باغبانی

باغبانی در آپارتمان ، ایده هایی ناب برای تمام خانه ها و فصل ها

باغبانی و سروکار داشتن با گیاهان روحیه انسان را تازه می‌کند و بسیاری از روان‌پزشکان این راه را برای از بین بردن افسردگی پیشنهاد می‌کنند که در بسیاری از افراد کارآمد واقع شده است. در این مقاله قصد داریم به ایده‌های ناب درباره باغبانی در منزل یا آپارتمان اشاره کنیم و شما را با چند و چون آن آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باغبانی در آپارتمان

ممکن است بسیاری از کاشت و پرورش گیاه لذت ببرند ولی فضای انجام آن را در اختیار نداشته باشند و برخی هم این کار را برای سرگرمی انجام دهند. در میان افراد هم کسانی هستند که دوست دارند دست رنج خودشان را مصرف کنند؛ پس به پرورش گیاهان خوراکی روی می‌آورند. البته صرفه جویی در هزینه‌ها هم می‌تواند برای برخی هدف خوبی برای پرورش گیاه و باغبانی در خانه باشد.

ثبت سفارش آنلاین انواع خدمات باغبانی در سامانه کارگشا

در چه جاهایی از خانه و آپارتمان می‌توان به باغبانی پرداخت؟

بهترین جاهای خانه که برای باغبانی و کاشت گیاه مناسب است شامل بالکن‌ها و پشت پنجره‌های آفتاب‌گیر است. دقت کنید که کاشت گیاه مورد نظرتان به چه مقدار نور احتیاج دارد و با در نظر گرفتن میزان نور ورودی به خانه گیاه مورد نظرتان را برای پرورش انتخاب کنید. مثلاً گیاهانی مانند انواع سبزیجات در پشت پنجره‌های آفتاب‌گیر جنوبی با آبیاری مناسب رشد خوبی خواهند داشت و گیاهانی مانند فلفل، گوجه و خیار در بالکن‌ها رشد خوبی دارند و اگر آفتاب شدید باشد باید آبیاری آن‌ها را افزایش داد.

در چه جاهایی از خانه میتوان به باغبانی پرداخت

چه گیاهانی برای خانه‌های با نور کم مناسب‌اند؟

اگر در خانه یا آپارتمانی زندگی می‌کنید که نور  کمی دارد و علاقه زیادی به پرورش گل و گیاه دارید نگران نباشید. درست است که نمی‌توانید گیاهانی مانند انواع سبزیجات و صیفی‌جات را در خانه پرورش دهید ولی گیاهانی هستند که با شرایط کم نور سازگارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از این دست گیاهان می‌توان به انواع گل‌های آپارتمانی مانند آگلونما، زاموفیلیا، بامبو، عنکبوتی، پتوس، گوش‌فیل، سانسوریا و … اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: ساخت گلخانه ؛ آشنایی با مراحل، پیش نیازها، اصول و مقرارت

در بالکن‌های جنوبی و آفتاب‌گیر چه گیاهانی را می‌توان پرورش داد؟

بیشتر گیاهان گل‌دار و ثمرده مانند صیفی‌جات به نور 6 تا 8 ساعتی در طول روز احتیاج دارند. بالکن‌های جنوبی و آفتاب‌گیر محل مناسبی برای پرورش گوجه، خیار، کاهو، کلم، فلفل دلمه، فلفل معمولی، توت فرنگی و سبزیجات هستند. این گیاهان را می‌توان در فصل بهار و تابستان پرورش داد. برای این کار لازم است گلدان یا ظروف بزرگی تهیه کنید و آن‌ها را از خاک مناسب و کود پر کنید سپس بذر یا نشا گیاهان مورد نظر را درون خاک بکارید و مرتب به آبیاری اقدام کنید تا گیاهان به بار بنشینند.

باغبانی در آپارتمان فوت و فن‌های خاص خود را دارد. به یاد داشته باشید گیاهانی که به نور مستقیم احتیاج دارند به رطوبت و آب زیادی هم نیاز دارند بنابراین برای مرطوب نگه‌داشتن آن‌ها دو راه پیش رو دارید، یا باید پوشش گلخانه‌ای روی آنان قرار دهید و یا فواصل آبیاری آن‌ها را کم کنید. آبیاری بیشتر روشی هزینه‌بر است و ممکن است در انتها به صرفه نباشد و به جای صرفه جویی در هزینه‌ها شما را متحمل هزینه‌های بیشتر کند. گزینه پوشش گلخانه‌ای می‌توانند راه‌حل بهتری باشد. در انتها لازم به یادآوری است که آبیاری بهتر است در مواقعی که آفتاب شدید نیست انجام شود تا از بخار شدن مقدار زیادی آب جلوگیری شود.

پرورش گیاهان گلدار و ثمرده در آپارتمان

پرورش گیاهان خوراکی در فصل زمستان در خانه چگونه است؟

باید عرض کنم که پرورش صیفی‌جات در فصل زمستان تنها در شرایط گلخانه امکان پذیر است زیرا این گیاهان به نور و رطوبت زیادی احتیاج دارند ولی گیاهانی وجود دارند که در فصل زمستان می‌توان آن‌ها را در خانه پرورش داد و از ثمرات آن‌ها بهره برد.

انواع سبزیجات مانند گشنیز، جعفری، پونه، نعنا، تره، ریحان، شاهی، مرزه، ترخون و … را می‌توان در فصل زمستان در پشت پنجره‌های آفتاب‌گیر جنوبی درون گلدان پرورش داد. برای این کار گلدان های متوسط، خاک و کود مناسب را تهیه کنید سپس بذر گیاهان را در گلدان ها بکارید و آبیاری کنید. به یاد داشته باشید محیط آن‌ها را مرطوب نگهدارید و در هنگام تابش شدید آفتاب اقدام به آبیاری کنید تا رطوبت از دست رفته آن‌ها جبران شود.

البته برخی از سبزیجات که ساقه سخت‌تر و چوبی مانند دارند را می‌توان خریداری کرد و پس از ریشه زایی درون گلدان منتقل کرد. مثلاً می‌توانید ساقه پونه، نعنا و ریحان‌هایی که از سبزی فروشی تهیه کردید را درون آب بگذارید و پس از ریشه زدن درون گلدان بکارید و از ثمرات آن استفاده کنید و یا می‌توانید انتهای کاهو یا اسفناج را درون آب بگذارید تا ریشه بزند سپس آن را درون گلدان بکارید و یک بوته کاهو یا اسفناج جدید داشته باشید. البته کاهو و اسفناج نسبت به سبزیجات به فضای بیشتری برای پرورش احتیاج دارند.

چگونه یک بالکن پر گل و زیبا داشته باشیم؟

برای داشتن یک بالکن زیبا و پر گل در فصل بهار می‌توانید اقدام به خرید بذر گل‌های مورد نظر خود کنید یا از گلخانه‌ها و گل‌فروشی‌ها آن‌ها را تهیه کنید. اگر به زیبایی و رنگارنگی بالکن بیشتر اهمیت می‌دهید، می‌توانید از گل‌های زیبا و رنگارنگ مناسب بالکن مانند شاه‌پسند، همیشه بهار، بنفشه، کاملیا، شمعدانی، قاشقی، اطلسی، رز و … استفاده کنید ولی اگر به عطر خوب گیاهان بیشتر از ظاهر آن‌ها اهمیت می‌دهید می‌توانید از گیاهانی مانند اسطوخودوس (لوندر)، برگ‌بو، عطرشاه، رزماری، نعنا، گل صدتومنی، ریحان، ایلنگ، پیچ امین الدوله، شب‌بو، سوسن، افلوس، مریم، میخک، نرگس، دافنه، چمپا، سنبل و یاسمن برای پرورش در بالکن استفاده کنید. باغبانی در آپارتمان به ویژه در آپارتمان‌های بالکن‌دار یک سرگرمی مفرح به حساب می‌آید.

پرورش گیاهان خوشبو در آپارتمان

باغبانی در بالکن های جنوبی و آفتابگیر به سبک ایتالیایی

سخن آخر

برای پرورش و نگهداری گل و گیاهان در خانه و باغبانی در آپارتمان نیازی به آموزش تخصصی و گذراندن دوره‌های خاص نیست تنها کاری که باید انجام دهید این است که فضایی مناسب برای این کار ایجاد کنید. بالکن‌ها، پشت پنجره‌های آفتاب‌گیر و حتی جاهایی از خانه که نور کمی به آن‌ها می‌رسد هم می‌توانند محلی برای پرورش گیاهان باشد. کافی است گیاه مناسب شرایط خانه‌تان را پیدا کنید و آن را پرورش دهید. گیاهان گل‌دار و ثمرده به نور زیادی احتیاج دارند و بالکن‌های جنوبی مناسب آن‌ها هستند. گیاهان برگ سبز تیره مانند آگلونما و گوش‌فیل هم برای پرورش در نور کم هماهنگ شده‌اند. برای کاشت سبزیجات هم می‌توانید از نور و فضای پشت پنجره‌های جنوبی استفاده کنید و از ثمرات آن‌ها کمال استفاده را ببرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا