تعمیر و نگهداریدانشنامه ساختماننما

آب بندی نما چیست؟ نمای ساختمان بدون شوره، پوسته پوسته شدن و ترک

نما چهره ساختمان شماست و تنها جنبه غیر سازه‌ای است که صرفاً برای افزایش جلوه و جذابیت بنا احداث می‌شود. با این حال، اگر نما آب بندی نشود، عمر آن کوتاه خواهد بود. آب بندی نما باعث افزایش طول عمر زیرسازی نما و کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری می‌شود. پس برای حفظ نما از شرایط مختلف آب و هوایی به ویژه رطوبت و باران، اهمیت و چگونگی آب بندی نما حیاتی خواهد بود. با ویکی ساختمون همراه باشید.

آب بندی نما چیست؟

آب بندی نمای خارجی یکی از اصول مهندسی و جزء لاینفک هر پروژه ساختمانی است. آب بندی نما به معنای مهر و موم کردن (باندینگ) هر روزنه جهت جلوگیری از ورود مواد آلاینده و آب ناشی از شستشوی نما و باران است.

برای آب بندی نمای ساختمان راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

  • بندکشی اصولی به ویژه برای نماهای سنگی و آجری
  • استفاده از چسب‌های مقاوم (پلی اورتان و سوپر سیلیکون) در محل بندهای عمودی و افقی در نماهای سنگی، آجری و کرتین وال
  • استفاده از فناوری نانو در همه نوع از انواع نما (شیشه‌ای، چوبی و کامپوزیت)
  • استفاده از رنگ مخصوص در نماهای سنگی و آجری

در بین تمامی راهکارهای آب بندی نما، استفاده از فناوری نانو بهترین شیوه ممکن است زیرا این مواد عایق رطوبت و حرارت هستند و هم از آلودگی و هم از جذب رطوبت جلوگیری می‌کنند؛ اما اگر روند اجرای نما با بند کشی مناسب و استفاده از دوغاب سیمانی انجام شود، می‌توان از عایق شدن نما مطمئن شد. استفاده از رنگ و چسب نیز ارزان‌تر از محلول‌های نانو است اما از نظر دوام، محلول‌های نانو طول عمر بیشتری دارند.

آب بندی نما چیست؟

اهمیت آب بندی نما

نما نه تنها ظاهر ساختمان را بهبود می‌بخشد بلکه همچنین مزایای عملکردی بسیاری نیز دارد. در ساختمان‌های جدید که اغلب از بتن ساخته می‌شوند، نماها از مواد مختلفی مانند سنگ، مرمر، چوب یا پلیمر ساخته می‌شوند. علاوه بر این، کلیه نماها دارای زیرسازی هستند که مزایای عملکردی مانند عایق صوتی، عایق حرارتی و عایق صدا را فراهم می‌کنند.

بنابراین دو عامل مهم اعم از ظاهر و زیرسازی باعث می‌شود تا آب بندی نما، کاری ضروری باشد. مهر و موم کردن نما با استفاده از مواد مختلف باعث می‌شود نما هم برای اهداف زیبایی و هم کاربردی آماده باشد. هر چه ساختار زیرسازی نما از عوامل محیطی محافظت شود، ظاهر آن نیز زیبا باقی می‌ماند.

برای دستیابی به این نتایج، متخصصان در بخش ساخت و ساز باید به نیازهای آب بندی نما با کارآیی بالا و مقرون به صرفه بودن جهت نیل به تأمین اهداف توسعه شهری تلاش کنند. محصولات آب بند کننده نما به دلیل قدرت اتصال و اجرای آسان و سریع می‌توانند به نقطه عطفی در ساخت و ساز کشور و به ویژه در تهران تبدیل شود که با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند.

برای اجرای نماکاری ساختمان میتوانید در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

اهمیت آب بندی نما

عوامل مؤثر در آب بندی نما

نمای ساختمان معمولاً به صورت ترکیبی یا مجزا از متریالی مانند سنگ، آجر، چوب، بتن، شیشه و فلز ساخته می‌شود. با این حال، متریال ساخت هر چه که باشد، اگر نما به طور منظم تمیز نشود، زیبایی آن کاهش پیدا می‌کند.

برخی از عوامل محیطی وجود دارند که ضرورت آب بندی نما را اجتناب ناپذیر کرده‌اند. این عوامل به شرح زیر هستند:

  • مواد معدنی: رسوب ناشی از نمک‌ها و مواد شیمیایی دیگر می‌توانند به سرعت توسط نما جذب شوند و نه تنها ظاهر نما را زشت می‌کنند بلکه از نظر ساختاری نیز باعث از بین رفتن متریال و زیرسازی نما می‌شوند. شوره زدن نما مهم‌ترین علت وجود مواد معدنی و نمک‌ها است.
  • آلودگی: اگر ساختمان در یک تقاطع شلوغ واقع شده باشد، قسمت‌هایی از نما آلوده می‌شود. عبور ماشین‌ها و کامیون‌ها در نهایت نمای ساختمان را درگیر آلاینده‌های مختلف می‌کند. این آلاینده‌ها روی نما می‌مانند و در طی بارندگی به منافذ مصالح و زیرسازی نفوذ می‌کنند و باعث تخریب آن‎‌ها می‌شوند.
  • آفات: برخی از قسمت‌های نمای ساختمان می‌تواند مکانی مناسب برای زندگی پرندگان باشد. پرندگان با دیدن یک حفره در نما به راحتی در این مکان لانه می‌کنند. مدفوع و باقی مانده مواد غذایی موجود در لانه پرندگان باعث تجمع حشرات می‌شود. این مشکل در بلند مدت باعث تخریب نما می‌شود.

مطلب پیشنهادی: ضوابط اجرای نمای ساختمان در مناطق 22 گانه تهران

به طور کلی، آسیب‌های وارده به نما عبارتند از:

1- آسیب‌های ظاهری

  • شوره زدگی
  • پوسته پوسته شدن رنگ نما
  • رشد قارچ‌ها و کپک‌ها
  • کثیفی و آلودگی نما

2- آسیب‌های ساختاری

  • واکنش سیلیکات قلیایی
  • یخ زدن و ذوب شدن پی در پی مصالح نما
  • کربونیزاسیون
  • باران‌های اسیدی
  • سولفاته شدن
  • به وجود آمدن ترک و گسترش آن

عوامل مؤثر در آب بندی نما

فواید آب بندی نما ساختمان

مزایای استفاده از مواد مختلف جهت آب بندی نمای ساختمان به شرح زیر هستند:

  • به جلوگیری از نفوذ آب باران و رطوبت کمک می‌کند.
  • از نفوذ سرما و همچنین گرما به داخل ساختمان در فصول مختلف جلوگیری می‌کند.
  • از ایجاد شوره و کثیفی نما جلوگیری می‌کند.
  • طول عمر نما را افزایش می‌دهد.
  • هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد.
  • در افزایش قیمت ملک و جلب نظر مشتری مؤثر است (نماهای خراب و کثیف هیچ خریداری را جذب نمی‌کنند).
  • بر زیبایی ساختمان و به طور کلی در ظاهر شهر تأثیر مثبت دارد.

انواع چسب مورد استفاده در آب بندی نما

از چسب‌های مختلفی برای آب بندی در نماکاری ساختمان استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

چسب اکریلیک

برای پُر کردن درزهای بین قطعات مختلف نمای ساختمانی از چسب اکریلیک استفاده می‌شود. این نوع چسب در انواع نمای سیمانی، نمای کامپوزیت، نمای آجری، نمای کرتین وال و نمای شیشه‌ای استفاده می‌شود. چسب‌های اکریلیک مورد استفاده در آب بندی نما از ویژگی‌هایی مانند عدم داشتن بو، خشک شدن سریع، مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش و همچنین انعطاف پذیری بالا برخوردار هستند.

فواید آب بندی نما ساختمان

چسب پلی یورتان

یکی از چسب‌هایی که برابر رطوبت مقاومت بسیار خوبی دارد و در آب بندی نما استفاده می‌شود، چسب پلی یورتان نام دارد. از این چسب برای انواع و اقسام نماهای مختلف استفاده می‌شود. چسب پلی یورتان همچنین به جلوگیری از رشد گیاهان مختلف مانند قارچ و کپک کمک می‌کند.

کلام آخر

آب بندی نما زمانی ضروری خواهد بود که اطمینان از اجرای اصولی نما وجود ندارد. به ويژه امروزه که بیشتر نماها از انواع سنگ ساختمانی مانند تراورتن ساخته می‌شوند، پوشاندن و محافظت منافذ سنگ و محل اتصال سنگ‌ها مهم خواهد بود.

آب بندی می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری در آینده را کاهش دهد و زیبایی و سلامت نمای ساختمان را تضمین کند. انجام این کار تنها مختص ساختمان‌های مهم نیست بلکه کلیه ساختمان‌های مسکونی نیز باید از فواید مواد آب بند کننده نما بهره‌مند شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا