معماری و زندگی

مالکیت پشت بام مغازه به چه کسی تعلق دارد؟ تمامی قوانین مربوط به آن

امروز تصمیم داریم در مورد قوانین مالکیت پشت بام مغازه صحبت کنیم که ابعاد متعددی دارد. البته، مقصود ما قوانین پشت بام‌های واحدهای تجاری و مغازه‌های چند طبقه است. چراکه در صورت یک طبقه بودن مغازه مسلما هیچگونه اختلاف نظری در مورد قوانین استفاده از پشت‌بام وجود ندارد. با توجه به این که امروزه تعداد واحدهای تجاری رو به افزایش است، ما سعی خواهیم کرد که در ادامه این بحث این موضوع را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. شما نیز اگر در یک واحد تجاری فعالیت می‌کنید و در مورد قوانین مالکیت پشت‌بام اطلاعات کافی ندارید، بهتر است که در ادامه ما را همراهی کنید تا بتوانید این قوانین را بهتر درک کنید.

مالکیت پشت بام مغازه

قوانین مالکیت پشت بام مغازه

در ساختمان‌های چندطبقه، پشت‌بام جزء اموال مشترک ساکنین محسوب می‌شود و همه افراد به یک اندازه در استفاده از آن حق دارند. بنابراین تمام ساکنین باید در امر تصمیم‌گیری در مورد آن مشارکت داشته باشند. البته لازم به ذکر است که داشتن حق مالکیت، به معنای این نیست که ساکنین در نحوه استفاده از پشت‌بام آزاد هستند. به عبارت بهتر، استفاده از این بخش از ساختمان باید طبق قوانین باشد تا مشکلی میان ساکنین به وجود نیاید. با توجه به این که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ما در ادامه بیش‌تر در مورد آن صحبت خواهیم کرد تا جزئیات مربوط به آن، بهتر برای شما روشن شود.

مالکیت پشت بام مغازه

قوانین استفاده از پشت بام مغازه

مهم‌ترین مواردی که در حین استفاده از پشت‌بام مشاع مغازه‌ باید جدی گرفته شود، به شرح ذیل است:

استفاده شخصی

طبق قانون، هیچ یک از ساکنین نمی‌توانند از مکان‌های مشاع ساختمان مثل پشت‌بام استفاده شخصی داشته باشند.

ساخت انباری

ساخت انباری بر روی پشت‌بام‌های مشترک، فقط در صورت موافقت تمام ساکنین و همچنین اخذ پروانه ساخت، مجاز است. قابل ذکر است در صورتی که فقط یک نفر با این موضوع موافق نباشد ساکنین حق چنین کاری را ندارند.

نحوه پرداخت هزینه‌ها

با توجه به این که پشت‌بام جزء اموال مشترک ساختمان محسوب می‌شود تمام هزینه‌هایی که برای آن پرداخت می‌شود باید به صورت مساوی، میان مالکان تقسیم شود. از این رو، بهتر است که هر گونه اقدامی برای تعمیر یا بازسازی آن، با کسب موافقت تمام ساکنین انجام شود. این امر سبب می‌شود که در زمان پرداخت هزینه‌ها، ساکنین همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

مالکیت پشت بام مغازه

تذکری مهم در مورد استفاده از پشت‌بام مغازه

قوانینی که در مورد نحوه استفاده از پشت‌بام مطرح شد برای استفاده عادلانه از پشت‌بام مغازه‌‌ها و ملک‌های تجاری تدوین شده است. از این رو، تمام افرادی که در چنین مکان‌هایی مشغول هستند، باید به این قوانین پایبند باشند تا احتمال بروز مشکلات جدی به حداقل برسد.

این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورتی که یکی از مالکان یا مستأجران، به این موضوع توجه نکند، ممکن است خسارت‌های زیادی به پشت‌بام یا حتی خود ساختمان وارد شود. البته، اگر فقط یکی از ساکنان به دلیل سهل‌انگاری نسبت به قوانین مطرح شده موجب خرابی پشت‌بام شود، طبق قانون باید تمام خسارت وارده را تقبل کند. شایان ذکر است که حتی اگر فرد خاطی از پرداخت خسارت امتناع کند، شرکای او می‌توانند از طریق قانون برای دریافت خسارت لازمه اقدام کنند.

سخن آخر

ما امروز در مورد قوانین مالکیت پشت‌بام مغازه صحبت کردیم و سعی کردیم که تمام ابعاد این موضوع را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. چراکه معمولا در این مورد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و طبیعتا اگر افراد در مورد قوانین این موضوع، اطلاعات کافی در دست داشته باشند، این اختلافات به حداقل می‌رسد.  در آخر نیز این نکته را متذکر می‌شویم که فقط در صورت پایبندی به قوانین مذکور، تمام ساکنین می‌توانند به صورت عادلانه از پشت‌بام‌های مشاع استفاده کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا