مقالات کارگشا

دکور مغازه ، چه عناصری با چه چیدمانی + دنیایی از ایده ها

با بیشتر شدن صنایع پوشاک و خوراک، رقابت شدیدی بین فروشندگان این اصناف به وجود آمده است. در این میان، در کنار کیفیت و تناسب قیمت این دکور مغازه یا فروشگاهی که عرضه کننده محصولات است؛ تأثیر زیادی بر جذب مشتری دارد. در این مقاله به نکاتی در خصوص دکور مغازه و چگونگی طراحی آن در نهایت به درآمد بیشتر می‌انجامد اشاره کرده‌ایم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

دکور مغازه

عناصر دکوراتیو شاخص دکور مغازه چیست؟

نورپردازی، مبلمان، قفسه‌ها، دیوارپوش و کفپوش، تزیینات سقف و اکسسوری از جمله عناصر دکوراتیو دکور مغازه هستند. البته خود اجناسی که برای فروش قرار گرفته‌اند نیز جزئی از دکور مغازه به حساب می‌آیند که به دلیل تنوع از ذکر آن در این بخش پرهیز کرده‌ایم.

نورپردازی

نورپردازی دکور مغازه با سایر نورپردازی‌ها متفاوت است. به طور کلی با توجه به سبک دکوراسیون داخلی، نورپردازی معمولاً به دو صورت لوستر و نور متمرکز اجرا می‌شود. نورپردازی متمرکز اصولاً برای تأکید بر اجناس پشت ویترین و اجناس درون قفسه‌ها به کار برده می‌شود. از نورپردازی لوسترها نیز عموماً برای پیشخوان مغازه و صندوق استفاده می‌شود.

«اگر قصد طراحی و اجرای نورپردازی را دارید، درخواست خود را در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا درج نمایید.»

مبلمان

مبلمان از عناصر دکوراتیو تأثیرگذار برای جذب مشتری است که نقش آن در بیشتر مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که با آن‌ها برخورد داریم، بسیار کم رنگ است. استفاده از یک فضای صمیمی به افزایش میزان خرید و احساس خوب مشتریان و احتمال بازگشت آن‌ها می‌انجامد. در ثانی بسیاری از خریداران به ویژه خانم‌ها ممکن است پس از یک روز طولانی خرید، خسته و درمانده باشد و فروشگاهی که دارای فضای نشیمن است را برای خرید انتخاب کنند.

قفسه‌های اجناس

قفسه‌های فروشگاه‌ها، مانکن‌ها، آویزها و انواع رگال و وسیله عرضه اجناس اصلی‌ترین عنصر دکوراتیو در دکور مغازه هستند. قفسه‌ها باید در محیط دید مشتری باشد و بهتر است یک نمونه از اجناس در دسترس باشد تا مشتری با لمس و نگاه دقیق به جنس و کیفیت اجناس پی ببرد. ناگفته نماند که اجناس درون قفسه‌ها نباید بیش از حد یا کم‌تر از معمول باشد. اگر اجناس درون قفسه‌ها زیادتر از ظرفیت باشد، دسترسی به آن‌ها را مشکل خواهد کرد و اگر کمتر از حالت عادی باشد، حس خرید اجباری و نپسندیده را به مشتری القا می‌کند.

«ثبت سفارش رایگان طراحی دکوراسیون داخلی مغازه درسامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا»

دیوارپوش و کفپوش

دیوار پوش و کفپوش از جمله عناصر اصلی دکور مغازه هستند که طرح و رنگ آن‌ها در سبک مغازه و حتی قیمت اجناس از نظر مشتری تأثیرگذار است. به طور کلی مغازه‌های با دکور تیره از نظر مشتریان دارای اجناس گران‌قیمت‌تر و مغازه‌های با رنگ دیوارپوش و کفپوش روشن از نظر مشتریان دارای اجناس با قیمت مناسب‌تری هستند.

«اگر قصد اجرای دیوارپوشو کفپوش را دارید، درخواست خود را در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا درج نمایید.»

تزیینات سقف

تزیینات سقف و ارتفاع آن در نظر مشتری نسبت به دکور مغازه بسیار مهم است. بهتر است ورودی مغازه دارای سقف کوتاه با نورپردازی ملایم باشد تا حس مهمان‌نوازی را در مشتری به وجود بیاورد و وی را به طی ادامه مسیر تشویق کند. به طور کلی مغازه‌ها و فروشگاه‌های با سقف‌های بلند، از نظر مشتریان لوکس و گران‌ قیمت هستند و مغازه‌های با سقف کوتاه نیز محیطی صمیمی و دلپذیر را ارائه می‌کنند.

اکسسوری

آینه، تابلوهای مربوط به صنف، جواز کسب، وسایل تزیینی پشت ویترین از جمله اکسسوری‌های موجود در مغازه‌ها به حساب می‌آیند که در بین آن‌ها آینه نقش پر رنگی دارد. این نقش در مغازه‌های پوشاک بسیار پر رنگ‌تر است. تابلوهای آویخته شده بر دیوار که با سبک دکوراسیون داخلی و اجناسی که در مغازه به فروش می‌رسد، هماهنگ است. بر ایجاد یک فضای چشم نواز و راحت بسیار مؤثر است. اگر طرفدار تم صمیمیت و راحتی در دکور مغازه هستید، پیشنهاد می‌کنم از تابلوهای با ابعاد کوچک و به تعداد زیاد استفاده کنید. اگر هم به دنبال ایجاد حس لاکچری در ذهن مشتریان هستید از تابلوهای بزرگ و به تعداد کم بهره ببرید. نمایش جواز کسب مغازه در جایی که مشتریان امکان دیدن آن را داشته باشند نیز از جمله قوانین اصناف است و همچنین می‌تواند در ایجاد حس اعتماد در مشتری کمک کننده باشد.

دکور مغازه لوازم آرایشی و خصوصیات آن

دکور مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل کوچک بودن ابعاد اجناس بهتر است دارای طبقه بندی خوب بر اساس نوع جنس، رنگ، برند و … باشد. به دلیل ریز بودن اجناس و عدم امکان معرفی همگی درون ویترین، بهتر است برای تزیین ویترین از انواع پوسترهای جذاب و دکوراتیو استفاده شود. نمایش اجناس در یک فضای نام آشنا نیز برای مشتریان جذاب است. برای مثال یک میز آرایش چوبی و آینه با پس زمینه تک رنگ، در حالی که نمونه اجناس روی آن چیده شده‌اند می‌تواند روش خوبی برای جذب مشتری باشد. البته استفاده از ماکت‌های با مقیاس بزرگ لوازم آرایش مانند شیشه‌های بزرگ لاک ناخن، بررسی‌های بزرگ رژ گونه و سایه، رژ لب‌های با مقیاس بزرگ که به عنوان استند رژ لب‌های واقعی استفاده می‌شوند هم از ایده‌های خوب جذب مشتری هستند.

دکور مغازه لوازم آرایشی و خصوصیات آن

 

دکور مغازه لوازم آرایشی

دکور مغازه لوازم آرایشی و خصوصیات آن

دکور مغازه کفش فروشی با ویترین خاص

دکور مغازه کفش و کیف فروشی از جمله دکورهای ساده و سخت هستند. به طور کلی روش‌های محدودی برای نمایش کفش و کیف وجود دارد و این پوشاک معمولاً در کنار دیگر پوشاک جلوه‌گر می‌شوند، به همین دلیل است که عموماً کفش فروشی‌ها دکور مشابهی دارند. البته این امر برای کسانی که در پی تغییر دکور مغازه‌شان هستند خبر خوبی است زیرا می‌توانند با انتخاب یک ایده جذاب از دیگر رقبای خود در فروش بیشتر پیشی بگیرند.

برای مثال ویترینی به شکل یک کفش که درون آن به نمایش اجناس اختصاص یافته است و یک مانکن با کفش‌هایی که نمونه اجناس هستند و نور بر روی کفش متمرکز شده است نیز ایده‌های جالب و جذابی به حساب می‌آیند. دکور داخلی مغازه کفش فروشی نیز باید طوری طراحی شده باشد تا همه اجناس را در معرض دید قرار دهد. نشیمنگاه مناسب و آینه از جمله المان‌های دکوراتیو مهم مغازه کفش فروشی به حساب می‌آیند.

دکور مغازه کفش فروشی با ویترین خاص

دکور مغازه کفش فروشی با ویترین خاص

دکور مغازه کفش فروشی با ویترین خاص

ایده‌هایی برای دکور مغازه لباس فروشی

دکور لباس فروشی به دلیل رقابت سخت این صنف از تولیدکنندگان در بین فروشندگان بسیار مورد توجه است؛ زیرا در کنار طراحی لباس و کیفیت اجناس، حالا دکور مغازه و رفتار فروشنده است که در میزان خرید و درآمد مؤثر است. اتاق پرو به تعداد کافی با آینه، فضای کافی و نورپردازی مناسب از جمله نکات فروش و درآمد بیشتر است. نشیمنگاه در مغازه لباس فروشی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا فرایند پرو و انتخاب لباس طولانی است و افراد معمولاً با دوستان و بستگاه نزدیک برای خرید لباس به مغازه‌ها سر می‌زنند و با توجه به تنوع زیاد محصولات ممکن است خستگی ناشی از گردش زیاد نیز برایشان طاقت فرسا باشد و یک مغازه که دارای محلی برای استراحت است گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود.

ایده هایی برای دکور مغازه لباس فروشی

دکور مغازه لباس فروشی

ایده هایی برای دکور مغازه لباس فروشی

دکور مغازه شال و روسری

شال و روسری جز پوشاکی است که در همه جای جهان همراه با دیگر پوشاک عرضه می‌شود ولی در ایران به دلیل قوانین حجاب حاکم بر جامعه، پیشرفت فراوانی داشته و به صورت جداگانه یا در کنار سایر اکسسوری‌ها به فروش می‌رسد. از آنجایی که نمایش و ارائه پوشاکی مانند روسری کمی سخت است پس ویترین و تنوع محصولات در آن در این سبک مغازه‌ها بسیار مهم است و مشتری باید در مدت زمان کمی به انتخاب بپردازد.

به طور کلی ارائه اجناس در روسری فروشی‌ها به صورت ساده و آویزان شده در یک رگال پشت ویترین از جمله ساده و بی‌آلایش‌ترین انواع دکور مغازه است. کمی خلاقیت در تزیین دکور می‌تواند شما را در میزان خرید از رقبا جلو بیندازد. ارائه روسری‌ها در تن مانکن یا ارائه آن‌ها در کنار دیگر اکسسوری‌ها مانند عینک آفتابی، جواهرات و … از دیگر راه‌های داشتن یک دکور متفاوت است.

دکور مغازه شال و روسری

دکور مغازه شال و روسری

دکور مغازه سوپر مارکت

سادگی و کاربردی بودن دکور مغازه سوپر مارکت از المان‌های اصلی سوپرمارکت‌ها هستند. تفکیک محصولات بر اساس دسته آن‌ها و راهنمایی مشتریان به منظور یافتن بهتر محصول مورد نظر نیز از دیگر ویژگی‌های یک دکور مغازه سوپر مارکت خوب است. فضای رفت و آمد مناسب برای مشتریان و در دسترس قرار داشتن محصولات نیز باید در طراحی دکوراسیون سوپر مارکت مد نظر قرار بگیرد. نظافت و چک کردن تاریخ انقضای محصولات از جانب فروشنده از جمله نکاتی هستند که اعتماد مشتریان را بیشتر کرده و احتمال بازگشت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

دکور مغازه سوپر مارکت

دکور مغازه سوپر مارکت

دکور مغازه سوپر مارکت

دکور مغازه خیلی کوچک

در ابتدا لازم به یادآوری است که مغازه‌های خیلی کوچک مناسب فروش محصولات کوچک مانند اکسسوری‌ها، طلا و جواهرات هستند. بهترین ایده برای دکور مغازه خیلی کوچک حذف پیشخوان و ویترین است تا جنس بیشتری در مغازه فرصت نمایش داشته باشد. عمودی کردن قرارگیری اجناس نیز به این امر کمک می‌کند. به جای ویترین می‌توانید از پوسترهای محصولات ارائه شده در مغازه یا تابلوهای دکوراتیو استفاده کنید.

سخن آخر

عناصر دکوراتیو مختلفی مانند نور، مبلمان، کفپوش و دیوارپوش، تزیینات سقف و اکسسوری‌ها در دکور مغازه تأثیر گذار هستند که درباره هر کدام به صورت جداگانه در ابتدای مقاله توضیحاتی ارائه شد. در فضای رقابتی شدیدی که در دهه اخیر در بین فروشندگان برای جذب بیشتر مشتری و درآمد بالاتر، دکوراسیون مغازه یکی از برگ‌های برنده فروشندگان در این مورد است. برای ساخت دکور مغازه می‌توانید به سامانه ثبت درخواست آنلاین کارگشامراجعه کنید و از تجربه طراحان برجسته و ماهر بهره ببرید.

نویسنده: حمیرا باجلان                                                 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا