باغبانی

باغبانی در فصل پاییز را فراموش کنیم یا دریابیم؟!

کمی برنامه‌ریزی و آماده‌سازی می‌تواند فرآیند باغبانی در فصل پاییز را به یک تجربه دل‌انگیز تبدیل کند. پاییز زمان هرس کردن درختان، آماده کردن خاک و به حداقل رساندن مشکلات برای شروع فصل رشد است. افراد بسیاری از فصل پاییز غافل می‌شوند، اما آن‌ها سخت در اشتباه هستند! زیرا داشتن یک باغ زیبا و با طراوت نیاز به نگهداری مدام در تمام طول سال به ویژه در پاییز دارد. بنابراین، برای آن دسته از کسانی که به ضرورت باغبانی در فصل پاییز واقف هستند و می‌خواهند از باغ یا باغچه کوچک خود نهایت لذت را ببرند، خواندن این مقاله بسیار مفید خواهد بود؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

چرا باغبانی در فصل پاییز مهم است؟

چرا باغبانی در فصل پاییز مهم است؟

از گیاهان همیشه سبز گرفته تا درختان چند ساله و بوته‌های همیشه سبز و برگ ریز، فصل پاییز زمان ایده‌آل برای کاشت گیاهان مختلف است. به طرز عجیبی! وقتی نوبت به کاشت می‌رسد، بسیاری از افراد فقط به فصل بهار فکر می‌کنند. پاییز رسماً با اعتدال پاییزی در اواخر شهریور آغاز می‌شود. اساساً، دوره ایده‌آلی برای کاشت پاییزه قبل از اولین سرمای سخت در اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

وقتی پاییز است، هوا سردتر می‌شود و افراد به ندرت به باغ شخصی خود می‌روند و بیشتر زمان را در داخل خانه می‌گذرانند. اما اکثر افراد این جمله را شنیده اند: «پاییز زمان کاشت است.» فصل پاییز زمان مناسبی برای کاشت درختان، درختچه‌ها و انواع و اقسام گیاهان است برای تزیین باغچه است .

چرا باغبانی در فصل پاییز برای گیاهان خوب است؟

شرایط باغبانی در فصل پاییز

در پاییز، خاک گرم رُشد ریشه را تشویق می‌کند. رشد ریشه‌ها در طول زمستان تا زمانی که زمین یخ بزند، ممکن است رشد ریشه ادامه یابد. در اوایل بهار، ریشه‌ها رشد جدیدی را شروع می‌کنند و با سرعت بیشتری بزرگ می‌شوند. در حالی که همان گیاه کاشته شده در بهار به دلیل خنک بودن خاک رشد کندی داشته است، گیاهان کاشته شده در پاییز روند رشد را بهبود می‌بخشند.

هنگامی که سرانجام تابستان فرا می‌رسد، گیاه کاشته شده در پاییز برای مقابله با گرما و خشکسالی مجهز به ریشه‌هایی تنومند و قوی است. البته دلایل خوب دیگری نیز برای کاشت درختان و گیاهان در پاییز وجود دارد، مانند بارندگی بیشتر، هوای خنک و مشکلات کمتر که اغلب ناشی از آفت و بیماری‌های گیاهان هستند. علاوه بر این، بسیاری از گیاهان همیشه سبز را می‌توان به صورت نهال‌های جوان خریداری کرد و در فصل پاییز آن را در حیاط و باغ خود کاشت.

چه گیاهانی را باید در پاییز کاشت؟

چرا باغبانی در فصل پاییز برای گیاهان خوب است؟

با از بین رفتن گل‌ها در پاییز، گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توانند جایگزین آن‌ها شوند. می‌توان برای باغبانی در فصل پاییز از گیاهانی مانند بنفشه، داوودی، کلم زینتی، پیراکانتا، گل مینا و همچنین می‌توان انواع گیاهان خوردنی مانند کاهو، کلم، هویج و بسیاری دیگر را در باغچه استفاده کرد. انواع درختان سیب پاییزی نیز برای پاییز مناسب هستند.

این درختان و گیاهان هوای خنک را دوست دارند و تا پاییز بسیار خوش رنگ خواهند بود. آن‌ها بیشتر اوقات زمستان را در حالت خواب خواهند بود اما در روزهای گرم بهار بیدار می‌شوند و چهره خود را نشان می‌دهند. در بهار سال آینده می‌توان مجموعه‌ای از انواع درختان و گیاهان سرسبز را در باغ خود مشاهده کرد.

پاییز بهترین زمان سال برای کاشت بذر چمن است. خاک گرم و هوای خنک برای استقرار چمن‌های جدید ایده‌آل است. اگر می‌خواهید چمن خود را بازسازی کنید و علف‌های هرز را از بین ببرید، اکنون زمان شروع است. قبل از شروع کاشت بذر، حداقل دو هفته زمان لازم دارید تا مطمئن شوید که بیشتر علف‌های هرز را در حیاط خود از بین برده‌اید. سپس شروع به کشت کنید، برای این کار از کودی استفاده کنید که سرشار از نیتروژن باشد.

نحوه آبیاری گیاهان و درختان در پاییز چگونه است؟

نحوه آبیاری گیاهان و درختان در پاییز چگونه است؟

آب کلید زندگی است و گیاهان به اندازه مردم به آن نیاز دارند. بوته‌ها و گیاهان چند ساله با ریشه کم عمق در پاییز بیشترین نیاز به آب را دارند تا از خرابی ریشه جلوگیری کنند. مالچ نه تنها در حفظ رطوبت در خاک بلکه برای جلوگیری از ترک خوردن خاک مهم است (ترک‌ها باعث نفوذ سرما به اعماق گیاه می‌شوند و سلامت ریشه‌های حساس را به خطر می‌اندازند).

برای باغبانی در فصل پاییز توجه کنید که وقتی دمای هوا خیلی پایین است، آبیاری نکنید! احتمال زیادی وجود دارد که رطوبت خاک یخ زده و به ریشه آسیب برساند. در اواسط روز آبیاری را شروع کنید تا رطوبت بتواند قبل از یخ زدگی شبانه در زمین خیس بخورد.

آبیاری در پاییز می‌تواند مشکل ساز شود. اگر در پاییز با بارش کم مواجه شدید، آبیاری ضروری است. آب کم در طول پاییز و زمستان می‌تواند باعث خرابی ریشه شود، چیزی که ممکن است تا رسیدن به فصل رشد بعدی قابل توجه نباشد.

تنش آبی در پاییز و زمستان همچنین می‌تواند به این معنی باشد که گیاهان ضعیف شده و بیشتر در معرض آفات هستند. در این فصول نیز آب زیاد می‌تواند چیز بدی باشد. اگر بارش زیاد است، آبیاری را به کلی متوقف کنید! همچنین به خاطر داشته باشید که نحوه آبیاری به نوع گیاه و درخت بستگی دارد.

نکات مهم برای باغبانی در فصل پاییز

نکات مهم برای باغبانی در فصل پاییز

در زیر به برخی از نکته‌های مهم برای باغبانی پاییزی اشاره می‌کنیم:

خاک را اصلاح کنید

برای اصلاح خاک وقت بگذارید تا ببینید آیا قبل از کاشت سال آینده نیاز به تنظیم PH خاک دارید یا خیر! اکنون مقداری کمپوست به آن اضافه کنید تا در زمستان زمان برای تجزیه خاک وجود داشته باشد. اصلاح خاک به معنای شخم زدن، زیر و رو کردن خاک، اضافه کردن مواد مغذی (کود) و حذف گیاهان و گل‌های از بین رفته است.

تقسیم و پیوند را انجام دهید

از هوای خنک و مرطوب پاییز برای تقسیم و پیوند گیاهان چند ساله استفاده کنید. بسته به آب و هوا، می‌توانید گیاهان چند ساله را از اواخر ماه مهر تقسیم کنید و به آن‌ها فرصت کافی دهید تا ریشه‌های آن‌ها قبل از اولین سرما رشد و نمو پیدا کنند. به یاد داشته باشید، هرچه ریشه‌های‌ گیاهان در پاییز رشد کنند، در بهار قوی‌تر خواهند بود.

علف‌های هرز را از بین ببرید

هر علف هرز را که اکنون می‌بینید از بین ببرید. هر علف هرزی که نادیده گرفته شود، به بذر می‌رسد و صدها علف هرز مزاحم را برای شما به وجود می‌آورد که کیفیت و ظاهر باغ شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. علف‌های هرز همچنین می‌توانند حشرات وانواع  بیماری‌های گیاهی در طول زمستان را ایجاد کنند، بنابراین لازم است همه آن‌ها از باغ پاکسازی شوند.

باغبانی در فصل پاییز چگونه است؟

شروع به کاشت درختان کنید

باغبانی در فصل پاییز یک فرصت عالی برای کاشت درختان جدید است. در این زمان، درختان وقت خواهند داشت قبل از به خواب رفتن در زمستان، ریشه‌های خود را در خاک تثبیت کنند. برای محافظت از درختان در برابر سرما، در اطراف آن‌ها از مالچ استفاده کنید. همچنین کود و آبیاری مناسب را فراموش نکنید.

از گیاهان حساس محافظت کنید

از گیاهان حساس محافظت بیشتری کنید. قبل از یخ‌زدگی زمین، آن‌ها را عمیقا آبیاری کنید، سپس یک لایه ضخیم مالچ را به عنوان عایق به دور ریشه‌ها اضافه کنید. برای ایجاد گلخانه‌ای کوچک که به گیاهان حساس در برابر درجه حرارت کم، باد و برف کمک می‌کند، می‌توان از گونی یا پلاستیک استفاده کرد. گونی یا پلاستیک را دوتادور گیاهان حساس بپیچید تا در اَمان باشند.

قلمه زدن را شروع کنید

تکثیر بعضی از گیاهان با قلمه راحت‌تر است نه پاشیدن بذر! قلمه‌های گیاهان که می‌ترسید در یک زمستان سخت زنده نمانند را ببرید. مقداری هورمون ریشه‌زایی را به انتهای بریده شده بمالید و آن‌ها را در آب یا خاک قرار دهید تا شروع به رشد کنند. سپس آن‌ها را در یک مکان آفتابی قرار دهید و بگذارید در زمستان در فضای داخل خانه رشد کنند. پس از گرم شدن هوا، آن‌ها را در فضای باز بکارید.

باغبانی در پاییز

برگ‌ها را جمع کنید

برگ‌ها و بقایای درختان و گیاهان را از باغ جمع کنید تا هوا به خوبی در خاک جریان یابد و به جلوگیری از آفت و پوسیدگی کمک کند. شما می‌توانید از برگ‌های جمع آوری شده برای مالچ گیاهان حساس که به عایق‌بندی اضافی برای زمستان نیاز دارند استفاده کنید. همچنین، برگ‌های پاییزی منبعی عالی برای «کود برگ» هستند.

کلام آخر

فصل پاییز زمان مناسبی برای کاشت است! این جمله را هیچ وقت فراموش نکنید. اگر می‌خواهید در بهار و تابستان باغی زیبا و سرسبز داشته باشید، باغبانی در فصل پاییز را فراموش نکنید. فارغ از این موارد، تماشای گیاهان و درختان در پاییز به تنهایی می‌تواند جلوه دیگری از زیبایی‌های طبیعت را نشان دهد.

اگر هم درباره باغبانی در فصل پاییز ایده‌ها و راهکارهای جالبی دارید، ما از شنیدن نظرات شما بسیار خوشحال می‌شویم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا