باغبانیمعماری و زندگی

20 راهکار خانگی برای از بین بردن پشه گلدان

آیا گلدان‌هایتان مورد هجوم پشه‌ها قرار گرفته‌اند و اکنون برای از بین بردن پشه گلدان خود دنبال راه چاره می‌گردید؟ ما در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم 20 راهکار مفید برای از بین بردن پشه گلدان معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا به گلدان‌هایتان زیبایی و شادابی را هدیه دهید، زیرا پشه گلدان پوست و گوشت گیاه گلدان را می‌مکد و ظاهری زشت می‌آفریند.

مطلب پیشنهادی: خدمات باغبانی منزل: دستمزد باغبون خوب + از کجا پیداش کنیم؟!

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از چسب زرد

از بین بردن پشه گلدان

کارت زرد، پوشیده از چسبی است که حشرات را به راحتی جذب می‌کند و باعث به دام انداختن و مرگ پشه می‌شود. بسیاری از پشه‌ها قبل از تخم‌گذاری به دام می‌افتند و اینگونه مانع تکثیر پشه‌ها می‌شود.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از سرکه

سرکه فرم رقیق شده اسید استیک است که از طریق تخمیر مواد حاوی قند و نشاسته درست می‌شود. پشه‌ها مواد تخمیر شده را دوست دارند. پس می‌توان از سرکه به عنوان دام برای جذب آن‌ها و دور کردن پشه‌ها از گلدان استفاده کرد. از سرکه در سه روش ساده می‌توان پشه ها را به دام انداخت.

روش اول استفاده از سرکه و ظرف شیشه‌ای درب‌دار

سرکه را درون ظرف شیشه‌ای بریزید. روی درب ظرف شیشه‌ای چند حفره ایجاد کنید. درب ظرف را ببندید و کنار گلدان آلوده به پشه قرار دهید تا پشه‌ها جذب سرکه شوند و از گلدان دور شوند. با وجود ظرف سرکه در کنار گلدان آلوده به حشره، پشه‌ها متوجه سرکه می‌شوند، به سوی آن از حفره‌ها عبور می‌کنند و در ظرف شیشه‌ای به دام می‌افتند.

روش دوم استفاده از سرکه و بادام زمینی

سرکه و کره بادام زمینی را با هم ترکیب کنید و نزدیک گلدان بگذارید تا پشه‌ها به دام بیفتند و گلدان را رها کنند. به دلیل قدرت چسبندگی کره بادام زمینی پشه‌ها نمی توانند خود را از دامی که برایشان پهن کرده‌اید، نجات دهند.

روش سوم استفاده از سرکه و صابون

سرکه و صابون را با هم ترکیب کنید و در کنار گلدان آلوده به پشه قرار دهید. پشه‌ها گلدان را ترک می‌کند و جذب ترکیب سرکه و صابون می‌شوند، پس از جذب پشه‌ها صابون نیز مانع فرار آن‌ها می‌شود.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از سیب‌زمینی

رطوبت سیب‌زمینی پشه‌ها را به خود جذب می‌کند. پشه‌های گلدان سطح مرطوب سیب‌زمینی را برای تخم‌گذاری بیشتر می‌پسندند. چند قطعه سیب‌زمینی داخل گلدان آلوده به پشه قرار دهید پس از مدتی سیب‌زمینی‌ها را بردارید و دور بریزید و سیب‌زمینی‌های جدیدی جایگزین کنید. در واقع با این کار تخم‌ها را از گلدان دور می‌ریزید و مانع گسترش پشه‌های بیشتری در داخل گلدان می‌شوید.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از چای بابونه

از بین بردن پشه گلدان

بابونه هم پشه‌ها را اذیت می‌کند، چای بابونه یک حشره‌کش طبیعی محسوب می‌شود. بابونه را دم کنید و بگذارید سرد شود سپس یک واحد چای بابونه و سه واحد آب را با هم ترکیب کنید و با آن گلدان را آبیاری نمایید.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از گل میخک

استفاده از گل میخک یکی دیگر از روش‌هایی است که باعث از بین بردن پشه گلدان می‌شود. پشه‌ها بوی میخک را هم دوست ندارند و از آن فرار می‌کنند. گل میخک را روی خاک قرار دهید، پشه‌ها که از میخک بیزارند، گلدان را ترک می‌کنند.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از روغن چریش

روغن چریش از دانه‌های درخت چریش، درختی بومی سرزمین هند، گرفته می‌شود و باعث از بین بردن پشه‌ها، کنه‌ها، شته‌ها و حشرات دیگر می شود.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از پوست لیمو

از بین بردن پشه گلدان

لیمو هم پشه‌ها را دور می‌کند. کمی پوست لیمو رنده کنید و سطح خاک را به آن آغشته کنید تا پشه‌ها کم کم از بین بروند.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از خاک شن

معمولاً پشه‌ها در عمق نیم سانتی‌متری خاک تخم می‌گذارند پس برای جلوگیری از تخم‌گذاری پشه‌ها حدود یک سانتی‌متر شن روی خاک بریزید تا پشه‌ها به سطح خاک دسترسی نداشته باشند. همان طور که گفته شد پشه‌ها به رطوبت نیاز دارند، چون شن خیلی زود خشک می‌شود، پشه‌ها روی شن خشک شده تخم‌گذاری نمی‌کنند، بنابراین پشه گلدان خیلی زود از بین می‌رود.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از سیر

از بین بردن پشه گلدان

پشه‌ها بوی سیر را دوست ندارند و از آن فرار می‌کنند. مقداری سیر را برش دهید و داخل خاک فرو کنید تا بوی سیر در همه جای گلدان پخش شود، پشه‌ها با شنیدن بوی سیر پا به فرار می‌گذارند و گلدان شما از شر پشه‌ها خلاص می‌شود.

از بین بردن پشه گلدان با  استفاده از ذغال و سیر

از ذغال هم برای ازبین بردن پشه گلدان استفاده می‌شود. می‌توانید ذغال را بکوبید تا پودر شود، پودر ذغال را با پودر سیر مخلوط کنید و روی خاک بریزید، ذغال رطوبت زیاد خاک را جذب می‌کند و بوی تند سیر پشه‌ها را از گلدان فراری می‌دهد. به این ترتیب شاهد از بین رفتن پشه‌ها خواهید شد.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از ترکیب نعناع، دارچین و روغن کنجد

ترکیب نعناع، دارچین و روغن کنجد در از بین بردن پشه گلدان مؤثر است. نعناع و دارچین را در آب بریزید، پس از چند ساعت آن را از صافی رد کنید و محلول به دست آمده را با روغن کنجد به هم بزنید و آن را روی گیاه اسپری کنید تا پشه گلدان از بین برود.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از ترکیب تنباکو و سیر

یک ترکیب دیگر (تنباکو و سیر) در از بین بردن پشه گلدان مؤثر می‌باشد. تنباکو و سیرهای قطعه قطعه شده را در آب بریزید پس از چند ساعت آن را از صافی رد کنید تا از آب آن برای از بین بردن پشه‌ها استفاده کنید. در مرحله آخر آب تنباکو و سیر را روی برگ‌ها و ساقه‌های گیاه اسپری کنید تا گلدان از هجوم پشه‌ها در امان بماند.

از بین بردن پشه گلدان با استفاده از دارچین

از بین بردن پشه گلدان

دارچین برای پشه‌ها مثل سم می‌ماند. دارچین آسیاب شده را به سطح خاک بپاشید تا پشه‌ها با خوردن آن از بین بروند.

از کودهای حیوانی تازه استفاده نکنید

اگر به خاک گلدان کود حیوانی اضافه می‌کنید، از کودهای تازه دامی استفاده نکنید. کود تازه حیوانی معمولاً دارای تخم و لارو حشرات می‌باشند و خاک گلدان را آلوده می‌کنند، بنابراین بایستی از کود پوسیده استفاده کنید که آلودگی‌های آن از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: تقویت گل‌های آپارتمانی با کدام کود و مواد مغذی بهتر است؟

بین دو آبیاری فاصله بیاندازید

پشه‌ها رطوبت را دوست دارند پس آبیاری گلدان را زود به زود انجام ندهید. اجازه دهید سطح خاک تا عمق 3 تا 5 سانتی‌متر خشک شود سپس آبیاری مجدد را شروع کنید.

گلدان را بیش از حد آبیاری نکنید

پشه گلدان در محیط مرطوب تخم‌گذاری می‌کند، بنابراین نبایستی بیش از حد گلدان را آبیاری کرد. گلدانی را انتخاب کنید که زهکشی مناسبی داشته باشد. قبل از کاشت گیاه برای اینکه آب به راحتی از گلدان خارج شود، ابتدا داخل گلدان را سنگریزه یا پوکه معدنی بریزید سپس خاک را اضافه کنید. از باز بودن سوراخ ته گلدان هم مطمئن شوید تا آب در گلدان تجمع نکند.

پرورش گیاهان ضد پشه

از بین بردن پشه گلدان

از هر چیزی که پشه‌ها دوست ندارند، برای از بین بردن پشه گلدان استفاده کنید. ریحان هم یکی از آن چیزهایی است که پشه‌ها از آن گریزانند. می‌توانید در یک گلدان ریحان بکارید و آن را نزدیک گیاهان و گلدان‌های خانگی خود قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: نحوه کاشت ریحان در گلدان با انجام 6 مرحله ساده

خاک گلدان را عوض کنید

اگر خاک گلدان آلوده بود، می‌توانید خاک گلدان را عوض کنید. گیاه را از خاک بیرون بیاورید و خاک را از تمام قسمت‌های ریشه جدا کنید و گلدان را با خاک سالم جایگزین نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین فصل تعویض خاک گلدان چه زمانی است؟ نکات و مراحل آن

خاک گلدان را تمیز نگه دارید

مواد آلوده سطح خاک غذای مناسبی برای پشه‌ها محسوب می‌شود. اگر در سطح خاک مواد آلوده وجود دارد، آن را دور بریزید تا خاک مأمنی برای رشد و تکثیر پشه‌ها نشود.

زیر گلدانی را تمیز نگه دارید

هنگام آب دادن به گلدان مسلماً زیر گلدانی از آب پر می‌شود. زیر گلدانی را خالی کنید و با مایع ظرفشویی بشویید، زیرا پشه‌ها در محیط مرطوب جذب می‌شوند و تخم‌گذاری می‌کنند پس مراقب باشید تا زیر گلدانی به مکانی برای تکثیر پشه‌ها تبدیل نشوند.

مطلب پیشنهادی: نحوه تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق پاجوش و قلمه مرحله به مرحله

سخن آخر

برای از بین بردن پشه‌ها نباید گلدان خود را زیاد آبیاری کرد. پشه‌ها به موادی مثل سرکه و سیب‌زمینی علاقه دارند، از آن‌ها برای به دام انداختن پشه‌ها استفاده کنید. پشه گلدان از موادی مثل سیر، چای بابونه، دارچین و پوست لیمو بیزار است، می‌توانید از این مواد برای فراری دادن پشه‌ها استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا