مصالح

معرفی انواع چسب کاغذ دیواری از ماشینی تا نانوون

برای چسباندن کاغذ دیواری نیاز به شناخت انواع چسب کاغذ دیواری است. این چسب‌ها می‌توانند پودری یا یک مایع مخصوص باشند. چسب‌های پودری را باید با آب مخلوط کرد تا خمیری چسبناک ایجاد شود. چسب‌های مایع هم کارکردی ساده دارند و در زمان استفاده در محل اعمال می‌شوند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که انواع چسب کاغذ دیواری چیست؟ با ویکی ساختمون همراه باشید.

چسب کاغذ دیواری چیست؟

چسب کاغذ دیواری (Wallpaper Paste) به چسب مخصوصی گفته می‌شود که برای نگه داشتن کاغذ دیواری بر روی دیوار استفاده می‌شود. این چسب بر پایه نشاسته اصلاح شده یا متیل سلولز است. چسب کاغذی به صورت پودر و مایع در بازار موجود است.

اطلاعات فنی مربوط به چسب کاغذ دیواری به شرح زیر است:

  • حالت فیزیکی: پودری یا مایع
  • رنگ: زرد کمرنگ یا کرم نزدیک به سفید
  • بو: بدون بو
  • حل شدن در آب: قابل حل پذیری
  • مقدار نمک: 9 تا 11 درصد
  • چسبندگی: 350 تا 700 ps بعد از 15 دقیقه
  • سرعت محلول: چسبندگی ساکن حداقل 50 درصد

چسب کاغذ دیواری چیست؟

اصول اولیه چسب کاغذ دیواری

چسب کاغذ دیواری را می‌توان به صورت پودر یا به صورت آماده از فروشگاه خریداری کرد. انواع چسب پودری در بسته بندی مختلف موجود هستند و باید در جای خشکی آن‌ها را نگهداری کرد. پودر چسب کاغذ دیواری باید طبق دستورالعمل‌های جداگانه‌ای با آب مخلوط شود و برای به دست آوردن قوام ژله‌ای مانند خود، به زمان نیاز دارد.

تمام اطلاعات لازم در مورد نسبت آب به پودر و زمان خیساندن را می‌توان در بسته بندی یافت. برخی تولیدکنندگان معتبر، چسب مایع را نیز ارائه می‌دهند. این چسب معمولاً مایعی غلیظ است که بدون نیاز به آب بر روی دیوار اعمال می‌شود. مطمئن شوید که به تمام دستورالعمل‌های مربوط به مقدار مخلوط کردن و زمان قوام چسب (میزان سفت شدن چسب) پای بند هستید و آن‌ها را گام به گام دنبال می‌کنید.

چسب کاغذ دیواری معمولاً در مخلوط‌های آماده‌ای در سطل‌های 16 کیلوگرمی ‌فروخته می‌شود. از این چسب‌ها می‌توان برای کاغذهای دیواری‌ ساخته شده از کاغذ، چوب و وینیل استفاده کرد. برچسب اطلاعات روی رول کاغذ دیواری به شما می‌گوید که به چه نوع چسبی نیاز دارید. برای کاغذ دیواری‌هایی که در برابر بخار آب نفوذناپذیر هستند، مانند کاغذ دیواری‌های وینیل یا فویل فلزی، چسب باید حاوی ویژگی پراکندگی باشد. در روش دیگر، برای دستیابی به مقاومت و چسبندگی لازم باید از چسب پراکندگی خالص استفاده شود.

وقتی صحبت از انواع چسب کاغذ دیواری می‌شود، کیفیت مهم است! چسب کاغذ دیواری با کیفیت از نشاسته طبیعی ‌و متیل سلولز ساخته می‌شود. مواد افزودنی ویژه‌ای مانند رزین‌های مصنوعی نیز برای افزایش دوام و کاربرد آسان‌تر به چسب افزوده می‌شوند. در چسب‌های با کیفیت، نسبت متیل سلولز برابر یا بیشتر از نشاسته است که همین عامل قدرت چسبندگی بسیار خوبی را ایجاد می‌کند.

اصول اولیه چسب کاغذ دیواری

انواع چسب کاغذ دیواری

در زیر به معرفی انواع چسب کاغذ دیواری می‌پردازیم:

چسب استاندارد

از سلولز اِتر و نشاسته تشکیل شده است و برای کاغذ دیواری‌های سبک و سنگین مبتنی بر کاغذ مناسب است.

چسب مخصوص

حاوی رزین مصنوعی است تا قدرت چسب را افزایش دهد، مناسب برای کاغذ دیواری‌های سنگینی مانند خرده چوب، وینیل، آناگلیپتا یا کاغذ دیواری‌های بافت دار. این چسب بسته به ترکیب دقیقش برای کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای، ابریشمی یا چوب پنبه‌ای نیز مناسب است.

مطلب پیشنهادی: 9 مرحله نصب کاغذ دیواری توسط خودتان با معرفی وسایل مورد نیاز

چسب پارچه بایسون

شامل اجزای اساسی و همچنین چسب پراکندگی پلاستیکی و سایر مواد افزودنی است که همه به افزایش چسبندگی کمک می‌کنند. از این نوع چسب می‌توان به تنهایی استفاده کرد و یا آن را به سایر چسب‌ها برای کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای، فلزی، فویل و صنعتی اضافه کرد.

انواع چسب کاغذی دیواری

چسب نانوون

این نوع از چسب‌ها به طور خاص برای انواع نانوون طراحی شده‌اند. هنگام استفاده از این نوع چسب برای کاغذ دیواری‌های نانوون، چسب مستقیماً به دیوار و نه کاغذ دیواری زده می‌شود.

این بدان معنی است که چسب باید چسبندگی اولیه خوبی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که سطح خشک کاغذ دیواری به دیوار می‌چسبد. برای سهولت در تشخیص اینکه به کدام قسمت‌های چسب دیواری قبلاً چسب زده شده است، چسب نانوون می‌تواند حاوی نشانگرهای رنگی باشد. با این وجود، پس از خشک شدن کاملاً شفاف هستند.

چسب ماشینی

همانطور که از نام آن مشخص است، این چسب مخصوص دستگاه‌های کاغذ دیواری است. از قوام نازکی برخوردار است و برای چسبندگی بهتر حاوی رزین‌های مصنوعی می‌باشد.

چسب پراکندگی

چسب‌های آماده رزین پلاستیکی یا مصنوعی هستند که سازگاری و رنگ آن‌ها کاملاً متفاوت از دیگر انواع چسب کاغذ دیواری است. چسب پراکندگی را می‌توان در ظروف با اندازه‌های مختلفی خریداری کرد (بسته به سطح مورد نظر). می‌توان آن را به چسب‌های دیگری اضافه کرد تا مقاومت چسبندگی بیشتری در آن‌ها ایجاد شود یا به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع چسب برای کاغذ دیواری‌های سنگین و ضد آب مانند کاغذ دیواری‌های وینیل و دارای بافت مناسب است که همگی به مقاومت و چسبندگی زیادی نیاز دارند. از چسب پراکندگی به عنوان چسب حاشیه‌ای برای چسباندن حاشیه روی کاغذ دیواری‌ها (به عنوان مثال حاشیه‌های وینیل روی کاغذهای دیواری وینیل) نیز استفاده می‌شود.

چسب کاغذ دیواری

کدام چسب برای کدام سطح دیوار مناسب است؟

به طور کلی، انواع چسب کاغذ دیواری که در بازار موجودند، برای سطوح بتنی، سیمانی و گچی مناسب هستند. برای همه انواع چسب سطوح باید کاملاً آماده چسبکاری باشند. به عنوان یک قاعده کلی، نوع سطح خیلی دارای اهمیت نیست! و این بیشتر به کیفیت و قوام چسب و نوع کاغذ دیواری بستگی دارد. علاوه بر این، شرایط آب و هوایی نیز در انتخاب نوع چسب بسیار مهم هستند. در هر صورت، سطح دیوار باید خشک، تمیز، یکنواخت، پایدار و جاذب باشد.

سخن آخر

انواع چسب کاغذ دیواری را در بالا معرفی کردیم، حالا می‌توانید برای نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید، چسب مناسب را انتخاب کنید. هر جنس کاغذ دیواری به یک چسب مخصوص نیاز دارد تا بتواند برای سالیان دراز کاغذ دیواری را به دیوار یا هر سطح دیگری بچسباند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا