کلیویا یا لیلی کافیر (Clivia Miniata)

این گیاه خویشاوند آماریلیس است که از بذر رشد می‌کند و باید در داخل گلدان کاشته شود، بنابراین آن را در یک ظرف بزرگ نکارید. مانند آماریلیس، کلیویا هم دوره‌ای خفته را سپری می‌کند. این گیاه در شب و در اواخر پاییز خاموش می‌شود و به تاریکی مطلق احتیاج دارد. ساقه گیاه در هر زمانی جوانه خواهد زد و سپس می‌توان مراقبت‌های طبیعی را از سر گرفت.

  • نور: سایه و بدون نور مستقیم خورشید
  • آب: آبیاری را در زمستان متوقف کنید.
  • انواع رنگ: زرد یا نارنجی

7- اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

7- اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

اسپاتی فیلوم چنان از ماندگاری بالایی برخوردار است که از آن می‌توان به عنوان یکی از بهترین گیاهان گلدار آپارتمانی نام بُرد. این گیاه به نور مستقیم زیادی احتیاج ندارد و می‌تواند آبیاری گاه به گاه یا کم آب را تحمل کند.

برگ‌های براق و سبز تیره با برگ‌های سفید یا دسته‌هایی که خوشه‌های ریز گل را محصور کرده‌اند و تقریباً مانند برگ‌های متنوعی به نظر می‌رسند، جبران می‌شوند. این گل‌ها کمی معطر هستند. این گیاه حتی در سایه ترین خانه‌ها نیز گل خواهد داد.

  • نور: نور متوسط​​ و غیر مستقیم
  • آب: آبیاری منظم و غبارپاشی
  • انواع رنگ: سفید یا زرد

8- کالانکوئه (Kalanchoe blossfeldiana)

8- کالانکوئه (Kalanchoe blossfeldiana)

بسیاری از ساکولنت‌ها گیاهان آپارتمانی هستند که به مراقبت کمی نیاز دارند اما تعداد کمی از آن‌ها مانند شکوفه‌های کالانکوئه زیبا به نظر می‌رسند. مانند همه ساكلنت‌ها، این گیاه نیز خاک مرطوب را دوست ندارد.

گیاه باید از بهار تا پاییز مرطوب نگه داشته شود اما آبیاری زمستانه را به هفته‌ای یکبار محدود کنید. کالانکوئه بومی مناطق استوایی است و گرچه گیاهی دوست داشتنی و شکوفا می‌باشد، اما تجدید قوا در خارج از محدوده بومی گیاه دشوار است.

  • نور: خورشید غیر مستقیم
  • آب: وقتی خاک احساس خشکی می‌کند، آن را آبیاری کنید.
  • انواع رنگ: قرمز، صورتی، زرد یا سفید

مطلب پیشنهادی: درختچه‌‌ها و گیاهان آپارتمانی سایه دوست مناسب اقلیم ایران

دیگر انواع گیاهان گلدار آپارتمانی

برخی دیگر از انواع گیاهان گلدار آپارتمانی در زیر آورده شده‌اند:

آماریلیس (Amaryllis)

آماریلیس (Amaryllis)

این گیاه را در یک نقطه روشنی قرار دهید. نور کم باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید. شکوفه‌ها حدود شش هفته بعد ظاهر می‌شوند و یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد تا گل بدهند. در اواخر تابستان، شاخ و برگ گیاهان را قطع کنید و تا مدتی به آن آب ندهید. سپس دوباره فرایند آبیاری را شروع کنید.

ارکیده (Phalenopsis)

ارکیده (Phalenopsis)

ارکیده‌های ظریف مثل ظاهرشان شکننده نیستند! آن‌ها ماه‌ها گل‌های خود را حفظ می‌کنند و می‌توانند سال‌ها با کمی مراقبت زندگی کنند. آن‌ها نور روشن و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهند، بنابراین هفته‌ای یکبار به ارکیده‌ها آب بدهید تا آب از ته گلدان خارج شود.

پوینستیا (Poinsettia)

پوینستیا (Poinsettia)

پوینستیا مناسب برای شادی، جشن‌ها و تعطیلات است اما در واقع با مراقبت مناسب ماه‌ها گل‌های خود را حفظ می‌کند. هنگامی که گیاه پوینستیا خود را به خانه می‌آورید (به خصوص در هوای سرد)  آن را بپوشانید زیرا سرما باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. همچنین اجازه ندهید آب درون ظرف باقی بماند.

هیبیسکاس (Hibiscus)

هیبیسکاس (Hibiscus)

هیبیسکاس یکی از بهترین گیاهان گلدار آپارتمانی است. گل‌های بزرگ آن فقط چند روز دوام می‌آورند اما به طور معمول از بهار تا پاییز گلدار می‌مانند و چندین سال عمر می‌کنند. به آن نور زیادی بدهید تا گل‌هایش باز بمانند. خاک گیاه را در تابستان به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید ولی در زمستان باید تا حدی خشک باشد.

گل پامچال دروغین (Cape primrose)

گل پامچال دروغین (Cape primrose)

این گیاه چند ساله و همیشه سبز که به آن استرپتوکارپوس نیز گفته می‌شود، دارای گل‌های سفید، بنفش یا قرمز و شاخ و برگ مخملی شکل است. این گیاه می‌تواند سال‌ها به زندگی خود ادامه دهد. این گیاه نور زیاد را ترجیح می‌دهد. بگذارید خاک بین دو آبیاری خشک شود و برای جلوگیری از ایجاد لکه، روی برگ‌ها را مرطوب نکنید.

ابوتیلون گل گاوپنبه‌ای (Flowering maple)

ابوتیلون گل گاوپنبه‌ای (Flowering maple)

این گیاه که ابوتیلون نیز نامیده می‌شود، دارای گل‌های قرمز، زرد، صورتی یا هلویی رنگ است که تقریباً در تمام طول سال ظاهر می‌شود. این گیاهان به طور معمول تا چند سال دوام می‌آورند. این گیاه نور غیر مستقیم خورشید، ترجیحاً پنجره جنوبی یا غربی را دوست دارد. این گیاه را به گونه‌ای آبیاری کنید که یک اینچ (2.54 سانتی‌متر) از سطح خاک خشک شود.

سخن آخر

هر یک از گیاهان گلدار آپارتمانی که در بالا معرفی کردیم را می‌توانید در محیط زندگی خود نگهداری کنید. این گیاهان هر کدام دارای گل‌های بسیار زیبایی هستند که می‌توانند فضای داخلی خانه را زیبا کنند. پس اگر علاقه‌ای به گیاهان گلدار دارید، بهتر است با انتخاب یکی از آن‌ها، طراوت و شادابی را به زندگی خود بدمید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا