معماری و زندگی

کرونا : ضدعفونی کردن مشاعات ساختمان در برابر کوید 19

از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است؛ انجام اقدامات پیشگیرانه هست. بسیاری از این اقدامات پیشگیرانه شخصی و بسیاری هم مربوط به داخل خانه و بین اعضای خانواده است. این موضوع برای خانواده‌هایی که در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی زندگی می‌کنند کمی تا مقداری متفاوت است. در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که به طور مفصل به اقدامات پیشگیرانه و ضدعفونی کردن آپارتمان به ویژه مشاعات ساختمان در برابر ویروس کرونا بپردازیم.

چرا باید مشاعات ساختمان در برابر کرونا ضد عفونی شوند؟

بسیاری از ویروس از جمله همین ویروس کرونا قادر هستند برای مدت زمان‌های مختلفی روی سطح سرد و بی جان زنده بمانند. در مورد ویروس کرونا اعداد مختلفی مانند 7 روز و 9 روز مطرح شده است اما به گفته بسیاری از پزشکان این عدد به احتمال زیاد کمتر است. در هر صورت ویروس‌ها می‌توانند از طریق مشاعات آپارتمان‌ها به فرد سالم منتقل شوند.

از این رو شاید عاقلانه باشد که هر چند روز یک بار این مشاعات ضدعفونی شوند؛ اما این که این ضدعفونی کردن مشاعات ساختمان در برابر ویروس کرونا باید چه مدت یک بار، چگونه و توسط چه کسانی صورت گیرد، مواردی هست که باید آن‌ها پرداخته شود. در ادامه برای پاسخ به این پرسش‌ها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل در برابر کرونا 

کدام یک از مشاعات آپارتمان باید ضدعفونی شوند؟

به بیانی ساده منظور از مشاعات در واقع مکان‌های هستند که میان افراد ساکن یک ساختمان مشترک است. از جمله این‌ها می‌توان به راه پله و نرده‌های آن، کلید‌های برق، درهای ورودی و خروجی و آسانسور اشاره کرد. همه این وسایل موجود در مشاعات قادر خواهند بود که در صورت آلوده شدن به ویروس، بیماری کرونا را بسیار راحت به فرد سالم انتقال دهند و واقعاً هم این‌گونه است. بالاخره ویروس‌ها از جمله کرونا دست و پا ندارند تا بتوانند حرکت کنند و تنها از طریق هوا یا لمس اجسام آلوده منتقل می‌شوند.

کدام یک از مشاعات آپارتمان باید ضدعفونی شوند؟

در مورد کف مشاعات نیز باید عنوان داشت که تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن چندان لزومی ندارد زیرا بیشتر ویروس‌ها از طریق لمس دست به بدن منتقل می‌شوند. در ضمن این سطوح در تمیزکاری ماهیانه آپارتمان‌ها ضدعفونی می‌شوند.

چه زمانی باید مشاعات ساختمان را در برابر کرونا ضدعفونی کرد؟

به طور کلی نمی‌توان بازه زمانی مشخصی را برای ضدعفونی کردن مشاعات مختلف ساختمان تعیین کرد. بازه زمانی ضدعفونی به عوامل مختلفی همچنین شیوع بیماری و یا مریض شدن یکی از افراد داخل ساختمان بستگی خواهد داشت. در هر صورت در شروع اپیدمی‌ها یا همان بیماری‌های واگیردار مانند آنفولانزا و کرونا این کار بهتر است که هر روز صورت گیرد. اجرای این اقدام هم چندان کار سختی نخواهد بود. با یک اسپری و دستمال پارچه‌ای می‌توان این کار را انجام داد. در فصول گرم که بیماری‌های واگیردار و ویروسی کمتر هستند این اقدام می‌تواند هفته‌ای یا حتی ماهیانه صورت گیرد.

ضدعفونی کردن مشاعات ساختمان در برابر کرونا بر عهده چه کسی است؟

جواب چندان سرراستی نمی‌توان به این پرسش داد. قانون خاصی هم برای آن در نظر گرفته نشده است و این موضوع باید میان خود افراد و ساکنین آپارتمان حل و فصل شود. در صورتی که تعداد واحد‌های ساختمان کم و تقریباً 6 واحد است این کار را می‌توان هر بار به یکی از واحد‌ها واگذار کرد. اگر واحد‌ها بیشتر باشد و هر طبقه از ساختمان شامل چند واحد باشد این کار را می‌توان به صورت طبقه‌ای به پیش برد. در مورد مجتمع‌های بزرگ هم تصمیم گیری باید بر عهده مدیر و هیئت‌مدیره گذاشته شود.

ضدعفونی کردن مشاعات ساختمان در برابر کرونا بر عهده چه کسی است؟

از چه موادی باید برای ضدعفونی کردن مشاعات آپارتمان استفاده کرد؟

در مورد ضدعفونی کردن مشاعات ساختمان و تجهیزاتی که در این مشاعات مورد استفاده ساکنین ساختمان قرار می‌گیرد باید دقت داشت که از ماده‌ای استفاده کرد که توانایی کشتن ویروس کرونا و باکتری‌ها را داشته باشد. این نوع از مایع‌ها به صورت اسپری در بسیاری از فروشگاه‌ها برای خرید در دسترس هستند. در صورت دسترسی نداشتن نیز می‌توان از الکل‌های پزشکی با غلطت 70 درصد استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه ژل ضدعفونی کننده خانگی با مواد کاملا طبیعی (فیلم)

موردی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که این مواد ضدعفونی کننده هر ترکیبی که داشته باشند از سمیت بالایی برخوردار هستند و باید حتماً دور از دسترس اطفال نگه داشته شود. از طرفی هم سطوحی که با این محلول‌ها ضدعفونی شده‌اند باید با یک دستمال مرطوب شده با آب تمیز کرد تا در صورت لمس این مواد سمی به داخل بدن منتقل نشوند.

مدیریت و ساکنین ساختمان چه وظیفه‌ای در این خصوص دارند؟

مدیریت و ساکنین ساختمان چه وظیفه‌ای در این خصوص دارند؟

مدیریت ساختمان نیز به عنوان یکی از اعضای ساختمان باید به منظور تشویق دیگر افراد به ضدعفونی کردن طبق برنامه اقدام کند. از طرفی هم باید بر اجرای صحیح و به موقع نوبت تعیین شده توسط سایر واحد‌ها نیز نظارت داشته باشد. ساکنان ساختمان نیز باید به منظور حفظ سلامت محیط آپارتمان وظیفه‌ای که طبق برنامه به آن‌ها محول شده است را به دقت صورت دهند. در هر صورت این اقدامات تنها در صورت همکاری منظم تمامی واحد‌ها با یکدیگر امکان‌پذیر خواهد بود.

راهکارهایی برای ضدعفونی کردن مشاعات

بر اساس مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، در زیر قصد داریم که راهکارهایی را مورد اشاره قرار بدیم که می‌توانند در فرایند تمیز و ضدعفونی کردن مشاعات ساختمان‌ها مفید واقع شوند.

  • قرار دادن دستمال کاغذی در داخل و بیرون از آسانسور به منظور استفاده در هنگام سوار شدن و پیاده شدن
  • قرار دادن سطل آشغال درب دار در بیرون و داخل آسانسور برای انداختن باقیمانده دستمال کاغذی
  • قرار دادن ژل ضدعفونی کننده در داخل آسانسور
  • قرار دادن دستمال کاغذی و ژل ضدعفونی کننده و سطل زباله درب دار در درب ورودی ساختمان
  • قرار دادن اسپری ضدعفونی کننده سطوح مانند وایتکس و مایعات الکل دار در هر طبقه برای ضدعفونی کردن مشاعات هر طبقه توسط واحدهایی که در آن طبقه قرار گرفته‌اند.

سخن آخر

به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار و ویروسی به مانند آنفولانزا و کرونا که این روزها نقل مجلس شده است؛ مهم‌ترین راه متوسل شدن به اقدامات پیشگیرانه است. مشاعات ساختمان‌ها نیز باید مشمول این ضدعفونی کردن شوند. مشخص کردن زمان آن به شرایط مختلفی بستگی دارد. با این همه قراردادن مایع های ضدعفونی کننده دست در ورودی به ساختمان نیز می تواند راه حل موثری باشد. اجرای آن را هم می‌توان بر اساس برنامه‌ای خاص و با موافقت همه واحد‌ها به اجرا در آورد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا