دانشنامه ساختمان

علت عدم تخلیه آب کولر گازی و راه حل آن چیست؟

این روزها کولرهای گازی با توجه به کارایی و تأثیر سریعی که در کاهش دمای محیط دارند، محبوبیت زیادی میان مردم پیدا کرده‌اند؛ هرچند که مصرف برق و هزینه‌های تعمیر و نگهداری این نوع کولرها بالاست. مکانیسم خاص این کولرها موجب شده است تا نگهداری از آن به دقت زیادی نیاز داشته باشد.

قطع شدن تخلیه آب یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که با گذشت زمان برای کولرهای گازی اتفاق می‌افتد. علت قطع شدن تخلیه آب کولر گازی یا عموماً علت قطع شدن آب کولر گازی نوعی اختلال در عملکرد دستگاه است که دلایل متعددی برای آن وجود دارد.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که این مشکل در میان مردم تحت عنوان عامیانه قطع شدن آب کولر گازی شناخته می‌شود؛ این درحالی است که با توجه به مکانیسم عملکرد کولرهای گازی که بعداً برایتان شرح خواهیم داد، این فرآیند تخلیه آب است که در صورت بروز مشکلاتی متوقف می‌شود.

علت عدم تخلیه آب کولر گازی

مکانیسم عملکرد انواع کولر گازی از جمله اسپیلت و پنجره‌ای، به این ترتیب است که گاز مبرد با حرکت بر روی کویل‌های اپراتور، رطوبت هوا را جمع می‌کند. در ادامه این میزان رطوبت را به سینی تخلیه منتقل می‌کند و در آخر وارد شلنگ تخلیه می‌شود تا از طریق لوله‌ها به خارج از ساختمان منتقل شود.

به این ترتیب کولرهای گازی با استخراج رطوبت از محیط و خشک کردن هوا، باعث کاهش دادن دما خواهند شد. بنابراین می‌توان این تخلیه رطوبت از کولر گازی را مهم‌ترین مرحله از عملکرد این دستگاه عنوان کرد. یکی از مهمترین مشکلات کولرهای گازی هم بروز اختلال در این مرحله است. در ادامه علت قطع شدن آب کولر گازی را بررسی خواهیم کرد که اطلاع از آن کمک زیادی در پیشگیری و البته کاهش هزینه‌های تعمیر این کولرها خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی: تمیز کردن کولر گازی

استفاده کولر گازی در نواحی گرم و خشک

طبق مکانیسم عملکرد کولر گازی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، این دستگاه با جذب رطوبت از هوای اتاق هوا را خنک می‌کند. از این جهت اگر کولر گازی را در مناطق گرم و خشک استفاده کنید که در آنجا درصد کمی رطوبت وجود دارد، رطوبت چندانی به وسیله دستگاه جذب نمی‌شود که بخواهد از طریق شلنگ تخلیه شود.

توجه داشته باشید که این مشکل در اثر اختلال در کارکرد خود دستگاه ایجاد نمی‌شود، بلکه شرایط محیطی مسبب آن است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که زمانی که هوا خنک است، احتمال بروز این اختلال در دستگاه بیشتر می‌شود؛ زیرا میزان رطوبت در هوای خنک کمتر می‌باشد.

گاهی برخی افراد برای خنک کردن محیط از هر دو نوع کولر آبی و گازی همزمان با هم استفاده می‌کنند. در این حالت کولر آبی با ایجاد رطوبت سرد تلاش دارد تا هوا را خنک کند و کولر گازی با جذب رطوبت محیط این کار را انجام می‌دهد.

چنین شرایطی نه تنها در کاهش دمای محیط موفق نیست بلکه سبب مصرف بالای برق توسط کولر گازی، داغ شدن کمپرسور و البته تخلیه بسیار زیاد آب از کولر گازی می‌شود.

بیشتر بخوانید: کولر گازی چند هزار بخریم؟ راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ

علت عدم تخلیه آب کولر گازی

نقص در ترمیستور یا سنسور دمای کولر گازی

ترمیستور یا سنسور دما یک بخش حائز اهمیت در سیستم کولر گازی است؛ این بخش وظیفه تعیین دمای اتاق را دارد. به این شکل که به وسیله تغییر مقاومت آن به دلیل تغییر دما، میزان دما مورد نیاز به برد دستگاه ارسال می‌شود.

بر اساس این درجه دمای موردنیاز برد دستگاه متوجه می‌شود که بایستی چه فرمانی را به دستگاه ارسال کند. حال این سؤال مطرح می‌شود که سنسور دما چه ربطی به علت عدم تخلیه آب کولر گازی دارد؟

در پاسخ می‌توانیم بگوییم که با خراب شدن این قطعه و ایجاد نقص در آن، تغییر دما منجر به تغییر مقاوت آن نخواهد شد و در ادامه پیامی هم به برد دستگاه ارسال نمی‌شود. بنابراین دستگاه در زمان نیاز روشن نمی‌شود. از آنجایی که درصد رطوبت جمع شده در این دستگاه با میزان خنک سازی آن ارتباط دارد، در صورت بروز نقص در عملکرد ترمیستور قدرت خنک سازی کم شده و رطوبت لازم برای تخلیه فراهم نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین کولر گازی کدام است؟ معرفی بهترین برند و مدل موجود در بازار

نقص در برد کولر گازی

بر مبنای توضیحاتی که در بخش قبلی ارائه کردیم، این برد دستگاه است که بر اساس دمای تعیین شده از سوی ترمیستور، دستور روشن و خاموش شدن دستگاه را می‌دهد. بنابراین بروز خرابی در این بخش، سبب کاهش قدرت سرمایشی دستگاه و جذب و تخلیه رطوبت خواهد شد. در این راستا باید به سرعت برای تعمیر برد دستگاه اقدام کرد.

نبود گاز مبرد کافی در کولر گازی

بررسی تعیین اندازه گاز مبرد دستگاه یکی از موارد مهمی است که قبل از خرید کولرگازی باید آن را مورد نظر داشته باشید. هر گونه کاهش و افزایش در میزان گاز مبرد روند کار دستگاه را به هم می‌ریزد. از این رو ممکن است علت قطع شدن آب کولر گازی هم همین مسئله باشد.

زیرا این گاز نقش سرمایش دستگاه را بر عهده دارد و اگر قدرت سرمایش کاهش یابد، رطوبت کمتری جذب شده و میزان تخلیه آب کاهش می‌یابد. از این جهت حواستان به اندازه گاز مبرد کولر گازی باشد و اگر با اندازه گیری متوجه نشتی و کاهش غیرعادی آن شدید نسبت به شارژ دوباره آن اقدام نمایید.

مسدود شدن مسیر تخلیه در کولر گازی

دیگر دلیلی که می‌توان برای بروز این مشکل به عنوان علت عدم تخلیه آب کولر گازی مطرح کنیم، مسدود شدن مسیر تخلیه در دستگاه است. گاهی عدم توجه کافی به سرویس کولر موجب می‌شود تا به مرور زمان به دلایلی این مسیر تخلیه آب مسدود شود که بایستی در اسرع وقت برطرف شود.

این مورد رایج‌ترین علت عدم تخلیه آب کولر گازی محسوب می‌شود که در ادامه به راه‌های پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: چرا روغن کولر گازی نشتی دارد؟ علت روغن ریزی کولر گازی چیست؟

چگونه می‌توان  مسدود شدن  تخلیه آب کولر گازی را متوجه شد؟

مسیر تخلیه آب کولر گازی بیشتر به این دلیل مسدود می‌شود که در زمان مقرر توجه لازم به سرویس دستگاه نمی‌شود. از این جهت پاکسازی، شستن سینی و شلنگ تخلیه کولر انجام نمی‌شود. در واقع مسدود شدن مسیر تخلیه آب به دلیل تجمع حجم بالایی از رسوبات و گرد و غبار در سینی و شلنگ ایجاد می‌شود که مانع از تخلیه آب از دستگاه خواهد شد. علائمی که شما را از وجود این مشکل یاری می‌کنند به شرح زیر هستند:

تجمع آب در سینی تخلیه

از واضح‌ترین علائم بسته بودن مسیر تخلیه در کولرهای گازی حالتی است که در آن حجم بسیار زیادی از آب داخل سینی تخلیه کولر گازی جمع شده است؛ از این جهت فرآیند تخلیه متوقف شده و در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌شود.

نشتی آب از پنل داخلی دستگاه

در صورتی که پنل داخلی دستگاه دچار نشتی آب شود و از آن آب بیرون بریزد، بدون شک مسیر تخلیه کولر گازی مسدود شده است. این میزان حجم آب به قدری زیاد است که از طریق سینی و در ادامه شلنگ نمی‌تواند تخلیه شود؛ از این رو از پنل داخلی لبریز می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت خاموش و روشن شدن کولر گازی چیست و راه حل آن چیست؟

استشمام بوی کپک از دستگاه

در صورتی که به هر دلیلی آب از کولر گازی تخلیه نشود، این حجم از آب باقی مانده در کولر می‌تواند کپک تولید کند. از این رو پس از مدتی بوی کپک از باد خنک دستگاه کولر گازی استشمام می‌شود. با توجه به تأثیرات منفی این موضوع بر سلامت و تنفس افراد، باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید.

نم زدن دیوار در زیر پنل کولر

در برخی مواقع این احتمال وجود دارد که پس از مشاهده آبریزی نامحسوس از کولر گازی که حتی متوجه آن هم نمی‌شوید یا عدم بررسی سینی تخلیه پر از آب کولر گازی کم کم دیوار زیر پنل دچار نم زدگی می‌شود. این نم زدگی واضح‌ترین علامت مسدود بودن راه تخلیه دستگاه و کولر گازی می‌باشد.

علت عدم تخلیه آب کولر گازی

راه‌های پیشگیری از مسدود شدن مسیر تخلیه آب

یکی از دلایل اصلی قطع شدن آب کولر، مسدود شدن مسیر تخلیه است که علائم و نشانه‌های آن را پیش‌تر بررسی کردیم. برای این‌که بتوانیم از بروز این مشکل پیشگیری کنیم و به این ترتیب هزینه‌های تعمیر را کاهش دهیم، کارگشا در این بخش از مقاله راهکارهای زیر را توصیه می‌کند.

مسیر تخلیه را مداوم بشویید.

پیشنهاد می‌شود، دست کم در سال یک مرتبه مسیر تخلیه کولر گازی را بشویید. به این ترتیب ذرات و رسوبات تجمع یافته در مسیر را خارج می‌کنید. با چک کردن مسیر تخلیه هر چند وقت یک بار، در صورتی که علائم فرسوده شدن شلنگ تخلیه را مشاهده کنید، می‌توانید آن را به موقع تعویض کنید تا از وارد شدن صدمات بیشتر جلوگیری شود.

از فیلترهای هوای مرغوب استفاده کنید.

این موضوع سبب می‌شود مقدار کمتری رسوبات و گرد و غبار داخل کویل‌های اوپراتور ایجاد شود. همانطور که می‌دانید این مواد در سینی تخلیه دستگاه جمع شده و یکی از علت عدم تخلیه آب کولر گازی محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم بهترین کولر گازی وجود فیلترهای هوای با کیفیت و مرغوبی است که سورا‌خ‌های آن در حد میکرون باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود که حتماً هر چند وقت یک بار، ترجیحاً در فواصل زمانی کوتاه‌تر، فیلترهای هوا را عوض کنید. سعی کنید این کار را قبل از استفاده مجدد از دستگاه انجام دهید تا در صورت وجود مشکل، آن را به سرعت برطرف نمایید.

مقادیری مایع سفیدکننده یا سرکه در مسیر تخلیه بریزید.

یکی از نکات پیشگیری کننده از مشکل مسدود شدن مسیر تخیله آب، این است که هر چند وقت یک بار مقداری مایع سفید کننده یا سرکه در مسیر تخلیه بریزید. این ترکیبات با خواص خود جرم زدایی می‌کنند. به این ترتیب مسیر تخلیه پاکسازی شده، از مسدود شدن مسیر جلوگیری می‌شود و فرآیند تخلیه بهتر صورت می‌گیرد.

مشکلات عدم تخلیه آب از کولر گازی

تا اینجای مطلب روند کارکرد کولر گازی را شرح دادیم. کولرهای گازی با جذب رطوبت از محیط، البته بسته به دمای محیط، فرآیند خنک سازی را انجام می‌دهند. رطوبت جمع شده طی مسیر تخلیه به خارج از ساختمان منتقل می‌شود. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر به هر دلیلی این فرآیند تخلیه صورت نگیرد، چه مشکلاتی برای دستگاه ایجاد می‌شود؟ رایج‌ترین این مشکلات عبارت‌ند از:

  • یخ زدگی پنل کولر گازی
  • نم زدگی گج دیوار زیر پنل
  • نشت آب از پنل و وارد شدن خسارتی به ساختمان و وسایل خانه مانند فرش یا مبلمان
  • شکل گیری کپک در دستگاه و احتمال ابتلاس افراد به انواع بیماری‌های تنفسی مانند آسم
  • اختلال در عملکرد کار کولر گازی و آسیب به اجزای داخلی آن
  • کم شدن قدرت خنک کنندگی دستگاه

نکات مهم برای پیشگیری از عدم تخلیه آب از کولر گازی

قبل‌تر علت عدم تخلیه آب کولر گازی را بررسی کردیم که شاید مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها مسدود شدن مسیر تخلیه بود. همچنین به این موضوع اشاره کردیم که عدم تخلیه آب کولر گازی به هر دلیلی می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جانی و مالی شود. از این رو بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکلات نکات زیر را مدنظر داشته باشید و با به کارگیری آنها، صدمات وارده به دستگاه را به حداقل برسانید.

  • انتخاب و خرید کولر بر اساس ظرفیت لازم ساختمان
  • انتخاب و خرید کولر گازی بر اساس شرایط آب و هوایی محل زندگی
  • توجه بالا به سرویس کولر گازی مانند تنظیم گاز مبرد، شستشوی شلنگ یا سینی تخلیه
  • دقت در علائم خرابی دستگاه مانند وجود نقص در برد یا سنسور دمای آن
  • درخواست کمک از متخصص سرویس کار کولر گازی برای انجام سرویس یا تعمیر آن

سخن پایانی

علت عدم تخلیه آب کولر گازی که در در اصطلاح رایج از آن تحت عنوان علت قطع شدن آب کولرگازی یاد می‌کنند را در این مطلب شرح دادیم. این مشکل رایج که اغلب برای تمام دستگاه‌های کولر گازی با توجه به سختی آب و شرایط دمایی ایجاد می‌شود، در مجموع دلایل متعددی دارد که بایستی با توجه به علائم موجود آنها را شناسایی کرد. عدم توجه به این موضوع مشکلات جانی و مالی فراوانی ایجاد خواهد کرد.

یکی از دلایل اصلی تخلیه نشدن آب کولر گازی مسدود شدن مسیر تخلیه است که به دلیل تجمع رسوبات این فرآیند را مختل می‌کند. از این رو با توجه به اقدامات پیشگیری کننده در این راستا از بروز این مشکل جلوگیری کنید. این مشکل پیچیده است و حل آن نیاز به مهارت و تخصص زیادی دارد. از این جهت پیشنهاد می‌شود اگر تجربه کافی در این زمینه را ندارید، به هیچ وجه خودتان به فکر تعمیر آن نباشید چرا که ممکن است آسیب‌های وارده را افزایش دهید. بهترین و منطقی‌ترین کار در این خصوص این است که از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که اقدامات ساده و پیشگیری کننده مانند شستشوی مسیر تخلیه یا تعویض فیلترهای هوای کولر گازی حتماً نیاز به کمک گرفتن از سرویس کار ندارد و شما می‌توانید با رعایت نکات ایمنی آنها را انجام دهید. این درحالی است که برای شارژ کردن گاز مبرد دستگاه، عوض کردن شلنگ تخلیه و دیگر اقدامات تخصصی از این قبیل حتماً بایستی از متخصصان کمک بگیرید.

در صورتی که هر سوالی در خصوص علت عدم تخلیه آب کولر گازی داشتید، می‌توانید آن را در بخش نظرات مطرح نمایید، کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ خواهند داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا