دیوارفضاهای داخلی

کاغذ دیواری راهرو را از چه جنسی و با چه رنگی انتخاب کنیم؟!

ترند جدید طراحی راهرو، استفاده از کاغذ دیواری است. تا همین چند سال پیش، تزیین دیوارهای خانه یا محل کار با کاغذی دیواری، کاری از مُد افتاده محسوب می‌شد اما اکنون با یک تغییر 360 درجه، استفاده از کاغذ دیواری در فضاهای مختلف خانه به یک روند جدید تبدیل شده است. از این رو، بسیاری از افراد با کاغذ دیواری راهرو سعی در ایجاد فضاهایی پویاتر و کاربردی‌تر دارند.

در این مقاله ما می‌خواهیم درباره انواع متریال کاغذ دیواری، سبک‌های مختلف آن و نحوه استفاده از کاغذی دیواری در راهروهای مختلف صحبت کنیم. با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع متریال کاغذ دیواری راهرو

اکنون تقاضای زیادی برای استفاده از کاغذ دیواری در راهرو وجود دارد. از آنجا که راهروها نسبت به سایر فضاها، بیشتر در معرض عبور و مرور افراد و گرد و غبار قرار دارند، هنگام انتخاب متریال مناسب، مهم است ابتدا با انواع کاغذ دیواری آشنا شوید:

کاغذ دیواری جنس کاغذ

انتخاب متریال کاغذی برای راهرو فقط با بودجه محدود و تمایل به تغییر پوشش دیوار هر 3 تا 5 سال یکبار لازم است. این متریال سازگار با محیط زیست است، قابلیت تنفس دارد و چسباندن آن‌ها نیز راحت می‌باشد. همچنین به نسبت دیگر متریال‌ها ارزان است اما در شرایط رطوبت بالا و در صورت عدم وجود کیفیت مناسب، خیلی زود مقاومت خود را از دست می‌دهد.

انواع متریال کاغذ دیواری راهرو

کاغذ دیواری جنس وینیل

کاغذ دیواری‌های دو لایه و کاملاً متراکم وینیل، با یک لایه بالایی از پی وی سی (PVC) می‌تواند در برابر فرسودگی، رطوبت بالا و آسیب مکانیکی مقاومت کند. این نوع کاغذ دیواری راهرو را می‌توان به راحتی تمیز کرد و از آن حداقل به مدت 10 تا 20 سال استفاده کرد. علاوه بر این، قیمت این نوع کاغذ دیواری بسیار مناسب است.

کاغذ دیواری جنس نانوون

کاغذ دیواری نانوون از مواد الیاف سلولزی ساخته می‌شود، در نتیجه مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت و توانایی عبور هوا دارد. چنین کاغذ دیواری را می‌توان بارها و بارها رنگ آمیزی کرد. بافت برجسته کاغذ دیواری ناوون فضای مناسبی برای راه حل‌های طراحی داخلی ارائه می‌دهد.

کاغذ دیواری جنس تکستایل

این نوع کاغذی دیواری راهرو دارای بالاترین پارامترهای زیبایی شناسی است. با این حال، برای راهروهای ورودی که در معرض باز و بسته شدن درب بیرونی خانه قرار دارند، متریال مناسبی نیست زیرا به راحتی گرد و غبار را جذب می‌کند؛ اما می‌توان از این مدل کاغذی دیواری در راهروهای داخلی ملک استفاده کرد.

کاغذ دیواری جنس کوارتز

کاغذ دیواری جنس کوارتز

با مقاومت در برابر سایش و سازگاری با محیط زیست، کوارتز متریالی با دوام است؛ اما در محیط‌هایی با رطوبت بالا خیلی مناسب نیست. از این رو، اگر راهروی خانه در نزدیکی حمام قرار دارد یا ملک مورد نظر در محیطی مرطوب و شرجی احداث شده است، بهتر است به سراغ متریال‌های دیگر کاغذ دیواری بروید.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع چسب کاغذ دیواری از ماشینی تا نانوون

انواع سبک طراحی کاغذ دیواری راهرو

برای سبک‌های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان سبک کاغذ دیواری مناسب را انتخاب کرد:

  • کلاسیک: در این نوع سبک طرحی کاغذی دیواری از عناصر سنتی استفاده می‌شود. طرح‌های روی این کاغذ دیواری پُر از جزئیات هستند و در آن شکل انواع گل، برگ و نقوش دیگر نقش بسته است.
  • سبک مدرن: این سبک دارای کمترین جزئیات است اما در آن از رنگ‌های ساده، خطوط کم و اشکال هندسی استفاد می‌شود. سادگی و مینیمال بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع کاغذ دیواری راهرو است.

انواع سبک طراحی کاغذ دیواری راهرو

کاغذ دیواری مناسب برای راهرو کوچک

انتخاب مناسب کاغذ دیواری می‌تواند حتی یک راهروی کوچک را به گوشه‌ای دنج و شیک تبدیل کند. با کاغذ دیوای مناسب می‌توان فضای وسیع و نورانی را در راهروها ایجاد کرد که در ترکیب با نورپردازی، ظاهری زیبا پیدا کند.

اگر ما بخواهیم که در مورد طرح و رنگ صحبت کنیم، پس زمینه ایده آل برای طراحی راهروهای کوچک وابسته به نور است زیرا رنگ‌های روشن می‌توانند ابعاد راهروی کوچک را بزرگ نشان دهند.

همین نکته را می‌توان در مورد الگوهای طراحی نیز استفاده کرد. در حالی که الگوها با نوارهای افقی دیوارها را پهن نشان می‌دهند، الگوهای عمودی باعث بلند نشان داده شدن سقف می‌شوند. پس رنگ کاغذ دیواری راهرو را روشن و الگوهای آن را به صورت افقی یا عمودی انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع مدل کاغذ دیواری پشت تلویزیون برای سلیقه‌های مختلف

کاغذ دیواری مناسب برای راهروی باریک

برای راهروهایی باریک و طولانی، استفاده از کاغذ دیواری تیره (قهوه‌ای، سرمه‌ای، زیتونی و …) با الگوهای بزرگ مناسب است. از الگوهای افقی یا هرگونه طرح دیگر برای پهن نشان دادن راهرو استفاده کنید و سعی کنید الگوها روی کاغذ دیواری بزرگ باشند تا فضا را پهن نشان دهند.

مطمئناً شما باید موارد مربوط به روشنایی راهرو را در چنین طرحی در نظر بگیرید. لازم است لامپ‌ها را نه تنها روی سقف، بلکه همچنین روی دیوارها نیز نصب کنید. استفاده از چراغ‌های سقفی ساده در طول راهرو می‌تواند فضا را پهن‌تر نشان دهد.

یکی از موارد مهم در راهروهای باریک، قرار دادن آینه در یک طرف دیوار است. آینه به طور ناخودآگاه باعث بزرگ نشان داده شدن راهرو می‌شود. حتی می‌توان از آینه برای مرتب کردن ظاهر خود نیز استفاده کرد.

کاغذ دیواری مناسب برای راهرو کوچک

انتخاب رنگ کاغذ دیواری راهرو

طیف رنگی کاغذ دیواری، نقش مهمی در فضای داخلی دارد زیرا رنگ است که باعث ایجاد روحیه و نشاط در فضا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم به تغییرات رنگ زیر توجه کنید:

کاغذ دیواری سفید

احساس می‌شود رنگ سفید به دلیل جذب سریع گرد و غبار و آلودگی، مناسب راهرو نیست اما اگر به رنگ سفید طور دیگری نگاه شود، متوجه خواهید شد که کاغذ دیواری سفید در راهرو احساس تمیزی، جادار بودن و راحتی را تداعی می‌کند. به ویژه برای راهروهای کوچک، رنگ سفید معجزه می‌کند.

مطلب پیشنهادی: تمیز کردن کاغذ دیواری : با تمام لکه‌ها و گرد و غبارها خداحافظی کنید

کاغذ دیواری مشکی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند رنگ مشکی فضا را تنگ نشان می‌دهد. در واقع، چنین راه حل رنگی به سختی برای یک راهرو با مساحت کوچک مناسب است اما کاغذ دیواری مشکی در یک راهرو بزرگ شیک به نظر می‌رسد و فضایی لوکس را القا می‌کند.

انتخاب رنگ کاغذ دیواری راهرو

کاغذ دیواری آبی

کاغذ دیواری راهرو به رنگ آبی گزینه‌ای محبوب برای فضاهای کوچک و بزرگ است. آبی با هر نوع راهرو اعم از باریک یا پهن، کوتاه یا بلند (ارتفاع سقف) متناسب است؛ اما سعی کنید برای فضای کوچک از آبی روشن و در فضاهای بزرگ از آبی تیره استفاده کنید.

کاغذ دیواری خاکستری

خاکستری یکی دیگر از رنگ‌هایی است که ترس ایجاد جوی کسل کننده را به وجود می‌آورد اما چنین تصوری اشتباه است! کاغذ دیواری خاکستری یا طوسی را بهتر است با رنگ‌های دیگر مانند آبی، نارنجی، سبز و … ترکیب کرد. استفاده از الگوهای زیبا و شاد می‌تواند اثر خنثی بودن رنگ خاکستری را کاهش دهد.

کاغذ دیواری بژ

شاید این یکی از بهترین و گرم‌ترین تُن‌های رنگی کاغذ دیواری راهرو، رنگ بژ باشد. از این رنگ می‌توان هم در راهروهای کوچک و هم بزرگ استفاده کرد. مهم‌ترین ویژگی این رنگ، ایجاد یک فضای لوکس و پر زرق و برق است؛ به ویژه اگر با نورپردازی مناسب استفاده شده باشد.

انتخاب رنگ کاغذ دیواری راهرو

کلام آخر

کاغذ دیواری راهرو می‌تواند این فضای اغلب فراموش شده را به محیطی پویا، تازه و دنج تبدیل کند. درست است که راهروها محل گذر هستند اما چه بهتر که بتوانند تنها در چند ثانیه ذهن انسان را به خود مشغول کنند. همین چند ثانیه کوتاه می‌تواند آرامش بخش باشد. از کاغذ دیواری برای راهروهای ورودی و راهروهای داخلی منزل یا محل کار خود استفاده کنید و طرح و رنگ آن‌ها را مطابق با دیگر عناصر دکوراسیون خود تطبیق دهید. در نهایت، می‌توانید از داشتن فضایی کامل و بی‌نقص لذت ببرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا