مقالات کارگشا

پیشگیری از کرونا : آیا خانه شما برای مقابله با این ویروس آماده است؟!

با شیوع بیماری ویروسی کرونا و ناشناخته بودن آن بهترین راه مقابله با آن همان اجرای اقدامات پیشگیرانه است. برخی از این اقدامات به بهداشت فردی همچون شستن مکرر دست‌ها مربوط می‌شود اما هر فرد روزانه با هزاران وسیله مختلفی در ارتباط خواهد بود که احتمال آلوده شدن آن‌ها یا گرفتن ویروس از طریق تماس با آن‌ها بسیار بالا خواهد بود. در این مطلب از کارگشا قصد داریم که نکات مهمی را در خصوص ضدعفونی کردن فضای داخل خانه و وسایل آن را به شما آموزش دهیم.

از چه موادی برای ضدعفونی کردن خانه و وسایل آن استفاده کنیم؟

در انتخاب مایع ضدعفونی کننده باید به این موضوع دقت داشت که قصد از بین بردن چه چیزی را دارید. اگر برای از بین بردن آنفولانزا و کرونا می‌خواهید به کار ببرید پس با توجه به این که این بیماری‌ها ویروسی هستند باید از مایع‌های ضدعفونی کننده ضد ویروس استفاده کرد. به بیانی ساده این مایع باید دارای میزانی از انواع الکل یا مواد ضدویروسی باشند. برای نمونه ما در خانه از مایع‌های ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات که حاوی ماده‌های الکلی و ضدویروس هستند استفاده می‌کنیم. این مایع‌های ضدعفونی کننده باید به نسبت استاندارد با آب مخلوط و سپس مورد استفاده قرار گیرد. الکل 70 درصد که با آب رقیق شده است گزینه بسیار مناسبی است و مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم تنها در صورت نبود الکل می‌توان به کار گرفته شوند.

کجاهای خانه را باید ضدعفونی کرد؟

به طور کلی بخش‌هایی از خانه‌ها که در ارتباط زیادی با افراد هستند باید هر روز ضدعفونی شوند. منافذ پوست از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری‌های ویروسی مانند کرونا است. در ادامه به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.

ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی

سرویس‌های بهداشتی اعم از حمام و دستشویی از فضاهایی هستند که همه افراد خانواده هر روز به دفعات از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای ضدعفونی کردن کامل حمام و دستشویی با استفاده از محلول ضدعفونی که تهیه کرده‌اید، با یک پارچه نخی به تمیز کردن سطوح بپردازید. شیرها، دستگیره‌های در و ظروف نگهداری مایع‌های دستشویی از مهم‌ترین وسایلی هستند که باید کاملاً ضدعفونی شوند. این وسایل را هر روز چند بار با پارچه آغشته با محلول تمیز کنید.

ضدعفونی کردن سرویس های بهداشتی

ضدعفونی کردن آشپزخانه

آشپزخانه شاهراه خانواده است. خوراک تمامی خانواده در این مکان تهیه و مصرف می‌شود و بنابراین تمیز بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اولین نکته در تمیز نگهداشتن آشپزخانه این است که تمامی وسایل بی استفاده یا کمتر استفاده می‌شوند را در داخل کابینت نگه دارید. به عبارتی تا می‌توانید از تعداد کمتری وسیله دم دستی استفاده کنید. سطوح رویی کابینت‌ها، شیرآلات، دستگیره‌های در کابینت‌ها و یخچال‌ها از مهم‌ترین نقاطی هستند که باید روزانه چند بار با پارچه آغشته تمیز شوند.

ضدعفونی کردن آشپزخانه

ضدعفونی کردن تمامی درب‌ها

فرد که از بیرون وارد منزل می‌شود اولین جایی که لمس خواهد کرد دستگیره در ورودی است. اول از همه فرد، پس از ورود باید بلافاصله نسبت به خالی کردن وسایل همراه از جمله کیف پول، کارت‌های عابر بانک، کلید، تلفن یا هر وسیله دیگری که در طول روز از آن استفاده کرد است را داخل یک ظرف ریخته تا محض اطمینان ضدعفونی شوند و از وارد شدن ویروس به فضای داخل خانه جلوگیری شود. دستگیره‌های درب و پنجره اتاق‌ها و ورودی خانه نیز که افراد روزانه بارها با آن تماس دارند باید مرتب ضدعفونی شوند.

ضدعفونی کردن تمامی درب ها

ضدعفونی کردن حوله‌ها

ترجیحاً نباید از حوله حدالامکان استفاده کرد زیرا محل بسیار مناسبی برای ویروس هستند و باید از دستمال کاغذی استفاده شود. تمامی حوله‌های صورت را کاملاً بشویید. برای ضدعفونی کردن آن‌ها مقدار چند قطره از مایع ضدعفونی کننده را با مایع لباسشویی مخلوط کنید. حوله را جمع کنید. حوله‌های حمام که به ناچار باید استفاده شوند را هر چند روز یک بار کاملاً بشویید.

ضدعفونی کردن حوله ها

ضدعفونی کردن سطوح سخت داخل خانه

سطوح سطح در سرتاسر خانه به شیوه‌های مختلفی می‌توانند به ویروس‌ها آلوده شوند. استفاده از دستمال‌های پارچه‌ای یا تی آغشته به مایع ضدعفونی کننده برای تمیز کردن این سطوح اقدامی مناسب است. از این سطوح سخت می‌توان به کف و کاشی ها اشاره کرد.

ضدعفونی کردن کنترل تلویزیون

از مهم‌ترین وسایلی که باید هر روز چند بار آن را ضدعفونی کرد کنترل‌های تلویزیون هستند. همه افراد خانواده هر روز با این وسیله سر و کار دارند و به همین خاطر ویروس به راحتی پخش می‌شود. برای ضدعفونی کردن آن می‌توانید از یک پارچه آغشته به مایع ضدعفونی کننده استفاده کنید.

مطلب پیشنهادیکرونا : رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل

گوشی‌ها و لپ تاپ

در هر خانه تعداد زیادی گوشی و یکی دو عدد لپ تاپ وجود دارد که افراد مختلف خانواده از آن استفاده خواهند کرد. از این رو برای محکم کاری حتماً باید آن را ضدعفونی کرد. از یک پارچه نم‌دار آغشته با الکل یا مایع ضدعفونی کننده استفاده کنید. بعد از تمیز کردن با یک پارچه تمیز آن را خشک کنید. این وسایل شامل کیبورد، ماوس و هر وسیله الکترونیکی که با آن تماس دارید می‌شوند.

ضدعفونی کردن اسباب‌بازی‌ها

در صورتی که در خانواده خود کودکانی دارید که با اسباب بازی‌های خود سرگرم هستند بهتر است که نسبت به ضدعفونی کردن آن‌ها نیز اقدام کنید. از آنجایی که بچه‌ها شاید تماس دهانی با این اسباب بازی‌ها داشته باشند پس بهتر است که از مایع‌های ضدعفونی کننده استفاده نشود و صرفاً آن را با مایع‌های ظرف‌شویی و آب کاملاً بشویید. تعداد اسباب بازی‌ها را محدود کنید. حدالامکان عروسک‌های پارچه‌ای و آن‌هایی که فرآیند شستشوی سختی دارند را از دسترس بچه دور نگه دارید.

ضدعفونی کردن اسباب بازی ها

ضدعفونی کردن مسواک‌ها

خمیردندان‌ها و مسواک‌ها نیز می‌توانند به ویروس آلوده شوند. بهتر است که قبل و بعد از استفاده با مایع‌های دستشویی و ظرف‌شویی کاملاً شسته شوند. دقت کنید برای تمیز کردن آن‌ها به هیچ وجه از مایع‌های ضدعفونی استفاده نکنید.

ضدعفونی کردن سطل‌های زباله

سطل‌های زباله که چندتایی از آن‌ها در داخل هر خانه‌ای وجود دارند به دلیل تماس مکرر با انواع زباله می‌توانند به ویروس آلوده شوند. از این رو در وهله اول باید زود به زود نسبت به خالی کردن آن‌ها اقدام کرد و در هر بار هم آن‌ها را کاملاً ضدعفونی کرد.

ضدعفونی کردن سطل های زباله

سخن آخر

اجرای اقدامات پیشگیرانه در داخل خانه از جمله ضدعفونی کردن انواع وسایل محکم کاری‌هایی هستند که می‌توانند تا حدودی زیادی برای مقابله با ویروس‌هایی مانند کرونا مفید واقع شوند. علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد؛ دقت داشته باشید که از خرید وسایل مشکوک و غیرضروری خودداری کنید. خرید‌های خود را کاملاً تمیز کنید. بسیاری از مواد غذایی در داخل قوطی‌های نگهداری می‌شوند که می‌توان به راحتی آن را با آب و مایع ظرف‌شویی و دستشویی تمیز کرد زیرا بسیاری از مواد در ویترین فروشگاه هر روز با افراد زیادی تماس دارند. در آخر هم اضافه کنیم؛ استفاده از مایع‌های ضدعفونی کننده در آشپزخانه و وسایلی که کودکان با آن سر و کار دارند بسیار محتاطانه عمل کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا