تاسیسات

آموزش نصب آنتن مرکزی قدم به قدم؛ چالش های نصب تا کانال یابی

وقتی نوبت به نصب آنتن مرکزی می‌رسد، داشتن تخصص در امور برقی ضروری است. آنتن مرکزی قادر به دریافت سیگنال از فرستنده‌های رادیویی زمینی و همچنین از ماهواره‌ها است. این وسیله در مقایسه با آنتن تلویزیون داخلی به لطف فرستنده‌های قوی، سیگنال‌های با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد. از این رو، نصب آنتن مرکزی باید با دقت و مهارت بالا انجام شود تا فرنکانس با کیفیت مناسب قابل دریافت باشد. پس در مقاله دیگری از ویکی ساختمون با آموزش نصب آنتن مرکزی همراه باشید.

نحوه نصب آنتن مرکزی چگونه است؟

بیشتر نصابان آنتن مرکزی مجموعه‌ای دقیق از دستورالعمل‌ها را در مورد نحوه نصب آنتن ارائه می‌دهند. برای نصب آنتن‌ مرکزی باید به پشت بام بروید. اگر از تصور بالا رفتن از پشت بام بیش از حد هراس دارید، کل فرآیند نصب را به یک متخصص بسپارید.

اول در مورد قسمت‌های مختلف آنتن مرکزی صحبت می‌کنیم و سپس به سراغ فرآیند نصب می‌رویم:

  • بخش دریافت: برای دریافت اطلاعات از فرستنده استفاده می‌شود که شامل آنتن و مبدل تصاویر ویدیویی است.
  • بخش تقویت: شامل یک آمپلی‌فایر قدرتمند است که باید بتواند سینگال‌ها را دریافت کند.
  • بخش تقسیم: این بخش خود به تنهایی به قسمت‌های مختلفی مانند تپ آف برای تقسیم عبوری، اسپلیتر برای تقسیم نهایی و سوئیچر برای تقسیم سیگنالی استفاده می‌شود.
  • بخش انتقال: از یک کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال به سمت گیرنده‌ها استفاده می‌شود.

نحوه نصب آنتن مرکزی چگونه است؟

برای نصب آنتن مرکزی در پشت بام دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

1- تحقیقات خود را انجام دهید

تعیین مکان مناسب برای قرار دادن آنتن تلویزیون مهم است. آنتن را در بالاترین قسمت ساختمان نصب کنید تا سینگال‌ها را با قدرت بیشتری جذب کند. معمولاً قسمت خرپشته بهترین مکان است اما اگر رفتن به بالای خرپشته مشکل است، قسمتی از گوشه و اطراف پشت بام را برای این کار انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: آنتن مرکزی چیست؟ انواع آنتن مرکزی + کاربردها و ویژگی آن‌ها

2- براکت را نصب کنید

برای نصب آنتن مرکزی ابتدا باید براکت را روی پشت بام محکم کنید. براکت یک سیستم متصل کننده است که حاوی قطعه اتصال و پیچ‌های مخصوص است که میله انتهای آنتن را در دیوار متصل می‌کند. براکت ممکن است به کف نیز متصل شود. این قطعه وظیفه پایداری آنتن را بر عهده دارد. می‌توانید از یک میله قطور و مستحکم نیز به عنوان پایه برای آنتن استفاده کنید تا آنتن در ارتفاع بالاتری قرار گیرد.

3- آمپلی فایر را نصب کنید

یک سر سیم آنتن باید به آمپلی فایر مدل باند و دیگری با اسپلیتر متصل شود. سپس از طریق اسپلیتر باید خروجی به واحدهای ساختمان گرفته شود. خروجی نیز باید برای هر واحد به یک آمپلی فایر خطی و دوباره به یک اسپلیتر وصل شود. این روند باعث افزایش کیفیت هر خروجی برای هر واحد ساختمان می‌شود. برای درک بهتر روش کار به عکس زیر توجه کنید:

نقشه آنتن مرکزی

4- آنتن را به تلویزیون وصل کنید

آنتن خود را با استفاده از کابل کواکسیال مناسب به تلویزیون وصل کنید. مطمئن شوید که انتهای کابل به ترمینال خروجی کابل آنتن وصل شده و سر دیگر آن روی ورودی کواکسیال تلویزیون باشد. هنگام تنظیم جهت آنتن، از کسی بخواهید که کیفیت کانال‌های تلویزیون را بررسی کند. پس از تنظیم همه چیز آنتن را روی مسیر درست محکم کنید و پیچ و مهره‌ها را سفت ببندید. برای اطمینان از جمع آوری کابل‌ها و سیم‌های اضافی از میخ‌های گیره U استفاده کنید.

5- تقسیم سیگنال را انجام دهید

مطمئن شوید که کدهای الکتریکی مناسب را برای منطقه زندگی خود استفاده می‌کنید. آخرین کاری که باید انجام دهید این است که کابل کواکسیال را به یک اسپلیتر متصل کنید تا بتوانید از کانال‌های مورد علاقه خود از هرجای خانه لذت ببرید. همیشه به خاطر داشته باشید که نصب آنتن در فضای باز معمولاً نیاز به بالا رفتن بر روی سقف خود دارد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین، مسائل ایمنی را رعایت کنید.

نکات مهم در نصب آنتن مرکزی

نکات مهم در نصب آنتن مرکزی

در زمان نصب آنتن مرکزی تلویزیون مهم است که به برخی تفاوت‌ها به شرح زیر توجه کنید:

آنتن VHF یا UHF؟

هنگام خرید آنتن از شما خواسته می‌شود بین VHF یا UHF یکی را انتخاب کنید. اگرچه هر دو آنتن یک کار را انجام می‌دهند اما شما هنوز هم باید بدانید که بابت پولی که خرج می‌کنید چه چیزی به دست می‌آورید. آنتن VHF کانال‌های کمتری را نسبت به UHF دریافت می‌کند. به علاوه، بسیاری از ایستگاه‌های مخابراتی که قبلاً از VHF استفاده می‌کردند اکنون سیگنال‌های دیجیتال UHF را در پیش گرفته‌اند و به کار بردن هر دو نوع سیگنال در یک فضا امکان پذیر نیست. به همین دلیل، بیشتر آنتن‌های مرکزی از نوع UHF انتخاب می‌شوند.

آنتن چند جهته یا یک جهته؟

هنگام خرید آنتن مرکزی باید به نوع آنتن اعم از یک جهته یا چند جهته دقت کنید. اگر از نکات مثبت و منفی هر نوع آگاهی نداشته باشید، تصمیم گیری بین این دو می‌تواند مشکل ساز شود.  آنتن تک جهته همانطور که از نامش مشخص است، سمت یک جهت حرکت می‌کنند و قوی‌ترین دریافت سیگنال را از آن جهت خاص ارائه می‌دهند. با این حال، این آنتن‌ها برای گرفتن سیگنال از چند جهت مناسب نیستند.

آنتن‌های چند جهته قادر به دریافت سیگنال از هر جهت هستند. از آنجا که این آنتن‌ها از هر جهت سیگنال می‌گیرند، قدرت سیگنال در مقایسه با نمونه‌های تک جهته کمتر است. این آنتن‌ها برای افرادی که در نزدیکی فرستنده‌های تلویزیونی متعددی هستند که سیگنال‌های نسبتاً قوی دارند، انتخابی عالی هستند.

چگونه بهترین کیفیت را از آنتن مرکزی دریافت کنیم؟

قوانین ایمنی مهم را رعایت کنید

  • اگرچه نیاز به نصب آنتن مرکزی در پشت بام است اما سعی کنید تا آنجا که می‌توانید فرآیند نصب را در شرایط آب و هوایی (باد و باران) مناسب انجام دهید یا از وسایل مناسب مانند کمربند ایمنی برای نگه داشتن خود و عدم سقوط به پایین استفاده کنید.
  • مراقب خطوط برق باشید. هنگام نصب آنتن تلویزیون حداقل 6 متر فاصله داشته باشید تا حوادث خطرناک را کاهش دهید.
  • اگر آنتن افتاد و با خط برق تماس گرفت، خودتان آن را جدا نکنید! برای کمک با یک متخصص تماس بگیرید.
  • بهترین زمان نصب آنتن مرکزی عصر از ساعت 15 به بعد است زیرا در این زمان نور خورشید به طور مستقیم چشم را اذیت نمی‌کند.

چگونه بهترین کیفیت را از آنتن مرکزی دریافت کنیم؟

  • هرچه آنتن را بالاتر نصب کنید، سیگنال‌های بهتری دریافت خواهید کرد! در مورد عملکرد آنتن، ارتفاع یک عامل حیاتی است.
  • مهم است که در مورد جهت و مکان نزدیکترین فرستنده در مجاورت آنتن تحقیق کنید. پس از مشاهده بهترین مکان، آنتن را به سمت فرستنده نصب کنید.
  • بهتر است آنتن را در مکانی با حداقل موانع فیزیکی نصب کنید. درختان، تپه‌ها و ساختمان‌های بلند می‌توانند عملکرد کلی را تحت تأثیر قرار دهند و مانع دریافت سیگنال‌های باکیفیت شوند.
  • هیچ قانونی مانع نصب چندین آنتن نیست! نصب چندین آنتن منجر به تجربه بهتر تماشای تلویزیون می‌شود. برای موفقیت در این امر، مطمئن شوید که فضای کافی در پشت بام خود دارید. آنتن‌ها نباید با هم برخورد کنند و با هم تداخل داشته باشند.
  • در زمان نصب آنتن مرکزی مهم است که پایه آن را محکم در دیوار یا سقف نصب کنید. شرایط نامساعد جوی می‌تواند باعث افتادن آنتن و برهم خوردن سینگال‌های دریافتی شود.
  • اگر نمی‌توانید کانال مورد علاقه خود را پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم روی یک چرخاننده آنتن سرمایه گذاری کنید. این دستگاه مفید به کاربران این امکان را می‌دهد که موقعیت آنتن را کنترل کرده و هر طرف که سیگنال قوی وجود دارد را دریافت کنند.

نصب آنتن مرکزی

کلام آخر

نصب آنتن مرکزی در فضای باز می‌تواند چالش برانگیز باشد! امنیت خود را به خطر نیندازید و اگر تجربه‌ای در این کار ندارید، از متخصص کمک بگیرید. در هر صورت، فرآیند نصب آنتن می‌تواند چیزی در حدود چند ساعت به طول انجامد اما اگر بقیه کار به روز بعد موکول شد، نگران نباشید زیرا مهم این است که کار را اصولی انجام دهید. هرگونه نکات ایمنی در ارتفاع را رعایت کنید تا خطری برایتان رخ ندهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا