معماری و زندگی

رعایت حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان ؛ عطر خوش رمضان در شهر

حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان : خداوند در قرآن مجید در سوره نسا، آیه 36 می‌فرمایند: «خدای یکتا را بپرستید و هیچ چیزی را شریک او قرار ندهید. نسبت به پدر و مادر، خویشان، یتیمان، فقیران، همسایه دور و نزدیک، دوستان موافق، رهگذران و بندگان که زیردست تصرف شمایند نیکی کنید که خدا مردم متکبر و خودپسند را دوست ندارد.»

حقوق همسایه در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این آیه می‌توان نتیجه گرفت که یک مسلمان باید روابط خوبی با همسایگان خود داشته باشد. اما حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان چگونه است؟ با ویکی ساختمون همراه باشید.

حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان در عصر جدید

با نگاهی به احادیث پیامبر اسلام در می‌یابیم که وضعیت همسایگان بسیار مورد توجه است. پیامبر (ص) به ما آموخت که:

«همسایه فقط کسی نیست که همسایه کناری ما باشد بلکه تا 40 خانه دورتر نیز همسایه ماست.»

رمضان ماه دوستی است زیرا بندگان درصدد این هستند که بتوانند در نهایت خلوص به یکدیگر محبت کرده و از هم یادی کنند. رمضان تنها به روزه گرفتن خلاصه نمی‌شود؛ نخوردن غذا تنها ظاهر قضیه است و در باطن این ماه مبارک، ورود به خویشتن و تحول درونی جهت رابطه با دیگران نهفته است.

حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان در عصر جدید

وقتی کسی در این مورد تأمل می‌کند، روشن می‌شود که باید احساس تعلق در جامعه و احساس مسئولیت نیز داشته باشد. این فقط مربوط به همسایه کناری نیست! بلکه در مورد محله‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. هدف نودوستی، برطرف کردن نیاز، اشاعه شادی و سلامتی در محله است.

مطلب پیشنهادی: حقوق همسایه در ساخت و ساز : کارفرما بداند تا کار به شکایت نرسد!

ماه رمضان فرصتی عالی برای به اشتراک گذاشتن دوستی و به طور خاص، گسترش ارزش‌های معنوی، سخاوت و مهربانی در دل همه بندگان به ویژه همسایگان است. مهم نیست همسایه شما کیست، سیاه یا سفید، مسلمان یا مسیحی، کوتاه یا بلند، همگان را باید از دریچه دید همسایه مشاهده کرد و حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان را به جا آورد.

هیچ مسلمانی از حقوق همسایه معاف نیست! خواهران و برادران عزیز، ما در جوامع جدیدی زندگی می‌کنیم و هر چند اگر در ساختمانی بلند مرتبه در وسط تهران نیز زندگی کنیم، محله هنوز مکانی برای دیدار یکدیگر است. اگرچه مشکلات هرگز به طور کامل از بین نخواهند رفت، اما فلسفه رمضان در خود فرو رفتن نیست بلکه بیرون آمدن و در جامعه بودن است.

ضرورت رعایت آداب و حقوق همسایه در ماه رمضان

حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان اکنون به لطف رسانه‌ها دگرگون شده است. در نتیجه آزمون زمانه ما متفاوت از همه دوران‌ها است؛ زیرا ما دیگر مجبور به مقابله با جهل نیستیم بلکه با اطلاعات درست به سوی انسانیت گام بر می‌داریم. دانش و خِرد را باید به کار گرفت تا از جهل دینی دور شد و از تعصب کورکورانه به منطق و احساس واقعی رسید.

رعایت برخی از حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

«او مسلمانی واقعی نیست که همسایه با او احساس امنیت نکند.»

همسایگان ما باید بیش از هر ماه دیگری در رمضان احساس آرامش کنند. مثلاً هنگامی که به مکان جدیدی نقل مکان می‌کنید، خود و خانواده خود را به همسایه‌ها معرفی کنید.

رعایت برخی از حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان

موارد دیگر که می‌توانید در راستای حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان انجام دهید به شرح زیر هستند:

  • در ماه مبارک رمضان به ویژه در زمان سحر و ساعات قبل افطار از بلند کردن صدای تلویزیون و موزیک خودداری کنید.
  • همسایه داری در ماه مبارک رمضان به معنای حفظ آرامش است. سعی کنید کارهای ساختمانی که سر و صدای زیادی تولید می‌کنند را به ماه‌های بعد موکول کنید.
  • برای همسایگان نذری ببرید، البته پروتکل‌های بهداشتی در همه گیری ویروس کرونا را رعایت کنید. ماسک بزنید، دستکش یکبار مصرف به دست کنید و روی غذا را بپوشانید.
  • از برگزاری مراسم افطاری در همه گیری کرونا خودداری کرده و در هیچ مراسمی شرکت نکنید.
  • در ماه مبارک رمضان بیش از هر ماه دیگری بر قوانین آپارتمان نشینی سماجت کنید. سعی کنید در این ماه هر عاملی که بر حقوق همسایه تأکید می‌کند را انجام دهید.
  • اگر به هر دلیل روزه نمی‌گیرید، از پختن غذاهای معطر و خوشبو خودداری کنید! این کار به ویژه در میانه روز می‌تواند کاری ناخوشآیند برای روزه‌داران باشد.
  • افرادی که در بلوک‌های ساختمانی چند طبقه زندگی می‌کنند، بهتر است از خوردن و آشامیدن در محوطه و راهروهای طبقات خودداری کنند. این افراد می‌توانند در داخل خودرو شخصی و محیط بسته خانه خود اقدام به مصرف مواد غذایی کنند.
  • سعی کنید گره‌ای از مشکلات همسایه خود باز کنید. ما رمضان بهترین فرصت برای کمک به دیگران و شروعی تازه برای گرفتن دست یکدیگر است.
  • از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید برای همسیاگان خود که روزه دار هستند، پیام بفرستید. پیام می‌تواند دعا، حدیث یا آینه‌ای از قرآن باشد. با اینکار رابطه خود را با آن‌ها مستحکم‌تر می‌کنید.

سخن آخر

حقوق همسایه در ماه مبارک رمضان را در بالا بیان کردیم اما باید بدانیم این وظیفه همه مسلمانان است که به عنوان بخشی از جامعه، احساس مسئولیت در قبال همسایه داشته باشند. ما باید بتوانیم در جامعه ادغام شویم و در قبال آن مسئولیت‌پذیر باشیم. این مسئولیت ماست که به همگان نشان دهیم مسلمان واقعی کسی است که دست انسانی را می‌گیرد، نه اینکه در چشم او نگاه کرده و دروغ می‌گوید!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا