چیدمان

چیدمان محیط اداری : اهمیت به روحیه کارمند و رضایت ارباب رجوع!

چیدمان محیط اداری و به طور کلی دکوراسیون اداری متاسفانه در ایران به اندازه دکوراسیون داخلی منزل رشد و پیشرفت نداشته است؛ ولی به تازگی تحرکاتی در این بخش صنعت دکوراسیون دیده می‌شود که جای امید است؛ مانند طراحی داخلی هر فضایی، محیط اداری نیز چیدمان مناسب با خود را طلب می‌کند. در این مقاله به اصول و استاندارها، متریال، رنگ، چیدمان و مبلمان اداری پرداخته شده است. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

اصول و استانداردهای چیدمان محیط اداری چیست؟

اصول و استاندارد طراحی داخلی و چیدمان محیط اداری به عوامل زیادی بستگی دارد. برای داشتن یک محیط اداری شاداب، پرانرژی و حرفه‌ای باید از تجربه مهارت متخصصان آن بهره گرفت. در ادامه نگاهی به برخی از اصول چیدمان اداری داریم.

مطلب پیشنهادی: هفت اصل مهم در طراحی محیط کار

میزان ارباب رجوع و نوع طراحی داخلی

میزان و نوع ارباب رجوع تأثیر زیادی بر چیدمان محیط اداری دارد. به طور کلی محیط‌های اداری یا بدون ارباب رجوع، با ارباب رجوع کم و با ارباب رجوع زیاد هستند. در محیط‌های اداری که بدون ارباب رجوع هستند معمولاً از یک کاناپه یا دو مبل و یک میز برای پذیرش اداره استفاده می‌شود. در اداراتی که ارباب رجوع کمی وجود دارد اصولاً یک محیط با فضای زیاد برای حضور و استراحت اربابان رجوع بهره گرفته می‌شود. وضعیت در اداراتی که ارباب رجوع زیادی دارند مانند بانک‌ها و ادارات دولتی، از پارتیشن و کابین برای حفظ حریم شخصی کارمند استفاده می‌شود و به دلیل ایجاد صف‌های طولانی از نیمکت به جای صندلی برای استراحت ارباب رجوع بهره گیری می‌شود.

میزان ارباب رجوع و نوع طراحی داخلی

میزان ارباب رجوع و نوع طراحی داخلی

میزان ارباب رجوع و نوع طراحی داخلی

نوع کار انجام شده

طراحی داخلی و چیدمان محیط اداری علاوه بر ارباب رجوع به نوع کاری که در آن اداره انجام می‌شود نیز بستگی دارد. اجازه دهید با یک مثال این امر را برای شما روشن‌تر کنم. به طور مثال یک شرکت فروش تلفنی نیازمند چیدمان محیط اداری به صورت کابین است تا کار کارمندان مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد، ولی یک شرکت فناوری اطلاعات که از ملزومات شغلی آن همکاری و همفکری است، چیدمان اداری کابینی یا پارتیشنی برای آن مناسب نیست و یک چیدمان محیط اداری باز را طلب می‌کند.

فناوری‌های مورد نیاز در محیط کار

گاهی نیز فناوری مورد استفاده در محیط کار، اجبار در چیدمان محیط اداری به وجود می‌آورد. به طور مثال در یک آزمایشگاه پزشکی، برخی آزمایش‌ها نیاز به انجام در دما، نور و رطوبت خاصی دارند و به طبع محیط خاصی را طلب می‌کنند که دست طراح را در  طراحی می‌بندد.

فضای استراحت کارمندان

بیشتر ادارات فضایی مانند آبدارخانه، اتاق استراحت و نشیمن برای راحتی کارمندان فراهم می‌کنند. به طور میانگین هر کارمند 40 ساعت از زمان خود در هفته را در محیط کار می‌گذراند. راحتی در محیط کار، داشتن فضایی برای استراحت، نوشیدن، گپ زدن و … می‌توان بازده آن‌ها را افزایش دهد. در چیدمان محیط اداری باید فضایی برای گذراندن وقت، خوردن ناهار و نوشیدنی وجود داشته باشد تا یکنواختی و سستی وارد جو محیط نشود. در برخی شرکت‌های فناوری اطلاعات که همفکری نقش اساسی دارد. علاوه بر فضای استراحت و نشیمن، فضایی هم برای بازی و سرگرمی طراحی می‌شود تا کارمندان بتوانند با ذهنی بازتر مشغول به کار شوند.

فضای استراحت کارمندان

فضای استراحت کارمندان

فضای استراحت کارمندان

فضای استراحت کارمندان

فضای استراحت کارمندان

عناصر اصلی دکوراسیون داخلی در چیدمان محیط اداری

نور، رنگ، فضاسازی، المان‌های دکوراتیو در چیدمان محیط اداری تأثیر زیادی دارند.

نور

نور از جمله عناصر مهم تأثیرگذار بر روی دکوراسیون و چیدمان محیط اداری است. مهارت و تجربه یک طراح داخلی می‌تواند تأثیر نور چه طبیعی و چه مصنوعی را دوچندان کند یا از بین ببرد. ساختمان‌های بزرگ با سقف بلند از نور طبیعی زیادی برخوردار هستند، پس استفاده از پارتیشن شفاف از جنس شیشه و پلیمر برای رساندن نور طبیعی به دیگر نقاط، اولین ایده است. اگر فضا نور طبیعی کمی دارد پس باید با استفاده از نور مصنوعی این کمبود را جبران کرد. نور مخفی، نور متمرکز، نور همه جانبه و … از جمله گزینه‌ها هستند که با توجه به محیط و سبک دکوراسیون داخلی باید از بین آن‌ها برگزید.

مطلب پیشنهادی: اصول نورپردازی فضای اداری و اهمیت اجرای صحیح آن

رنگ در چیدمان

رنگ پس از نور دومین رتبه را در تأثیرگذاری بر چیدمان محیط اداری دارد. جدا از تأثیرات رنگ بر روان کارمندان و ارباب رجوع و به طبع بالا بردن یا کم کردن تنش و استرس، رنگ در چیدمان داخلی ادارات و شرکت‌ها گوشه‌ای از برندینگ را نیز به دوش می‌کشد. به طور مثال یک شرکت ارائه دهنده خدمات کشاورزی بهتر است برای آرم جاری و برند شرکت خود از رنگ سبز که رنگ گیاهان است الهام بگیرد و از آن در طراحی دکوراسیون و چیدمان محیط اداری نیز بهره ببرد.

نقش رنگ در چیدمان محیط اداری

نقش رنگ در چیدمان محیط اداری

نقش رنگ در چیدمان محیط اداری

نقش رنگ در چیدمان محیط اداری

نقش رنگ در چیدمان محیط اداری

نقش رنگ در چیدمان محیط اداری

نقش رنگ در چیدمان محیط اداری

مبلمان اداری

از جنبه‌های مهم هر دفتر اداری، مبلمان اداری آن است. اولین برخورد ارباب رجوع با آن اداره با مبلمان صورت می‌گیرد و معمولاً قضاوت می‌کند. کارمندان نیازمند مبلمان راحت و مناسب کار برای بهره وری بیشتر هستند. حتماً شما نیز با صحنه، بالشتک‌های متنوع کارمندان بر پشت و اطراف صندلی کارشان شده‌اید. راحتی و استاندارد بودن مبلمان اداری نقش مهمی در رضایت یک کارمند از کارش دارد، به طبع اگر یک کارمند از کارش راضی نباشد یا استعفا خواهد داد و یا کار خود را به بهترین شکل انجام نخواهد داد که هر دو موضوع ضرر برای یک شرکت یا اداره به حساب می‌آید. خوشبختانه در ایران شرکت‌های تولید کننده مبلمان اداری زیادی وجود دارد که از آن‌ها، شرکت نیلپر است که از دیرباز در حوزه طراحی و تولید مبلمان اداری فعالیت دارد.

مطالب پیشنهادی:

المان‌های دکوراتیو

ساعت، تابلو، گیاهان آپارتمانی و کتابخانه از جمله المان‌های دکوراتیو محیط‌های اداری هستند که کم یا زیاد به دیگر ویژگی‌های آن مرتبط هستند. ساعت‌ها در محیط‌های اداری ساده و بی‌آلایش هستند و ترجیحاً دارای موتور آرام رو و بدون پاندول هستند تا آرامش را برهم نزند. تابلوها نیز بیشتر منعکس کننده رویدادها، اعلانات و بخش‌های مختلف مرتبط با شرکت (مانند نمونه کارها) یا اداره را به نمایش می‌گذارند. انواع گیاهان آپارتمانی نیازهای متفاوتی نسبت به نور و رطوبت دارند و پیش از انتخاب آن‌ها بهتر است، به فضا و چیدمان محیط اداری توجه شود.

یکی از المان‌های دکوراسیون داخلی دفاتر، کتابخانه‌ها هستند که معمولاً برای نمایش، محصولات منتشر شده مرتبط، جوایز اخذ شده و افتخارات کاربرد دارند و در جایی قرار می‌گیرند که دید خوبی از هر سو برای آن وجود داشته باشد و استفاده از آن مشکل نداشته باشد.

مبلمان اداری

المان‌های دکوراتیو محیط اداری

المان‌های دکوراتیو محیط اداری

المان‌های دکوراتیو محیط اداری

سبک دکوراسیون داخلی دفتر

مانند هر فضای داخلی دیگر، محیط‌های اداری نیز دارای سبک دکوراسیون داخلی هستند. به طور کلی سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک اروپایی، مدرن، صنعتی و مینیمال برای چیدمان محیط اداری مناسب به نظر می‌آیند. برای سبک کلاسیک اروپایی می‌توان با بهره گیری از چوب، چرم و سنگ به طراحی دیوار، سقف، مبلمان و فضاها پرداخت و از تم پتینه برای ایجاد حس نوستالژیک استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: اجرای پارتیشن اداری، ایجاد فضای خصوصی برای کارمندان با هزینه کم

سبک مدرن و مینمال در محیط‌های اداری تقریباً شبیه به هم هستند و شامل کفپوش‌های ساده، تابلوهای با سبک کوبیسم و مبلمان بی‌آلایش فلزی هستند که در استفاده از بتن و رنگ طوسی در آن‌ها اغراق شده است. سبک دکوراسیون داخلی صنعتی یکی از انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی است که مناسبت زیادی با چیدمان داخلی محیط‌های اداری دارد و به گونه‌ای گویای انقلابی است که در صنعت و شرکت‌ها در طی سالیان رخ داده است.

سبک دکوراسیون داخلی دفتر

سبک دکوراسیون داخلی دفتر

سبک دکوراسیون داخلی دفتر

سبک دکوراسیون داخلی دفتر

سخن آخر

چیدمان محیط اداری یکی از انواع دکوراسیون داخلی است که به تازگی در کشور رشد چشمگیری داشته است و شرکت‌های زیادی در زمینه تولید و ارائه عناصر دکوراتیو مورد نیاز این بخش از طراحی داخلی خدمت رسانی می‌کنند. ابعاد محیط، نور، رنگ، نوع کار انجام شده در محیط، میزان ارباب رجوع و میزان همکاری و همفکری کارمندان با هم در چیدمان و طراحی داخلی مؤثر هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا