سقفنورپردازی

انواع نورپردازی سقف پذیرایی + مزایا و معایب هرکدام

سقف‌ها همیشه در فضاهای مسکونی یکی از بهترین مکان‌ها برای اجرای ایده‌های مختلف طراحی نور هستند و برای بخش‌های مختلف خانه از جمله سقف سالن پذیرایی به کار می‌روند. نورپردازی سقف پذیرایی یکی از مهم‌ترین المان‌های دکوراسیون داخلی این بخش از خانه است. نحوه نورپردازی می‌تواند بر بسیاری از جوانب تاثیر بگذارد که در ادامه بحث به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. با معرفی انواع نورپردازی سقف پذیرایی مانند نورپردازی همراه با کناف، لامپ‌های فانتزی، لوستر، چراغ سقفی، چراغ آویز، چراغ جهت دار و مزایا و معایب هر کدام با ما همراه باشید.

نورپردازی سقف پذیرایی با استفاده از کناف

کناف سقف یکی از مدرن‌ترین و زیبا‌ترین انواع تزیین سقف چه برای سالن پذیرایی و چه برای دیگر قسمت‌های خانه است که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است، پس اولین گزینه ما معرفی و بیان ویژگی‌های این نوع نورپردازی خواهد بود.

نور مخفی در کناف

نور مخفی پشت کناف که به صورت شلنگ و به رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند می‌تواند یکی از انتخاب‌ها برای نورپردازی باشد؛ ولی معمولا همراه با هالوژن یا لوستر همراه می‌شود که به زیبایی آن می‌افزاید. این نوع نور مخفی به صورت مهتابی و آفتابی می‌تواند تناسب رنگی خوبی ایجاد کند که به بازتر شدن محیط کمک زیادی می‌کند ولی برخلاف آن استفاده از نور مخفی رنگی به کوچک‌تر نشان دادن فضا منجر می‌شود که برای خانه‌های با متراژ کم استفاده از نور مخفی رنگی توصیه نمی‌شود.

نورپردازی سقف پذیرایی، نور مخفی

استفاده از هالوژن در کناف

هالوژن در کناف هم یکی دیگر از روش‌های تزیین سقف و نورپردازی آن است که بسیاری از آن بهره می‌برند. هالوژن‌ها طول عمر خوبی دارند و در رنگ‌های مختلف متناسب با رنگ کناف موجود هستند همچنین می‌توان از لامپ‌های هالوژنی رنگی هم در تزیین آن استفاده کرد. معمولا از هالوژن‌ها برای گوشه‌های سقف استفاده می‌شود که به زیبایی سقف، پرده‌ها و تابلوهای موجود در خانه می‌افزاید.

نورپردازی سقف پذیرایی، هالوژن

استفاده از لوستر در کناف

لوستر در کنار کناف هم راه دیگری برای نورپردازی سقف پذیرایی است. لوستر‌ها با توجه به نوع دکوراسیون داخلی خانه انتخاب می‌شوند که گزینه بسیار خوبی است. البته یک ایراد لوستر برای استفاده در کناف این است که ممکن است با کم شدن ارتفاع سقف، لوستر بیش از اندازه پایین بیاید. برای اینکه این مشکل برطرف شود یا باید کنافی انتخاب شود که محل نصب لوستر آن خالی باشد یا از لوسترهایی که کوتاه هستند استفاده شود.

نورپردازی سقف پذیرایی با لامپ‌های فانتزی

به تازگی روشی جدید برای نورپردازی پذیرایی ابداع شده است و از روش‌های مدرن ولی با چهره کلاسیک برای این منظور به حساب می‌آید. این لامپ‌ها در شکل‌های متنوع به صورت کره، مکعب مربع، هرم و … در بازار وجود دارند که یک روش برای تزیین سقف و نورپردازی خانه های با سبک دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک است. از آنجایی که در هنگام استفاده از این لامپ‌ها نیاز به لوستر را برطرف می‌کند پس می‌توان از آن در اتاق‌های با سبک دکوراسیون داخلی مدرن استفاده کرد. همچنین به دلیل فرم و شکل قدیمی این لامپ‌ها و از آنجایی که این لامپ‌ها در گذشته به این صورت بوده‌اند هم می‌توان از آن‌ها در ترکیبی با دکوراسیون داخلی کلاسیک استفاده کرد.

نورپردازی سقف پذیرایی، لامپ فانتزی

نورپردازی سقف پذیرایی با استفاده از لوستر

لوستر یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال پرطرفدار‌ترین راه‌های نورپردازی است. در این بین از انواع لوسترها با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی می‌توان برای این منظور بهره برد. لوسترها با توجه به نوع کاربری آن‌ها و تعداد شعله‌های آن تقسیم بندی می‌شوند. لوسترها با ویژگی‌های خاص برای اتاق پذیرایی و اتاق خواب یا حتی راهروها ساخته می‌شوند که باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی و لزوم استفاده به انتخاب آن‌ها پرداخت.

همانطور که گفته شد لوسترها علاوه بر سبک دکوراسیون داخلی از نظر تعداد شعله هم طبقه بندی می‌شوند که معمولا تعداد شعله‌ها فرد است و در انواع سه شعله، پنج شعله و هفت شعله تولید می‌شوند. لوسترهای با تعداد شعله کم برای اتاق‌های کوچک و لوسترهای با شعله‌های زیاد برای اتاق‌های بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته برای سالن‌های بسیار بزرگ که متراژ زیادی دارند از لوسترهای بسیار بزرگ یا به اصطلاح چل‌چراغ استفاده می‌شود که زیبایی و جلو خاصی به مکان می‌دهد. معمولا از این نوع لوسترها برای سالن‌های پذیرایی که سقف بلندی دارند یا در خانه‌های دوبلکس ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود.

لوستر اتاق پذیرایی

نورپردازی سقف پذیرایی با چراغ سقفی

از پرطرفدارترین راه‌های نورپردازی سقف پذیرایی می‌توان به چراغ‌های سقفی اشاره کرد. درست است که از چراغ‌های سقفی بیشتر در راهروها و اتاق‌های خواب استفاده می‌شود ولی انواعی از این نوع چراغ ها هم وجود دارد که برای نورپردازی سالن پذیرایی مناسب‌اند و از آنجایی که ارتفاع آنها کم است همراه با کناف برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از دیگر مزیت‌های چراغ‌های سقفی تنوع گسترده آن‌ها از نظر اندازه و سبک است که می‌توانند طیف سلیقه‌ای گسترده‌ای را پوشش دهند. از طرفی هم این برای روشنایی این نوع از چراغ‌ها به طور عمده از لامپ‌های نوع ال ای دی استفاده می‌کنند که هم مصرف بسیار پایینی دارند و هم ماندگاری و طول عمر زیادی دارند.

نورپردازی سقف پذیرایی، چراغ سقفی

نورپردازی با چراغ آویز

چراغ‌های آویز هم از گزینه‌های ارزان و بهینه برای نورپردازی سقف پذیرایی محسوب می‌شود. البته از این نوع چراغ‌ها بیشتر بر روی کانتر یا میز ناهارخوری استفاده می‌شود ولی می‌توان از آن در گوشه‌های اتاق پذیرایی در صورت نبودن نور مخفی استفاده کرد.

یکی از ایرادات چراغ آویز این است که نور را محدود به یک نقطه می‌کند و ممکن است برخی از نقاط خانه تیره و برخی از نقاط زیادی روشن باشد و به اصطلاح سایه دارند؛ از این رو بسیاری از طراحان از این نوع از نورپردازی ها همراه با انواع دیگر استفاده می‌کنند تا بتوانند میزان سایه سازی را به حداقل برسانند.

نورپردازی سقف پذیرایی، چراغ آویز

نورپردازی با چراغ‌های جهت‌دار

این‌گونه چراغ‌ها معمولا در نگارخانه‌ها بیشتر مورد استفاده است ولی اگر سقف اتاق پذیرایی بلند باشد و یا از تابلوهای زیادی برای تزیین دیوارهای سالن پذیرایی استفاده شده باشد، بهره گیری از این گونه چراغ‌ها معقول به نظر می‌آید. این نوع چراغ معمولا در اطراف سقف کار گذاشته می شود که معمولا به صورت تکی یا متصل به هم وجود دارند.

استفاده از این نوع از چراغ‌ها در نورپردازی سقف پذیرایی از این مزیت برخودار هستند که می‌توان جهت تاب نور را به دلخوه تغیر داد و از آنجایی که در این نوع چراغ‌ها از لامپ‌های ال ای دی استفاده می‌کنند مصرف کم و ماندگاری بالایی نیز دارند.

نورپردازی سقف پذیرایی، چراغ چهت دار

سخن آخر

سالن پذیرایی در خانه‌ها بدون تردید یکی از مهم ترین بخش‌های خانه‌های ما ایرانی‌ها  است جایی که بیشتر زمان حضور در خانه را در آن سپری می‌کنیم و مهمانی‌ها را در آن برگزار می‌کنیم  و به تبع نورپردازی سقف پذیرایی برای بسیاری از افراد مهم‌ترین المان‌های دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید. همین موضوع هم به اهمیت اجرای یک نورپردازی ایده آل از همه نظر می‌افزاید. تصمیم به استفاده از نوع نورپردازی در سقف تا درجه زیادی به سلیقه شما بستگی دارد اما سعی کنید حتما نظر اهل فن را هم جویا شوید. پیشنهاد ما این است که خود را به استفاده از یک نوع چراغ محدود نکنید و گزینه‌های زیادی را در نورپردازی سقف پذیرایی خود به کار ببرید.

معرفی متخصص نورپردازی ساختمان به شما

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا