تاسیساتتعمیر و نگهداری

نحوه هواگیری شوفاژ چگونه است؟ چرا شوفاژ بعد از هواگیری هنوز سرد؟!

رادیاتورها در معرض تجمعات داخلی قرار می‌گیرند که عملکرد کلی سیستم را تحت تأثیر قرار می‌دهند. هنگام نحوه هواگیری شوفاژ، هوای محصور شده در داخل خارج می‌شود. این هوای محبوس شده باعث ایجاد مناطق سرد در رادیاتور شده و از کارایی آنها می‌کاهد. هنگامی که رادیاتور خود را هواگیری می‌کنید، عملکرد آن را بهبود می‌بخشید. به این ترتیب، انرژی کمتری برای شوفاژ شما لازم است تا به گرمای مورد نظر خود برسد و این چنین شما را قادر می‌سازد با هزینه کمتری خانه خود را گرم‌تر کنید؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

چرا هواگیری شوفاژ مهم است؟

هوای محبوس در داخل رادیاتور باعث می‌شود آب گرم به درستی در تمام شوفاژ جریان نداشته باشد. این موضوع می‌تواند رادیاتور را در بالا سرد، اما در پایین گرم کند. این همچنین بدان معناست که سیستم گرمایش مرکزی به طور مؤثر کار نمی‌کند و گرم شدن اتاق ممکن است بیشتر طول بکشد. همچنین می‌تواند برای مالکان هزینه‌بَر نیز باشد. اگر رادیاتورها سر و صدا کنند، لازم است هوای محبوس شده را خارج کنید. توصیه می‌شود شوفاژها را سالی یک بار هواگیری کرد، حتی اگر به درستی کار کنند!

مطلب پیشنهادی: سرویس کردن رادیاتور شوفاژ ؛ هواگیری و علت نشتی و گرم نشدن آب

اگر هواگیری شوفاژ را انجام ندهید، در طولانی مدت به پکیج خود آسیب می‌رسانید و طول عمر آن را به شدت محدود می‌کنید. تعمیر یا تعویض پکیج چیزی است که همه ما از آن وحشت داریم، بنابراین هرچه بیشتر بتوانید از این امر جلوگیری کنید، بهتر است! ممکن است فکر کنید که بیش از حد مشغله دارید و نمی‌توانید وقت خود را برای هواگیری رادیاتور بگذرانید، اما مقدار کمی از تلاش واقعاً می‌تواند در طولانی  مدت مفید باشد.

زمان هواگیری شوفاژ چه موقع است؟

زمان هواگیری شوفاژ چه موقع است؟

تشخیص اینکه چه زمان رادیاتور به هواگیری احتیاج دارد کاملاً آسان است، زیرا قسمت بالاتر شوفاژ نسبت به قسمت پایین‌ترش خنک‌تر می‌ماند یا در موارد بدتر هنگام روشن شدن سیستم گرمایش (موتورخانه یا پکیج) رادیاتور سرد خواهد ماند. این اتفاق می‌افتد زیرا هوای محبوس شده، آب گرمی را که باعث گرمایش رادیاتور می‌شود را به خوبی جابجا نمی‌کند.

هوا از چند طریق می‌تواند به سیستم گرمایش مرکزی وارد شود. این کار هنگامی اتفاق بیفتد که آب جدیدی از مخزن انبساط وارد سیستم شود یا تعمیر و نگهداری انجام شود. همچنین می‌تواند با حرکت پمپ هنگام چرخش نیز ایجاد شود.

هنگامی که شوفاژ را هواگیری می‌کنید، هوای محبوس شده آزاد می‌شود. آب داغ در هنگام آزاد شدن هوا قادر به جریان آزاد آب گرم در سرتاسر رادیاتور خواهد شد. اما اغلب هواگیری شوفاژ در بدو ورود سرما و فصول پاییز و زمستان انجام می‌شود.

هواگیری شوفاژ را از کجا شروع کنیم؟

اگر خانه شما دو طبقه است، ابتدا باید هواگیری رادیاتورهای طبقه پایین را شروع کنید. همچنین توصیه می‌شود با رادیاتور که در دورترین نقطه از سیستم گرمایشی منزل یا محل کار (مثلاً پکیج) شما قرار دارد، شروع کنید. هنگامی که تمام رادیاتورهای طبقه پایین را هواگیری کردید، به طبقه بالا بروید و دوباره با شوفاژهایی که از سیستم گرمایشی فاصله دارد شروع کنید.

مطلب  پیشنهادی: نحوه هواگیری داکت اسپلیت چگونه است و چه زمانی باید انجام شود؟

فراموش نکنید که قبل از شروع فرآیند هواگیری رادیاتور، حتماً سیستم گرمایش مرکزی را خاموش کنید. این موضوع بسیار مهم است، زیرا برخی از پمپ‌های آب (بسته به جایی که در سیستم نصب شده‌اند) در صورت روشن بودن و هنگام باز کردن دریچه تخلیه، هوای بیشتری به رادیاتور و سیستم گرمایش می‎کشند.

نحوه هواگیری شوفاژ چگونه است؟

نحوه هواگیری شوفاژ چگونه است؟

  1. برای هواگیری رادیاتور به یک کلید مخصوص رادیاتور یا آچار فرانسه، پارچه یا حوله خشک و یک ظرف نیاز دارید. استفاده از کلید مخصوص شوفاژ می‌تواند کارتان را راحت کند.
  2. قبل از شروع اطمینان حاصل کنید که سیستم گرمایش مرکزی خاموش است. روشن بودن سیستم گرمایش در حالی که رادیاتور را هواگیری می‌کنید بسیار خطرناک است.
  3. باید یک پیچ هواگیری مربعی شکل را در بالای رادیاتور ببینید. این قسمتی است که باید برای آزاد کردن هوا و آب رادیاتور، آن را بچرخانید. لازم است در این زمان ظرف را روی زمین و دقیقاً زیر این قسمت قرار دهید تا آب خارج شده از رادیاتور جای دیگر خانه را خیس نکند.
  4. از کلید برای چرخاندن پیچ مربعی شکل در جهت عقربه ساعت استفاده کنید. هنگام خروج هوا باید صدای هیس هیس را بشنوید، از پارچه برای گرفتن آب خارج شده استفاده کنید.
  5. هنگامی که صدای هیس هیس هوا متوقف شد و قطرات آب به طور کامل خارج شدند، حالا شوفاژ کاملاً هواگیری شده است. برای محکم کردن پیچ مربع شکل از کلید استفاده کنید، اما این کار را خیلی محکم انجام ندهید زیرا ممکن است به شیر آسیب برسانید.
  6. برای جلوگیری از زنگ زدگی، هر آبی را روی رادیاتور پاک کنید، سپس با تکرار مراحل قبلی به رادیاتور بعدی بروید.
  7. پس از هواگیری شوفاژها، می‌توانید سیستم گرمایش مرکزی را دوباره روشن کنید. بهتر است فشار سنج سیستم را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که رادیاتورها به طور مساوی گرم می‌شوند و هیچ نشانی از نشت وجود ندارد!

چرا شوفاژ بعد از هواگیری هنوز سرد است؟

چرا شوفاژ بعد از هواگیری هنوز سرد است؟

دلایل سرد ماندن رادیاتور بعد از هواگیری را می‌توان به موارد زیر مرتبط دانست:

شیر شوفاژ را بررسی کنید

شیر شوفاژ ممکن است مقصر اصلی عدم گرم شدن رادیاتور بعد از هواگیری باشد. شیر شوفاژ نقش مهمی در تنظیم دمای اتاق دارد. پین داخل شیر می‌تواند گیر کرده و به راحتی در حالت بسته قرارداشته باشد. می‌توانید از یک کلید قابل تنظیم استفاده کنید تا پین را به آرامی به موقعیت باز تغییر دهید تا دوباره آب در داخل رادیاتور جریان یابد.

سیستم گرمایش را شستشو دهید

با شستشوی سیستم رادیاتور می‌توانید از شر انسداد داخلی آن خلاص شوید. بازدارنده‌های شیمیایی در بازار موجود هستند و می‌توانند برای باز کردن مسیر لوله‌های رادیاتور استفاده شوند. سیستم گرمایش مرکزی خود را خاموش کرده و بازدارنده شیمیایی را به سیستم خود اضافه کنید. دوباره گرمایش مرکزی را روشن کرده و رادیاتورهای خود را گرم کنید. این کار اجازه می‌دهد تا بازدارنده شیمیایی از طریق رادیاتور شما عبور کند تا از شَر هرگونه رسوب خلاص شوید.

چرا شوفاژ بعد از هواگیری هنوز سرد است؟

رادیاتورها را بالانس کنید

بالانس بودن شوفاژها به این معناست که میزان جریان آب گرم ارسالی از پکیج به طور مساوی بین همه رادیاتورها تقسیم می‌شود. در غیر این صورت، رادیاتوری که از پکیج دورتر است، سردتر از سایر رادیاتورها خواهد بود. در نتیجه، شوفاژهایی که به پکیج نزدیک‌تر هستند، گرم‌تر هستند. این مشکل نشان‌دهنده بالانس نبودن رادیاتورها است! برای برطرف کردن این مشکل باید میزان باز بودن شیرهای برگشت شوفاژها به نسبت فاصله آن‌ها از پکیج تنظیم شود.

کلام آخر

رادیاتورها طوری طراحی شده‌اند که کمترین دردسر را ایجاد کنند. اما این موضوع به معنای این نیست که شوفاژها نیاز به مراقبت ندارد! یکی از این مشکلات رادیاتورها، سرد شدن است. این سرما اغلب در تمام قسمت‌های رادیاتور یا در قسمت‌های بالایی آن رخ می‌دهد. این مشکل اغلب با هواگیری شوفاژها برطرف می‌شود؛ اما اگر هنوز رادیاتورها سرد بودند، باید موارد مشکل ساز دیگر را بررسی کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا