دانشنامه ساختمانسقفعملیات اجرای ساختمان

نحوه اجرای بتن ریزی سقف با تمام فوت و فن ها و ۱۵ نکته طلایی

سقف‌های بتنی جز اصلی بسیاری از ساختمان‌هایی هستند که به منظور ایجاد سرپناه احداث می‌شوند. نحوه بتن ریزی سقف نسبتاً ساده است اما در نصب قالب‌های فلزی، آرماتوربندی و قرار دادن تیرچه‌های (برای سقف تیرچه بلوک) مورد نیاز باید دقت بیشتری صورت گیرد. بتن ریزی سقف اغلب با استفاده از بتن آماده و پمپاژ بتن از کامیون میکسر انجام می‌شود؛ اما آمادگی برای انجام این کار و مجهز بودن کارگاه ساختمانی به افراد و وسایل مورد نیاز، ضروری است. پس بدون معطلی به سراغ بتن ریزی سقف می‌رویم.

کارهای اولیه در بتن ریزی سقف

ساخت سقف در مرحله سفت کاری ساختمان انجام می گیرد. اولین قدم این است که قالب بندی و شمع زنی را انجام دهید. در این مرحله وقت بگذارید و مطمئن شوید که آن را به درستی انجام داده‌اید. اگر قالب بندی سقف را به اشتباه اجرا کنید، بتن ریزی سقف می‌تواند تبدیل به یک کابوس شود. از قالب فلزی استفاده کنید و هر قسمت از سقف را طوری قالب بندی کنید که هیچ قسمت خالی وجود نداشته باشد. قالب‌ها و شمع‌ها باید محکم در جای خود قرار بگیرند تا بتوانند فشار ناشی از بتن ریزی را تحمل کنند.

بتن برای دال یا سقف معمولاً آماده است و در کامیون‌های میکسر تحویل داده می‌شود، اگر چه می‌توانید برای کارهای بسیار کوچک از بتن دستی در کارگاه استفاده کنید. بتن آماده در مترمکعب فروخته می‌شود. برای سفارش مقدار صحیح، عرض، طول و ضخامت دال یا سقف مورد نظر خود را به تامین کننده بتن بفرستید. به طور معمول ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر بتن سفارش دهید تا در صورت نیاز، بتن کم نیاید!

نباید بتن را در روزهای بسیار گرم بتن ریزی کرد، زیرا بتن تازه قبل از اینکه بتوانند به درستی عمل آوری شوند، خشک خواهند شد. بتن همچنین نباید بیش از حد روان باشد. در صورت روانی زیاد، مقدار زیادی آب به سطح شناور می‌شود که می‌تواند باعث ترک برداشتن سطح بتن بعد از خشک شدن شود. پس از شروع ریختن بتن، مواد باید به طور مساوی و سریع پخش شوند و با سرعت کمی قالب‌ها را پر کنند.

کارهای اولیه در بتن ریزی سقف

نحوه اجرای بتن ریزی سقف

حتی بتن ریزی در یک سقف ساختمان کوچک نیز به نیروی انسانی نیاز دارد. کارگران را آماده داشته باشید تا بتن ریزی را شروع کنید. کارگران را با چکمه‌های لاستیکی، عینک ایمنی و وسایلی مانند ماله بنایی و ویبراتور مجهز کنید. پس از شروع بتن ریزی، کارگران باید با استفاده از ویبراتور هر گونه حباب داخل بتن را خارج کنند.

مطمئن شوید که همه گوشه‌های قالب‌ها پر شده‌اند. لوله پمپاژ معمولاً توسط یک کارگر هدایت می‌شود. او مسئول بتن ریزی سقف است و باید در این زمینه مهارت داشته باشد. گام بعدی این است که با استفاده از ماله بنایی بتن اضافی را بیرون از روی سطح بیرون بریزید. تسطیح بتن یک عمل دو نفره است.

با شروع بتن ریزی سقف از یک قسمت، می‌توان ویبره کردن را به یک کارگر و تسطیح سطح با ماله را به کارگر دیگری واگذار کرد. هر نقطه‌ای از بتن ریزی که مقدار بتن کمتری دارد، باید فوراً پر شده و ناحیه پاکسازی شود. مهم است که کامیون‌های میکسر در محل آماده باشند تا بعد از اتمام بتن یک کامیون، میکسر بعدی شروع به پمپاژ بتن کند.

برای مطالعه: شیب بندی پشت بام

نحوه اجرای بتن ریزی سقف

گام به گام بتن ریزی سقف

  1. آماده کردن سقف از نظر قالب بندی و زدن شمع‌ها
  2. سفارش بتن آماده بر اساس متراژ محاسبه شده
  3. تحویل بتن آماده در زمان تعیین شده
  4. آماده سازی کارگاه برای بتن ریزی از نظر نیروی کار و تجهیزات
  5. تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها به کارگران
  6. شروع بتن ریزی در ساعت تعیین شده
  7. انجام سه مرحله پشت سر هم از جمله پمپاژ بتن، ویبره و تسطیح
  8. اتمام بتن ریزی و آمادگی برای عمل آوری بتن

نکات مهم پیش از بتن ریزی سقف

موارد نظارتی که باید در بتن سقف تیرچه بلوک در نظر گرفته شوند، در زیر آورده شده است:

  • تعداد میلگردهای سرتاسری تیر بر اساس نقشه
  • فاصله میلگردهای طولی از یکدیگر
  • فاصله میان خاموت‌های تیر
  • اجرای خاموت اول تیر در بر ستون
  • خیز منفی سقف
  • نبود شن، ماسه و فوم در قالب‌ها
  • به کار بردن ادکا برای هر تیرچه
  • اجرای کلاف عرضی
  • فاصله میان شمع‌های سقف
  • خیس کردن بلوک سقف در حین ریخت بتن
  • رعایت کاور تیرها
  • رعایت میلگردهای تقویتی تیر
  • رعایت فاصله و صاف بودن میلگردهای حرارتی و تقویتی دال
  • اجرای خاموت‌های ستون در فصل مشترک تیر به ستون
  • بسته بودن دو طرف بلوک جهت عدم ورود بتن به داخل بلوک

مراحل گام به گام بتن ریزی سقف

کلام آخر

بتن ریزی سقف بسته به ابعاد پروژه در چند ساعت انجام می‌شود. در این زمان، باید نظارت دقیق در نحوه بتن ریزی انجام شود. حضور مهندس ناظر می‌تواند به اجرای اصولی بتن ریزی کمک کند. همچنین، مهم است که از یک کارخانه بتن آماده خوب اقدام به خرید بتن کنید زیرا کیفیت بتن تولید کننده و ارسال به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است. بعد از بتن ریزی مراحل عمل آوری را انجام دهید تا بتن بتواند مقاومت مورد نظر خود را به دست آورد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا