نما

نمای شیشه ای اسپایدر ؛ مزایا + روش اجرای نمای عنکبوتی

به دلیل جذابیت بصری، نمای شیشه ای اسپایدر یا عنکبوتی معمولاً در ساختمان‌های اداری، تجاری، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نما بیشترین نورِ روز را برای فضای داخلی ساختمان و امکان قرار دادن سطوح شیشه ای بزرگ که با استفاده از پنل‌های شیشه ای در اشکال مختلف و به شکلی که از یکدیگر جدا نباشند را فراهم می‌کند.

تفاوت نمای شیشه ای اسپایدر با دیگر نماهای ساختمانی در این است که به جای پروفیل‌های آلومینیومی از شیشه یا عناصر ضد‌ زنگ تشکیل شده‌اند. این نما به لطف شفافیت، زیبایی ظاهری و عیان کردن باطن درونی ساختمان، سیستمی ضروری برای نماهای مدرن است؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

نمای شیشه ای اسپایدر چیست؟

با استفاده از انواع مختلفی از سازه‌های فلزی سبک، شیشه‌ها در فضایی باز به یکدیگر وصل می‌شوند تا نمایی انعطاف پذیر و کاملاً شفاف را ایجاد کنند. در این روش، شیشه عنکبوتی نه تنها ایمنی دیوار از جنس فولاد را حفظ می‌کند، بلکه معایب دیگر نماهای شیشه ای (همانند پنل آلومینیومی) را نیز از بین می‌برند. در نتیجه، آنها ساختاری یکپارچه و منظم را با مزایایی مانند ایمنی، کارایی و سلیقه هنری را ترکیب می‌کنند و به این ترتیب به سازهایی مدرن و تزئینی تبدیل می‌شوند.

ویژگی منحصر به فرد سیستم شیشه‌ای اسپایدر در انعطاف‌پذیری آن نهفته است که ساختاری را تشکیل می‌دهد که شیشه را قادر می‌سازد تحت فشار باد خم شود. این نما به عنوان یک پارتیشن شیشه ای، بین بیرون و داخل ساختمان ارتباط برقرار می‌کند. نمای شیشه‌ای عنکبوتی، محصولی با تکنولوژی بالا، آسان برای نصب و راه‌اندازی و ایده آل برای معماری معاصر است.

انواع نمای شیشه ای اسپایدر

انواع نمای شیشه ای اسپایدر

این مدل از نمای ساختمانی را می‌توان به 3 نوع تقسیم و دسته‌بندی کرد:

سیستم باربری کشش یا فولاد ضد زنگ

ستون شیشه‌ای بر روی استیل ضد زنگ (استیل رنگی اپوکسی یا استیل ضد زنگ) و لوله‌های ضد زنگ نصب می‌شود. لوله‌ها با سری متحرک ساخته می‌شوند تا تنش روی شیشه را تحمل کرده و آن را به ساختار فولادی منتقل کند. ناگفته نماند، کلیه نماهای شیشه ای عنکبوتی در مواقع خطر جهت جلوگیری از شکستن و ریزش باید از شیشه لمینت استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی: نمای شیشه ای فریم لس چیست؟ انواع + مزایا و معایب آن

سیستم باربری از طریق قاب شیشه ای

حامل‌ها از عناصر شیشه ای با مقاومت بالا تشکیل شده‌اند. این شیشه‌ها که به صورت عمودی و افقی از طریق دستگاه مخصوص در سازه اصلی به یکدیگر متصل می‌شوند، با حفاری در چهار گوشه شیشه از طریق میله‌های ضد زنگِ مخصوص ساخته می‌شوند. شیشه‌های این نوع سیستم نیز لمینت هستند.

سیستم باربری کابلی یا خرپایی

در این سیستم دیگر خبری از لوله‌های استیل و قاب شیشه ای نیست! و سیستم باربری کاملاً از طریق کابل تحمل می‌شود. ساختار این نما همانند خرپا است و تحلیل دقیق آن نیاز به دانش مهندسی دارد. با این حال، این سیستم نسبت به دو مورد قبل به دلیل اجرای تخصصی و دشوار، قیمت بالاتری دارد.

روش اجرای نمای شیشه‌ای عنکبوتی

روش اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر

فناوری مورد استفاده در این نما شامل به کار بردن تکیه‌گاه‌های مخصوص غلتکیِ ساخته شده از فولاد ضد زنگ است که روی سازه اصلی از نظر طراحی معماری و توسعه راه‌حل‌های نهایی، آزادی بسیار خوبی را فراهم می‌آورد. شیشه دوجدارهِ حرارتی، توسط ثابت‌کننده‌های استیل (فیکس‌کننده یا نگهدارنده) در نقاط مختلف به سازه متصل می‌شود. با این حال، در زیر به بررسی جزئیات اجرا می‌پردازیم:

ابتدا نقشه‌های اجرایی یا سازه‌ای مطابق با ابعاد، خصوصیات بنا، نیروهای داخلی (بارمرده و یار زنده) یا خارجی (باد، زلزله) تهیه می‌شوند. سپس لوله‌های ضد زنگِ استیل (اغلب با قطر 76 یا 102 میلی‌متر و ضخامت حداقل 1.5 میلی‌متر) با توجه به جزئیات اجرایی نقشه، از یک سو به زمین و از سویی دیگر به سقف از طریق پلیت یا کف کوب متصل می‌شود.

سپس اتصالاتی از جنس استیل ضدرنگ به نام کانکتورها از طریق جوش آرگون یا برق به لوله‌های مورد نظر متصل می‌شوند. ناگفته نماند، وظیفه این کانکتورها اتصال پایه‌های استیل به چنگک‌ها یا شاسی‌های اسپایدر (تک شاخ، دو شاخ، سه شاخ، چهار شاخ، متحرک و موارد دیگر) است. در این مرحله، چنگک‌ها با استفاده از پیچ به کانکتور و سازه اصلی متصل می‌شوند.

وظیفه اتصال شیشه به سازه اصلی در نمای شیشه ای اسپایدر بر عهده رتیل (از جنس فلز) است. رتیل با توجه به ضخامت و نوع شیشه (سکوریت، لمینت، دو جداره و موارد بیشتر) دسته‌بندی می‌شوند. بر حسب اندازه دهانه‌ها، شیشه‌ها سفارش داده شده و سپس از طریق رتیل به سازه اصلی متصل می‌شوند.

در پایان، پس از نصب شیشه‌ها جهت حفظ سلامت و ایزولاسیون آنها، فاصله بین شیشه‌ها با استفاده از چسب‌های تلفیقی مخصوص پُر می‌شوند.

فواید نمای شیشه ای اسپایدر

فواید نمای شیشه ای اسپایدر

  • انعطاف‌پذیری: با توجه به نیازها می‌توان طرح‌های متنوعی را برای سایبان‌ها و ورودی‌های کم فریم از طریق نمای اسپایدر ایجاد کرد.
  • شفافیت: حداکثر شفافیت و روشنایی، مهم‌ترین مزیت نمای اسپایدر است. از آنجا که این سیستم دارای طرح‌های منحصر به فرد است، امکان بهینه‌سازی نور و درخشندگی در فضا وجود دارد.
  • نصب و نگهداری آسان: به دلیل نصب و نگهداری آسان، سیستم شیشه ای عنکبوتی به طور گسترده در دفاتر و مجتمع‌های ساختمان استفاده می‌شوند. همه درها و پنجره‌های UPVC به راحتی در این نما قابل نصب هستند.
  • دوام: در ساخت این نما از متریال باکیفیت همانند شیشه و فولاد ضد زنگ استفاده می‌کنند و نتیجه آن عملکرد مناسب برحسب دوام بالا است.
  • ضد زنگ: وجود اجزایِ استیل ضد زنگ در ساخت این نما، از بروز هرگونه مشکلات اعم از زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند.
  • ظاهر زیبا: یکی دیگر از مزایای نمای شیشه‌ای اسپایدر، ظاهر بی‌نظیر و زیبای آن است که به عنوان معماریِ مدرن دنیای امروز شناخته می‌شود.

کلام آخر

تقریباً تمام مفاهیم ظاهر بیرونی ساختمان را می‌توان با نمای شیشه‌ای اسپایدر زینت داد. این نما تنها گزینه‌ کاربردی برای سازه‌های مرتفع (آسمان‌خراش‌ها) است، بلکه حتی بهترین نما برای مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ نیز است. شیشه و سایر اجزای دیگر این نما را می‌توان بر حسب نیاز سفارشی‌سازی کرد.

نمای شیشه ای عنکبوتی امنیت بالایی را برای افراد فراهم می‌کند. این نما همچنین دارای گزینه‌های متنوعی برای طراحیِ متناسب با نیازهای مختلف نیز است. ویژگی‌ها و فواید بی‌شمار این نمای ساختمانی، بسیاری از کارفرمایان را به اندازه‌ای مجذوب خود کرده است که آن‌ها این نما را به عنوان بهترین پوشش بیرونی برای سازه خود می‌دانند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا