معماری و زندگی

هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ بررسی نقاط پر خطر و امن خانه

اگر شما در یک آپارتمان و در منطقه‌ زلزله خیزی زندگی می‌کنید، خوب است بدانید در هنگام وقوع یک زلزله بزرگ امن‌ترین نقطه آپارتمان در کجا قرار دارد. شما باید از قبل خانه خود را بررسی کنید تا از خطرات موجود آگاه شوید و بتوانید با سرعت بیشتری از خود واکنش نشان دهید. به دلیل اهمیت بالای موضوع، ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون به پرسش: «هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟» پاسخی جامع می‌دهیم.

مکان امن در آپارتمان در هنگام زلزله کجاست؟

طبق تحقیقات انجام شده، امن‌ترین مکان در آپارتمان هنگام زلزله، در زیر وسیله محکم مانند میز است که می‌تواند شما را در برابر سقوط اجسام و آوار محافظت کند. سعی کنید صورت، سَر و گردن خود را با استفاده از یک دست بپوشانید و از دست دیگرتان برای محکم نگه داشتن خود در پناه خود استفاده کنید.

پایه‌های میز با دستان خود بگیرید و حتی اگر میز به اطراف حرکت می‌کند، پایه‌ها را رها نکنید. ممکن است در همه اتاق‌های خانه شما چنین میزی وجود نداشته باشد، بنابراین بسته به اتاقی که در هنگام شروع زلزله در آن قرار دارید، بهترین و بدترین مکان برای پناه گرفتن را شناسایی کنید. اگر در آپارتمان شما هیچ میزی وجود ندارد، کنج هر دیوار بهترین مکان برای پناه گرفتن است.

مکان امن در آپارتمان در هنگام زلزله کجاست؟

داخل آپارتمان خود بمانید

هرچقدر هم ترسناک به نظر برسد، سعی کنید در هنگام زلزله، در داخل خانه خود که امن‌تر است بمانید. آپارتمان‌های امروزی برای مقاومت در برابر زلزله طراحی شده‌اند و احتمال ریزش آن‌ها بسیار کم است.

زمین لرزه‌ای که در سال 2011 ژاپن را لرزاند، زلزله‌ای به بزرگی 9.1 ریشتر و شدیدترین زمین لرزه در تاریخ این کشور بود. از 13135 مصدوم، بیش از 90 درصد آن‌ها در نتیجه غرق شدن در سونامی کشته شده بودند و حدود 4 درصد از آن‌ها به دلیل جراحات ناشی از شکستگی فوت شدند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، امن‌ترین نقطه، پناه گرفتن در زیر وسیله محکم است زیرا احتمال آسیب دیدگی یا کشته شدن توسط آوار وجود دارد. اگر بخواهید هنگام زلزله بیرون بروید، قسمت‌هایی از خانه مانند دیوارها و سقف ممکن است روی شما فرو بریزند. پس زمانی که از خود پرسیدید: «هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟» در خانه بمانید.

هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟

اکنون که دانستید کجا باید در آپارتمان خود اقامت داشته باشید، ما برخی از مکان‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید را توضیح خواهیم داد و دلیل آن را نیز بیان می‌کنیم:

پنجره‌ها

پنجره‌ها به احتمال زیاد در هنگام زلزله خُرد می‌شوند. اولویت اول شما این است که در اسرع وقت از پنجره‌های آپارتمان خود دور شوید. اگر در زیر اثاثیه‌ای که نزدیک به پنجره است پناه می‌گیرید، سعی کنید در صورت شکستن شیشه صورت خود را دور نگه دارید.

مطمئن شوید که هنگام پناه گرفتن چشمان خود را بسته نگه می‌دارید تا از داخل رفتن شیشه به چشم‌ها جلوگیری کرده باشید. پس از پایان زمین لرزه، مراقب باشید که روی هیچ خُرده شیشه‌ای که روی زمین است پا نگذارید.

مکان‌هایی که در آپارتمان باید از آن‌ها اجتناب شود

وسایل بلند

بسیاری از آسیب‌ها در هنگام زلزله، در نتیجه ریزش وسایل بلند بر روی قربانیان رخ می‌دهند. اگر نمی‌توانید زیر میز محکمی قرار بگیرید، از هرگونه فضای بازی که می‌تواند قفسه‌های کتاب، پایه‌های تلویزیون، آینه‌ها و سایر موارد که ممکن است روی شما بیفتند، خودداری کنید.

یک اقدام پیشگیرانه در پاسخ به سؤال «هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟» این است که دکوراسیون اتاق‌هایی که ممکن است چندین قطعه وسایل بلند در آن‌ها وجود داشته باشند را تغییر دهید، بنابراین در صورت ریختن وسایل می‌توانید فضای امن‌تری برای خود داشته باشید.

آشپزخانه

آشپزخانه یکی از خطرناک‎ترین مکان‌های موجود در هنگام زلزله است زیرا ظرف‌ها و قابلمه‌ها می‌توانند از قفسه‌ها و کابینت‌ها سقوط کنند. اگر هنگام شروع زلزله در آشپزخانه هستید، زیر میز پیشخوان قرار بگیرید. اگر میز پیشخوان جایی کافی ندارد، سعی کنید هرچه سریع‌تر از آشپزخانه بیرون بروید.

همچنین در صورت آشپزی از اجاق گاز دور شوید. هرچیزی روی اجاق گاز ممکن است بریزد و شما را بسوزاند. اکثر اجاق گازها در ژاپن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام زلزله به طور خودکار خاموش می‌شوند، بنابراین در تلاش برای خاموش کردن، به آن نزدیک نشوید. اگر غذای گرم شروع به ریختن روی زمین کرد، وحشت نکنید.

مکان‌هایی که در آپارتمان باید از آن‌ها اجتناب شود

درب ورودی

بسیاری از مردم بر این باورند که درب‌های ورودی مکان مطمئنی برای ایستادن در هنگام زلزله هستند اما این موقعیت به همین سادگی نیست! اگر نزدیک درب باشید و درب باز بماند، ممکن است درب شما تاب بخورد و آسیب ببیند. بسیاری از قاب‌های درب از چوب ساخته می‌شوند و این‌ها به دلیل آسیب دیدگی در اثر لرزش تمایل به گیر انداختن شما دارند.

توجه داشته باشید که کدام درب‌های آپارتمان شما دارای یک قاب چوبی در مقابل یک قاب فلزی است. صرف نظر از متریال نباید در میان درب خانه بایستید اما دانستن اینکه از چه چیزی ساخته شده است، می‌تواند ایده بهتری به شما ارائه بدهد.

سرویس بهداشتی و کمد

در صورت آسیب دیدن در هنگام ایستادن در قاب درب ورودی، درب حمام و سرویس بهداشتی  یا قرار گرفتن در داخل کمد، خطر به دام افتادن شما وجود دارد. اگر به دام افتاده‌اید، سعی کنید با ضربه زدن به دیوار یا لوله به امدادگران کمک کنید تا در مکان شما مستقر شوند.

اگر سوت دارید از سوت استفاده کنید اما فقط از فریاد زدن به عنوان آخرین چاره استفاده کنید. علاوه بر این، حمام‌ها و کمد‌ها معمولاً دارای قفسه‌هایی با وسایلی هستند که می‌توانند به راحتی روی سَر شما بیفتند، در حالی که فضای بسیار کمی دارید و سعی می‌کنید تا از خود محافظت کنید.

مکان‌هایی که در آپارتمان باید از آن‌ها اجتناب شود

اگر در رختخواب بودید، در همان جا بمانید

اگر نیمه شب با زلزله از خواب بیدار شدید تا زمانی که در معرض خطر سقوط چیزهای بلندی مانند کتابخانه‌ها نباشید، به زیر تختخواب خود بروید. اگر فرصت زیادی ندارید، تا زمانی که لرزش متوقف نشود از بالش برای محافظت از صورت و گردنتان استفاده کنید. اگر تخت شما در کنار پنجره قرار دارد، بدن خود را با پتو بپوشانید تا ایمن بمانید.

مکان‌هایی که در آپارتمان باید از آن‌ها اجتناب شود

روش‌های ساده‌ای وجود دارند که می‌توانید با کمترین سرمایه آپارتمان خود را به میزان قابل توجهی ایمن‌تر کنید. در زیر چند پیشنهاد برای تغییراتی وجود دارند که می‌توانید به سرعت آن‌ها را اجرا کنید و پاسخ محکمی به سوال: « هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟» بدهید:

  • اشیا سنگین را به قفسه‌ها منتقل کرده تا بر روی شما نیفتند.
  • از تشک ضد لغزش برای جلوگیری از لیز خوردن وسایل موجود در قفسه‌ها و کابینت‌ها استفاده کنید.
  • افتادن، پوشاندن و نگه داشتن را تمرین کنید.
  • نقاط پرُخطر داخل خانه را شناسایی کنید.
  • از نصب اصولی لوسترها مطمئن شوید.
  • زیر لوستر یا وسایلی که احتمال افتادنشان روی شما وجود دارد، خودداری کنید.
  • تخت خواب کودکان را از پنجره، زیر لوستر و کمد دور نگه دارید.
  • چاقو و تجهیزات تیز را داخل کابینت آشپزخانه قرار دهید.
  • برنامه اضطراری برای خانواده و محل ملاقات خود ایجاد کنید.
  • کیت اورژانس خریداری کنید تا در صورت صدمه دیدن، مراتب اورژانسی را خودتان انجام دهید.

بعد از زلزله چه باید کرد؟

بعد از زلزله چه باید کرد؟

بعد از زلزله ممکن است پس لرزه‌هایی را تجربه کنید که ممکن است چند دقیقه، چند ساعت یا حتی چند روز پس از زلزله رخ دهند.

بلافاصله پس از زلزله و متوقف شدن لرزش‌ها، کارهای زیر را انجام دهید:

  • به اطراف نگاه کنید تا مطمئن شوید که جابه‌جاییتان ایمن است و سپس از ساختمان خارج شوید.
  • از نظر جراحات، خود و دیگران را بررسی کنید و به افراد آسیب دیده یا به دام افتاده کمک کنید. در صورت لزوم کمک‌های اولیه را انجام دهید.
  • برای کمک تماس بگیرید. مراقب شیشه‌های شکسته و آوار باشید و برای ایمنی، از کفش محکم یا چکمه استفاده کنید.
  • بوی گاز را بررسی کنید و اگر بوی گاز می‌آید، همه پنجره‌ها و درب‌ها را باز کنید، فوراً آپارتمان را ترک کنید و آن را به مقامات گزارش دهید.
  • آتش شایع‌ترین خطر پس از زلزله است. به دنبال آتش سوزی‌های کوچک باشید و آن‌ها را خاموش کنید. توجه داشته باشید که ممکن است منبع تغذیه قطع شود و حتی اگر آتش سوزی هم به همراه نداشته باشد، آبپاش‌ها و دزدگیرها در ساختمان‌ها نیز ممکن است قطع شوند.
  • از ساختمان‌های آسیب دیده دور بمانید و فقط در صورتی اعلام امن بودن به خانه برگردید.

سخن آخر

هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ این پرسش را همیشه از خود بپرسید، به خصوص اگر در شهری زلزله خیز مانند تهران زندگی می‌کنید. احتمال وقوع زلزله در تهران بسیار بالاست، بنابراین مهم است بهترین مکان برای محافظت از خود را در داخل آپارتمان شناسایی کنیم. پناه گرفتن زیر میز هنوز هم بهترین راه حل برای مواجهه با زلزله است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا