معماری و زندگی

مشکلات طبقه اول آپارتمان چیست؟ چرا همه از طبقه اول گریزانند؟

مشکلات طبقه اول آپارتمان در فصل‌های زمستان و تابستان برای بعضی خانواده‌ها مهم است و به کل قید خرید یا اجاره این واحدهای آپارتمانی را می‌زنند. مشکلاتی که برای همه افراد خانواده از پیر و جوان، مرد و زن می‌تواند آزاد دهنده باشد. با وجود همه این دردسرها، طبقه‌های اول حسن و مزایایی دارند که برخی نسبت به سکونت در آن‌ها ترغیب می‌شوند. در ادامه این مقاله از ویکی ساختمون به تشریح مشکلات طبقه اول آپارتمان‌ها می‌پردازیم.

چرا باید از طبقه اول دوری کنیم؟

بسته به شرایط خانواده‌ای که قصد سکونت در طبقه اول آپارتمان را دارد، مشکلات مختلفی می‌تواند مطرح باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.

سرد در زمستان از مشکلات طبقه اول آپارتمان

از هر مرد و زنی در خصوص مشکلات طبقه اول آپارتمان سؤال شود بدون شک یکی از پاسخ‌های پر تکرار سرد بودن این واحدها در سرما و به ویژه در فصل زمستان است. متأسفانه با به کار گیری رویکرد بساز بندازی که این روز در ساختمان سازی بسیاری از شهرها رایج شده است این مشکل بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید.

طبقه آخر آپارتمان‌ها نیز از طریق سقف با هوای آزاد در ارتباط است اما با این تفاوت که سقف ایزوگام و عایق شده است و از طرفی هم گرمای حاصل از وسایل گرمایشی داخل واحد تمایل به حرکت به سمت بالا دارند و سرمایی که از طریق سقف وارد واحد می‌شود چندان حس نمی‌شود.

در طبقات اول قضیه متفاوت است. اول از همه دیگر خبری از تابش آفتاب و گرم شدن نیست. فضای زیرین طبقات اول به دلیل وجود پارکینگ همیشه سایه است و در فصل سرما به ندرت گرم می‌شود.

از طرفی هم هیچ گونه عایق کاری متأسفانه در بسیاری از ساختمان‌ها وجود ندارد. با ساخت و سازهایی که بی توجه به این موضوع است، سرما در طبقات اول بسیار به چشم می‌آید و به صورت مستقیم توسط افراد حس خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین طبقه در آپارتمان برای خرید یا اجاره کدام است؟

سر و صدای زیاد از مشکلات طبقات اول آپارتمان

برای بسیاری از خانواده‌ها سر و صدای زیاد این واحدهای مسکونی که از در و دیوار به گوش می‌رسد از مهم‌ترین مشکلات طبقات اول آپارتمان‌ها است. سر و صدایی که منشأهای مختلفی دارد. در زیر به اصلی‌ترین این سر و صدا اشاره شده است.

سر و صدای زیاد از مشکلات طبقات اول آپارتمان

صدای حرکت ماشین‌ها در پارکینگ به ویژه اوایل صبح که با ساکت بودن فضا صدای روشن کردن آن‌ها می‌تواند بسیار مخل آسایش و آرامش باشد.

صدای رفت و آمد ساکنین دیگر طبقات که با بی توجهی به اصول آپارتمان نشینی خود واقعاً به یک معضل بزرگ تبدیل می‌شود. این مشکل  در ساختمان‌های 3 تا 4 طبقه فاقد آسانسور بیشتر به چشم می‌آید.

سر و صدای رفت و آمد و بازی کودکان و حتی حرکت ماشین‌ها و موتورها در کوچه و خیابان نیز از دیگر انواع آلودگی صوتی است که در طبقات اول ساختمان بیشتر حس می‌شود. این مشکل بسته به محل می‌تواند شدت کمتر یا بیشتری داشته باشد.

از دیگر مشکلات طبقه اول آپارتمان صداهای ناشی از روشن و خاموش شدن پمپ‌های آب است که اغلب در پارکینگ یا در زیر راه پله‌ها قرار داده می‌شود. کار گذاشتن این پمپ‌ها در زیر راه پله‌ها صدای بسیاری زیادی را به داخل واحد منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید: معایب خانه دوبلکس چیست و آیا خرید آن توجیه پذیر است؟!

امنیت پایین طبقات اول

امنیت پایین‌تر از دیگر مشکلاتی است که بیشتر در خصوص طبقات اول آپارتمان‌ها مطرح است. بدون شک طبقات ابتدایی هر ساختمانی اولین گزینه برای سارقان هستند. به این منظور صاحب خانه‌ها به استفاده از حفاظ‌های آکاردئونی پناه می‌برند.

آلودگی بیشتر در طبقات اول

از دیگر مشکلاتی که شاید کمتر به چشم آید، آلودگی بیشتر طبقات اول ساختمان‌ها هستند. ماشین‌ها در پارکینگ در فضایی نیمه بسته روشن می‌شوند و کلی دود تولید می‌کنند. مطمئناً مقداری از این دود وارد راه پله‌ها و طبقات ابتدایی خواهد شد.

از دیگر آلودگی‌هایی که بیشتر در طبقات اول ساختمان‌ها به چشم می‌آید گرد و غباری است که از کوچه خیابان در اثر وزش باد یا حرکت وسایل نقلیه در فضا وجود دارد. باز کردن پنجره‌ها در این طبقات مقدار زیادی از گرد و غبار را وارد فضای خانه می‌کند و از این رو ساکنین این واحدها چندان روی خوشی با باز کردن پنجره‌ها نشان نمی‌دهند.

مشکلات مربوط به حریم خصوصی

طبقات اول به ویژه در مناطق شهری که آپارتمان در فواصل نزدیک از یکدیگر قرار می‌گیرند به مشکل دیگری تحت عنوان حریم خصوصی مواجه هستند. این مشکل در طبقات بالایی کمتر است. طبقات ابتدایی از طبقات بالایی همه ساختمان‌های مجاور دید دارند.

بیشتر بخوانید: قوانین آپارتمان نشینی از سیر تا پیاز شارژ، آسانسور، مشاعات و …

نورگیری ضعیف در طبقه اول آپارتمان

وجود آپارتمان‌های بلند مرتبه در اطراف ساختمان‌ها مشکل دیگری را برای طبقه اول آپارتمان‌ها در پی خواهد داشت. آپارتمان‌های بلند اغلب مانعی برای نور خورشید خواهند بود و سایه آن‌ها روی ساختمان‌های مقابل خواهد افتاد. از این رو بسیاری از طبقات اول همیشه با کمبود نور مواجه هستند.

نورگیری ضعیف در طبقه اول آپارتمان

چرا باید طبقه اول را انتخاب کنیم؟

علی‌رغم تمامی مشکلاتی که طبقه اول آپارتمان داشته باشند، این واحدها خالی از لطف برای بعضی از خانواده‌ها نیستند. خانواده‌هایی که افراد پا به سن گذاشته دارند از جمله این خانواده‌ها هستند. بسیاری از ساختمان‌های قدیمی  یا 3 تا 4 طبقه فاقد آسانسور هستند و قاعدتاً رفت و آمدهای مکرر و روزی چند بار تا طبقه دو و سه از توان هر کسی به ویژه افراد پا به سن گذاشته خارج است.

از طرفی هم افرادی که با بیماری‌های استخوانی و مفصلی به ویژه آرتروز دست و پنجه گرم می‌کنند همیشه به سمت طبقات اول گرایش دارند و این طبقات بهترین گزینه برای این افراد است. از طرفی هم هزینه‌های گرمایشی طبقات اول به مراتب کمتر از طبقات بالایی و به ویژه آخر ساختمان است.

سخن آخر

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد مهم‌ترین مشکلات و مزایای طبقه اول آپارتمان است. انتخاب شما برای طبقه باید با علم به این مشکلات صورت گیرد. در صورتی که آپارتمان دارای آسانسور باشد، دلیلی برای انتخاب طبقه اول آپارتمان وجود ندارد. در هر صورت از سکونت در طبقه اول و آخر هر ساختمانی باید پرهیز کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. با سلام و احترام
      خیر، قطعا به این ترتیب نیست. چنانچه برای طبقات اول از عایق‌های صوتی و حرارتی مناسب استفاده شده باشد و مشکلاتی ازقبیل صدای پارکینگ و سرما در زمستان و …. نباشد، خریداری این طبقات بلامانع است و برای آن دسته از دوستان که خانه‌های بدون آسانسور دارند می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا