معماری و زندگی

نحوه محاسبه هزینه های آپارتمان و راه حل برخورد با همسایه بدهکار

آپارتمان‌نشینی فرهنگ خاص خود را می‌طلبد و باید مقرراتی بین ساکنان آن وجود داشته باشد تا از بروز هر گونه اختلافی بین همسایگان پیشگیری شود. از جمله این مقررات، نحوه محاسبه هزینه ‌های آپارتمان است که باید به طور عادلانه‌ای بین ساکنان تقسیم شود. در ادامه می‌خواهیم در مورد انواع هزینه‌ها  اعم از ثابت و متغیر و همچنین بهترین روش محاسبه هزینه ها صحبت کنیم.

محاسبه هزینه های آپارتمان

انواع هزینه های آپارتمان

هزینه های آپارتمان در حالت کلی به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

هزینه‌های ثابت

هزینه‌های ثابت هزینه‌هایی هستند که بابت امکانات دائمی ساختمان پرداخت می‌شوند. نحوه محاسبه هزینه های مشترک در آپارتمان این‌گونه است که  این هزینه‌ها به صورت یکسان میان تمام ساکنین ساختمان تقسیم می‌شوند و مواردی مثل میزان استفاده یا متراژ واحد افراد در محاسبه آن تأثیری ندارد. چراکه در واقع این هزینه‌ها بابت یک‌سری امکانات مشترک پرداخت می‌شوند. به طور مثال نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌های باغبانی
  • هزینه‌های نگهبانی
  • هزینه‌های سرایداری

هزینه های آپارتمان

هزینه‌های متغیر

نوع دیگر از هزینه‌های آپارتمان، هزینه‌هایی هستند که بابت تعمیر قسمت‌های مشترک ساختمان پرداخت می‌شوند که به آن‌ها هزینه‌های متغیر می‌گویند. هزینه‌های متغیر بر اساس یک سری معیارهای مشخص مثل متراژ، تعداد واحدها و همچنین تعداد افراد ساکن در ساختمان تعیین می‌شوند.

قابل ذکر است که تمام افراد آپارتمان، تحت هر شرایطی، ملزم به پرداخت این هزینه‌ها هستند. حتی اگر برخی افراد به هیچ وجه از امکانات مشاع ساختمان، استفاده نکنند نیز باز باید این هزینه‌ها را بپردازند. هزینه‌های متغیر ساختمان برای اموری مثل تعمیر ایزوگام، تعمیر آسانسور و بیمه ساختمان و … اخذ می‌شوند. این هزینه‌ها در راستای تامین آسایش ساکنین ساختمان است.

بهترین نحوه محاسبه هزینه ‌های آپارتمان

بعد از شناخت انواع هزینه‌های آپارتمان، باید یک روش مناسب برای محاسبه این هزینه‌ها انتخاب کرد. با توجه به این که مولفه‌های بسیاری می‌توانند در این موضوع دخیل باشند، بهتر است از روش‌های نوین استفاده شود. به عنوان مثال استفاده از نرم‌افزارهای محاسبه‌گر، می‌تواند روش مناسبی برای انجام این کار باشد. بد نیست بدانید که به کارگیری این نرم‌افزارها توسط مدیران ساختمان، می‌تواند سرعت و دقت محاسبات را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. از این رو امروزه اکثر مدیران از همین روش‌ برای تعیین هزینه‌های ساختمان استفاده می‌کنند.

محاسبه هزینه های آپارتمان

البته، لازم است این موضوع را نیز متذکر شویم که بخشی از هزینه‌های ساختمان، هزینه‌هایی هستند که محاسبه آن‌ها ربطی به مدیر ساختمان ندارد. به طور مثال نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه‌های قبوض

با توجه به این که امروزه در آپارتمان‌ها برای هر واحد یک کنتور مجزا، نصب می‌شود، هزینه‌های امکاناتی مثل گاز، آب و برق جداگانه محاسبه می‌شوند. پرداخت این هزینه‌ها نیز طبیعتا ارتباطی به هیئت مدیره ندارد و‌ هر واحدی باید طبق میزان مصرف خود هزینه بپردازد.

هزینه‌های موردی

در برخی مواقع ممکن است که مالک یک آپارتمان‌ تصمیم بگیرد نمای داخلی یا خارجی واحد خود را تغییر دهد. در چنین شرایطی جزئیات طرح مورد نظر مالک، حتما باید با هیئت مدیره ساختمان در میان گذاشته شود. اما تمام هزینه‌ها باید توسط خود مالک پرداخت شود و سایر ساکنین و حتی هیئت مدیره هیچ مسئولیتی بابت این هزینه‌ها ندارند.

نرم افزار شارژ ساختمان

نکته‌ای مهم در مورد نحوه محاسبه هزینه های آپارتمان

گاهی ممکن است به امکانات مشترک ساختمان به خاطر سهل‌انگاری یا کوتاهی یکی از ساکنان، خسارت وارد شود. در این مواقع فقط فرد خاطی باید تمام هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند و اگر به هر دلیلی از انجام این کار امتناع کند، مسئولان ساختمان می‌توانند به دو روش این مشکل را حل کنند:

ابلاغ اظهارنامه قانونی

زمانی که یکی از ساکنان ساختمان از پرداخت خسارت‌ سر باز بزند، هیئت مدیره مکلف است که این موضوع را از مراجع قانونی پیگیری کند. بعد از طی شدن این فرآیند یک ابلاغیه برای فرد مورد نظر ارسال می‌شود. طبق این ابلاغیه آن فرد مکلف است که هزینه لازم را حداکثر طی ده روز به هیئت مدیره ساختمان پرداخت کند و خسارت وارده را جبران کند.

قطع خدمات مشترک

در صورتی که پس از دریافت ابلاغیه، مجددا فرد هزینه لازمه را پرداخت نکند، هیئت مدیره می‌تواند او را از خدمات مشترک ساختمان، محروم کند. لازم به ذکر است که اگر این امر نیز موثر نباشد و کار به دادگاه کشیده شود، حتما دادگاه فرد خاطی را به نفع هیئت مدیره ساختمان جریمه می‌کند. حتی این احتمال نیز وجود دارد که دادگاه فرد مورد نظر را از خدمات دولتی نیز محروم کند.

سخن آخر

در این متن سعی کردیم در مورد نحوه هزینه های آپارتمان‌نشینی و نحوه محاسبه این هزینه‌ها صحبت کنیم. از آنجایی که محاسبه این هزینه‌ها می‌تواند بر روی رفاه و آسایش ساکنان آپارتمان تاثیر بگذارد، سعی بر این شد که به انواع این هزینه‌ها اعم از ثابت، متغیر، هزینه‌های موردی و هزینه‌های قبوض بپردازیم و راه‌های قانونی برای کسانی که از پرداخت این هزینه‌ها سرباز می‌زنند را بیان کنیم. با رعایت چنین قوانینی ساکنان می‌توانند زندگی آپارتمان‌نشینی خوبی را تجربه کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا