تاسیسات

نصب صحیح دودکش بخاری ، علت برگشت هوا از دودکش چیست؟

با شروع فصل سرما در بسیاری از مناطق کشور نسبت به راه‌اندازی بخاری‌های نفتی و گازی اقدام می‌کنند. نصب صحیح بخاری به ویژه دودکش بخاری از اهمیت بالایی برخوردار است و هر گونه کوتاهی و بی توجهی در نصب آن آسیب‌های جدی به خانواده‌ها وارد خواهد کرد. به طوری که هر ساله شاهد تعداد زیادی از این حوادث ناگوار هستیم. غافل از اینکه با چند نکته و روش می‌توان از نصب صحیح دودکش و لوله بخاری اطمینان حاصل کرد. در این مطلب و با آموزش نحوه نصب صحیح دودکش بخاری با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بخاری گازی ؛ معرفی کامل، بهترین برندها و قیمت

انواع لوله بخاری

نکاتی که باید در نصب لوله‌های بخاری رعایت کرد تا حد زیادی به نوع لوله بخاری بستگی دارد. به طور کلی دو نوع لوله بخاری در بازار ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله بخاری ساده

لوله بخاری‌های ساده نیازی به معرفی ندارند و همه با آن‌ها آشنایی دارند و ساختار ساده‌‌ای دارند و تقریباً در سه اندازه بزرگ و متوسط و کوچک در بازار موجود هستند. لوله بخاری ساده با قطر بزرگ عمدتاً برای بخاری‌های نفتی کاربرد دارند. لوله بخاری با قطر متوسط و کوچک نیز در بخاری‌های گازی به کار برده می‌شوند.

لوله بخاری آلومینیومی یا فنری

این نوع از لوله‌های بخاری که خرطومی نیز خوانده می‌شوند ساختاری کمی پیچیده‌تر دارند. طول این لوله بخاری‌ها با کشیدن افزایش می‌یابد. خم کردن این لوله‌های بخاری بدون استفاده از زانویی صورت می‌گیرد. این لوله‌ها به دلیل ساختاری که دارند به راحتی خم می‌شوند.

لوله بخاری فنریلوله بخاری ساده یا لوله بخاری آلومینیومی؟

اگر چه لوله بخاری‌های ساده در نصب و راه‌اندازی به عنوان زانویی نیاز پیدا خواهند کرد و نصب سخت‌تری در مقایسه با لوله‌های خرطومی یا فنری دارند اما از طرفی هم اتصالات برقرار شده در آن با بخاری و دودکش و همچنین میان قطعات و لوله بخاری به مراتب بهتر و مطمئن‌تر از اتصالات لوله بخاری است. سازمان استاندارد و آتش‌نشانی هم به شهروندان توصیه کرده‌‌‌اند که در نحوه نصب صحیح دودکش و لوله بخاری به هیچ وجه در فضای خانه‌ها از لوله بخاری فنری یا آلومینیمی استفاده نکنند.

علت سردی لوله بخاری یا برگشت هوا از دودکش

دلیل اصلی سردی لوله بخاری و برگشت هوا از دودکش نصب و طراحی غیراصولی و غیراستاندارد دودکش است. به طوری که دودکش قادر به تهویه فراورده‌های سوختن در فضای داخلی نیست. این مورد در لوله بخاری‌ها و دودکش‌هایی که از پنجره و دیوار‌ها بیرون زده‌‌‌اند بسیار شایع است.

با برقراری تهویه نامناسب، در اثر سوختن در بخاری اکسیژن موجود در محیط مصرف می‌شود و از آنجایی که لوله بخاری قادر به تهویه و اکسیژن‌رسانی نیست پس مقدار اکسیژن موجود در فضای داخلی کاهش می‌یابد و یک فشار منفی شکل می‌گیرد. در این صورت جریان هوا از دودکش به لوله بخاری است و متعاقباً لوله بخاری کاملاً سرد خواهد بود.

در نحوه نصب صحیح دودکش و لوله بخاری توجه داشته باشید که ساده‌ترین راهکار برای غلبه بر این مشکل باز گذاشتن مقداری از پنجره است تا مقدار اکسیژن موجود در فضای داخلی افزایش یابد. در صورتی که مشکل با این راه‌حل هم برطرف نشد توصیه می‌شود که حتماً با کارشناسان تماس بگیرید.

احتمال دیگری که در خصوص سرد شدن لوله‌های بخاری وجود دارد در واقع سرد بودن بیش از اندازه هوا است. این سرما از طریق لوله بخاری فلزی غیراستاندارد منتقل می‌شود و باعث سنگینی فرآورده‌های سوختن می‌شود و خارج شدن آن‌ها به کندی صورت خواهد گرفت.

در نحوه نصب صحیح دودکش و لوله بخاری برای برطرف کردن این مشکل راهکار اصولی نصب استاندارد دودکش و لوله بخاری، استفاده از کلاهک اچ (H) شکل در پشت‌بام روی دودکش و همچنین رعایت فاصله دودکش از دیوار جانبی و ارتفاع دودکش حداقل 60 سانتی‌متر بالاتر از سطح پشت‌بام باشد.

نحوه نصب صحیح دودکش بخاری ، علت برگشت هوا از دودکش چیست

چرا در زمستان باید دریچه‌های کولر را پوشاند؟

در نصب صحیح لوله و دودکش بخاری باید توجه داشت که دریچه‌های کولر به دلیل قطر و اندازه بزرگ‌تری که از لوله و دودکش بخاری دارند می‌توانند نقش بهتری در خارج کردن هوای اتاق به بیرون داشته باشند. در این صورت با باز بودن دریچه کولر، هوا از طریق دریچه خارج و یک جریان معکوس از دودکش به فضای داخل برقرار خواهد شد؛ بنابراین در فصل زمستان دریچه‌های کولر حتماً باید بسته باشند.

استاندارد‌های نصب صحیح دودکش بخاری

  • حداكثر طول لوله رابط دودكش بايد 45 سانتی‌متر برای هر 2/5 سانتی‌متر قطر لوله رابط دودکش باشد. در صورتی که طول لوله رابط از 45 سانتی‌متر برای هر 2/5 سانتی‌متر قطر لوله رابط بیشتر باید از طریق افزایش ارتفاع کل دودکش یا قطر لوله رابط ظرفیت مورد نظر را تأمین کرد.
  • در جدول زیر ضخامت ورق لوله رابط دودکش فلزی از ورق فولادی گالوانیزه را مشاهده می‌کنید.
قطر داخلی ضخامت ورق گالوانیزه
با قطر داخلی 10 سانتیمتر 0/6 میلی‌متر
از قطر داخلی 15 تا 20 سانتیمتر 0/7 میلی‌متر
از قطر داخلی 25 تا 30 سانتیمتر 0/9 میلی‌متر
و قطر بزرگ‌تر از 30 سانتیمتر 1/5 میلی‌متر
  • در نصب صحیح دودکش بخاری دقت داشته باشید که استفاده از حلبي يا ورق سياه براي ساخت كلاهك و لوله رابط دودكش ممنوع است. حداقل ضخامت ورق گالوانيزه براي ساخت لوله رابط دودكش 0/6 میلی‌متر است.
  • حداقل فاصله كلاهك دودكش با كولر آبي و دریچه‌های تأمين هواي ساختمان بايد 3 متر باشد. در غير اين صورت، دودكش بايد تا يك متر بالاتر از روی كولر امتداد يابد.
  • در صورت استفاده از بخاري ديواري، دهانه دودكش حداقل بايد در ارتفاع 120 سانتي‌متر از كف محل نصب تعبيه شده باشد.
  • كليه محل‌های اتصال دودكش بايد كاملاً دودبند باشد.
  • استفاده از قطعات لوله سيماني پیش‌ساخته سر صاف براي دودكش ممنوع است و بايد از نوع نر و ماده (فنجاني) استفاده شود. در غير این صورت در محل اتصال قطعات دودكش به هم باید از كمربند استفاده شود به نحوي كه فاصله بين دودكش و كمربند كاملاً دودبند شود.
  • قطعات دودكش بايد به‌صورت کاملاً هم محور روي هم قرار گيرند و به‌طور مستقيم تا پشت‌بام، بدون آنكه به فضاي بيرون ارتباط داشته باشد ادامه يابد. محل‌هاي اتصال بايد کاملاً دودبند باشد.
  • حداقل ارتفاع ورودي دودكش بخاري به ديوار (دهانه دودكش) از كف‌ها 90 و براي بخاري ديواري اين ارتفاع 120 سانتي‌متر تعيين شده است. براي ارتفاع‌های بيشتر از 130 سانتي‌متر، لوله رابط دودكش بايد یکپارچه بوده و با بست‌هاي مناسب به ديوار محكم شود به طوري كه لوله رابط بدون اتصال به وسيله گازسوز ايستايي كافي داشته باشد.
  • در نصب صحیح دودکش بخاری دقت داشته باشید که دهانه دودكش‌ها بايد كاملاً باز و تميز باشد و به گونه‌اي اجرا شود كه بعد از نصب دستگاه گازسوز با محفظه احتراق باز، دودكش آن به سمت دهانه خروجي دود شيب منفي نداشته باشد.
  • مجراي عبور همه دودكش‌ها اعم از فلزي يا مصالح ساختماني بايد با يك لايه عايق حرارتي در طول مسير پوشانده شده و عايق با توري سيمي يا مصالح مناسب ديگر در جاي خود محكم شود.

سخن آخر

اهمیت نصب صحیح دودکش و لوله بخاری همه را ملزم می‌کند که الزامات لازم را در این زمینه رعایت کنند. با رعایت نکات و استاندارد‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌توان میزان خطرات و حوادث مربوط به بخاری را به میزان قابل توجهی کاهش داد. در رعایت نکات بالا کوشا باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

    1. با سلام
      جناب آقای پناهی گرامی جهت تماس با کارشناسان کارگشا می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۲۳۹۵۸۱۶
      تماس حاصل نمایید.

    1. با سلام و احترام
      کاربر گرامی ویکی ساختمون شما می‌توانید یک دستگاه هشدار دهنده منواکسید کربن در داخل خانه و جاهایی که وسایل حرارت زا با سوخت فسیلی بکار گرفته می شود استفاده نمایید؛ تا به هردلیلی گاز CO نشت کرد به خصوص در هنگام شب که در خواب هستید با به صدا در آمدن آژیر بلافاصله از خطر گاز گرفتگی مطلع شده و محل را ترک نمایید.
      البته قبل استفاده از این وسایل هشداردهنده شما باید به نکات ایمنی و انتخاب یک وسیله گرمایشی استاندارد توجه کامل بفرمایید.

  1. برای مشکلات مربوط به دودکش باید با چه کارشناسی تماس گرفت؟ تعمیرکاران بخاری عموما به این موارد ناآشنا هستند.

    1. با سلام و احترام
      جهت دستیابی به پاسخ سوال خود می‌توانید با شرکت کارگشا تماس حاصل نمایید تا شما را کاملا راهنمایی نمایند.
      شماره تماس شرکت کارگشا: ۰۲۱۲۲۳۹۵۸۱۶
      http://www.kargosha.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا