دانشنامه ساختمانمصالح

آجر فشاری چیست؟ ویژگی‌ها، مزایا، معایب و موارد استفاده

کمتر کسی است که در صنعت ساختمان آجر فشاری (آجر گری یا توپر) را نشناسد. این آجر از خشت (خاک رس و آب) ساخته می‌شود و به دلیل مشخصات مکانیکی و شیمیایی متمایزش، یکی از پراستفاده‌ترین مصالح ساختمانی است. با اینکه امروزه به نسبت گذشته از محبوبیتش کاسته شده است، ولی آجر فشاری همچنان به عنوان قالب‌بندی فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آجر به دلیل آنکه با فشار دست کارگران در قالب ساخته می‌شد، به این نام شهرت یافت. برای شناخت بیشتر این آجر با ویکی ساختمون همراه باشید.

ویژگی‌های آجر فشاری

ویژگی‌های آجر فشاری

  • این آجر مقاومت بالایی در برابر تأثیرات تهاجمی محیطی دارد. در مقایسه با دیگر آجرها نیز آجر گری از دوام و مقاومت فیزیکی بالایی دارد. از لحاظ ظاهری، تا حدودی یادآور سنگ طبیعی است و باعث می‌شود از آن در طراحی نمای ساختمان‌ها استفاده شود (بیشتر در خانه‌های روستایی).
  • استحکام آجر فشاری توسط چگالی آن محاسبه می‌‌شود، که به طور متوسط ​​1600 کیلوگرم بر متر مکعب است. هر سری از آجرهای توپر با یک شاخص مقاومتی خاص (M (n شناسایی می‌شوند، جایی که n قدرت آجر را نشان می‌دهد. بنابراین، مدل‌هایی با شاخص M-350 و M-400 از بالاترین مقاومت برخوردار هستند. از چنین آجری می‌توان برای ساخت دیوارهای باربر در ساختمان های بنایی استفاده کرد. ناگفته نماند، در ایران چنین درجه‌بندی برای آجرهای فشاری وجود ندارد.
  • قابلیت هدایت حرارتی باعث شده است امروزه آجر گری در ساخت خانه‌های مسکونی در مکان‌هایی با آب و هوای سرد به ندرت استفاده شود. این آجر دارای شاخص هدایت حرارتی برابر و کمتر از 0/43 است. باید به خاطر داشته باشید که آجر توپر قادر به حفظ گرمای داخل اتاق نیست و آزادانه آن را خارج می‌کند.
  • مقاومت در برابر سرمازدگی آجر گری با شاخص (F (n نشان داده می‌شود، در جایی که n تعداد چرخه انجمادی است که آجر می‌تواند بدون از بین رفتن کیفیت اصلی خود را حفظ کند. این شاخص تا حد زیادی تحت تأثیر تخلخل آجر قرار دارد که در اکثر اصلاحات از 7 تا 8٪ متغیر است. مقاومت در برابر یخ‌زدگی آجر فشاری می‌تواند به 300 چرخه برسد، که این امر باعث شده برای ساخت تأسیسات در مناطق سردسیر، محصولی مناسب باشد.
  • میزان جذب آب آجر فشاری نشان می‌دهد چه مقدار رطوبت را در مدت معینی می‌تواند جذب کند. برای این آجرها، این رقم بین 3-7٪ از کل حجم آن متغییر است. این ویژگی به ما این امکان را می‌دهد تا با اطمینان بیشتر از آجر گری برای دکوراسیون خارجی نما در مناطقی با آب و هوای مرطوب و دریایی استفاده کنیم.

نکته: آجرهای فشاری خود نیز به تنهایی به انواع آجر قرمز، آجر ماشینی و آجر کوره‌ای تقسیم می‌شوند.

مزایا و معایب آجر فشاری

مزایا و معایب آجر فشاری

تقاضا برای خرید آجر گری، نشان از برخی مزایای این آجر به شرح زیر دارد:

  • افزایش مقاومت در برابر اثرات دما و رطوبت شدید، استفاده از این آجر را در حین ساخت روکش و پوشش بنا در مناطق با آب و هوای مرطوب را بدون محدودیت امکان‌پذیر می‌کند.
  • مقاومت مکانیکی بالا نسبت به همتایان خود، آجر فشاری را برای مصالحی مقاوم در برابر ضربه تبدیل کرده است.
  • دوام بالای آجر توپر، این مصالح ساختمانی را نسبت به دیگر انواع آجر متمایز کرده است. این آجر با حفظ خواص و عملکرد خود، قادر به داشتن عمری در حدود دویست سال است.
  • به دلیل حذب آب بالا، این آجر چسبندگی زیادی با ملات سیمانی دارد و در هر زمان از سال قابل استفاده است.
  • دارای ایمنی مطلق برای سلامتی انسان و خلوص اکولوژیکی ناشی از عدم وجود ناخالصی‌های مضر در ترکیب خود است.
  • سطح آجر دارای خاصیت ضد بخار است، به طوری که گرد و غبار و دوده در اثر باران جذب و شسته نمی‌شوند.
  • این نوع آجر را می‌توان در تمام مناطق کشور به راحتی تهیه کرد، پس سطح دسترسی بالایی دارد.
  • قیمت این آجر نسبت به سفال و دیگر آجرها کمتر است.

همچنین مانند هر متریال دیگری، آجر فشاری نیز دارای معایب مختص به خود است:

  • وزن زیاد این آجر یکی از جوانب منفی آن است. استفاده از این آجر به دلیل افزیش وزن ساختمان مجاز نیست. برای ساختمان‌های بنایی یک طبقه می‌توان برای دیوار پیرامونی از این آجر بهره برد.
  • این آجر به دلیل انبساط حرارتی، مستعد تغییر شکل به میزان متوسطی ​​است و با گذشت زمان ممکن است شروع به تورم و ترک‌خوردگی کند. ترک خوردگی این آجر ممکن است به عرض 5 میلی‌متر نیز برسد.
  • عایق حرارتی خوبی نیستند و به حفظ گرمای داخل خانه کمکی نمی‌کنند.

کاربردهای آجر فشاری

دیوارچینی با آجر گری

  • مهمترین کاربرد آجر گری در دیوار چینی و کرسی چینی پی ساختمان است. از این آجر برای دیوارهای باربر در ساختمان بنایی نیز به کار گرفته می‌شود.
  • از این آجر به دلیل جذب خوب ملات و مقاومت بالا در برابر فشار، اغلب برای قالب‌بندی فونداسیون نیز استفاده می‌شود.
  • در گذشته از این آجر برای ساخت سقف طاق ضربی به وفور استفاده می‌شد، اما امروزه به دلیل عملکرد سازه ای پایین و بالا رفتن وزن ساختمان، استفاده از آجرهای فشاری به کلی کنار گذاشته شده است.
  • برای ساخت دیوار حیاط دورتادور ویلاها و خانه‌های حیاط‌‌ دار از این آجر به فور استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده از آجر گری

اهمیت استفاده از آجر گری

درست است که آجر گری شکوه گذشته خود را ندارد، ولی به طور کامل از صنعت عمرانی حذف نشده است. اهمیت استفاده از این آجرها همچنان بر پایه ویژگی‌های خاصی که دارد استوار است. با این حال، نمی توان از پیشرفت‌های فناوری در تولید مصالح ساختمانی جدید غافل شد. برای بهینه کردن هزینه‌های ساخت، افزایش مقاومت سازه در برابر بارهای مرده و نیروی زلزله، کاهش وزن ساختمان و موارد دیگر، باید کم کم شاهد به کنار رفتن مصالحی همانند آجر فشاری بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات کارگشا

آجر فشاری چیست؟

آجر فشاری یکی از انواع پر کاربرد آجر در ساختمان سازی است. آجر فشاری به دلیل مزایایی که دارد که شاید مهم‌ترین آن هزینه کم ساخت و تولید آن باشد، در صنعت ساختمان سازی بسیار رواج یافته است. البته این رو استفاده از آن به دلیل سرعت اجرای کم کاهش یافته و جای خود را دیگر مصالح ساختمانی داده است. اینکه آجر فشاری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه ساخته می‌شود از جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله از کارگشا به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع آجر

قبل از پرداختن به آجر فشاری بد نیست با انواع آجر هم آشنایی کلی پیدا کنید. بریا آشنایی با انواع آجر و اصطلاحات رایج حتما نگاهی به مقاله «آجر چیست، به چند نوع تقسیم شده و اصطلاحات آن چیست؟» و مقاله «آجرها به چند دسته تقسیم می شوند؟» بیندازید.

آجر فشاری

دلیل نامگذاری این نوع آجر اینست که در ابتدا، خشت آن با دست زده می‌شد و با فشار دستی کارگران خشت زن گوشه‌های قالب به وسیله گل مخصوص پر می‌گردید. این نوع آجر معمولاً در سفت کاری و زیرکاری ساختمان به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: آجر بهمنی چیست؟

آجر سفالی

این دسته از آجرها از نظر ساخت، شکل، رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه می‌شوند و بسته به شکل آنها در نقاط مختلف ساختمان استفاده می‌شوند. به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی، به منظور چسبندگی مناسب با ملات، انواع سوراخ‌دار آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند. از دیگر خواص آنها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا می‌شود.

آجر لعابی

آجر لعابی و هنر لعاب کاری از قدیم در معماری ایرانی متداول بوده است. از مزایای لعاب افزایش مقاومت در برابر عوامل فرسایشی و هوازدگی است، بافت صاف و صیقلی آن مانع از نفوذ آب به درون آجر می‌شود و در نتیجه آجر در برابر عوامل شیمیایی پایدارتر می‌شود. از انواع آجر چینی در معماری می‌توان به آجر لعابی اشاره کرد که از گذشته در تزئین دیوارهای مساجد و منازل مورد استفاده قرار گرفته است.

آجر نسوز

آجر نسوز از نظر ساختاری با سایر آجرها متفاوت است. مواد اولیه ساخت آجر نسوز شامل کانی‌ها و پوکه‌های معدنی نسوز می‌باشد. ساختار مولکولی این نوع آجر منظم و مقاوم است و در دماهای بالا متلاشی نمی‌شود. آجر نسوز خاصیت فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت‌های بالا حفظ می‌کند و تحمل گرمایی آن بالاست. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این نوع از آجر می توانید به مقاله «آجر نسوز چیست؟» مراجعه کنید.

آجر ماسه آهکی

پایه مواد تشکیل دهنده‌ی آنها از سیلیکات کلسیم است. این نوع آجر ساخته شده از ترکیب آهک و ماسه سیلیسی است و در شرایط فشار و بخار شکل می‌گیرند. این آجرها نباید در محیط‌های اسیدی یا نمک‌های قوی قرار بگیرند. در هنگام خشک شدن منقبض می‌شوند و به علت جذب آب بیشتر نسبت به سایر آجرها در پی سازی و کرسی چینی توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: آجر میسلیوم (Mycelium) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آجر جوش

آجر جوش را با خاکی که در گرمای بیش از هزار درجه خمیری نشود می‌پزند و آن را بیشتر در کوره نگه می‌دارند تا دانه‌های خاک کمی عرق کرده و به هم بچسبند و آجر یک تکه شود. برای آنکه آجر کم عرق کند، به آن گداز آور می‌زنند، که معمولاً اکسید آهن است. اکسید آهن گذشته از اینکه گدازآور است، رنگ آجر جوشی را سرخ تا سیاه می‌کند.

آجر رسی

معمولاً آجر رسی معمولی مقاومت خوبی در برابر عوامل خورنده ندارد. خوردگی تدریجی آجر بکار رفته در پای دیوار، ضخامت مؤثر  آن را کاهش می‌دهد و آن را آسیب‌پذیر می‌کند. امروزه متأسفانه در ساخت ملات‌های سیمانی به نسبت اختلاط توجه نمی‌شود. از ماسه‌هایی استفاده می‌شود که مقدار زیادی گرد و غبار روی آن نشسته، از آب گل آلود استفاده شده است و یا برای دستیابی به کار پذیری لازم در طول مصرف مرتب به آن آب می‌افزایند.

آجر فشاری چیست؟

آجر فشاری نوعی آجر سخت است که با کوفتن گل در قالب تهیه می‌گردد. آجر فشاری از قدیمی‌ترین انواع آجر است که از آن به عنوان آجر گری یا آجر زبره یا آجر توپر نام برده می‌شود.

ضخامت این آجر 3 یا 4 سانتی متر است. از آن جایی که در قدیم، هنگام خشت زدن با دست، گوشه‌های گل در قالب با انگشت فشار داده می‌شد، به آجر فشاری مشهور شد. در دوران پیش از این به آجر فشاری، آجر قزاقی نیز می‌گفتند، به این دلیل که اولین بار صنعت تهیه و تولید این نوع آجر را قزاق‌ها وارد ایران نمودند.

آجر فشاری چیست

انواع آجر فشاری

آجرهای فشاری نیز انواع مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها پرداخته شده است.

اجر فشاری سبز

آجر سبز از نوع فشاری بوده است، در کوره حرارت بیشتری دیده و رنگ آن کبود و کم رنگ یا سبز شده و به علت پخت زیاد بسیار مقاوم، محکم و بادوام است و در جاهایی که نیاز به مقاومت بیشتری می‌باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شکل رو به رو آجر فشاری سبز را ملاحظه می‌کنید.

اجر سفال جوش

به علت زیادی حرارت در نزدیکی شعلة کوره‌های آجرپزی، آجرهای آن محل ذوب شده و شکل هندسی خود را از دست داده و به هم می‌چسبند این آجر در پی سازی و زیرسازی به کار می‌رود و به صورت بلوری بوده و بسیار مقاوم است. در شکل مقابل آجر جوش را ملاحظه می‌کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع آجر – آجر پایه سنگ یا شیل (shale brick)

اجر سفال خام

آجر خام در اثر کمی حرارت رنگش تغییر یافته ولی نامرغوب بوده و نباید در آجرچینی از آن استفاده کرد و در کوره‌های آجرپزی مجدداً در همان جاهای قبلی خود چیده می‌شود.

اولین بار در ایران از آجر فشاری توسط روس‌ها در ساخت سربازخانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت، به این نام (اجر قزاقی) معروف شده است. شکل مقابل آجر خام را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آجر پشمی چیست؟ ( مزایا و معایب+ کاربردهای آینده)

کاربردهای آجر فشاری

  • کرسی چینی (فونداسیون)
  • دیوار چینی طبقات
  • ساخت دیوارهای باربر
  • سقف طاق ضربی، بین تیر آهن‌ها
  • تیغه‌های جدا کننده

مزایای آجر فشاری

  • داشتن عمر زیاد و قابلیت بازیابی
  • دارای مقاومت فشاری بالا
  • قیمت ارزان و سهولت دسترسی در بیشترین مناطق ایران

معایب آجر فشاری

  • وزن زیاد
  • عایق نبودن در برابر عوامل آسیب رسان

قیمت آجر فشاری

آجر فشاری بسته به نوع و درجه کیفیت آن که آن هم به شهری که در آن ساخته می‌شود، می‌تواند قیمت‌های متفاوتی داشته باشد. برای اطلاع بیشتر از قیمت انواع آجر می‌توانید به صفحه قیمت مصالح پایه کارگشا مراجعه کنید.

سخن آخر

آجر فشاری از مهم‌ترین مصالح ساختمانی پایه است که به دلیل در دسترس و ارزان بودن بسیار استفاده می‌شود. آجر فشاری با توجه به ویژگی‌های ساختاری، کاربردهای خاص خود را نیز دارد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. آجر خیلی خوبیه، ما برای دعوا ازش استفاده می کنیم، انصافا ازش راضی هستیم، یعنی یکی میزنی سر یارو قبرستان نره تیمارستان حتما میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا