معماری و زندگی

کرونا : رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل

کرونا (کووید-۱۹) بسیار واگیردار و مرگ‌آور است! در حالی که این ویروس دلهره زیادی در جوامع بین‌المللی ایجاد کرده است و حضورش در ایران را باید به منزله خانه جدید او دانست، اما ما معتقدیم: «پیشگیری از گسترش کرونا باید از خانه شروع شود.» درست است که زدن ماسک، استفاده از ژل‌های آنتی باکتریال، پوشیدن دستکش و عدم حضور در اماکن عمومی بسیار مهم است، اما رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل و همچنین ضدعفونی کردن مشاعات ساختمان در برابر کرونا قضیه‌ای دیگری است که باید جدی گرفته شود. در اینجا ما 11 نکته مهم سلامتی برای روبرو شدن با ویروس کرونا در محیط خانه را آورده‌ایم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

11 راهکار برای پیشگیری از کرونا

شستن دست ها برای مقابله با کرونا

1. دست خود را مرتباً بشویید

بعد از رسیدن به خانه، اولین کاری که باید انجام دهید، شستن دست‌ها است. بهترین روش این است که حداقل 20 ثانیه برای شستن دستان خود با صابون و آب گرم زمان صرف کنید. حتماً کف دست خود را، بین انگشتان دست، نوک انگشتان، پشت دست‌ها، شست و مچ دست خود را به خوبی بشویید. این کار باعث می‌شود از همین گام اول از گسترش کرونا در محیط خانه جلوگیری شود.

2- تلفن همراه خود را تمیز کنید

کروناویروس همچنین می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روزها روی سطوح سخت زندگی کند. اگر از مترو یا بی‌آرتی  یا هر مکان شلوغ دیگری دور می‌کنید، تلفن شما می‌تواند هزاران ذره ریز ویروسی بر روی خود داشته باشد. عادت داشته باشید گوشی خود را مرتباً با دستمال مرطوب ضد ویروسی (آنتی باکتریال) پاک کنید.

ویروس کرونا

3- صورت خود را لمس نکنید

تمام ساعاتی که بر روی صورت خود ماسک زده‌اید، از لمس ماسک و صورت خود اجتناب کنید. عادت‌های بدتان که باعث می‌شوند دستان خود را به سمت صورت‌تان ببرید را ترک کنید، برای مثال برخی افراد عادت دارند نوک بینی خود را بخارانند و یا دستان خود را زیر چانه قرار دهند و یا اصلاً ناخن انگشت خود را بجوند!

مطلب پیشنهادی: تبدیل اتاق خواب به اتاق کار ، بهترین روش برای قطع زنجیره کرونا

4- دستگیره درب خانه را تمیز کنید

دستگیره درب ورودی یکی دیگر از کانون‌های اصلی ویروس کرونا در محیط منزل است. به این دلیل که هر زمان که وارد خانه شدید، دست‌های کثیف خود را روی آن‌ها قرار می‌دهید. یک بسته از دستمال مرطوب ضد ویروسی (پد الکل) را در کنار درب قرار دهید تا مطمئن شوید که مرتباً بعد از باز کردن درب، دستگیره را تمیز می‌کنید.

نکات بهداشتی خانه برای مقابله با کرونا

5- هوای خانه را فیلتر کنید

در حالی که واحدهای مدرن تهویه مطبوع اغلب فیلترهایی برای جلوگیری از باکتری، گرد و غبار، کپک و آلودگی دارند، ممکن است همه آلودگی ها همانند ویروس‌ها را  از بین نبرند. در نظر بگیرید فیلترهای ماوراء بنفش را به واحد تهویه مطبوع خود اضافه کنید یا در خرید یک دستگاه تصفیه هوا سرمایه‌گذاری کنید.

مطلب پیشنهادی: پیشگیری از کرونا : آیا خانه شما برای مقابله با این ویروس آماده است؟!

6- از سفید کننده استفاده کنید

با تمیز کردن از طریق محلول سفید کننده، خانه خود را ضد عفونی کنید. با پاک کردن سطوح که اغلب لمس می‌شوند، می‌توانید تأثیر حضور و گسترش کرونا را کاهش دهید. لازم است سفید کننده با درصد مشخصی که بر روی ظرف آن نوشته شده است با مقداری آب مخلوط کنید تا کاملاً رقیق شود. فقط یادتان باشد، دستمالی که استفاده می‌کنید را دور بیاندازید.

تمیز کردن توالت برای مقابله با کرونا

7- توالت و حمام را تمیز کنید

علائم مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس جدید کرونا توسط مدفوع و لوله‌های ساختمانی قابل پخش شدن است. تمام سطوح داخل توالت حمام را مرتباً تمیز کنید. از دستگیره شیرآلات گرفته تا سیفون دستشویی، هر سطحی که دست با آن در تماس است را تمیز کنید. هواکش توالت را نیز بررسی کنید و ببینید آیا هوای آلوده را می‌تواند جذب کند.

8- آشپزخانه را فراموش نکنید

آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌هایی ممکن است کروناویروس گسترش یابد. هر سطحی که در حین تهیه غذا لمس می‌شود، می‌تواند ویروس را منتقل کند. بنابراین حتماً همه وسایل آشپزخانه (ظروف، قاشق و چنگال، لیوان و موارد دیگر) و میز ناهارخوری را به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید تا عاری از ویروس شوند.

تمیز کردن لباس برای مقابله با کرونا

9- مرتباً لباس‌های خود را بشویید

وقتی به خانه می‌آیید، کاپشن و لباس‌های بیرونی خود را برای شستن به کنار بگذارید. پس به طور مرتب لباس‌های خود را بشویید و هر بار که به بیرون از خانه می‌روید، سعی کنید با افراد و سطوح، برخورد فیزیکی نداشته باشید. اماکن شلوغ همانند مترو، اتوبوس و موارد دیگر، می‌توانند به سرعت ویروس را به پوشاک شما منتقل کنند.

10- کفش‌ها را بیرون از منزل بگذارید

خوشبختانه این فرهنگ را در بسیاری از خانواده‌های ایرانی مشاهده می‌شود،. اما نیازی به گفتن نیست که کفش‌ها می‌توانند انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها همانند کرونا را حمل کنند. حتماً کفش‌ها را از محیط داخل خانه دور نگه دارید و دستان خود را بعد از لمس کفش‌هایتان به خوبی بشویید و مرتباً از ضد عفونی کننده بر روی سطوح جاکفشی استفاده کنید.

تمیز کردن منزل برای مقابله با کرونا

11- از دعوت کردن میهمان خودداری کنید

تا زمانی که محل سکونت شما سالم نباشد، نباید افراد دیگر را به خانه خود دعوت کنید. از مهمانی‌های غیرضروری و حتی ضروری خودداری کنید. با این حال، اگر فردی سرزده وارد خانه شما شد، از او بخواهید نخست کفش‌هایش را بیرون از خانه دربیاورد و سپس دست‌های خود را بشوید.

کلام آخر

از آنجا که ویروس می‌تواند حداقل 2 تا 3 روز بر روی سطوح مختلف زنده بماند، رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل در برابر کرونا امری ضروری است. بنابراین با توجه به موارد بیان شده در بالا سعی کنید از گسترش ویروس در محیط خانه خود جلوگیری کنید. حتماً این موارد را جدی بگیرید، زیرا کرونای جدید می‌تواند خطرناک‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کردیم. همچنین از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های معتبر جهت آموزش و یادگیری برای مقابله با کرونا استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

111 دیدگاه

  1. سلام امیدوارم روز سرشار از انرژی داشته باشید و البته کی خبر خوب بشنوید

    ممنون کلی برام مفید بود واقعا

    دلم نیومد کامنت نزارم و تشکر نکنم – ممنون ادمین

  2. سلامو خسته نباشید .آیا اسپری کردن الکل یا وایتکس رقیق شده روی فرش و موکت در ازبین بردن ویروس موثر است و اینکه باعث خراب شدن فرش نمیشه

    1. سلام وقتتون بخیر
      الکل یا واتکس قطعا فرش و موکت را خراب خواهد کرد.
      می توانید از محلول سرکه و نمک استفاده کنید.

  3. سلام واقعا برام مفید بود اینجارو هم با اجازتون تو موبایل سیو کردم و هم برای دوستم تو واتساپ فرستادم هم اینجارو ببینه وهم نگاهی به سایتتون بندازه

  4. سلام و وقت بخیر. ببخشید یک سوالی داشتم از حضورتون، خواهش می کنم راهنماییم بفرمایید. ما یک ماه پیش قراری برای تعمیرات منزل گذاشتیم که تا به امروز که سی و یک خرداده به سبب کرونا به تعویق افتاده. تعمیرات شامل رنگ سقف ها و کاغذ دیواری کل خانه است به اضافه رنگ سرویس و سقف کاذب. مبالغی رو پرداخت کردیم و کاغذ دیواری هم تهیه کردیم که از ترس کرونا گذاشتیم همونجا بمونه. تو این مدت چند باری نقاش و شرکت خدماتی تماس گرفتند و پیگیر هستند که ما روزی رو برای شروع کار تعیین کنیم که ما مدام به بعد موکول می کنیم. تا همین جا هم قدری ضرر کردیم ولی کرونا بسیار خطرناکه و در تمام ماههای گذشته تو قرنطینه بودیم.
    حالا می خواستم شما لطفاً راهنمایی کنید، الان که به تیرماه رسیدیم و شرایط آب و هوایی مثل فصول سرد نیست، کار رو شروع کنیم؟ نقاش گفته کارشون بیشتر از یک هفته نیست (البته نمیشه به وعده هاشون اطمینان داشت) بچه ای در خانه نیست و خودمون هم امکان این که در این یک هفته جای دیگه بریم نداریم.
    اگر قرار به انجامش باشه چه روش ها و کارهایی پیشنهاد می کنید که ایمنی صددر صد داشته باشیم. باور کنید بسیار مستأصل شدیم.
    چه کنیم که موندیم وسط این پروژه ای که قرار بود مایه ی شادی و راحتیمون باشه. لطفا نظرتونو بفرمایید. متشکرم.

    1. سلام و شادباش
      باید پروتوکل های بهداشتی رو رعایت بشه، همه ماسک بزنن از هم فاصله داشته باشن، پنجره های خونه باز بشه، خدماتی ها وقتی مشغول به کار هستن، اطرافشون نباشین و موارد دیگه. به هر حال اگر نمیشه این موارد رو انجام داد، بهتر جواب احتیاط رو رعایت کنید و کار رو به بعد موکول کنید.سلامتی شما مهمتره از رنگ کردن دیواره.

  5. سلام ببخشید من شدیدا دچار وسواس شدم طوریکه وسواس فکری شدم و رو دیگران حساس ترم مثلا بچه همسایه امدا منزلمون بهش گفتم بره دستشو بشوره رلته شسته ولی من همش وسواس گرفتم نکنه مایع نزده مخصوص رفتم دمه خونشون پرسیدم گفتم مایع زدم ولی باز میشینم فکر میکنم خب با دستی که به شیر زده دوباره شیر اب و بسته نکنه الوده شده بخدا دیگه زندگی ندارم از این وسواسها چیگار کنم حالا بچه شیر و باز کرده و با همون دست بسته همش میگم نکنه طوری بشه تو رو خدا کمکم کنین این ویروس نکشتم این وسواس حتما منو میکشه

    1. با سلام و شاد باش
      نکات بهداشتی رو رعایت کنید در درجه اول، بعدش بی جهت به خودتون استرس ندید، ما کلاً تو زندگی خیلی چیزارو نمی تونیم کنترل کنیم، اما حداقل برخی از نکات رو انجام میدم که بتونیم سالم بمونیم. استرس زیاد برای سلامت جسمی و روحی خوب نیست، سعی کنید قوی باشید.

  6. سلام، باتوجه به مضر بودن استفاده زیاد از موادسفید کننده یا وایتکس (حتی رقیق شده) برای ریه ها، و باتوجه به اینکه ثابت شده که استفاده از آب و صابون برای از بین بردن ویروس مناسبه، میشه در صورتی که به الکل دسترسی نداشتیم از مایع دستشویی یا ظرف شویی برای تمیز کردن سطوح استفاده کنیم؟!

    1. با سلام و شاد باش
      تاکنون تنها برای شتشوی دست، استفاده از آب و صابون توصیه شده، ولی برای سطوح بهتر است از همان الکل استفاده کنید.

  7. سلام و عرض ادب و احترام
    وقتتون بخیر

    “” درمورد باز بودن پنجره‌های منزل تکلیف چیه؟ “”

    لطفا جواب بدین…
    تمام کامنت‌ها رو خوندم چند کاربر همین سوال رو داشتن ولی جوابی داده نشده.
    تشکر از آقای کاری بابت وقتی که گذاشتن،عمل شما بسیار باارزش است پاینده باشید.
    سپاسگزارم.

    1. با سلام و شادباش
      خیر، باز کردن درب و پنجره مشکلی ایجاد نمی کنه، فقط باید مطمئن باشیدکه پنجره پاسیو یا پنجره اتاق، همجوار خانه همسایه نباشد. پاسیو در بعضی ساختمان ها، دارای پنجره برای کلیه طبقات است، در نتیجه هوا از طبقه پایین به طبقات با بالا حرکت می کند و ممکن است وارد منزل دیگری شود. اما به طور کلی، پنجره ای که به فضای باز، باز شود مشکلی ایجاد نمی کند

  8. سلام. من تو یک طبقه مجزا از خانواده زندگی می کنم. فقط مادرم روزی دوبار به واحد من میاد. من به شدت دچار وسواس شدم و دائم دارم همه چیز رو میشورم یا ضدعفونی می کنم. با توجه به اینکه اصلا از منزل بیرون نمیرم چند بار در روز لازمه که وسایلی مثل کامپیوتر، موبایل یا سطوح منزلم رو ضدعفونی کنم؟

  9. با سلام
    من دو روز پیش متوجه شدم که به کرونا مبتلا شدم،
    اول سرما خوردگی خفیف بود و بعد ار نادیده گرفتن سرما خوردگی حالم بدتر شد و وقتی بیرون از خونه بودم مبتلا شدم،
    تو این حال همسرم هم زایمان کرده و نتونستم بچمو هنوز ببینم،
    بعد از اینکه به حال خودم مشکوک شدم و علائم اولیه رو دیدم خودم رو قرنطینه کردم،
    طی سه روز حالم از یه تب ۳۸ درجه ای و بیحالی و سرفه و … خیلی وخیم شد با اورژانس و یکی از بستگان که اگر نبودن معلوم نبود کی به دادم میرسید تماس گرفتم،
    بعد از رسین ایشون اورژانس اومد و اوپراتور من رو دید و از حال بد من ترسید و رفت پایین و کلی بهونه آورد و منو به بیمارستان نبرد،
    با ماشین شخصی کلی درمانگاه و بیمارستان چرخیدیم تا رسیدیم به شهدای یافت آباد و دکتر بعد از معاینه اولیه گفت که باید از ریه سیتی اسکن عکس بندازی،
    بعد از نزدیک دو ساعت بین بیمارای اورژانسی از کوچیک تا بزرگ نوبت به من رسید و پس از عکس مشخص شد خفیف گرفتم،
    گفتن خودتو قرنطینه کن
    فقط یه مورد به اشخاصی که فکر میکنن کرونا یه شوخیه،
    دردی که من کشیدم واسه کرونای خفیف بود از درد رو زمین افتاده بودم حس نداشتم ناله کنم از دردم کم بشه، ۸۰درصد قدرت بدنمو از دست دادم
    الان خیلی بهترم
    مراقب خودتون و بزرگترها باشید بیرون نرید که مرگ پشت در منتظر همه ماست و شوخی بردار نیست،
    ختم و تدفین بدون خانواده

  10. وسایلی ک از بیرون خریداری میکنیم را با چه چیزی ضدعفونی کنیم؟؟ مایع ظرفشویی خاصیت ویروس کشی ندارد؟؟

  11. سلام.امروزه الکل اتانول اصلا گیر نمیاد میشه برا ضد عفونی دست جایگزین بهتری استفاده کنیم.

  12. سلام دوست عزیز ، آیا اطلاع دارید که یک سطوح بعد از ضدعفونی شدن تا چند ساعت آنتی ویروس می ماند و نیاز به تمیز کردن مجدد نیست ؟؟ یا اینکه باید بعد از تماس مجدد ضدعفونی کرد ؟ و البته برای دستهایمان همینطور بعد از تمیز کردن با محلول ضدعفونی این دست تا چند ساعت آنتی ویروس می ماند و در صورت تماس با سطوح دیگر آلوده نمی شود ؟

    1. سلام و شادباش
      ویروس در تماس با الکل و وایتکس سریعاً از بین می رود، و اگر سطحی که ضدعفونی کردید و دوباره با دست آلوده شود، نیاز هست دوباره ضدعفونی کنید. دست شما بعد از شستن و ضدعفونی کردن، تا زمانی که با ویروس در تماس نباشید، مشکلی نخواهید نداشت.

  13. باسلام میخواستم بدونم بتادین هم برای ازبین بردن ویروس کمک میکنه ؟ اگه موثره حتی وقتی باآب رقیق بشه کارآیی داره ؟ ممنون مبشم راهنمایی کنید

  14. با سلام و تشکر بنده مطالب مفید شما و هموطنان عزیزم رو خوندم خیلی برام مفید بود امیدوارم با کمک هم از این بحران با صحت و سلامت عبور کنیم . خداوند یار و نگهدار همه ایرانیان

  15. سلام وقتتون بخیر همانطور که خانم دانشجوی پرستاری فرمودن سرکه فقط ضد باکتری هست نه ضد ویروس چون منم شنیدم ولی مطمئن نیستم ولی شما جواب قطعی تون این بود که ضدعفونی میکنه ممکنه اگر جواب درست رو میدونین بفرمائید با تشکر از وقتی که برای پاسخگویی میذارین

  16. سلام محلول دتول آیا برای ضد عفونی سطح مفید است؟من یک پیمانه از در محلول رو در 500میلی لیتر آب مخلوط کردم و برای ضد عفونی میز و کیبورد و موس و..به سر کار بردم.

  17. سلام
    خسته نباشید
    در پیامی تلگرامی نوشته بود برای ضدعفونی سطوح و دستها از محلول 5 به یک آب و سرکه طبیعی + مقداری گلاب اختیاری استفاده کنید با سامانه آنلاین 4030 مشورت کردم تایید نکردند ، شما چه نظری دارید ( لطفا در صورت امکان با ذکر منبع ) ؟
    متشکرم

  18. سلام…
    یه سوال پیش اومده واسم…توی این روزا با وجود ویروس کرونا تمیز کردن جداره بیرونی پنجره های خونه اشکالی نداره؟

  19. سلام
    ممنون از اطلاعاتتون
    سوال داشتم من گوشت خریدم
    اومدم خونه تو اب گرم گوشت و شستم
    بعدم تو نایلون گوست و فریز کردم
    ایا کفایته؟کلا گوشت رو چه جوری از الودگی مجافظت کنیم
    ایااب گرم کمک می کنه به از بین رفت نکرونا

    1. با سلام و شاد باش
      می تونید با محلول آب و سرکه گوشت رو تمیز کنید و بزاید چند دقیقه در محلول آب و سرکه بمونه، نترسید گوشت خراب نمیشه.

  20. سلام و خدا قوت
    ببخشید همسرم کارمند بانک هست و مراقبت ازش واقعا ديگه برام سخت شده خودمم باردارم حساسیتم خیلی بالا رفته کارم مدام ضدعفونی کردن خونه شده. وقتی همسرم مياد خونه با يه دستمال نخی که با وایتکس و آب رقیق شده عینک و گوشی و سوییچ و… و حتی گوشی خودمو ضد عفونی میکنم البته برای ضدعفونی هر کدوم هر بار اسپری مجدد میزنم ولی دستمال یکی هست به نظر شما کارم درسته یا باید دستمال های جداگانه استفاده کنم؟

  21. سوالی که دارم اینه که آیا شیرینی عید رو‌میشه خریداری کرد یا ممکنه ویروسی باشه؟وزارت بهداشت نظارتی داره که با دستکش،شیرینیها جابه جا بشه؟اگر سه یا ۴ روز قبل عید خریداری بشه ویروسی هم باشه ازبین میره در شیرینی که موجود زنده نیست؟

    1. سلام و شاد باش
      توصیه می شه از خرید محصولات باز خودداری کنید، شیرینی هم جژء این محصولات هست.

  22. آیا باز کردن در و پنجره ها ( برای مدت محدود و مشخص =برای عوض شدن هوای خانه ) در اوضاع حال حاضر یعنی ویروس کرونا ایراد دارد؟

  23. سلام ببخشید فرشهایی ک دادیم برا شستشو بعد شستشو چطوری ضد عفونی کنم
    ک خیالم راحت باشه
    چون معلوم نیست کارگرهای قالیشویی الوده ب کورنا هستن یا نه ممنون میشم

    1. سلام و شاد باش
      بله هیچ اطمینانی از این موضوعی که فرمودید وجود نداره، بهترین کار اینه که برای دو هفته و یا بیشتر، فرش را پهن نکنید، بگذارید در گوشه ای از اتاق باشه و فعلا استفاده نکنید. یا اینکه فرش را با مواد شوینده در حیاط بشورید، نه اینکه در خانه شامپو فرش بکشید!

      1. باسلام
        بابت نقدم عذر میخواهم چراکه بنده دانشجو پرستاری هستم. باید خدمت صاحب سایت عارض باشم بابت پاسخهای صادقه و مسئولانه شما سپاسگزارم اما بیشتر مطالعه بفرمایید یا حداقل از منابع موثق به نظرات دیگران پاسخ بدهید
        الکل زرد یا همان متانول خاصیت ضدعفونی کننده چندانی ندارد و نباید و اصلا استفاده گردد چراکه بسیار سمی است حتی از طریق پوست جذب میشود و عوارض جبران ناپذیری نظیر کوری در پی دارد فقط میتواند حداکثر30درصد ضدعفونی کند
        محلول آنتی باکتریال باعث از بین بردن ویروس نمیشود چرا که فقط باکتری را میکشد نه ویروس
        الکل یا سرکه با محلول هایی نظیر وایتکس و یا اسید نباید مخلوط شوند چرا که گاز سمی کلر آزاد میکند و باعث بیماری های تنفسی و زجر تنفسی میشود
        باتشکر

  24. با عرض سلام و خسته نباشی من یه سوالی داشتم اینکه من هر روز برای کار بیرون میرم و هوا خیلی سرد اینجا نمیشه که هر رو که میام کابشنم رو بشورم چیکار باید بکنم که از ویروس پاکش کنم

    1. با سلام و شاد باش
      اگر در محیط های عمومی نیستید و با افراد تماس فیزیکی ندارید، نیازی به شستوی روزانه ندارید، ولی اگر بلعکس باشه موضوع، لازمه برای اطمینان بیشتر لباس را بشورید.

  25. سلام وقت بخیر.آیا ماندن آجیل و ملزومات روزمره در صندوق عقب ماشین به مدت یک هفته باعث از بین رفتن ویروس میشه؟

    1. با سلام و شاد باش
      اگر شک دارید، بله بهتر هست مدت زمان بیشتری در گوشه‌ای از خانه این وسائل را قرار دهید. مدت زمان مشخصی برای این ویروس وجود نداره، ولی معمولا 3 تا 10 روز پیشنهاد میشه، ولی برای اطمینان بیشتر بگذارید برای دو هفته یا بیشتر در گوشه از خانه قرار گیرند.

  26. سلام ضمن تشکر فراوان وخسته نباشید بابت این همه اطلاعات بسیار مفید .سوال من :
    من بیشتر روز را بیرون از منزل هستم و مجبور هستم بنا به شغلم . برای ضد عفونی کردن لباس در برابر ویروس کرونا قبل از ورود به خانه چه باید بکنم آقای دکتر زالی فرمودند اول به محض ورود لباس ها را درلباسشویی بیندازید یا اینکه در آورده ودر یک کاور بگذارید .من چون به کرات مجبورم از خانه بیرون بروم و برگردم آیا با اسپری اب و سرکه یا الکل و….میتوان لباس ها را ضد عفونی کرد

    1. با سلام و شادباش
      بله می تونید با 60 درصد الکل یا سرکه لباس ها را شستشو دهید. اما بعد از هر دو روز یا سه روز، سعی کنید کلیه لباس ها را بشویید

  27. سلام لطفا منو راهنمای کنید
    من الکل زرد دارم و مقداری الکل سفید

    تا الان برا پوست از پنبه و الکل سفید استفاده میکردم
    برا سطوح پنبه و الکل زرد
    حالا شنیدم الکل سفید باید ۷۰ درصد باشه حتما؟ چقدر الکل سفید رو با چقدر اب مخلوط کنم؟
    الکل زرد چطور باید با آب مخلوط شه اگر بله لطفا نسبت را بفرمائید؟
    میشه نسبت اب و سرکه
    نسبت اب و واکتیس رو هم بفرمائید؟
    خواهش میکنم

    و سوال آخر اینکه من میوه را نشسته داخل یخچال می زارم و قبل از مصرف میشورم آیا اشکال داره؟ لطفا راهنمایی کنین

    1. با سلام و شاد باش
      بله حتما نزدیک 60 تا 70 درصد مخلول باید حاوی الکل باشه، مثلاً 7 لیوان الکل رو باید با 3 لیوان آب مخلوط کنید، در مورد نسبت سرکه با آب نیز از همین درصد استفاده کنید. در مورد شستن میوه هم حتماً قبل از قرار دادن در یخچال، میوه را بشورید تا از همان گام اول از تمیز بودن میوه مطمئن شده باشید.

      1. سلام آقا کیوان ، تحقیق شده سرکه و آب ۵۰ درصد باید باشه و محلول ضدعفونی خوبی برای میوه و سبزیحات هست ولی اسید آن انقدر قوی نیست که کرونا رو از بین ببره

        1. سلام و شاد باش
          قبلاً می گفتن مشکی نداره، ولی الان بهتر از الکل یا وایتکس استفاده کنید

  28. سلام
    خسته نباشید. میخواستم بدونم مثلا اگر مایع ضدعفونی الکل را فقط به دستگیره در یا فرمان ماشین اسپری کنیم کافیه یا باید حتما دستمال هم بکشیم. تشکر

  29. سلام محلول ۱. به ۷ وایتکس و سرکه را میتوانیم جزء ضدعفونی کننده های محیط کار و خانه محسوب کرد

    1. سلام نخیر وایتکس یک خاصیتی داره به هیچ وجه نباید با شوینده یا سرکه قاطی کرد ، خاصیت ضدعفونی کنندگیش از بین میره
      حتما با آب سرد درست شود چون آب گرم نیز خاصیتش رو از بین میبرد

  30. سلام
    مچکر از اطلاع رسانی شما بزرگوار.
    میخواستم بپرسم محلول اب +وایتکس نسبت یک لیتر به دوازده هستش که یجا تو نت خوندم درسته؟

    واینکه اگه الکل زرد رو با اب قاطی کنیم به نسبت یک به هفت ایا خاصیت ضد عفونی الکل سفید رو پیدا میکنه یا خیر؟
    سوال بعدی بنده وقتی دستام میشورم با همون کف قبل اینکه بین انگشتام و شصت و مچ بشورم،لوله و دکمه جا مایع دستشویی رو کف میزنم و بعد دستام کامل میشورم،و بعد به لوله و دکمه جا مایع اب میزنم،ایا اینکار بنده اشتباس؟
    چون گفتید دستمال دور بندازین شک کردم این کار اشتباه باشه.
    ممنون از شما.

    1. سلام و شاد باش
      برای سؤال اول باید بگیم که بله در هر دو صورت خاصیت ضدعفونی کننده دارند
      برای سوال دوم نیز به هر نحوی باید مایه دستشویی را تمیز کنید، بعد از اینکه دستتون را تمیز کردید، برای اطمینان بیشتر مایع دستشویی را نیز تمیز کنید.

    2. سلام. ایا شیشه پاک کن هم خاصیت ضدعفونی کننده داره و میشه با اون سطوح رو ضدعفونی کرد؟

      1. با سلام و شاد باش
        هر شوینده ای که استفاده می کنید باید خاصیت ضدعفونی کننده داشته باشه، باید محتویات پشت شیشه پاک کن را مطالعه کنید.

  31. سلام اگر فقط محلول سفید کننده واب را روی سطوح اسپری کنیم و دستمان نکشیم ویروس از بین می‌رود

    1. با سلام و ممنون از حسن توجه شما
      ببینید اگر محلول حاوی مواد ضدعفونی کننده هست، بلکه نیازی به دستمال کشیدن نداره، محلول ویروس رو از بین می بره،

  32. سلام با دستمال مرطوب پاک کننده ارایش میشه دستا را پاک کنیم اگه جایی باشیم ک نتونیم اب صابون بزنیم

    1. با سلام و شاد باش
      ممنون از حسن توجه شما،
      اکثر دستمال های مرطوب بر پایه آب هستند، پس آلودگی را نه تنها برطرف نمی کنن، بلکه باعث پخش و ماندگاری اون نیز می شن. اما اگر دستمال مرطوب شما حاوی الکل و مواد ضدعفونی کننده هست، بله می توتید دستاتتون رو تمیز کنید.

    1. خب، متاسفانه ضرر این بیماری خود اون فرد رو نشون نمی گیره فقط، بلکه برای همه مشکل ساز هست. اگر می تونید آموزش های لازم رو به اون فرد بدید. ممنون از حسن توجه شما

        1. با سلام و شاد باش
          تا اونجایی که میدونم افروز یه برندِ که یک محصول ضدعفونی کننده تولید کرده، در مورد صحت اینکه تا چه اندازه ویروس رو می کشه، متاسفانه اطلاعاتی در دست نداریم، در این مورد با تولید کننده تماس بگیرید

        2. سلام من هم از محصولات افروز استفاده میکنم بله ضدعفونی میکنه اگر ترکیبات محلول افروز یا هر محلول دیگری را ببینید نوشته شد که الکل هم داره و کلا کلماتی مثل کلراید ، ایزوپروپیلن،اسید، آب ژاول و….. ترکیبات ضدعفونی کننده هست از هر محلولی استفاده میکنید مشتقات تشکیل دهنده رو روی برچسب محلول بخونید

    2. ببخشید سوال یه سوال دیگه،اسکاجی که برای شست شو ظروف بکار میره اگه کسی تو خونه بالفرض بیمار باشه از همون اسکاج برای شستن ظرفها تستفاده بشه تو چند روز ایا درست هستش؟ نظر من اینه مایع ظرفشویی میکروب ها رو از بین میبره چه روی اسکاج و چه روی ظروف الوده به ویروس ،درست میگم یا خیر؟
      ممنون

        1. سلام و خدا قوت.. ببخشید من شنیده بودم اسکاچی که برای شستن ظروف آلوده یا شخص مبتلا و بیمار استفاده میشه جدا باشه و حتی ظرف غذای اون شخص هم باید جدا باشه و جدا شسته بشه…ضمنا گفته شده بود که سینک ظرفشویی رو که بعد از ضدعفونی کردن میوه یا اشیاء آلوده میخواهید مجددا ضدعفونی کنید ، اسکاچش جدا باشه…ممنون از راهنمایی های ارزنده و خوبتون …سالم و تندرست باشید

  33. من سطوح و دستگیره ها رو با محلول آب و ریکای غلیظ و یه اسکاچ ضدعفونی میکنم فایده داره؟
    و اینکه چرا گفتید دستمالها رو پس از تمیز کردن دور بیندازیم؟خوب اگه محلول ضدعفونی مون ویروس رو ازبین می برد چرا باید دور بیندازیم؟

    1. سلام و ممنون از حسن توجه شما
      سطوحی که مداوم در تماس است بهتره با مواد ضدعفونی تمیز شن، برای مثال می تونن حاوی سرکه یا الکل باشن، ولی اگر سطوح به طور مرتب تمیز شن، یعتی روزی چندین بار، می توان از آب و ریکا هم استفاده کرد. برای سوال دوم شما، باید بگیم اگر دستمال با جاهای دیگه در تماس نیست و سریعاً آن را با مایع شستو می دید، می تونید به کرات استفاده کنید. تعویض دستمال برای نهایت پیشگیری از شرایط شیوع بیماری است.

    1. بله سخن شما کاملاً درست هست، مدت بیان شده در مقاله تنها در شرایط نرمال دمایی هست، نه گرمای زیاد و نه سرمای زیاد!

    2. سلام خسته نباشید من هر چی از بیرون بخرم تا جاییکه بشه میشورم،ولی چون الکل نیست مجبور شدم محول یک به شیش وایتکس رو درست کنم برای سطوح ولی بعد از استفاده واقعا به سرفه میوفتم و اذیت میشم چیکار کنم؟؟

      1. سلام و ممنون از حسن توجه شما
        ببنید وایتکس زیاد نه برای سطوح و نه برای سلامتی شما مفید نیست، همان مایع ظرفشویی کفایت می کنه، مثل شستن دست ها، مگر شما برای شستن دست ها مدام از الکل استفاده می کنید؟ پس می تونید سطوح را رو هم با مایع ظرفشویی مدام تمیز کنید.

        1. سلام خواستم بدونم نسبت یک پیمانه وایتکس با پنچ پیمانه آب،برای ضدعفونی سطوح و دستگیره در مناسبه؟
          وسوال دیگه اینکه جایی خوندم ۲۴ ساعت این محلول اثرداره و بعدازآن باید دوباره محلول اب و‌وایتکس را درست کرد ایا درسته؟چون محلولی که میسازیم ۶ پیمانه هست و در عرض یک روز تموم نمیشه و میمونه.همه رو‌دور بریزیم یعنی هر ۲۴ ساعت؟

          1. محلول آب ژاول شامل 99 درصد آب و 1 درصد وایتکس است. به همین صورت درست کنید

      2. طبق کتاب منتشر شده توسط وزارت بهداشت،برای ضد عفونی سطوح در منزل از مخلوط یک به ۴۹ وایتکس و آب استفاده شود. کتاب رو بخونید همه چیز رو در مورد ضدعفونی جاهای مختلف نوشته

      3. استاندارد، ده به یک هست در محلی که تهویه هوا باشه. مراقب تنگی نفس و خفگی ناشی از وایتکس باشید. با آب سرد درست کنید و نهایت به اندازه مصرف دو روز

    3. سلام.محلول سرکه سفید و آب برای ضد عفونی کردن سطوح و از بین بردن ویروس ها جواب میده ؟

    4. سلام باعرض خسته نباشید و سپاسگذاری از راهنمایی که کردید فقط خواستم بدونم آیا با داغ کردن دست میشه امیدوار بود که ویروس ازبین رفته یانه؟

  34. سلام روزتون بخیر تندرستی

    واقعا مفید بود برام من اینجارو سیو کردم تا دوباره بیام

    خواستم نظر بزارم خستگیتون بره / پخش تراکت

    ممنون

    1. 9 روز مقاومت این ویروس ها تنها در یک مقاله عنوان شده ولی خب بسیاری از متخصصان 2 تا 3 روز عنوان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا