تاسیسات

لوله کشی آب روکار یا توکار ؟ مزایا و معایب با دستمزد لوله کشی سال ۱۴۰۰

به طور کلی، لوله کشی آب به دو روش روکار یا توکار اجرا می‌شود. هر یک از این روش‌ها بسته به نیازهای پروژه دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند. برای مثال، صاحب خانه‌ای نیاز به تعمیر قسمتی از سیستم لوله کشی خانه خود را دارید یا فرد دیگری به دنبال نوسازی فضای کاری خود است. هرگونه تغییرات در لوله کشی آب مستلزم استفاده از یک روش مناسب جهت اجرای اصولی سیستم لوله کشی است. به همین دلیل، ما در این مقاله درباره لوله کشی آب روکار یا توکار و دلایل استفاده از هرکدام صحبت می‌کنیم. با ویکی ساختمون همراه باشید.

لوله کشی آب روکار چیست؟

لوله کشی روکار به سبکی از لوله کشی ساختمان اشاره دارد که در آن لوله‌ها نمایان هستند. به این صورت که با سوراخ کاری محل لوله‌ها در دیوار یا کف، مسیر لوله کشی به صورت نمایان اجرا می‌شود.

مراحل اجرای این سیستم لوله کشی به این شکل است که ابتدا براساس نقشه های تأسیسات، محل عبور لوله‌ها حفر می‌شوند و سپس با استفاده از لوله‌های مناسب، لوله کشی اجرا می‌شود. معمولاً لوله‌های فرعی که خروجی اصلی مانند دستشویی، حمام، دوش و غیره روکار اجرا می‌شود. لوله‌های رایزر و لوله‌های اصلی توکار هستند.

لوله کشی آب روکار چیست؟

لوله کشی آب توکار چیست؟

لوله کشی توکار به سبکی از لوله کشی ساختمان اشاره دارد که در آن لوله‌ها پنهان هستند. در این روش معمولاً نازک کاری ساختمان انجام نشده است یا جهت نوسازی یا تعمیرات، نیاز به تخریب نازک کاری و اجرای سیستم لوله کشی در پشت نازک کاری دیوارها و کف است.

مراحل اجرای این سیستم لوله کشی به این صورت که با استفاده از نقشه‌های تأسیسات، محل لوله‌ها روی دیوار و سقف تعیین می‌شوند. برای کارهای مربوط به بازسازی ساختمان، باید با استفاده از دریل محل لوله‌های ایجاد شوند. در پروژه‌هایی که ساختمان در حال احداث است، قبل از اجرای نازک کاری لوله کشی در مناطق مورد نظر اجرا می‌شود.

لوله کشی آب روکار یا توکار : مزایای لوله کشی آب روکار

در صورتی که فرآیند ساخت و ساز به پایان رسیده باشد، اجرای لوله کشی توکار معمولاً پرهزینه خواهد بود. با توجه به این شرایط بهترین کار لوله کشی به روش روکار است. با این روش می‌توانید از پوسیدگی و خرابی لوله‌ها با خبر شوید و به سرعت روند تعمیرات را بدون هزینه‌های مربوط به تخریب انجام دهید.

به ویژه در مورد لوله‌های آهنی که در محیط مرطوب دچار زنگ زدگی می‌شوند، لوله کشی روکار در فضاهایی مانند آشپزخانه، زیر سقف پارکینگ یا زیرزمین می‌تواند بهترین انتخاب باشد؛ زیرا شرایط تعمیر راحتی را فراهم می‌کند. بنابراین، می‌توان مهم‌ترین مزیت لوله کشی آب روکار را انجام تعمیرات به شکلی راحتی و سریع دانست. همچنین، لوله کشی روکار برای اجرای لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و لوله کشی پکیج و رادیاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی، لوله کشی آب روکار مزایای زیر را به همراه دارد:

  • راحتی در اضافه کردن انشعابات لوله‌ها
  • تغییر در سیستم لوله کشی
  • قیمت ارزان‌تر از لوله کشی توکار
  • احتمال پوسیدگی کمتر در لوله‌ها

معایب استفاده از لوله کشی آب روکار

مهم‌ترین عیب لوله کشی روکار را می‌توان ظاهر آن دانست. این لوله‌ها به دلیل آنکه روی کار اجرا می‌شوند ممکن است سبک طراحی فضا را دستخوش تغییرات قرار دارند. به ویژه برای سبک‌های مینیمال که سادگی فضا در اولویت قرار دارد، لوله کشی روکار خیلی محبوب نیست؛ اما برای سبک‌های طراحی صنعتی، لوله کشی روکار بهترین انتخاب است.

تعرفه و دستمزد لوله کشی آب روکار و توکار

مزایای استفاده از لوله کشی آب توکار

یکی از مهم‌ترین فواید لوله کشی توکار را می‌توان حفظ زیبایی نمای داخلی ساختمان دانست. در صورتی که به ظاهر خانه خود اهمیت می‌دهید و نمی‌خواهید لوله کشی باعث به هم ریختگی سبک طراحی شما شود، لوله کشی توکار بهترین گزینه خواهد بود.

مزیت دیگر این روش، دوری از رطوبت به ویژه در محیط‌های مرطوب مانند حمام است. لوله‌های فلزی تحت تأثیر رطوبت زنگ می‌زنند و لوله‌های پولیکا در نزدیکی به فضای گرم و مرطوب حمام، دچار تغییر شکل ظاهری می‌شوند. به همین، لوله کشی روکار با پنهان کردن لوله‌ها در داخل دیوار و کف، می‌تواند در همه فضاهای خانه قابل استفاده باشد.

البته در صورت نیاز می‌توان بخشی از لوله کشی ساختمان را توکار و بخشی را به صورت روکار انجام داد. برای مثال، لوله‌های منتهی به سرویس بهداشتی و حمام به صورت توکار نصب می‌شوند و فقط در قسمت اتصال روکار هستند.

به طور کلی، لوله کشی آب توکار مزایای زیر را به همراه دارد:

  • حفظ نمای زیبای فضاهای داخلی ساختمان
  • استفاده از انواع متریال لوله (فلزی، پلاستیکی و غیره)
  • محافظت از لوله‌ها در برابر سازه دیوار و کف
  • کمک به افزایش فروش خانه

مطلب پیشنهادی: علت گرفتگی لوله فاضلاب چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟!

معایب استفاده از لوله کشی آب توکار

در پروژه‌های مربوط به بازسازی ساختمان، اجرای لوله کشی توکار هزینه بردار است. در این گونه موارد نیاز به تخریب دیوار یا کف است. هزینه تخریب، هزینه خرید دوباره کاشی، هزینه دوباره کاشی کاری و هزینه‌های دیگر را می‌توان به این موارد اضافه کرد. همچنین، لوله کشی توکار برای بازسازی ساختمان اغلب زمان‌بَر است.

تعرفه و دستمزد لوله کشی آب روکار و توکار

لوله کشی آب سرد و گرم و فاضلاب ۳۵ هزار تومان به ازای هر مترمربع
لوله کشی آب و شوفاژ از سایز ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر به سیستم سنتی به صورت زیر کار ۲۵ هزار تومان به ازای هر مترطول
لوله کشی آب و شوفاژ از سایز ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر به سیستم کلکتوری به صورت زیرکار ۲۲ هزار تومان به ازای هر مترطول
لوله کشی روکار آب و شوفاژ از سایز ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر به سیستم سنتی به صورت روکار ۳۰ هزار تومان به ازای هر مترطول
دستمزد لوله کشی روکار آب و شوفاژ از سایز ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر به سیستم کلکتوری به صورت روکار ۲۰ هزار تومان به ازای هر مترطول
نبشی کشی و ساپورت بندی با جوشکاری ۲۸ هزار تومان به ازای هر عدد
دستمزد فوم کشی و عایق کاری لوله‌ها  ۸ هزار تومان به ازای هر مترطول
اجرای گرمایش از کف ۴۵ هزار تومان به ازای هر مترمربع
بست کرپی ضد زنگ فوم بست تک پایه ۳۰ هزار تومان به ازای هر عدد
سوراخکاری جهت عبور لوله به ازای هر عدد ۲۵ هزار تومان به ازای هر عدد

کلام آخر

هر کدام از روش‌های لوله کشی روکار یا توکار می‌توانند بسته به نوع نیازها مورد استفاده قرار گیرند. لوله کشی توکار در داخل دیوار و کف اجرا می‌شود و لوله کشی روکار روی دیوار و کف نصب می‌شود. انتخاب اول در ساخت و ساز، لوله کشی توکار است اما بعد از احداث ساختمان می‌تواند نوع سیستم لوله کشی را برحسب میزان بودجه و نیازهای محیطی، روکار یا توکار انتخاب کرد. در هر صورت، اگر نیاز به لوله کشی آب سرد و گرم دارید، باید به متخصصان تأسیسات مکانیکی ساختمان رجوع کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا