دانشنامه ساختمانعملیات اجرای ساختمان

شمشه گیری چیست ؟ نکات اجرایی آن در سفت کاری و نازک کاری ساختمان

ساخت‌وساز ساختمان شامل عملیات‌هایی می‌شود که دو دسته از آن نازک کاری و سفت کاری ساختمان است. اندودکاری نیز یکی از عملیات‌ نازک کاری به شمار می‌آید که شامل مراحل مختلفی از جمله کروم بندی و شمشه گیری می‌شود. شمشه گیری در اندودکاری دیوار فضاهای مختلف صورت می‌گیرد و در کیفیت نهایی کار و زیبایی آن به ویژه در فضاهای داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که به پرسش بسیاری از شما مبنی بر اینکه شمشه گیری در اندودکاری دیوارها چیست بپردازیم.

شمشه گیری چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است که با اصطلاح شمشه گیری آشنا شویم. به طور کلی در دیوارچینی که مصالحی همچون آجر استفاده می‌شود احتمال وجود اختلاف ارتفاع به دلایل مختلفی وجود دارد. به عبارتی در ساخت این نوع از دیوار‌ها رعایت شرایط شاقول بودن بسیار دشوار بوده و اکثر اوقات پستی و بلندی‌هایی روی سطح دیوار وجود دارد. برای برطرف کردن این مشکل از کروم بندی و شمشه گیری استفاده می‌کنند.

شمشه گیری بعد از کروم بندی انجام می‌شود. به این ترتیب که وقتی کروم‌ها بر اساس اصول مشخص روی سطح مورد نظر اجرا شدند، باید فاصله میان دو کروم را با ملات سیمان پر کرد و سپس با استفاده از شمشه آن را صاف نمود. در این حالت تمامی کروم‌های اجرا شده به هم متصل می‌شوند و دیوار به شبکه‌هایی تقسیم می‌شود که به راحتی و با اطمینان از شاقول بودن آن می‌توان به اندودکاری با ملات پرداخت.

نحوه اجرا شمشه گیری چگونه است؟

مطلب پیشنهادی: نازک کاری ساختمان

نحوه اجرا شمشه گیری چگونه است؟

بعد از اینکه به پرسش مبنی بر اینکه شمشه گیری چیست پاسخی مناسب داده شد؛ بد نیست با روش و نحوه اجرای آن نیز آشنا شویم. نقطه شروع شمشه گیری از انتخاب بلندترین نقطه روی دیوار است. در این نقطه با استفاده از گچ یک سطح صاف مانند آجر قرار می‌دهند. بعد با استفاده از شاقول یک نقطه در بالا و یک نقطه در پایین آن ایجاد می‌کنند. این نقاط تراز و شاقول شده را به سایر بخش‌های دیوار هم در فواصل مشخص شده منتقل می‌کنند.

در این مرحله باید یک شمشه را انتخاب و بین دو نقطه هم سطح و در راستای یک شاقول قرار دهیم. با استفاده از ملات مورد نظر پشت شمشه را پر کنیم. به این ترتیب یک خط به پهنای چند سانتیمتر روی دیوار مورد نظر ایجاد می‌شود. این عمل را باید در بین تمامی نقاط مورد نظر اجرا کرد که به این عملیات در کل شمشه گیری می‌گویند.

اهمیت اجرای شمشه گیری چیست؟

شاید شما هم از خود بپرسید که واقعاً دلایل این همه زحمت چیست و آیا اصلاً فایده‌ای هم در پی دارد. نتیجه نهایی شمشه گیری و هدف از اجرای آن به دست دادن یک سطح کالا صاف و تراز است. تراز بودن سطح می‌تواند در کیفیت نهایی نازک کاری‌هایی که روی سطح دیوار اجرا می‌شود تاثیر مهمی داشته باشد و آن را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. به عبارتی در صورتی که سطح تراز نباشد واقعاً اجرای برخی از نازک کاری‌ها مانند کاشی کاری روی دیوار بسیار سخت خواهد بود.

از طرفی هم پر کردن پستی و بلندی‌های غیر ضروری موجود روی سطح دیوار اجازه می‌دهد که ضخامت گچ روی دیوار غیر یکنواخت نباشد. به عبارتی در یک نقطه کم و در نقطه دیگری زیاد نباشد. تفاوت در ضخامت گچ از دلایلی اصلی ترک خوردن دیوار است زیرا نقطه‌ای که ضخامت زیادی از گچ دارد دیرتر از نقطه دارای ضخامت کمتر خشک و سفت خواهد شد.

اهمیت اجرای شمشه گیری در چیست؟

در شمشه گیری باید به چه نکاتی دقت داشت؟

کیفیت عملیات شمشه گیری تاثیر مستقیمی بر کیفیت اندودکاری دیوار خواهد گذاشت. از این رو مهم است که این عملیات را طبق اصول استانداردهای مشخصی اجرا کرد. نکته اولی که باید به آن دست داشت استفاده از ابزار مناسب است. شمشه مهم‌ترین ابزار در این عملیات به شمار می‌رود. از نظر اندازه و مقاومت باید قبل از شروع به کار آن را بررسی کرد. از طرفی هم شاقول و تراز بودن خطوط شمشه گیری با یکدیگر نیز از مهم‌ترین اصول این عملیات به شمار می‌روند  و باید با استفاده از طناب و نخ از این موضوع اطمینان حاصل کرد.

سخن آخر

اندودکاری در دیوار‌های داخلی و خارجی از عملیات‌های نازک کاری ساختمان مهم در پروژه‌ های ساخت است. اندودکاری از آنجایی که بستر و سطح مناسب را برای اجرای دقیق و با کیفیت بسیاری از دیگر عملیات‌ نازک کاری مانند اجرای کاشی‌ها، گچ کاری و نقاشی آماده می‌کند، داشتن نهایت دقت در آن از اهم موضوعات است. اندودکاری طی چند مرحله صورت می‌گیرد که شمشه گیری یکی از آن‌ها است که در این مطلب سعی داشتیم به پرسش اینکه شمشه گیری چیست پاسخ دهیم. اجرای درست و دقیق شمشه گیری خیال فرد را از اجرای صحیح اندودکاری راحت می‌کند. این عملیات طی مراحل و بر اساس اصول خاصی صورت می‌گیرد که در بالا به آن‌ها اشاره شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا