دانشنامه ساختمان

سبک معماری کلونیال چیست + تصاویر بناهای مهم در دنیا

این مقاله از ویکی‌ساختمون را به سبک معماری کلونیال اختصاص داده‌ایم. به طور خلاصه، معماری کلونیال نوعی معماری است که عناصر معماری کلاسیک یک “کشور مادر” را در ساختمان‌ها یا سازه‌هایی در سرزمین‌های خارج از کشور در بر می‌گیرد. اغلب، عناصر سنتی آمیخته با فرهنگ محلی منجر به یک ترکیب ساختارمند و یک سبک معماری منحصر به فرد می‌گردد که در هیچ جای دیگر از جهان یافت نمی‌شود. مثلا سبک معماری کلونیال هلندی در سریلانکا، سبک معماری کلونیال آلمانی در نامیبیا و یا سبک معماری کلونیال فرانسوی در کامبوج، میانمار، آمریکا و ویتام نمونه‌های هستند که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

سبک کلونیال: معماری و قدرت

سبک معماری کلونیال

در طول مسافرت‌ها، استعمارگران عموماً خانه‌هایی را به سبک‌های آشنا به عنوان راهی برای ارتباط با وطن خود می‌ساختند. با این حال‌، این خانه‌ها در ابتدا برای نخبگان فرهنگی بود اما پس از فروپاشی قدرت‌های استعماری در اختیار مردم محلی قرار گرفت. بنابراین معماری راهی برای بیان قدرت‌، ثروت و جایگاه در مستعمرات بود. بسیاری از ساختارها پس از پایان استعمار، قربانی غفلت و بی اعتنایی شدند. اما امروزه بسیاری از مستعمرات سابق اروپایی شروع به ترویج این سازه‌ها به عنوان جاذبه گردشگری کرده‌اند.

سبک معماری کلونیال هلندی

سبک معماری کلونیال هلندی

سبک معماری کلونیال هلندی را می‌توان در درجه اول در اندونزی، آفریقای جنوبی و همچنین بخش‌هایی از آسیای جنوبی و آمریکای شمالی یافت. کلونیال هلندی اغلب با انطباق سبک‌های ساختمان هلندی با آب و هوای گرمسیری هند شرقی سابق و آسیای جنوبی مشخص می‌شود. بر خلاف آجر قرمز که در آن زمان در هلند مورد استفاده قرار می گرفت‌، ساختمان‌های موجود در مستعمره‌ها سفید رنگ می‌شدند و اغلب دارای سقف‌های پر فراز و نشیب بودند. معماری کلونیال هلندی تقریبا در قرن 17ام شروع شده، اما در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 کاملاً شکوفا شده است.

گاله در سریلانکا

گاله در سریلانکا

گاله در جنوب غربی جزیره سریلانکا واقع شده است. بین سال‌های 1640 تا 1796 که سریلانکا با پرتغالی‌ها در جنگ بودند، پادشاه کندی از هلندی‌ها خواست تا در نبرد با پرتغالی‌ها به آن‌ها کمک کنند. پس از برنده شدن هلندی‌ها، آنها در سریلانکا اقامت گزیدند و بخش‌های مختلف این جزیره را مستعمره کردند.

نتیجه‌ این استعمار امروزه نیز مشهود است و بر سبک غذا، ساختمان‌ها‌، نام خیابان‌ها و معماری تأثیر گذاشته است. گاله یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید در هنگام بازدید از قلعه قدیمی و مناطق اطراف آن، بسیاری از ساختمان‌ها و بناهای دیگر به سبک معماری کلونیال هلند را مشاهده کنید.

نمونه‌هایی از سبک معماری کلونیال هلندی در گاله

معماری کلونیا کلیسای گروت کرک
کلیسای گروت کرک در گاله

یکی از این بناها “کلیسای گروت کرک” است که برای اولین بار در حدود سال 1640 ساخته شده است. این کلیسا به سبک Doric آن دوره ساخته شده و به شکل یک صلیب می‌باشد. از بیرون این کلیسا، هیچ برج مرکزی دیده نمی‌شود. بلکه سقف کلیسا توسط دو شیروانی هلندی به صورت دوبل طراحی شده است.

سقف اصلی درون بنا به رنگ آبی تزیین شده و ستارگان طلایی بر روی آن به صورت برجسته نقاشی شده‌اند. این کلیسا دارای سقف کاشی کاری شده و تزئینات زینتی زیبا است. درون دیوار سفیدی که کلیسا را احاطه کرده سنگ قبرهای سربازان هلندی وجود دارد که در آنجا دفن شده‌اند. اگر از این کلیسا بازدید کردید، حتما درباره تونل‌های مخفی زیرزمینی که از کلیسا به خانه فرمانداران قدیمی و سایر قسمت‌های قلعه منتهی می‌شود پرس‌وجو کنید.

در داخل کلیسا سقف‌های بلند وجود دارد که از چوب‌های بسیار سخت و محکمی ساخته شده‌اند. سنگ قبر‌های زیادی در کف کلیسا وجود دارد که بر روی آن‌ها طراحی‌های هلندی آن دوره به زبان هلندی نوشته شده است. این کلیسا دارای پنجره‌های شیشه‌ای رنگی باشکوه است که به نور خورشید اجازه می‌دهد وارد کلیسا شود. کلیسا همچنین دارای دو درب چوبی بزرگ است که شما را به سمت داخل هدایت می‌کنند. اگر عاشق معماری هستید و دلتان می‌خواهد یک سبک معماری کلونیال را از نزدیک ببینید، گاله یک مقصد ضروری برای شماست.

معماری کلونیال آلمان

معماری کلونیال آلمان - لودریتز در سواحل جنوبی نامیبیا
معماری کلونیال آلمان

“امپراتوری استعماری” آلمان در اواخر قرن نوزدهم طول عمر کوتاهی داشت و در درجه اول به کشورهای جنوب صحرای آفریقا محدود شد. زیرا آلمان پس از شکست در جنگ جهانی اول، تمام سرزمین‌های استعماری خود را از دست داد. امروزه تنها کشورهایی که آثار قابل مشاهده‌ای از آلمان دارند استعمار نامیبیا و بخش‌هایی از توگو است.

لودریتز در سواحل جنوبی نامیبیا

لودریتز در سواحل جنوبی نامیبیا
لودریتز در سواحل جنوبی نامیبیا

لودریتز در سواحل جنوبی نامیبیا واقع شده است و تقریباً شبیه یک اقامتگاه کویری است. در اینجا اقیانوس با کویر روبرو می‌شود و اطراف آن از نظر طبیعت و حیوانات وحشی باور نکردنی است. این شهر نمونه‌ای خارق‌العاده از معماری کلونیال آلمان است. تا جایی که بازدید کنندگان احساس می کنند از یک شهر متوسط ​​باواریایی بازدید می‌کنند و نه شهری در وسط بیابان در نامیبیا.

سبک معماری کلونیال آلمانی - ساختمان بانک دویچه آفریقا
سبک معماری کلونیال آلمانی – ساختمان بانک دویچه آفریقا

ساختمان‌های زیبای آرنوو (مكتب هنرى در اواخر قرن نوزده و اوايل قرن بيستم) در این شهر پراکنده هستند که عکس گرفتن از آن‌ها بسیار جالب است. مهم‌ترین آنها ساختمان بانک دویچه آفریقا می‌باشد که یک اثر ملی است و اولین بار در سال 1907 ساخته شده. یا کلیسای راک، یک بنای ملی از سال 1978، که در الماس هیل قرار دارد و کلیسایی به سبک گوتیک عمودی است.

سبک معماری کلونیال فرانسوی

سبک معماری کلونیال فرانسوی

استعمار فرانسه در درجه اول در آمریکای شمالی و کارائیب بین اوایل قرن 17 و اواخر قرن 19 رخ داد. در سال‌های بعد، سبک فرانسوی نیز راه خود را به مستعمرات آفریقا و آسیا رساند.

پنوم پن در کامبوج

سبک معماری کلونیال فرانسوی - اداره پست کامبوج
سبک معماری کلونیال فرانسوی – اداره پست کامبوج

پنوم پن، پایتخت کامبوج تقریباً یک قرن از سال 1863 تا 1953 مستعمره فرانسه بود و هنوز هم دارای چندین ساختمان به سبک فرانسه و سبک معماری کلونیال است.

سبک معماری کلونیال فرانسوی - بازار مرکزی کامبوج
سبک معماری کلونیال فرانسوی – بازار مرکزی کامبوج

یکی از جالب‌ترین ساختمان‌های مورد بررسی، بازار مرکزی است که در دهه 1930 به سبک دکو آرت ساخته شده است. این بنا به خوبی حفظ شده و یکی از بهترین نمونه‌های این سبک از معماری در منطقه است.

سبک معماری کلونیال فرانسوی - Mansion Bar کامبوج
سبک معماری کلونیال فرانسوی – Mansion Bar کامبوج

نمونه بارز دیگر سبک معماری کلونیال، Mansion Bar است که در کنار موزه ملی واقع شده است. این ساختمان برای چندین دهه متروک شده بود اما اکنون بازسازی شده است.

سبک معماری کلونیال فرانسوی - FCC کامبوج
سبک معماری کلونیال فرانسوی – FCC کامبوج

FCC نمونه دیگری از سبک معماری کلونیال فرانسه است که دقیقاً در پشت Mansion  و روبروی رودخانه مکونگ واقع شده است. FCC کاملا بروز شده است اما Mansion هنوز نیاز به تعمیر دارد، هرچند که بسیار زیبا و دیدنی است. چند ساختمان دیگر به سبک معماری کلونیال فرانسوی عبارتند از ایستگاه راه آهن، اداره کل پست و هتل رافلز که همگی بین سال‌های 1890-1935 ساخته شده اند.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ شهر مهم دنیا از نگاه معماری کدامند؟ (تماشای ویدئو)

یانگون در میانمار

معماری کلونیال فرانسوی - یانگون در میانمار

در طی چند سال گذشته، میانمار درهای خود را برای گردشگری گشوده است. در میان چیزهای دیگر، یکی از مهم‌ترین دلایل بازدید از میانمار دیدن برخی از معماری‌های زیبا و تماشای سبک معماری کلونیال است. یانگون دارای ساختمان‌هایی با سبک کلونیال بیشتری نسبت به سایر شهرهای جنوب شرقی آسیا می‌باشد. اگرچه بسیاری از این ساختمان‌ها تخریب شده‌اند و یا به بازسازی بیشتری نیاز دارند، اما بسیاری از آنها در کمال تعجب خوب هستند (حداقل از بیرون).

برخی از ساختمان‌هایی که ارزش بازدید دارند شامل ساختمان دیوان عالی، دفتر مرکزی تلفن و تلگراف، دبیرخانه یا دفتر وزیران است.

هتل Strand
معماری کلونیال – هتل Strand میانمار

اگر احساس نیاز به تماشای بناهای فانتزی‌تر دارید، می‌توانید هتل Strand را ببندید. این هتل در آغاز قرن گذشته ساخته شده، در دهه 90 پس از بازسازی مجدداً افتتاح شده و اینک یکی از گران‌ترین و مجلل‌ترین هتل‌های میانمار است.

نیواورلئان در ایالات متحده

کلونیال فرانسوی - کلیسای جامع در نیواورلئان در ایالات متحده
کلونیال فرانسوی – کلیسای جامع در نیواورلئان در ایالات متحده

نیواورلئان (New Orleans) یکی از بهترین مکان‌های ایالات متحده برای دیدن معماری کلونیال فرانسه است. این شهر در اوایل قرن 18 به عنوان مستعمره فرانسه تأسیس شد. موقعیت استراتژیک این شهر در امتداد مسیرهای تجاری می‌سی‌سی‌پی اهمیت ویژه‌ای به این شهر می‌داد. در این دوره بود که عصری از شکوفایی معماری و شهرسازی به وجود آمد. بسیاری از ساختمان‌های نیواورلئان که مربوط به دوره استعمار است، در آتش‌سوزی‌ها از بین رفتند و امروزه محله فرانسه قدیمی‌ترین بخش شهر است. معماری کلونیال فرانسوی در این محله یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌باشد.

در محله فرانسوی، سبک معماری کلونیال فرانسه به طور منحصر به فردی با سبک‌های اسپانیایی و کریول آمیخته شده است. این مسئله در کلیسای جامع سنت لوئیس و سقف‌های محوطه شهرها قابل مشاهده است. کلیسای جامع مهم‌ترین بنا به سبک معماری کولنیال فرانسوی می‌باشد که بسیار تحت تاثیر سبک اسپانیایی است. خانه‌های موجود در محله فرانسه به طور معمول دارای قاب چوبی هستند و بر روی سکوهای بلند ساخته شده‌اند. آنها همچنین دارای راهروهای بزرگی هستند که در اطراف ساختمان می‌پیچند و این به یکی از ویژگی‌های مهم محله فرانسه تبدیل شده است. ساختمان‌های زیبایی که در دوران استعمار حفظ شده‌اند، در سطح شهر پراکنده‌ هستند. محله فرانسوی دارای مجموعه‌ای از ویلاهای دوست داشتنی است که بعضی از آنها مرمت شده و برخی متروکه‌اند.

دالات در ویتام

کلونیال فرانسوی - انستیتوی پاستور دالات
کلونیال فرانسوی – انستیتوی پاستور دالات

بهترین نمونه‌های معماری کلونیال در دالات بین دهه‌های 1920 و 1940 ساخته شده‌اند. رنگ‌های روشن و تقارن کامل آنها‌، اکنون آنها را به یکی از مکان‌های مورد علاقه اینستاگرامرها تبدیل کرده است. یکی از مهم‌ترین بنا با سبک معماری کلونیال فرانسه انستیتوی پاستور دالات است. موسسه پاستور دارای سبک معماری فرانسوی کلاسیک است. این بنا دارای سایه روشن زرد قناری است که شبیه به ساختمان های اداری در سراسر ویتنام است.

سخن آخر:

در این مقاله از ویکی‌ساختمون به طور خلاصه به سبک معماری کلونیال هلندی، آلمانی و فرانسوی پرداختیم و بناهای مهمی را از این سبک نشان دادیم. سبک معماری کلونیال انگلستان، اسپانیا و پرتغال نیز از جمله دیگر نمونه‌های این سبک معماری هستند که در شهرهای کشورهای مختلف دیده می‌شوند و می‌توانید با کمی جستجو آن‌ها را ببینید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا