باغبانیمحوطه

12 ایده برای داشتن گلخانه در حیاط و تمرین یوگا در کنار گل ها

ایده گلخانه در حیاط می‌تواند ظاهر فضای بیرونی خانه را به کلی تغییر دهد. گلخانه‌ها به عنوان سازه‌های شیشه‌ای پتانسیل زیادی دارند تا در داخل حیاط ساخته شوند. هدف اصلی گلخانه‌ها، حفظ سطح گرما و رطوبت برای کمک به گیاهان برای رشد بهتر است. با این حال، روندهای جدیدی در حال ظهور هستند که نشان می‌دهند گلخانه‌ها به سرعت در حال تبدیل شدن به ساختار جدیدی در طراحی محوطه سازی ساختمان هستند. با ویکی ساختمون همراه باشید.

12 ایده برای داشتن گلخانه در حیاط

1- منبع تغذیه را برای فعال کردن گرما و نور راه اندازی کنید.

منبع برق را به ساختار گلخانه خود وارد کنید تا روند کار گلخانه‌تان کارآمدتر شود. اگر چه داشتن منبع تغذیه ضروری نیست اما این امر کمک می‌کند تا روند رشد گیاهان به درستی طی شود. همچنین، منبع تغذیه مناسب می‌تواند با بهبود دید در تاریکی شب، مدت زمانی که می‌توانید در گلخانه خود سپری کنید را افزایش دهد. افزایش پتانسیل باغبانی برای تمام فصول، راز شکوفایی هر چه بهتر گیاهان است.

12 ایده گلخانه در حیاط

2- محصولات خود را برای پایداری بیشتر رشد دهید

مزیت اصلی گلخانه این است که از گیاهان در برابر افت شدید دما برای کمک به قابلیت‌های رشد محافظت می‌کند. محیط گلخانه‌ای برای گونه‌های خاصی از گیاهان، به ویژه سبزیجات و سایر محصولات غذایی ایده‌آل است. در آب و هوای امروزی، موضوع پایداری در گلخانه بسیار مهم است.

مطلب پیشنهادی: ساخت گلخانه ؛ آشنایی با مراحل، پیش نیازها، اصول و مقرارت

پایداری به معنای استفاده همیشه از گیاهان گلخانه‌ها به عنوان خوراک روزانه است. 95 درصد از افراد هنوز از گلخانه‌های خود فقط برای تولید محصولات‌شان استفاده می‌کنند و بیشتر آنها دلیل این کار را داشتن مواد خوراکی روزانه خود می‌دانند. رشد گیاهان به وسیله گلخانه این اطمینان را می‌دهد که غذای شما کاملاً ارگانیک و سالم است.

ساخت گلخانه خانگی با ایده های خلاقانه

3- یک فضای کوچک جمع و جور ایجاد کنید.

در ایده گلخانه در حیاط نیاز به فضای زیادی نیست، گلخانه می‌تواند فضایی کوچک و جمع و جور باشد. یک طرح کوچک گلخانه را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید. این سه قفسه فضای زیادی برای پرورش نهال یا محصولات کوچک‌تر مانند گوجه گیلاسی یا کاهو فراهم می‌کنند.

انتخاب یک کابینت کوچک گلخانه‌ای که با استفاده از چرخ قابل حمل است، می‌تواند این امکان را به شما بدهد که کابینت گلخانه‌ای خود را جابه‌جا کنید و هر جایی که نور وجود دارد، کابینت را در آنجا قرار دهید.

ساخت گلخانه خانگی در حیاط منزل

4- به دنبال سایه باشید.

آفتاب مستقیم زیاد می‌تواند برای گیاهان جوان مضر باشد. بنابراین بهتر است که پرده‌هایی را در گلخانه خود نصب کنید تا بتواند مقدار آفتاب سوزان را کنترل کنید. هنگام خرید یک گلخانه، کاملاً منطقی است که پرده‌های مناسب را به عنوان لوازم جانبی در گلخانه نصب کنید. پرده‌ها گر چه گران هستند اما در ماه‌های تابستان سایه مناسبی را ایجاد می‌کنند.

پرده‌ها به طور خاص برای پیروی از شکل گلخانه شما طراحی شده‌اند و از گیاهان در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب محافظت می‌کنند و به تنظیم دمای داخلی نیز کمک خواهند کرد. پرده‌های کرکره‌ای خودکار با سنسورهایی که با کنترل از راه دور فعال می‌شوند، می‌توانند عملکرد شما را در گلخانه راحت‌تر کنند.

ایده ساخت گلخانه کوچک خانگی

5- در اطراف گلخانه یک باغ درست کنید.

در حالی که می‌خواهید از مزایای وجود گلخانه خود بهره‌مند شوید، ممکن است تمایل داشته داشته باشید که اطراف گلخانه خود را زیباتر کنید. برای این کار سعی کنید گلخانه در میان باغی در حیاط قرار گیرد و اطراف آن را با انواع و اقسام گیاهان تزیین کنید.

ایده های تصویری از گلخانه های کوچک در خانه های رویایی

6- طرح گلخانه‌ای دو منظوره را انتخاب کنید.

طرح گلخانه‌ای دو منظوره، هم مکانی عملی برای پرورش گیاهان خوراکی است و هم فضایی برای سپری کردن زمان جهت اوقات فراغت است. برای تطبیق هر دو جنبه در ابعاد مساوی، ساختاری را انتخاب کنید که یک منطقه نشیمن با مبلمان مناسب با منظره‌ای از محیط اطراف را فراهم کند. این ایده گلخانه در حیاط برای عصر و صرف یک لیون چای عالی است.

ایده گلخانه در حیاط

7- در گلخانه به یوگا بپردازید.

با تمرکز بر اینکه چگونه می‌توانیم به سلامت روان خود کمک کنیم، با یک متخصص همراه شوید تا مزایای ایجاد یک فضای بیرونی برای یوگا و مدیتیشن را به شما توضیح دهد؛ اما سعی کنید فضای کوچکی را در گوشه‌ای از گلخانه برای انجام کارهای یوگا مهیا کنید. این کار باعث افزایش سلامت روانی و آرامش بیشتر شما می‌شود. گیاهان باعث ایجاد احساس آرامش بیشتری می‌شوند و این برای داشتن فضایی آرام جهت یوگا و مراقبه ایده آل است.

ایده گلخانه در حیاط خانه

8- سبک طراحی  داخل گلخانه را تغییر دهید.

یک گلخانه مکان مناسبی را برای لذت بردن از باغ فراهم می‌کند، پس مبلمان را برای آرامش خود به این مکان اضافه کنید. یکی از بهترین نمونه‌های ایجاد یک طراحی مناسب، تزیین فضای بیرونی گلخانه است.

نیمکت پوشیده شده از تشک و انبوهی از کوسن‌ها را در نظر بگیرید تا به عنوان تختخواب روزانه از آن استفاده شود که جایی برای استراحت، خواندن و خوابیدن باشد. افزودن انواع پارچه‌های مختلف، فضا را لطیف کرده و احساس خوبی ایجاد می‌کند. فقط توجه داشته باشید که رنگ پارچه‌ها در زیر نور آفتاب به تدریج کمرنگ می‌شوند.

ایده گلخانه در حیاط منزل

9- از گلخانه برای سرگرمی استفاده کنید.

با عملی کردن یک ایده گلخانه در حیاط می‌توانید استفاده از این فضا برای سرگرمی بیشتر فراهم کنید. اگر دوست دارید صبحانه، ناهار یا شام خود را بیرون بخورید، پس می‌توانید یک گلخانه را به یک اتاق غذاخوری تبدیل کنید. یکی از مهم‌ترین روندهای سال‌های اخیر، ایجاد یک فضای چند منظوره است.

با داشتن یک گلخانه به عنوان یک فضای سرگرمی با نقاشی‌های دیواری، می‌توانید مدت طولانی‌تری را در خارج از خانه سپری کنید. یک گلخانه می‌تواند مدت زمانی که برای سرگرمی در فضای باز صرف می‌کنید را افزایش دهد.

ایده گلخانه در حیاط بزرگ

10- کار با منابع پایدار را یاد بگیرید.

به دنبال گلخانه‌ای تا حد ممکن پایدار باشید. به عنوان مثال استفاده از منابع آب پایدار، استفاده از بشکه‌ای برای جمع آوری آب باران و آب بازیافت شده، مثال‌هایی از عناصر پایدار هستند. با این کار می‌توانید بدون تأثیر منفی روی گیاهان، در میزان آبی که استفاده می‌کنید، صرفه جویی کنید. قوطی‌های قدیمی‌ غذا، منبع خوبی برای پرورش گیاهان هستند، کافی است آن‌ها را بشویید و یک سوراخ کوچک در انتهای آن‌ها ایجاد کنید.

ایده گلخانه در حیاط کوچک

11- گلخانه خود را با فانوس روشن کنید.

برای متفاوت کردن فضا، به ایده‌هایی از نورپردازی فکر کنید. اگر نمی‌خواهید برای سیستم روشنایی گلخانه زیاد هزینه کنید، از فانوس استفاده کنید تا محیطی روشن و رمانتیک داشته باشید. افزودن این فانوس‌ها پس از غروب خورشید در شب آرام تابستانی، حس عاشقانه به شما می‌دهد.

ایده گلخانه در حیاط با فانوس

12- از رنگ در گلخانه خود استفاده کنید.

افزودن رنگ‌ها در گلخانه‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در واقع فرصتی برای ایجاد یک نقطه کانونی زیبا را فراهم می‌کند. هماهنگی لوازم جانبی مانند کوسن‌ها و گلدان‌ها باعث می‌شود تا جلوه‌ای شخصی به گلخانه شما داده شود و از تاثیر رنگ در تمام طول بهره ببرید.

گل‌ها و گیاهان مورد علاقه خود را در سبدهای آویزی، قوطی حلبی، سبد‌های رنگارنگ قرار دهید. به طور کلی، استفاده از رنگ در ایده گلخانه در حیاط بسیار عالی است زیرا همه افراد و به ویژه کودکان را به گیاهان علاقه‌مند می‌کند.

ایده ساخت گلخانه کوچک د حیاط

بهترین جا برای احداث گلخانه در حیاط کجاست؟

انتخاب شما برای مکان گلخانه، به فضای موجود بستگی دارد. مهم‌ترین عامل منطقه‌ای که دسترسی راحت و آفتاب مستقیم را فراهم کند.

عوامل دیگری که باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • موقعیت: موقعیت جنوبی یا جنوب غربی بهترین مواجهه با نور خورشید را فراهم می‌کند.
  • پناهگاه: مجاورت با پرچین‌ها یا نرده‌هایی که در جهت باد غالب پناهگاهی را فراهم می‌کنند.
  • درختان: درختان باعث ایجاد سایه می‌شوند و خطر آسیب در هنگام طوفان را کاهش می‌دهند. (به عنوان یک عنصر حفاظتی)
  • خدمات: در نظر بگیرید که چگونه منابع آب و برق را به محل گلخانه هدایت خواهید کرد.

از قرار دادن گلخانه خود در سایه درختان بلند، نرده‌های مرزی یا دیوارها خودداری کنید زیرا این امر باعث جلوگیری از انتشار نور می‌شود. برای گلخانه‌های تکیه داده شده در مقابل دیوار، موقعیت رو به جنوب ایده آل است. سایر ملاحظات اساسی شامل مکانی برای گرفتن بادهای غالب برای اهداف تهویه و انتخاب محلی است که در فصول سرد از سرمای هوا دور باشد.

بهترین جا برای احداث گلخانه در حیاط کجاست؟

چه گیاهانی را می‌توانیم در گلخانه پرورش دهیم؟

شما می‌توانید طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات را در گلخانه پرورش دهید که می‌توانند به محصولات فصل سرد و گرم تقسیم شوند. محصولات فصل سرد مانند کاهو، کلم بروکلی، نخود فرنگی و هویج را می‌توان زودتر پرورش داد. محصولات فصل گرم مانند گوجه فرنگی، فلفل، فلفل قرمز و خیار در بهار و تابستان‌ در گلخانه رشد می‌کنند.

گیاهان زینتی خود را نیز فراموش نکنید. گل‌های شمعدانی، داوودی و اطلسی، اگرچه می‌توانند در فضای باز رشد کنند اما در گلخانه‌ها شکوفاتر می‌شوند و به شما گل‌های تازه برای ارائه می‌دهند. در اوج تابستان و برای داشتن ایده گلخانه در حیاط، شما می‌توانید گیاهان گرمسیری مانند ارکیده، کاکتوس و سایر موارد را پرورش دهید.

کلام آخر

ایده گلخانه در حیاط می‌تواند برای هر فردی جذاب باشد. گلخانه می‌تواند فضای حیاط را معنادار کند و برای اهداف مختلف اعم از کاشت گیاهان برای خوراک روزانه، ارتباط گرفتن با گیاهان و فضای سبز و حتی کسب آرامش با انجام یوگا استفاده شود. پس اگر حیاط بزرگی دارید، سعی کنید بخشی از آن را به یک گلخانه هر چند کوچک اختصاص دهید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا