پاییزهدانشنامه ساختمان

جلوگیری از سرمای کف خانه امکان پذیر است؟ گرمای لذت بخش در زمستان

این می‌تواند احساسی ناخوشایند باشد زمانی که صبح‌ها در اوج سرمای زمستان از خواب بیدار می‌شوید و پاهای برهنه خود را روی کفپوش خانه می‌گذارید و احساس سرما می‌کنید. مشکل این است که برخی از مصالح کف گرما را بهتر حفظ می‌کنند، در حالی که برخی دیگر گرما را به سرعت از دست می‌دهند. در عین حال، محصولات خاصی وجود دارند که می‌توانند در واقع یک محیط را عایق‌بندی کنند و باعث گرم شدن کل نواحی منزل شوند. چند ترفند وجود دارند که می‌توان برای جلوگیری از سرمای کف خانه استفاده کرد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

جلوگیری از سرمای کف خانه با بررسی خصوصیات طبیعی کفپوش‌ها

جلوگیری از سرمای کف خانه با بررسی خصوصیات طبیعی کفپوش‌ها

بعضی از مواد کفپوش‌ها گرم‌تر هستند، بنابراین اگر این مسئله در خانه شما وجود دارد، مواد کفپوشی که به طور طبیعی زیر پا را گرم می کنند، انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: رادیاتور قرنیزی چیست؟ عملکرد + مزایای این سیستم گرمایشی جدید

کفپوش موکت

موکت محبوب‌ترین راه حل برای گرم کردن کف خانه است و اغلب در اتاق خواب‌ها، پذیرایی و فضای نشیمن استفاده می‌شود. موکت‌هایی که دارای نخ‌های ضخیم‌تر و پرزدارتری هستند، بیشترین مزایا را در زمستان دارند و از فضا در برابر سرمای خارجی محافظت کرده و در عین حال اتاق را در برابر از دست دادن گرما عایق‌بندی می‌کنند. یک پد موکت با کیفیت خوب در زیر فرش مانند موکت یا پشم، نه تنها باعث گرم شدن موکت می‌شود، بلکه در واقع مقدار R (مقاومت آن در برابر اتلاف گرما) را به روشی قابل اندازه‌گیری بهبود می‌بخشد. متأسفانه، موکت برای برخی از فضاهای مستعد آب و رطوبت، گزینه مناسبی نیست.

کفپوش چوب پنبه‌ای

کفپوش ساخته شده از چوب پنبه این انتخابی غیرمنتظره برای جلوگیری از سرمای کف خانه است. این ماده از تعداد زیادی کیسه کوچک هوا تشکیل شده است که کل ساختار کفپوش را پُر می‌کند. این کفپوش مانند بالشتک‌های عایق، مانع از خروج هوای گرم و ورود هوای سرد می‌شود. نصب پوشش کف چوب پنبه نسبتاً آسان است و بر روی سطوح بتنی کف به راحتی نصب می‌شوند. همانند بیشتر کفپوش‌ها، محصولات ضخیم‌تر نیز در نگه داشتن گرما بهتر عمل خواهند کرد.

جلوگیری از سرمای کف منزل

کفپوش پی وی سی یا وینیل

پی وی سی وینیل یک کفپوش انعطاف‌پذیر است که در برابر لکه‌ها، نفوذ آب و تغییر رنگ مقاوم بوده و نگهداری از آن بسیار آسان است. این ماده از نظر ذاتی فاقد خصوصیات گرمایی یا سرمایی است، زیرا بسیار نازک می‌باشد. با این حال، می‌توان آن را با زیرانداز بالشتکی متشکل از موادی مانند چوب پنبه ترکیب کرد تا عملکرد بادوامش با خصوصیات عایق ترکیب شود. به اصطلاح، تخته‌های کف وینیل لوکس (LVF) تا حدودی زیر پا را گرم می‌کنند. در حالی که وینیل می‌تواند برای فضاهایی مانند حمام و آشپزخانه انتخاب مناسبی باشد، هزینه زیرسازی مورد نیاز برای گرم شدن کف نیز می‌تواند قیمت وینیل را بسیار افزایش دهد.

کفپوش سرامیک و سنگ

ذاتاً سرامیک و سنگ سردترین گزینه‌های کفپوش هستند، زیرا سرامیک و سنگ در انتقال گرما بسیار خوب عمل می‌کنند. در حالی که این کفپوش باعث خنک شدن کف در زمستان می‌شوند، اما یک مزیت مهم نیز دارند. وقتی با سیستم‌های گرمایشی کف ترکیب می‌شوند، کف خانه به طرز شگفت‌آوری گرم می‌شود.

کفپوش لمینیت

مانند وینیل، در مورد انتقال گرما، لمینیت‌ها ماده‌ای خنثی هستند. یک لایه از کف فوم متراکم در زیر لمینیت می‌تواند تا حدی به گرم شدن کفپوش خانه کمک کند.

نحوه جلوگیری از سرمای کف خانه چگونه است؟

نحوه جلوگیری از سرمای کف خانه چگونه است؟

چندین روش برای گرم شدن کف منزل وجود دارند که به شرح زیر هستند:

عایق‌بندی کف

عدم عایق‌بندی درست می‌تواند باعث سرد شدن کف خانه شود. استفاده از عایق‌های پشم سنگ یا فایبرگلاس بسیار مرسوم هستند و می‌توانند به جلوگیری از سرد شدن خانه کمک کنند. اما  عایق بندی کف باید در مرحله اجرای ساختمان انجام شود، برای ساختمان‌هایی که تازه بهره‌برداری شده‌اند، اجرای عایق بندی پُرهزینه و اغلب زمان‌بَر است. اما طرف حرف ما به سازندگان و مالکان ساختمان است که بتوانند با تمهیدات لازم، از سرمای کف منزل جلوگیری کنند و گرما را به خانه باز گردانند.

لایه زیرین

مواردی مانند وینیل و لمینت وجود دارند که درجه حرارت هر سطحی که روی آن نصب می‌شوند را به خود اختصاص می‌دهند. اگر آن‌ها مستقیماً روی سطح بتنی نصب شوند، تمام خصوصیات طبیعی و سرد این ماده را به ارث می‌برند. حتی روی کف چند لایی (Plywood)، در طول برودت زمستانی هنوز می‌توان احساس سرما را احساس کرد. راه‌حل این مشکل استفاده از لایه زیرین سطح (Underlayment) است.

مطلب پیشنهادی: گرمایش از کف چیست، نحوه اجرای آن چگونه است و چه مزایایی دارد؟

این قسمت دقیقاً روی سطح بتنی کف اجرا می‌شود و یک لایه مابینی بین سطح بتنی و سطح نهایی کفپوش است. این لایه معمولاً از چوب پنبه، فوم، رابر (نوعی لاستیک) یا برخی از مواد عایق طبیعی تشکیل شده است. این لایه می‌تواند به جلوگیری از سرمای کف خانه کمک کند و همچنین ارزش R واقعی را به کف ببخشد تا هزینه‌های انرژی را کاهش دهد. لایه زیرین سطح همچنین می‌تواند باعث کاهش انتقال صدا به واحدهایی بالایی یا پایین ساختمان شود.

پیشگیری از سرمای کف خانه

گرمایش کف تابشی

مطمئن‌ترین راه برای بهبود گرمای کف استفاده از سیستم گرمایش تابشی است که زیر کفپوش نصب می‌شود تا فضا را گرم کند. هدف از یک سیستم گرمایشی تابشی این است که گرما را مستقیماً به سمت بالا منتقل کند؛ در واقع باعث می‌شود در زیر پای خود احساس گرمای بسیار لذت بخشی کنید. این گرما سپس به بقیه اتاق افزایش می‌یابد و به طور مؤثر دمای فضا را کنترل می‌کند. سیستم‌های گرمایش تابشی معمولاً با مواد رسانا مانند کاشی و سنگ بهترین عملکرد را دارند.

دو نوع عمده سیستم تابشی وجود دارند که متداول‌ترین آن‌ها شامل سیم‌های الکترونیکی است که با استفاده از برق کار می‌کنند. همچنین سیستم هیدرونیکی نیز وجود دارد که از لوله‌های نازک تشکیل شده‌اند که برای انتشار گرما، پُر از آب می‌شوند. نصب سیستم‌های الکتریکی بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر است. سیستم‌های هیدروپونیک بهتر است در مراحل ساخت ساختمان اجرا شوند. نصب آن‌ها گران است اما هزینه‌های عملیاتی طولانی‌مدت کمتری را ایجاد می‌کنند.

کلام آخر

سرمای کف خانه بسیار ناخوشایند است! اما کشف علت سرد شدن کف معمولاً بسیار ساده است و می‌توان بدون صرف هزینه زیاد این مشکل را حل کرد. برخی از مسائل ساختاری هستند، مثلاً برای نصب گرمایش تابشی باید کفپوش خود را بردارید و زیرسازی انجام دهید. در بعضی موارد هم می‌توان با پهن کردن فرش، موکت یا هر نوع کفپوش پارچه‌ای گرم، از سرمای کف خانه جلوگیری کرد.

اگر در مورد کاهش و از بین بردن سرمای کف خانه پیشنهاد عالی دارید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا