باغبانی

نحوه کاشت ریحان در گلدان با انجام 6 مرحله ساده

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و باغچه‌ای ندارید تا در آن سبزی بکارید، از گلدان برای کاشت سبزی‌های خوش عطری مثل ریحان استفاده کنید. در این مقاله از ویکی ساختمون به آموزش کاشت ریحان در گلدان می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا در 6 مرحله ساده نحوه کاشت ریحان در گلدان را بیاموزید.

بیشتر بخوانید: کاشت سبزی خوردن در خانه: اگر باغچه ندارید، گلدان که دارید!

گیاه خوش‌عطر ریحان

کاشت ریحان در گلدان

ریحان گیاهی بوته‌ای و یک‌ساله است و در رنگ‌های سبز و بنفش روییده می‌شود، گیاهی خوش‌عطر و خوش‌طعم که یکی از محبوب‌ترین گیاهان خوراکی می‌باشد.

زمان کاشت ریحان

کاشت ریحان در گلدان

کاشت ریحان در فصل سرما آب در هاون کوبیدن است، ریحان گیاهی است که به سرما حساس است، اما غلتیدن در نور و گرما را دوست دارد پس بهترین زمان برای کاشت ریحان فصل بهار و تابستان است که هوا گرم شده و نور کافی هم وجود دارد، البته گلخانه‌ها در فصل‌های سرد شرایط را برای رشد ریحان فراهم می‌آورد.

گلدان مناسب برای کاشت ریحان

کاشت ریحان در گلدان

انتخاب گلدان مناسب برای کاشت ریحان در گلدان بسیار مهم است. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه ریحان باید از باز بودن سوراخ گلدان مطمئن شویم، جمع شدن آب در گلدان باعث پوسیدگی ریشه می‌شود و ریحان نمی‌تواند به رشد و شکوفایی خود ادامه دهد. ارتفاع گلدان حداقل 20 سانتی‌متر باشد، ریشه‌های ریحان به فضای نسبتاً زیادی برای رشد نیاز دارند. سطح گلدان نیز به انتخاب شما بستگی دارد، سطح گلدان بیشتر مساوی است با برداشت بیشتر برگ‌های خوش‌عطر ریحان.

نحوه کاشت ریحان در گلدان

کاشت ریحان در گلدان در 6 مرحله انجام می‌شود:

مرحله یک

کاشت ریحان در گلدان

برای کاشت ریحان در گلدان ابتدا گلدان را با خاک‌برگ و خاک باغچه حداقل تا ارتفاع 15 سانتی‌متر پر می‌کنیم به گونه‌ای که سطح خاک تا لبه گلدان 3 تا 5 سانتی‌متر فاصله داشته باشد تا فضایی برای آبیاری و اضافه کردن خاک در مراحل بعدی وجود داشته باشد.

مرحله دو

کاشت ریحان در گلدان

برای کاشت ریحان در گلدان بذر سالم و مرغوب ریحان را با فاصله‌های منظم روی خاک پخش می‌کنیم. اگر بذرها را به صورت فشرده روی خاک بریزید، بذرها هنگام جوانه زدن برای دریافت مواد مغذی از خاک با هم رقابت می‌کنند، حتی نور خورشید هم به خوبی به همه جوانه‌ها نمی‌رسد، بنابراین بسیاری از جوانه‌ها از بین می‌روند پس بهتر است بذرها با فاصله 3 سانتی‌متری از هم قرار بگیرند تا پس از جوانه زدن به راحتی نور و  مواد مغذی خاک را دریافت کنند.

مرحله سه

کاشت ریحان در گلدان

پس از پخش کردن بذرهای سالم مقداری خاک، به اندازه نیم تا یک سانتی‌متر از سطح خاک، روی بذرها می‌پاشیم.

مرحله چهار

در مرحله چهارم از کاشت ریحان در گلدان، گلدان را آبیاری می‌کنیم تا بذرها مرطوب شوند و آن را در یک جای گرم قرار می‌دهیم. خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد، هر روز چند مرتبه سطح گلدان را آبیاری کنید تا بذرها برای رشد رطوبت کافی را داشته باشند. مراقب باشید که در آبیاری بذرها زیاده روی نکنید، آبیاری تا حدی که بذرها رطوبت داشته باشند، انجام شود. آبیاری بیش از حد موجب پوسیده شدن بذرها می‌شود.

مرحله پنج

کاشت ریحان در گلدان

پس از چند روز جوانه‌های ریحان سر از خاک برمی‌دارند. در این مرحله نیز باید گلدان را به طور منظم آبیاری نمود. جوانه‌های ریحان به مراقبت نیاز دارند، بایستی هر روز گلدان را آبیاری کنیم تا جوانه‌ها برای رشد رطوبت کافی داشته باشند، همین طور گلدان را نزدیک پنجره می‌گذاریم تا جوانه‌ها به نور کافی دسترسی داشته باشند، حتی می‌توان گلدان را در بالکن گذاشت تا نیاز ریحان به نور مستقیم خورشید تأمین شود. در این شرایط ممکن است رطوبت گلدان زود تبخیر شود، اما خاک گلدان نباید خشک شود، بنابراین آبیاری منظم گلدان را نباید از یاد برد.

کاشت ریحان در گلدان

مرحله شش

پس از بزرگ شدن برگ، ریحان آماده برداشت می‌شود. برای اینکه پس از برداشت برگ‌ها، ریحان همچنان به رشد خود ادامه دهد، بایستی ریحان را از نقطه‌ای از ساقه، کمی بالاتر از دو برگ روبه‌رویی، قطع کرد؛ زیرا کنار دو برگ ریحان دو جوانه کوچک وجود دارد و زمانی که جوانه‌ها در رأس گیاه قرار بگیرند شروع به رشد و برگ‌دهی می‌کنند.

کاشت ریحان در گلدان

مطلب پیشنهادی: باغبانی در آپارتمان، ایده‌هایی ناب برای تمام خانه‌ها و فصل‌ها

گل‌های ریحان و بذرهای آن

کاشت ریحان در گلدان

پس از چند بار استفاده و برداشت ریحان گل‌ها شکفته می‌شوند، زمانی که ریحان شروع به گلدهی کرد می‌توانید گل‌های ریحان را بچینید تا گیاه بیشتر رشد کرده و شما برگ‌های بیشتری استفاده کنید. در اواخر تابستان ریحان شروع به خشک شدن می‌کند، در آن زمان می‌توانید بذر ریحان را از گل‌های خشک‌شده آن جدا نمایید و برای استفاده دوباره نگه دارید.

کاشت ریحان در گلدان از طریق ساقه

کاشت ریحان در گلدان

علاوه بر کاشت بذر، می‌توان از طریق ریشه‌دهی ساقه‌های ریحان این گیاه را تکثیر کرد. ساقه جوان ریحان را در یک ظرف شیشه‌ای پر از آب قرار می‌دهیم، پس از چند روز ریشه‌ها جوانه می‌زنند سپس آن‌ها را در گلدان می‌گذاریم تا به رشد خود ادامه دهند. همانند روش قبلی گلدان را در جای گرم قرار می‌دهیم و هر روز به میزان کافی آبیاری می‌کنیم. نحوه برداشت برگ‌های آن نیز همانند روش قبلی می‌باشد.

نکاتی در مورد کاشت ریحان در گلدان

کاشت ریحان در گلدان

  • لازم به یادآوری است که ریحان به سرما حساس و به رطوبت و نور خورشید نیازمند است، بنابراین خاک گلدان بایستی همیشه مرطوب باشد و در جای گرم و پرنور گذاشته شود.
  • بهتر است آبیاری گیاه را صبح زود یا هنگام غروب انجام دهید تا از تبخیر آب جلوگیری شود.
  • می‌دانید که ریحان به رطوبت نیاز دارد. اگر در منطقه بسیار گرمی زندگی می‌کنید، در اطراف ریحان از مالچ استفاده کنید، در مناطق گرم که شدت تبخیر آب زیاد است با پاشیدن مالچ به گلدان رطوبت خاک حفظ می‌شود.
  • برای کاشت ریحان بایستی از بذرهای سالم و مرغوب استفاده کنید.
  • می‌توانید بذرها را یک روز قبل از کاشت در آب ولرم بریزید تا متورم شود، اما هنگام کاشت بایستی بذرهای متورم را روی روزنامه یا پارچه قرار دهید تا رطوبت آن گرفته شود.
  • می‌توانید بذر ریحان را از گلفروشی‌ها، عطاری‌ها، فروشگاه‌های لوازم باغبانی تهیه کنید و برای کاشت ریحان در گلدان استفاده نمایید.
  • برگ‌های ریحان را می‌توانید خشک کنید یا در فریزر نگه ‌دارید. عطر ریحان حتی پس از خشک شدن فضا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سخن آخر

ریحان گیاهی خوش‌عطر و خوش‌طعم است و در هوای گرم می‌روید، در واقع کاشت ریحان به دو صورت انجام می‌شود، در روش اول گیاه ریحان از طریق بذر روییده می‌شود که در 6 مرحله انجام می‌شود، در روش دوم ساقه‌های جوان ریحان در آب گذاشته می‌شود تا شروع به ریشه‌دهی کند و از این طریق رشد و تکثیر یابد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا