باغبانی

روز درختکاری : از نامگذاری تا کاشت درخت توسط افراد در حیاط خانه

روز درختکاری هر ساله به بهانه گرامیداشت زمین جشن گرفته می‌شود. هدف آن تشویق مردم به کاشت درخت و نهال است و در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر از این فرصت استفاده می‌شود تا بیش از گذشته، به طبیعت و آلودگی‌های زیست محیطی اهمیت دهند. یک سنت محبوب روز درختکاری که بیشتر در خارج از کشور مرسوم است، کاشت یک درخت به افتخار یاد یک عزیز است.

روز درختکاری می‌تواند آشتی بین انسان با طبیعت باشد و یادآور این مهم که چطور ما از دل طبیعت خالق شدیم و چطور باید آن را پاس بداریم. با اینکه موضوع محیط زیست در ایران در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، با این حال، روز درختکاری شاید برای انسان‌های خردمند تلنگری برای تغییر باشد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

علت نامگذاری این روز چیست؟

علت نامگذاری روز درختکاری

جی استرلینگ مورتون  و همسرش کارولین جوی فرانسوی در سال 1854 از میشیگان به سرزمین تازه شکل گرفته نبراسکا، سرزمینی فاقد درختان نقل مکان کردند. وی در تلاش برای ترغیب درختکاری به منظور بهبود محیط و زیباسازی چشم‌انداز مراتع بود. در سال 1872 در 10 آوریل، ایده او برای پاسداشت روزی برای کاشت نهال و توجه به درختان منجر به نامگذاری روزی به روز درختکاری شد. در آن روز در نبراسکا نزدیک به یک میلیون درخت کاشته شد.

استرلینگ مورتون از سال 1893 تا 1897 به عنوان وزیر کشاورزی ایالات متحده در زمان رئیس جمهور گروور کلیولند خدمت کرد. امروز، تمام 50 ایالت آمریکا و همچنین بسیاری از کشورهای جهان، روز کاشت درخت را گرامی می‌دارند. در ایران نیز از ایام قدیم (ایران باستان) روز 15 اسفند را جشن درختکاری می‌نامیدند، که این روز نسل به نسل منتقل شده است. به همین دلیل از روز 15 تا 22 اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است که روز اول آن روز درختکاری نام دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین درخت برای سایه ، 8 درخت سایه انداز و سریع الرشد و چشم نواز

اصول درختکاری

اصول درختکاری

شما می‌توانید روند کاشت نهال را به هشت مرحله تقسیم کنید:

1- فراموش نکنید که نور خورشید منبع اصلی تغذیه درخت است. نهال هیچ گیاه قادر به رشد در سایه نیسست به همین دلیل محل مناسب کاشت نهال را در نظر بگیرید.

2- 20 سانتی‌متر فوقانی خاک، حاصل‌خیزترین نقطه آن است، بنابراین حتماً هنگام حفاری گودال، لایه خاک را کنار بزنید، بعداً به آن احتیاج خواهید داشت. عمق و عرض گودال به نوع گیاه بستگی دارد. از ریشه نهال به عنوان معیار استفاده کنید، گودال باید تقریباً دو برابر اندازه آن باشد.

3- خاک کف گودال را از سنگ به دور کنید و سعی کنید خاک کف نرم باشد، این باعث می‌شود ریشه‌ها راحت‌تر و سریع‌تر در عمق ریشه بدوانند.

4- خاک را با مخلوط کردن لایه خاک سطحی با کودهای ارگانیک آماده کنید.

5- تکیه‌گاه عمودی (میخ) را در محل خود قرار دهید تا از نهال تازه کاشته شده در مقابل باد جلوگیری کرده و به آن در رشد یک تنه مستقیم و قوی کمک کرده باشید.

6- کمی از مخلوط (خاک سطحی به علاوه کود) را در انتهای گودال پخش کنید و نهال را در داخل گودال قرار دهید. گودال را با خاک باقی‌مانده پُر کنید. ریشه نهال باید حدود 5 تا 7 سانتی متر از خاک پوشانده شود. سطح خاک حاصل از درخت تازه کاشته شده باید 5 سانتی‌متر بالاتر از سطح اطراف باشد. قبل از کاشت شاخه‌های شکسته را از نهال جدا کنید، ریشه‌های آسیب دیده را نیز هرس کنید تا فقط قسمت سالم و دست نخورده آن باقی بماند.

7- ساقه نهال را در محل قرار دهید و با اتصال آن به گیره و با یک رشته (بیش از حد سیم را محکم نکنید!) آن را در جای خود نگه دارید. این تکیه‌گاه نباید به بالای شاخه‌های زیرین نهال برسد تا از مداخله در رشد سالم آنها و از آسیب دیدنشان جلوگیری شود.

8- خاک را به آرامی فشرده کرده و نهال را آب دهید. آخرین کاری که باید انجام دهید این است که در دایره کاشت (گودال)، خاک را به آرامی (بدون فشرده‌سازی آن) متراکم کنید، و نهال خود را با حدود 15-20 لیتر آب (برای هر درخت) آبیاری کنید.

ثبت سفارش باغبانی در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا

اقدامات شهرداری در روز درختکاری

اقدامات شهرداری در روز درختکاری

شهرداری مناطق 22 تهران و دیگر شهرهای کشور، هر ساله براساس شرایط اقلیمی اقدام به کاشت نهال در معابر، حاشیه بزرگراه‌ها، بوستان‌ها و طرح کمربند سبز پیرامون شهرها می‌کند. همچنین در برخی از مناطق شهر به ویژه در پارک‌ها با ارائه نهال به مردم سعی در تشویق درختکاری می‌کند.

اما در واقعیت نمی‌توان شهرداری، سازمان محیط زیست و هر ارگان دیگری را به عنوان مراجعی برای رسیدگی به این موضوع در نظر گرفت، زیرا اهداف توسعه ساختمان‌سازی به دلیل منافع شخصی، بیش از موضوعات مرتبط با طبیعت مهم جلوه می‌کنند. وگرنه کاشت چندین نهال در پارک‌ها نمی‌تواند حجم بی‌رویه ساختمان‌سازی و بی‌توجهی به موضوعات دیگر محیطی زیستی در کشور را حل کند. در واقع این روز در کشور چیزی بیش از یک نام ساده نیست!

روز درختکاری و تأثیر آن در مردم جهت کاشت درخت در حیاط خانه

روز درختکاری می‌تواند از چند جنبه مهم باشد، یکی از آنها توجه بیشتر به حیاط و فضای سبز منزل است. حیاط آپارتمان‌ها و خانه‌های ویلایی می‌توانند در 15 اسفند به بهترین وجه ممکن برای کاشت نهال و گیاهان مختلف آماده باشند. پس پیشنهاد ما این است که از این روز نهایت استفاده را ببرید تا در روزهای نزدیک به عید بتوانید روح تازه‌ای به فضای سبز خود بدمید. وجود هر نهال و رشد آن در حیاط خانه می‌تواند نمای ورودی ساختمان شما را بی‌نهایت زیبا کند.

کلام آخر

توجه به روز درختکاری نیاز به یک وضعیت اجتماعی عمیق دارد، به این معنا که این موضوع باید در وجود تک تک افراد نهادینه شده باشد. اما نه به این شکل ما در این روز شروع به کاشت درخت و نهال کنیم، ولی در موقعیت‌های مختلف اقدام به دور انداختن آشغال در محیط زیست! جنبه‌های ظاهری و نمایشی چنین روزهایی باید به جنبه‌های زیست محیطی و فرهنگی تبدیل شوند تا بتوان در آینده از آن‌ها به عنوان یک جنبش اجتماعی یاد شود. با این حال، سعی کنیم هر روز برایمان روز درختکاری باشد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا