تکنولوژیدانشنامه ساختمان

ساختمان هوشمند چیست؟ معرفی، امکانات و انواع سیستم خانه هوشمند

ساختمان هوشمند یا ساختمان دوموتیکس (Domestics) از جمله عبارات و اصطلاحاتی هستند عباراتی هستند که اخیراً زیاد به گوش‌ می‌خورند که ممکن است با بسیاری دیگر عبارات هم توصیف شوند که همگی آن‌ها یک معنی را‌ می‌دهند. ساختمان هوشمند در واقع دمیدن روح جدیدترین تکنولوژی‌ها در بخش‌های مختلف یک ساختمان یا خانه است. اگر‌ می‌خواهید با عبارت خانه یا ساختمان هوشمند بیشتر آشنا شوید و امکانات و انواع آن‌ها را بشناسید در ادامه با این مقاله ویکی‌ساختمون همراه باشید.

ساختمان هوشمند چیست؟

ساختمان هوشمند در واقع خانه‌ای است که در ساخت آن از آخرین تکنولوژی الکترونیک برای اجزا و بخش‌های مختلف موجود در آن استفاده شده است. برای ساخت ساختمان هوشمند پیش‌نیازهایی در زمینه طراحی و دکوراسیون احتیاج است. در خانه هوشمند روشنایی، دما، امکانات صوتی و تصویری، امنیت، اعلام و اطفاء حریق و بسیاری از موارد دیگر توسط دستگاه‌های الکترونیک کنترل‌ می‌شود که این کنترل‌ می‌تواند از راه دور هم صورت گیرد.

به زبان ساده خانه هوشمند به خانه‌ای گفته‌ می‌شود که وسایل خانه از قبیل چراغ‌ها، پرده‌ها، وسایل گرمایشی و سرمایشی و امنیتی به یک دستگاه الکترونیک وصل و از طریق آن کنترل شود.

چرا بسیاری به هوشمند سازی خانه‌هایشان روی‌ می‌آورند؟

خانه‌های هوشمند با توجه به نیاز‌های افراد قابل تنظیم هستند و وظایفی که بر دوش اهالی خانه است را کم‌ می‌کنند. امکانات زیاد خانه‌های هوشمند اشتیاق افراد را به استفاده از آن‌ها بیشتر‌ می‌کند. شاید یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خانه‌های هوشمند امکان‌پذیر شدن گردآوری اطلاعات و پردازش آن‌ها به منظور مدیریت هر چه بیشتر انرژی و مصرف آن است. بهبود و ارتقای رفاه، امنیت، آسایش و کارایی از امکانات خانه‌های هوشمند هستند.

رفاه

خانه هوشمند و امکاناتی که سیستم هوشمند سازی در اختیار شما قرار‌ می‌دهد،‌ می‌تواند بسیاری از کارهای دشوار و روزانه شما را به صورت خودکار و سیستمی انجام دهد و خواهید توانست زمان خود را بهتر مدیریت کنید.

امنیت

با استفاده از سنسورها و تکنولوژهای ارتباطی‌ می‌توان از هر نقطه‌ای به دقت و به طور مداوم از امنیت خانه مطمئن شد و در صورت لزوم اقداماتی فوری داشته باشید.

آسایش

سیستم روشنایی و دمایی‌ می‌تواند با توجه به دلخواه افراد یا با توجه به روشنایی و دمای بیرون تنظیم شود. نگرانی‌هایی مانند اعلام حریق و نشت گاز هم متعاقباً کاهش پیدا‌ می‌کند.

کارایی

خانه‌های هوشمند‌ می‌توانند خاموش کردن یا روشن کردن بسیاری از وسایل را به عهده داشته باشند و مصرف انرژی را کنترل کنند.

انواع سیستم خانه هوشمند کدام اند؟

بر اساس نوع عملکرد و چگونگی عملکرد، سیستم‌های خانه هوشمند به انواع مختلفی تقسیم‌بندی‌ می‌شوند. ناگفته نماند که این تقسیم‌بندی‌ها تنها برای قیمت‌گذاری و راحتی نحوه سفارش دادن نوع محصول ایجاد شده‌اند. انتخاب نوع سیستم خانه هوشمند از سوی مشتری بر اساس نیاز و تمایل شخصی او صورت‌ می‌گیرد. بر همین اساس، سیستم خانه هوشمند بر اساس چگونگی عملکرد به دو نوع تقسیم‌ می‌شوند.

سیستم خانه هوشمند بی‌سیم

برای راه‌اندازی این نوع از سیستم خانگی هوشمند احتیاج به تعویض سیم‌کشی خانه نیست و تنها با نصب ابزارهای بی‌سیم در آن‌ها‌ می‌تواند به هوشمند سازی آن‌ها اقدام کرد. به طور مثال لامپ‌هایی که توانایی دریافت امواج الکترومغناطیس دارند را‌ می‌توان با استفاده از یک سیستم مرکزی کنترل تحت وایرلس، کنترل کرد. برای هوشمند سازی سیستم‌های صوتی و تصویری و سیار اجزا و خدمات خانه هم‌ می‌توان از این روش استفاده کرد تا بدین طریق بتوان هزینه‌های کلی هوشمند سازی را کاهش داد.

خانه یا ساختمان هوشمند بی سیم

سیستم خانه هوشمند شبکه سیمی

در این سیستم نیاز است که سیم‌کشی خانه با نوع هوشمند تعویض شود تا بتوان وسایل خانه را به سیستم مرکزی کنترل وصل کرد. هزینه نصب و راه‌اندازی این سیستم بسیار بیشتر از سیستم وایرلس است. انتخاب بین این دو سیستم به میزان بودجه و انتخاب‌ها برای هوشمند سازی بستگی دارد؛ اما هوشمند سازی تنها به این دو راه محدود نمی‌شود.

بهترین تجهیزات هوشمند برای ساختمان هوشمند

دو روشی از هوشمند سازی خانه و ساختمان‌های مختلف که در بالا به آن‌ها اشاره شد در واقع روش‌های اصولی هستند که متعاقباً هزینه‌های زیادی را در پی خواهند داشت. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی در این مورد هم به کمک ما‌ می‌آید. فرقی نمی‌کند که در خانه باشیم یا محل کار یا اینکه چه کاری‌ می‌خواهیم انجام دهیم، امروزه در بازار وسایل هوشمند بسیاری از لامپ گرفته تا اسپیکر، موجود هستند که با هزینه‌های بسیار کمتری‌ می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و به ساده‌ترین روش ممکن کنترل آن‌ها را با یک گوشی هوشمند در اختیار بگیرید.

به عبارتی خانه هوشمند را‌ می‌توان با استفاده از وسایل هوشمند هم ساخت که در ادامه به بررسی برخی وسایل هوشمند که در سال 2019 از نظر کاربران بهترین بودند،‌ می‌پردازیم. اگر در منزل اجاره‌ای اقامت دارید و یا‌ می‌خواهید با هزینه کمتری خانه خود را هوشمند کنید در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین وسایل و ابزار‌های هوشمند از نظر کاربران برای مصارف مختلف از قرار دستیاران صوتی خانه، لامپ‌ها، کنترل‌کننده روشنایی، ترموستات، سیستم امنیت، دستیاران آشپزی، جاروبرقی هوشمند و تلویزیون هوشمند است که در ادامه معرفی خواهند شد.

بهترین دستیار صوتی برای خانه هوشمند کدام است؟

الکسا آمازون (Amazon Echo 2nd Generation)، دستیار گوگل (Google Assistant)، وینک هاب 2 (Wink Hub 2) و سامسونگ اسمارت تینگز هاب (Samsung SmartThings Hub) از بهترین دستیاران صوتی هستند که نه تنها به وسایل هوشمند ساخت شرکت خودشان بلکه به وسایل هوشمند ساخت برخی دیگر از شرکت‌ها هم قابلیت اتصال دارند.

دستیار صوتی هوشمند برای ساختمان هوشمند

چهار دستیار صوتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد از نظر قیمت و کارایی تناسب خوبی دارند و کارهایی نظیر پاسخ به پرسش‌هایی سه بخشی مانند چطور بودن آب و هوا، تنظیم ساعت، دما و رطوبت هوا، پخش موسیقی مورد علاقه، تماس صوتی و ارسال و دریافت پیامک را انجام‌ می‌دهند. در بین این چهار مورد، دستیار گوگل به دلیل پشتوانه‌ای بهتر از اطلاعات قادر است به پرسش‌های سه بخشی پاسخ بهتری دهد.

بهترین لامپ برای ساختمان هوشمند کدام است؟

فیلیپس هیو (Philips Hue) از بهترین وسایل روشنایی هوشمند هستند. این وسیله‌ می‌تواند علاوه بر میزان روشنایی، کدری و درخشندگی، رنگ و تناژ نور را هم به وسیله برنامه‌های نصب شده بر روی دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن همراه کنترل کند. با لامپ‌های فیلیپس هیو علاوه بر تنظیم روشنایی،‌ می‌توان به تنظیم تم، موسیقی پس زمینه برای یک نور خاص و تنظیم ساعت روشنایی چراغ همراه با نوع زنگ ساعت بپردازید.

لامپ هوشمند برای ساختمان هوشمند

بهترین تنظیم کننده روشنایی برای ساختمان هوشمند کدام است؟

فیلیپس هیو و دیگر وسایل روشنایی مانند آن بسیار کاربرد آسانی دارند و بی دردسر هستند ولی اگر کسی سهواً اقدام به خاموش کردن کلید این لامپ‌ها کند تا زمانی که دکمه را مجدد روشن نکنید نمی‌توانید از برنامه نصب شده بر روی تلفن هوشمند استفاده کنید. برای راحتی بیشتر‌ می‌توانید از دیگر وسایل هوشمند کنترل روشنایی مانند تی پی لینک اچ اس 200 (TP-Link HS200) استفاده کنید.

در این وسیله هوشمند، بدون توجه به این که کلید لامپ‌ها روشن یا خاموش باشند، از طریق برنامه نصب شده بر روی تلفن همراه خود‌ می‌توانید به روشن یا خاموش کردن چراغ‌ها اقدام کنید. این تنظیم کننده روشنایی به دستیار گوگل و الکسا به راحتی متصل‌ می‌شود.

بهترین ترموستات هوشمند چیست؟

اکوبی 4 (Ecobee4) از بهترین ترموستات‌های هوشمند موجود در بازار است و قابلیت تنظیم دمای اتاق را با دستورات صوتی دارد ولی برخلاف دیگر تنظیم کننده‌های دمای هوشمند با دستیار صوتی خود کار‌ می‌کند و قابلیت اتصال به دیگر دستیارهای صوتی را ندارد.‌ می‌توان کارهای دیگری نظیر تماس صوتی، خرید، پخش موسیقی و … را با این وسیله انجام داد.

ترموستات هوشمند برای ساختمان هوشمند

بهترین ابزار امنیتی خانه هوشمند چیست؟

درحالی که بسیاری از وسایل هوشمند خانه برای راحتی و رفاه ساخته شده‌اند. نت گیر آرلو کیو (NetGear Arlo Q) برای برقراری امنیت خانه طراحی شده است. این وسیله قابلیت ضبط تصویر و صدای باکیفیت بالایی دارد و‌ می‌تواند در زمان‌هایی که خانه نیستید یا در محل کار حضور دارید به ضبط صدا و تصویر اقدام کند.

بهترین دستیار هوشمند آشپزی کدام است؟

اگر نمی‌دانید با یک پیمانه آرد، چند تخم‌مرغ و کمی توت‌فرنگی در یخچال چه چیزی تهیه کنید کافی است مواد اولیه را به دستیار هوشمند آشپزی پرفکت بیک پرو (Perfect Bake Pro) بدهید تا یک دستور غذا با مواد در دسترستان به شما دهد. این دستیار هوشمند همچنین‌ می‌تواند مقدار مواد مورد نیاز برای هر فرد را به شما ارائه دهد.

بهترین جاروبرقی هوشمند کدام است؟

جاروبرقی هوشمند اکووک دیبات (Ecovacs Deebot N79S) یکی از بهترین انواع خود است. این جاروبرقی دارای کنترل دستی از طریق برنامه‌های تلفن‌های هوشمند و دارای باتری با عمر طولانی است. از طریق برنامه نصب گوشی روی گوشی هوشمند خود خواهید توانست نقشه فضای محیط را برسی و حتی تغییر دهید و فرمان‌های لازم را به جارو برقی بدهید.

بهترین تلویزیون هوشمند کدام است؟

تلوزیون‌های هوشمند ال‌جی به راحتی به دستیاران صوتی گوگل و الکسا وصل‌ می‌شوند. از طریق این ویژگی‌ می‌توانید شبکه‌های مختلف پخش تلویزیونی مانند نتفلیکس را در یک وسیله داشته باشید. همچنین‌ می‌توانید برای دیدن فیلم جستجو کنید.

رنج قیمت مختلف تلوزیون‌های هوشمند ال‌جی یک از مزیت‌های آن‌ها است. اگر دستیار صوتی گوگل و الکسا نداشته باشید، تلویزیون هوشمند ال‌جی خود دارای یک دستیار هوشمند به نام آل تین کیو (All Thin Q) است.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد که معرفی مختصری بر خانه و ساختمان هوشمند داشته باشم. مسلماً خانه هوشمند مزایای بسیار مهمی را در بر دارد که صرفه‌جویی در زمان و مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین‌ها هستند. هوشمند سازی ساختمان به روش‌های مختلفی صورت‌ می‌گیرد. هوشمند سازی کامل و اصولی ساختمان‌ها بسیار هزینه‌بر است ولی تجهیزات و دستگاه‌های هوشمندی هم در بازار و با هزینه به مراتب کمتری در دسترس هستند.

منبع
Blog.hubspot
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا