دانشنامه ساختمانمعماری و زندگیویدئو

قوانین آپارتمان نشینی از سیر تا پیاز شارژ، آسانسور، مشاعات و …

صرفه‌نظر از اینکه شما مالک یا مستاجر هستید، ساختمانی که در آن زندگی می‌کنید دارای مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها با عنوان «قوانین آپارتمان نشینی» است که همه افراد ملزم به اجرای آن هستند. بخشی از قانون توسط دستگاه‌های دولتی و بخشی دیگر توسط اهالی ساختمان ایجاد شده و به مرحله اجرا در آمده‌اند. هدف از وضع قوانین آپارتمان نشینی، تأمین نیاز کلیه ساکنان و اطمینان از داشتن یک محیط امن، منظم و بدون از مشکل است. از این رو، دانستن هر یک از مفاد این آیین نامه (پارکینگ، شارژ ماهانه، نظافت، مشاعات و موارد دیگر) برای تک تک صاحبان واحدهای ساختمانی امری ضروری و مهم است؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

همه چیز درباره قوانین آپارتمان نشینی

همه چیز درباره قوانین آپارتمان نشینی

زندگی در یک آپارتمان، نیاز به فرهنگ و قوانینی مخصوص به خود را دارد و می‌تواند به گونه‌ای دیگر به انتظارات مردم پاسخ دهد. دلایلی وجود دارند که مردم زندگی آپارتمان نشینی را انتخاب می‌کنند، افزایش جمعیت، نگرانی‌های مالی و امنیت بالا برخی از دلایل این انتخاب هستند.

حدود چهار دهه است که زندگی در آپارتمان در سبک زندگی ایرانیان امروزی مُد شده است. از همان روزهای نخست، مشکلات زندگی آپارتمان نشینی آشکار شدند (برای این مورد فیلم اجاره نشین‌ها ساخته داریوش مهرجویی را ببینید)، به طوری که قانون‌گذاران را مجاب به وضع برخی از قوانین آپارتمان نشینی کردند. با اینکه امروز این مشکلات به مقدار بسیار زیادی کاهش یافته است، ولی همچنان مسائل وجود دارند.

خب، بیایید بینیم قوانین زندگی آپارتمان نشینی چه مواردی هستند. اول باید بگوییم که مالکیت در آپارتمان‌ها به دو صورت است:

  • مالکیت خصوصی: بخشی از ساختمان که تنها مالک اجازه استفاده از آن دارد.
  • مالکیت عمومی: بخشی از ساختمان که همه اهالی اجازه استفاده از آن را دارند و به اصطلاح «مشاع» است.

هر دو این مالیکت‌ها به یک اندازه تولید مشکل می‌کنند. برای مثال، ممکن است همسایه کناری و یا بالایی شما، سر و صدای گوش خراشی ایجاد کند و یا دو یا چند نفر از اهالی ساختمان برای استفاده از پارکینگ با یکدیگر وارد بحث شوند. برای کلیه این موارد، قانون وجود دارد. اگر همسایه شما مداوم تولید صدا می‌کند، می‌توانید به شورای حل اختلاف رفته و شکایت‌نامه وضع کنید تا مورد بررسی قرار گیرد. هر موضوعی که باعث سلب آسایش شما شود، قابل بررسی است. اما قوانینی که به مالکیت عمومی باز می‌گردند متفاوت بوده و همانند مالکیت خصوصی قابل اعتراض است.

قوانین آپارتمان نشینی برای مشاعات

قوانین آپارتمان نشینی برای مشاعات

مشاعات شامل زمین ساختمان، پشت بام، درب ورودی، راهرو، پنجره‌های راهرو، آسانسور، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، پله‌ها، موتورخانه، تاسیسات مشترک، انشعابات مشترک، حیاط، لابی و باغچه است. همچنین قوانین مشاعات به شرح زیر هستند:

  • طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، اهالی ساختمان باید در حد معمول از مشاعات ساختمان استفاده کنند، به طوری که باعث آزار و ناراحتی دیگران نشود (برای مثال، هیچ واحدی حق این را ندارد که وسایل خود را در حیاط، پارکینگ یا پشت بام قرار دهد).
  • هیچ کدام از واحدهای ساختمان، اجازه تصرف مشاعات را ندارد و نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند (برای مثال، حق اجاره یا فروش پارکینگ وجود ندارد، مگر با توافق اهالی ساختمان انجام گیرد).
  • قرار دادن هرگونه وسایل، حیوانات، زباله، آشغال و موار دیگر در قسمت‌های مشاع ساختمان ممنوع می‌باشد.
  • هرگونه تغییر در نقشه و نمای ساختمان و یا تغییرات و تعمیرات داخلی اعم از راه پله یا پشت بام، باید با توافق ساکنین شود و هر کدام ممکن است نیاز به کسب مجوز داشته باشد.
  • هیچ واحدی حق ندارد به طور اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان استفاده کند (برای مثال، شستن ماشین و یا برگزاری جشن در پارکینگ به اجازه و توافق ساکنین نیاز دارد).
  • هزینه هر گونه تعمیر به نسبت مساوی بین ساکنین ساختمان تقسیم می‌شود. اگر واحدی احساس کند نسبت به دیگران هزینه بیشتری پرداخت می‌کند، می‌تواند به صورت قانونی (مراجع قضایی) وارد عمل شود.
  • آب دادن سقف و خرابی یا گرفتگی لوله، بر عهده واحد طبقه بالایی است.
  • هیچ واحدی برای تعبیه شومینه، حق استفاده از نمای ساختمان را به عنوان دودکش ندارد.

مطلب پیشنهادی: قانون تراکم شهرداری چیست و تعداد طبقات مجاز ساخت در تهران؟

پارکینگ

  • یکی از قوانین آپارتمان نشینی این است که اگر پارکینگ اختصاصی در سند ملک برای واحدی قید شده باشد (چه در زمان خرید و چه در زمان اجاره)، واحد مذکور تنها می‌تواند خودرو را در پارکینگ خود قرار دهد. بنابراین، حق استفاده از پارکینگ دیگری را ندارد.
  • اگر پارکینگ به طور مشاع است و هیچ کدام از اهالی ساختمان نسبت به پارکینگ‌ها مالکیت و تصرف ندارند، پس استفاده از آن منوط به توافق بین ساکنین ساختمان است.
  • اگر به هر دلیلی از یک پارکینگ خالی استفاده شود که در مالکیت یکی از ساکنین ساختمان قرار دارد، فرد استفاده‌ کننده باید به مالک اجاره پرداخت کند.
  • اگر فردی خودروی خود را در پارکینگ دیگری قرار دهد و با هشدارهای مداوم صاحب پارکینگ، خودروی خود را خارج نکند. مالک می‌تواند به طور کاملاً قانونی، فرد خطا کننده را مجرم معرفی کند تا برحسب قانون با او رفتار شود.
  • قرار دادن وسایل در پارکینگ و برگزاری مراسم و جشن منوط به توافق بین همه ساکنین است.

قوانین آپارتمان نشینی

آسانسور و پشت بام

  • از آسانسور مسافربر نباید به هیچ عنوان برای حمل وسایل بزرگ استفاده شود.
  • در صورت اسباب کشی، اگر به آسانسور آسیبی وارد شود، هزینه آن بر عهده واحدی است که اقدام به اسباب‌کشی کرده است.
  • قرار دادن هر گونه وسایل تیز در کف پشت بام که امکان خرابی آن را در پیش دارد ممنوع بوده و کلیه هزینه تعمیرات بر عهده خطاکننده خواهد بود.
  • هیچ واحدی حق نگهداری حیوانات را در پشت بام ندارد (برای مثال سگ یا کبوتر!)
  • پاگرد پشت بام (خرپشته) جزء مشاعات است و هیچ واحدی حق استفاده از آن را ندارد.
  • هیچ واحدی به طور مستقل حق قفل کردن درب پشت بام را ندارد، مگر اینکه توسط مدیر ساختمان، به همه ساکنین کلید داده شود.
  • در صورت خرابی غیر عمد کف پشت بام و یا آسانسور، تمامی اهالی ساختمان ملزم به پرداخت هزینه هستند. اگر واحد طبقه اول در مورد عدم نیاز به استفاده از آسانسور اعتراض کند و یا واحدهای طبقه پایین (به غیر طبقه آخر) در مورد هزینه تعمیر پشت بام اعتراضی کند، به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست زیرا آسانسور و پشت بام از مشاعات ساختمان است.

قوانین آپارتمان نشینی برای پرداخت هزینه شارژ ماهیانه

قوانین آپارتمان نشینی برای پرداخت هزینه شارژ ماهیانه

حق شارژ به هزینه های مصرفی واحدها اطلاق می‌شود که هر واحد موظف به پرداخت آن است. هزینه شارژ شامل موارد زیر است:

  • هزینه برق، آب و گاز مشترک
  • هزینه نگهداری و تعمیرات قسمت‌های مشاعات ساختمان
  • هزینه نگهداری از گیاهان و رسیدگی به آن‌ها
  • هزینه‌های مربوط به سرایداری
  • هزینه‌های مربوط به نظافت، روشنایی و موارد دیگر

همچنین قوانین آپارتمان نشینی در مورد حق شارژ به شرح زیر هستند:

  • تمامی واحدهای ساختمان موظف هستند به صورت ماهانه، حق شارژ خود را پرداخت کنند.
  • در صورت عدم پرداخت حق شارژ، هئیت مدیره ساختمان باید نخست با تهیه اظهارنامه نسبت به عدم پرداخت به واحد مذکور اطلاع رسانی کنند. اگر باز هم هزینه شارژ پرداخت نشد، هیئت مدیره می‌تواند به صورت قانون و از طریق مراجع قضایی اقدامات لازم را انجام دهد.
  • با وجود حکم دادگاه مبنی بر پرداخت بدهی، اگر واحد مذکور همچنان از پرداخت شارژ سَر باز زند، هیئت مدیره بر طبق قوانین آپارتمان نشینی می‌تواند دسترسی آن واحد به موتورخانه، آب، برق و گاز را به طور کامل قطع کند.
  • خسارت وارده از سوی واحدها از حق شارژ پرداخت نمی‌شود.
  • ساکنین ساختمان می‌توانند با توافق، مبلغی اضافی را به عنوان تعمیرات ساختمان به حق شارژ اضافه کنند که در نزد مدیر ساختمان محفوظ می‌ماند. وگرنه تعمیرات به هیچ عنوان جزء حق شارژ محسوب نمی‌شود.

اهمیت توجه به قانون آپارتمان نشینی

اهمیت توجه به قانون آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان نشینی جهت ایجاد محیطی امن و دارای نظم و قانون تدوین شده است. این قوانین یکسری دستورالعمل‌های قضایی و فرهنگی هستند که ساکنین یک ساختمان کمک می‌کنند تا بتوانند در صلح آمیزترین شرایط در کنار هم زندگی کنند. پیروی از قانون‌های آپارتمانی نشینی باعث می‌شود زندگی پویایی خود را حفظ کرده و همه افراد روزهای خود را با آرامش بیشتری سپری کنند، همچنین بتوانند در صورت ایجاد مشکل، از حق مسلم خود دفاع کنند.

ماده 48 قانون تملک آپارتمان به چه موضوعی اشاره می‌کند؟

ماده 48 قانون تملک آپارتمان به موضوع رعایت نظم عمومی در یک مجتمع مسکونی می‌پردازد. در این ماده قید شده است که «قراردادن کفش، دمپایی و جاکفشی در پشت درب آپارتمان و در محوطه راهروها ممنوع است و ساکنان باید به این ماده قانونی توجه کنند تا نظم عمومی ساختمان را از بین نبرند.» هدف از این قانون ارائه دستورالعملی برای رعایت نظم عمومی در راهروها برای عدم آزردگی ساکنان ساختمان است.

امکان رفت و آمد در پشت بام برای ساکنین وجود دارد؟

پشت بام جزء مشاعات ساختمان محسوب می‌شود و هیچ فردی حق جلوگیری از رفت و آمد ساکنان به پشت بام را ندارد؛ اما در شرایطی مدیر با جلب حمایت اکثریت ساکنان می‌تواند تصمیم بگیرد که برای حفظ امنیت وسائل (کولر، آنتن و غیره)، درب پشت بام قفل و با هماهنگی مدیر امکان رفت و آمد وجود خواهد داشت. بنابراین، وقتی بر این موضوع اجماع نظر شده است، پس امکان شکایت وجود ندارد.

آیا هر فردی می‌تواند به اختیار رنگ و طرح درب واحد خود را انتخاب کند؟

نمای بیرونی درب واحدها در آپارتمان‌ها جزء مشاعات محسوب می‌شوند و طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، تغییر در آنها ممنوع است و همۀ درب‌ها باید یکی باشند؛ اما امکان تغییر درب معمولی به درب ضد سرقت وجود دارد، در صورتی که از نظر شکل و طرح مشابه دیگر درب‌ها باشد.

برای احداث روف گاردن اگر فردی مخالف باشد امکان احداث آن وجود دارد؟

احداث روف گاردن باید به تصویب ساکنان ساختمان برسد. اگر یکی از ساکنان مخالف باشد، امکان احداث وجود ندارد. در اینگونه موارد مدیر یا هئیت مدیره ساختمان به تنهایی اجازه ایجاد تغییرات را ندارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

44 دیدگاه

  1. با سلام
    اگر ممکنه راهنمایی فرمایید که هزینه رنگ آمیزی درب ورودی ساختمان را می شود از شارژ ساختمان پرداخت کرد یا نه؟ با توجه به اینکه دو واحد مستاجر هستند. با تشکر

    1. با سلام و احترام

      در ابتدا باید به مفهوم شارژ ساختمان بپردازیم؛
      شارژ ساختمان مبلغی است که هر ماه از سوی ساکنین به مدیر ساختمان پرداخت می‌شود برای حفظ و نگهداری بخش‌های مشترک و مشاع آپارتمان. در صورتی که ممکن است بخش هایی از ساختمان مورد استفاده برخی از همسایگان قرار نگیرد، مثلا ساکنین طبقه اول از آسانسور استفاده نکنند؛ اما این دلیلی برای عدم پرداخت شارژ نمی‌شود و هم مالکان خانه و هم مستاجران لازم است مبلغ تعیین شده برای شارژ را پرداخت کنند.

      هزینه‌هایی که مدیر ساختمان می تواند از محل شارژ ساختمان پرداخت نماید: ۱٫ هزینه­‌های مرتبط با سرایدار ۲٫ هزینه برق عمومی ۳٫ هزینه آب ۴٫ هزینه گاز ۵٫ هزینه تعمیرات و نگهداری ۶٫ هزینه محوطه سازی ۷٫ هزینه لوازم مصرفی نظیر لامپ ۸٫ خریداری مواد شوینده ۹٫ خریداری تجهیزات نظافتی و سایر هزینه­‌های ضروری به تشخیص مدیر و توافق ساکنین.

      حال سوال شما که آیا می‌شود هزینه رنگ آمیزی درب ورودی ساختمان را از محل شارژ پرداخت نمود یا خیر، بستگی به مبلغ ماهیانه شارژی دارد که هر ماه توسط ساکنین پرداخت می شود و توافق بین ساکنین و مدیر ساختمان و این موضوع که آیا رنگ آمیزی برای تعمیر و نگهداری است یا اینکه برای بار اول می خواهید درب وردوی ساختمان را رنگ بزنید؟!

      چنانچه همه ساکنین موافق هستند که این امر بدیهی است.

      اما اگر برای بار اول می خواهید رنگ آمیزی نمایید یا اینکه موضوع جنبه بازسازی و تعمیر ندارد؛ جزء هزینه های ساختمان هست که تمامی صاحب خانه ها باید بپردازند و مستاجران می‌توانند هزینه‌ای بابت رنگ آمیزی پرداخت نکنند.

  2. با عرض سلام
    آپارتمان ما ۴ طبقه تک واحدی است. طبقهٔ سوم برای شستن لباس ، پتو ، روفرشی و …. که از بیرون می‌آورد و مال خودشان نیست ، تقریباً اکثر روزها از پشت بام استفاده میکند. حمام طبقهٔ چهارم هم به این دلیل چکه میکند. با مذاکره هم به نتیجه نرسیدیم. آیا من به عنوان مدیر ساختمان حق این را دارم که به در پشت بام قفل بزنم؟ و هر زمان که ساکنین کاری معمول مثل سرویس کولر و غیره داشته باشند ، تا اتمام کارشان در را برایشان باز کنم؟

    با تشکر از شما

    1. با سلام و احترام
      موضوع اینجاست که اگر کنتور آب تمامی ساکنین با یکدیگر مشاع است و مقدار مصرف یک واحد بسیار بیشتر از حد معمول است باید با مذاکره به ایشان خاطر نشان نمایید که این کار از نظر انسانی و همچنین شرعی مشکل دارد. اگر ایشان قبول نکردند و بقیه همسایه ها هم به عملکرد ایشان انتقاد داشتند، مجبورید قواعد و مقررات جدید برای ساختمان تعریف نمایید (به طور مثال هر شخص در هفته یک بار امکان استفاده از پشت بام را دارد مگر در شرایط ضروری مانند وجود مشکل در آنتن یا کولر و…) اما این را بدانید که هیچ شخصی حتی مدیر ساختمان، اجازه ندارد که پشت بام را قفل نماید. پشت بام جزء مشاعات ساختمان است و همه امکان استفاده از آن را دارند. البته استفاده از آن در چهارچوب قوانین و مقررات.

  3. سلام… تعداد نفرات ساکن در یک واحد ربطی به میزان پرداخت شارژ نداره؟ مثلا یک واحد یک نفره، چند بار در راهرو تردد میکنه که یک خانواده پنج نفره تردد میکنه که بخواد ی اندازه برق مشترک پرداخت کنه؟ یا مثلاً آب گرمکن یا اجاق گاز یا آب…. هرچی تعداد نفرات بیشتر باشه مصرف سعودی میره بالا ی مجرد چقدر مهمون داره ؟ی خانواده پنج نفره که کلی فامیل دارن چی؟؟؟  یکی منو توجیه کنه؟ اگه جایی در قانون نوشته شده لطفاً بگید

    1. با سلام و احترام
      موضوع شارژ ساختمان و هزینه های مشترک ساختمان رابطه مستقیمی با نوع تفاهم ساکنین با یکدیگر دارد. مثلا در ساختمانی کنتورهای آب و گاز و … برای هر واحد تفکیک نشده است. قاعدتا برای پرداخت این هزینه ها باید به تعداد نفرات در هر واحد، تقسیم گردد و هر ماه پرداخت شود. علاوه بر این هزینه ها یک هزینه ای دیگری وجود دارد که از آن به عنوان شارژ ساختمان یاد می‌شود که اصولا به تعداد واحدها تقسیم خواهد شد و ارتباطی به تعداد نفرات ندارد. هزینه هایی از قبیل نظافت راه پله و …. در کل، تمامی این موارد باید با نظرخواهی و تصمیم گیری و تفاهم ساکنین انجام شود که حقی از کسی ضایع نگردد.

  4. با سلام و خسته نباشید و تشکر از سایت خوبیتون. 2تا سوال داشتم :1. در مجتمعی 8واحدی زندگی میکنم که فقط 6 واحد (طبقات دوم تا چهارم) در سند پارکینگ دارند، با توجه به اینکه امکان پارک کردن بدون مزاحمت برای 8 ماشین (یا حداقل 7 ماشین) در قیمت مسقف وجود دارد؛ آیا مالکین طبقه اول میتوانند اقدام به خرید پارکینگ و اضافه کردن آن به سند خود کنند ؟2. با توجه به نداشتن پارکینگ در حال حاضر، آیا هزینه های تعمیرات و یا برقی کردن درهای پارکینگ شامل واحدهای طبقه اول می‌شود ؟ تصمیم گیری در این زمینه چطور ؟

    1. با سلام و احترام؛ ممنون از شما که ویکی ساختمون را دنبال می کنید:

      1. بدون رضایت کلیه مالکین ؛ امکان خرید پارکینگ یا تغییرات دیگر در ساختمان میسر نیست‌.

      ۲. واحدهایی که فاقد پارکینگ هستند نسبت به پرداخت هزینه‌های مرتبط با پارکینگ هیچگونه مسئولیتی ندارند.

  5. با سلام و وقت بخیر.  در آپارتمانی پارکینگ هر واحد مشخص شده و در سند آن قید گردیده آیا صاحب پارکینگ میتواند وسایل اضافه خود را انبار نماید و بگوید چون در سند بنده قید شده است میتوانم در ملک خود لوازم اضافیم را قرار دهم.

    1. با سلام و احترام
      خیر هیچ یک از ساکنین حق چنین کاری ندارد. جایگاه پارکینگ هر فرد در سند مالکیت قید شده است. لذا هر شخص فقط در جایگاه خود می‌تواند برای پارک خودروی خود استفاده کند نه مورد دیگر.

  6. سلام وقتتون بخیر و تشکر بابت سایت خوبتون
    ما یک آپارتمان با سه واحد هستیم دو نفر از مالکین اختلاف نطری دارند که خدمتتون عرض میکنم راهنمایی بفرمایید
    ورودی آپارتمان در داخل پارکینگ بوده پارکینگ دارای سه مکان برای پارک سه خودرو انباری های دو واحد یاد شده هم در همین پارکینگ و نزدیک آسانسور
    آیا واحدی به صرف اینکه انباری دارد میتواند جلوی انباری وسایل اضافی و حتی موقت برای یکی دو روز نگهداری کند وسایلی همچون لاستیک خودرو بسته های کارتنی فرش و …
    آیا واحدی که یک امتیاز استفاده از پارکینگ دارد میتواند ریموت پارکینگ را در اختیار فرزندش که ازدواج کرده و خارج از خانواده زندگی میکند قرارد دهد و هر زمان که بخواهد ماشین خود را در آنجا پارک نماید
    آیا انجام کارهای خودرو همچون باز کردن چرخ و صندلی و … در کل سرویس های ماشین داخل پارکینگ در حالی که ورودی ساکنین هم هست مجاز است
    ما یک حیاط پشتی هم داریم که یکی از ساکنین در انجا اقدام به درست کردن انباری موقت بوسیله پارتیشن نموده اینکار مجاز است؟
    ممنونم بابت راهنمایی تون ان شا الله با راهنمایی شما مشکل رو بین این عزیزان حل کنیم

    1. با سلام و احترام
      پاسخ سوال اول؛ قراردادن وسایل اضافی در مقابل انباری: در این خصوص پاسخ منفی است. تمامی ساکنین برای نگهداری از وسایلشان فقط و فقط می‌توانند از داخل واحد و انباری مختص به خودشان استفاده کنند. قراردادن وسایل در راه پله، گوشه حیاط، کنار درب انباری و … به هیچ وجه مجاز نمی‌باشد؛ زیرا تمامی قسمت‌ها جزء مشاعات ساختمان هستند.

      پاسخ سوال دو؛ امتیاز پارکینگ: هر مالک یا مستاجر به تعداد پارکینگی که دارد می‌تواند برای پارک خودرو استفاده نماید. به طور مثال در سند منزل شما یک عدد پارکینگ لحاظ شده است؛ در نتیجه شما می‌توانید یک عدد خودرو را در محل قید شده در سند، پارک نمایید (ماشین خودتان،فرزندتان، مهمان و …). نکته مهم این است که اگر شخصی پارکینگ دارد اما خودرو ندارد و در بعضی از روزها از پارکینگ برای پارک خودرو مهمان خود استفاده می‌کند، دلیلی نمی‌شود که هزینه مشاعات پارکینگ را پرداخت نکند.

      پاسخ سوال سوم؛ سرویس ماشین در پارکینگ: چک کردن آب و روغن و … خودرو که موجب آزار و اذیت همسایگان نشود؛ مشکلی ندارد اما اگر سرویس خودرو با سر و صدا همراه شود و موجب کثیف شدن پارکینگ گردد، مجاز نیست.

      پاسخ سوال چهارم؛ حیاط پشتی: هر گونه اقدام در مشاعات ساختمان، نیاز به اخذ رضایت از تمامی ساکنین دارد. (مانند ساخت روف گاردن در پشت بام) اگر حیاط پشتی ساختمان شما جزء مشاعات ساختمان شماست، ساخت اتاق، انباری، گلخانه و … به هیچ وجه مجاز نمی‌باشد.

  7. سلام و وقت بخیر، اگر ساکنین ساختمان اقدام به نصب ریموت برای درب ورودی کنند و یک واحد مخالف باشد، آیا ساکنین می‌توانند ریموت درب را نصب کرده و کنترل آن را به واحدی که مخالفت کرده ندهند؟

    1. با سلام و احترام
      موضوع اینجاست که اگر ریموت درب ورودی را نداشته باشند، چطور میخواهند رفت و آمد کنند؟! اگر ریموت درب پارکینگ هم باشد، چطور میخواهند ماشین خود را پارک کنند؟! این موضوع که ریموت به یکی از ساکنین داده نشود، امکان پذیر نیست. قبل از تهیه، نصب و اجرای ریموت درب باید تمامی ساکنین موافقت نمایند و هزینه آن را نیز پرداخت کنند. بهتر است تا توافق تمامی ساکنین اقدامی برای خرید ریموت درب نشود.

  8. با سلام . اگر ساختمانی دارای 4طبقه (هرطبقه یک واحد)باشد که کلا چهار واحد میشود و ساختمان دارای آسانسور باشد. ولی پشت بام برایش ورودی اسانسور تعبیه نشده باشد آیا دیگر واحدها حق استفاده از ورودی طبقه چهارم را برای رفت و آمد به پشت بام را دارند یا خیر؟ ( لازم به ذکر است هر طبقه دارای درب سکوریت مجزا برای ورودی آسانسور خود می باشد ).

    1. با سلام و احترام
      موضوع اصلی این است که تمامی افراد ساکن در آپارتمان حق استفاده و رفت و آمد به پشت بام ساختمان را دارند؛ زیرا پشت بام جزء مشاعات ساختمان محسوب می گردد و علی رغم میل باطنی افرادی که در طبقه آخر سکونت دارند، این موضوع در قانون تملک آپارتمان ها آورده شده است و تمامی افراد مجاز به استفاده از پشت بام هستند.
      اکنون در آپارتمان شما اگر دسترسی به پشت بام از طریق پاگرد یا همان ورودی طبقه آخر باشد و چاره دیگری یا راه دسترسی دیگری به پشت بام نباشد، تمامی افراد می‌توانند از آن محل عبور کنند.

  9. با سلاماگر مالکی مدتی طولانی  مثلا دو یا سه سال در منزل ساکن نباشد چه بخشی از شارژ را باید پرداخت کند .آیا فقط هزینه مربوط به بخش مشاعات را باید پرداخت کند؟

    1. با سلام و احترام
      با توجه به قانون تملک آپارتمان ها هیچ فرقی بین واحدی که اشخاص سکونت دارند و واحدی که هیچ سکنه‌ای ندارد وجود ندارد؛طبق متراژ یا طبق توافقی که برای پرداخت شارژ ماهیانه صورت گرفته است، همه واحدها باید سر موعد، هزینه شارژ را پرداخت نمایند.
      برای اطلاع دقیق‌تر می‌توانید قانون تملک آپاتمان را بخوانید

  10. سلام حیاط خلوت دریک اپارتمان۴واحدی که فقط طبقه اول امکان دسترسی داردجزمشاعات است یانه ؟درسند طبقه اول قید نشده که جزئ ملک طبقه اول هست ممنون راهنماییم کنید

    1. با سلام و احترام خدمت شما
      حیاط خلوت جزء مشاعات ساختمان است اما از آنجایی که در اغلب ساختما‌ن‌ها فقط طبقه اول به حیاط خلوت دسترسی دارد، باعث شده افرادی که در طبقات اول ساختمان هستند نسبت به این قسمت از ساختمان حس مالکیت داشته باشند (مانند افرادی که در طبقه آخر ساکن هستند و فکر می‌کنند پشت بام ساختمان کامل باید در اختیار آن‌ها باشد و هیچ کسی حق استفاده یا اعتراض ندارد). در مجموع حیاط خلوت جزء مشاعات هست اما چون دسترسی آن فقط برای طبقه اول فراهم هست؛ بقیه افراد نمی‌توانند به حیاط خلوت رفت و آمد داشته باشند. این نکته را هم فراموش نکنید که ساکنین طبقه اول هم بدون اجازه از دیگر همسایگان امکان مسقف کردن یا ایجاد هرگونه تغییر در حیاط خلوت را ندارند.

  11. با سلام و احترام در زمانیکه جک درب پارکینگ خراب بشود آیا واحدی که دارای دو پارکینگ میباشد نسبت به واحدی یک پارکینگ دارد باید هزینه بیشتری پرداخت نماید ؟

    1. با سلام و احترام متقابل
      هزینه مشاعات ساختمان بر اساس تعداد واحدها محاسبه می‌شود. هزینه های تعمیر و نگهداری، محوطه و … در قالب شارژ ساختمان به ازای هر واحد محاسبه می‌شود و در صورت خرابی جک درب پارکینگ مانند مسئله شما، مدیر ساختمان موظف است این هزینه را از شارژ ساختمان پرداخت کند. مگر اینکه هزینه شارژ ساختمان پایین بوده و این موضوعات در قالب شرایط فورس ماژور قرار گیرد و مجددا مدیر ساختمان برای جمع آوری پول باید اقدام نماید. به عنوان مثال برای تعمیر جک درب پارکینگ به ازای هر واحد فارغ از اینکه آن واحد ماشین دارد یا خیر یا اینکه دو الی 3 پارکینگ دارد؛ هزینه تقسیم خواهد شد.

  12. با سلام و احترام
    در بحث ترکیدگی لوله، نشت آب و … نشتی آب بررسی می گردد و در صورت مشخص شدن آن، فقط واحدی که نشتی لوله از آن واحد اتفاق افتاده است، باید خسارت وارده را جبران کند. به عنوان مثال طبقه سوم نشت آب صورت گرفته و سقف طبقه دوم دچار ریزش و … شده، تمامی خسارت را طبقه سوم باید پرداخت نماید.

    1. سلام.ببخشید اگه لوله ای که نشتی داشته لوله ی مشاع باشد چی؟ما طبقه 4 هستیم و سقف طبقه ی 3 نشتی داده ولی لوله ای که نشتی داده لوله ی مشاع است و طبقه ی 4 و5 با هم استفاده میکنن.

      1. با سلام و احترام
        من کاملا بحث نشت لوله را برایتان توضیح میدهم و امیدوارم که مشکل شما حل شود:
        لوله ای که دچار مشکل است جزء مشاعات است یا خیر؟!
        اگر لوله ترکیده اختصاصی برای واحد طبقه بالای شماست؛ تمام خسارات ناشی از این کار بر عهده ایشان است. چه عمدا (مثلا در حین بازسازی خانه) لوله ترکیده باشد و چه سهوا (مثلا در اثر فرسودگی لوله).
        اگر لوله ترکیده جزء لوله های مشاع ساختمان باشد و عمدی در کار نباشد؛ تمامی ساکنین ساختمان باید مبلغ را پرداخت کنند. مثلا اگر خانه 6 طبقه 12 واحدی است و هزینه تعمیرات لوله کشی 1/200/000 تومان شده است هر واحد باید 100/000 تومان پرداخت نماید. وظیفه مدیر یا هیت مدیره ساختمان است که به این موضوع رسیدگی نماید و بقیه ساکنین را مجاب به پرداخت خسارت کنند. اغلب در این موارد ساکنین دیگر تمایلی به پرداخت هزینه ندارند و فقط واحد بالایی همان سقفی که دچار مشکل شده است را مقصر می‌دانند که این موضوع طبق توضیحات فوق و قانون تملک آپارتمان ها در صورت خرابی و ترکیدگی لوله مشاع و غیر عمدی بودن کار، اشتباه است.
        اگر ساکنین موافق به پرداخت هزینه نشدند؛ از آنجا که این مورد در قانون تملک آپارتمان‌ها آورده شده شما می‌توانید دادخواستی تهیه و تسلیم شورای حل اختلاف نمایید و اگر ادعای شما در این زمینه پذیرفته شود دادگاه همسایه‌ها را ملزم به پرداخت هزینه خسارت نشت لوله آب می‌نماید.

  13. باسلام واحترامتاسیسات کار یک برج مسکونی زمانی که در حال تعویض شیرفلکه فن کوئل بوده است آب فنکوئل در میرود و فرش خانه را کثیف میکند.طبق قانون کی مقصر است و خسارت پای کیست؟

    1. با سلام و احترام
      قبل از اینکه به دنبال مقصر باشید باید این نکته را در نظر بگیرید: خانه شما نوساز است یا خیر و همچنین مصالح و تجهیزات مورد استفاده از کیفیتی خوبی برخوردار هستند یا خیر؟ در صورتی که خانه شما نوساز است و تاسیسات با کیفیت شما به تازگی نصب شده‌اند، مشکل از متخصص تاسیسات است و شاید به دلیل نداشتن مهارت ایشان این اتفاق رخ داده است، در غیر اینصورت و گذشت چندین ساله از خانه، نمیتوان به دنبال مقصر بود.
      با تشکر از اینکه ویکی ساختمون را انتخاب نمودید.

  14. سلام روزتون بخیر. ساختمان ما شامل 4 واحد که شامل طبقه همکف و 3 واحد دیگر میباشد. در ورودی ساختمان شامل یک در مشترک و 3 در دیگر مربوط به پارکینگ 3 واحد دیگر به جز همکف میباشد. اگر بخواهیم در ورودی را رنگ کنیم آیا ما که در طبقه همکف میباشیم باید سهم بقیه درها را هم بدهیم یا فقط در ورودی مشترک را؟ تقسیم بندی بر چه اساس است دونگ یا جور دیگر؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام
      وقت شما هم بخیر
      در قوانین آپارتمان نشینی موضوعاتی مانند حیاط، راه پله، پشت بام و … جزء مشاعات ساختمان محسوب می گردند. در صورتی که نیاز به بازسازی حیاط، رنگ آمیزی دیوار راه پله، رنگ آمیزی درب ورودی اصلی و درب های پارکینگ، ایزوگام پشت بام و … باشد؛ هزینه بر اساس هر واحد بین ساکنین تقسیم خواهد شد. در ارتباط با مورد شما؛ بعد از رنگ آمیزی تمامی درب ها، مجموع هزینه تقسیم بر تعداد واحدها می شود و سهم همگی واحدها یکسان خواهد بود.

  15. سلام اکر بخواهیم آسانسور را کد کذاری کنیم و تعداد واحد ها در یک ساختمان 5 طبقه متفاوت است مثلا دو طبقه دو واحدی است و سه طبقه تک واحدی . هزینه نصب دستگاه مربوطه بر اساس  واحد محاسبه میشود یا طبقه

    1. سلام وقت شما بخیر
      هزینه نصب آسانسور با توجه به ظرفیت آسانسور و تعداد طبقات متغییر است و تعداد واحدها در هر طبقه تاثیر بر هزینه نصب آسانسور ندارد.

  16. با سلام ما اپارتمان 8 واحدی هستیم متاسفانه بابت انجام هر کاری وهر تغییری 3نفر از واحدها مخالفت می کنن به بهانه فروش واحدشان ودر حال حاضر قصد رنک  کردن راه پله ها را داریم که به علت تردد مستاجر همین واحدها هم هست.                   خیلی راحت مخالفت کردند حتی جواب تلفن را ندادند چطور راهنمای می فرمایید که این معضل حل شود با تشکر

    1. با سلام و احترام
      خیلی ممنونیم که دغدغه های خود را با ما در میان می‌گذارید، برای موضوعات این چنینی واقعا راهی جز مذاکره و برقراری ارتباط وجود ندارد. چون همسایگان شما قوانین را نقض نکرده اند که بخواهید از آن‌ها شکایت نمایید. بهترین و تنها ترین راه مذاکره است. البته امیدواریم فرهنگ آپارتمان نشینی در ایران به قدری افزایش یابد که در هیچ یک از ساختمان ها و برج های مسکونی شاهد چنین اتفاق هایی نباشیم.

  17. با سلام و عرض ادب، ممنونم بابت راهنمایی های مفیدتون،واحد بالای سر ما به دلیل وجود فرزند کوچک بسیار سر و صدا دارند آیا قابل پیگیری هست،همچنین یکی از واحدها دارای فرزندی تقریبا 10 ساله است که هر روز اقدام به توپ بازی در حیاط مشاع می کند و با تذکر هم راه به جایی نبرده ایم، آیا بچه ها در حیاط و یا پارکینگ حق بازی کردن دارند؟؟ممنونم میشم پاسخ بدید.

    1. با سلام و احترام
      کاربر عزیز ویکی ساختمون؛ در صورتی که همسایگان شما قوانین آپارتمان نشینی را رعایت نمی‌کنند؛ تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، استفاده از عایق صوتی روکار کف، سقف و دیوار است. در غیر اینصورت باید شکایت خود را در شورای حل اختلاف ثبت نمایید که به هیچ عنوان به شما توصیه نمیکنیم.

  18. سقف دستشویی منزل به دلیل نشتی واحدبالا چکه میکنه مشکل لوله فاضلاب همسایه بالا است الان خرابی بانشتی دستشویی جز مشاعات ساختمان است؟

    1. با سلام و احترام
      خیر جزء مشاعات ساختمان محسوب نمی شود. در این مواقع همسایه بالایی، یعنی کف سرویس بهداشتی هر واحدی که نم دهد، موظف به بازسازی است. جهت بازسازی سرویس بهداشتی خود می‌توانید درخواستتان را در کارگشا ثبت نمایید تا در کمترین زمان، بهترین متخصصین به شما معرفی شوند.

  19. ممنون از محتوای خوبتون، فقط یک سوال چند وقتی است که سر و صدای یکی از همسایگان تمام آرامش ساختمان را گرفته، به ایشان تذکر هم دادیم اما بی فایده بوده است. میخواستم بدانم الان باید دقیقا چه کاری انجام دهیم که کار به شکایت نرسد؟!

    1. با سلام و شاد باش
      خوشحالیم از حسن توجه شما،
      اگر می خواهید کار به شکایت نرسد، تنها راه صحبت کردن و حل و فصل مشکلات به صورت مسالمت آمیز و رودرو است. اگر هم کار ساز نبود، شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا