مقالات کارگشا

راهنمای خرید در اتاق، معرفی بهترین درها برای اتاق و فضای داخلی

ایجاد فضای خصوصی در خانه بسیار اهمیت دارد و حریم های اعضای خانواده مدیون این فضای خصوصی است. در این بین در‌ اتاق مهمترین نقش را در ایجاد این فضا ایفا می کند. در این مطلب نگاهی به در‌ اتاق، راهنمای خرید یا ساخت آن، معرفی برند ها، جنس ها و مراکز خرید آن در شهر تهران داریم.

چه دری برای اتاق مناسب است؟

به‌ طور کلی درهای زیادی برای فضای داخلی موجود است که جنس‌های مختلفی نیز دارند. از بین انبوه در‌ها، در‌های چوبی از همه بهتر هستند و در‌های با روکش چوب یا روکش‌های مصنوعی در درجه‌ پایین‌تری قرار دارند.

انواع در‌ چوبی

در‌های چوبی همانطور گفته شد بهترین در برای فضا‌های داخلی و خارجی هستند. در‌های ساخته‌شده با چوب‌های مختلف ویژگی‌های مختلفی دارند. البته در‌های چوبی دو نوع کلی دارند که یا در‌های تمام چوب و در‌های با روکش این دو نوع هستند. در‌های تمام چوب با کیفیت‌تر و گران‌تر هستند و در نتیجه مدت زمان زیادی هم کارایی دارند، در مقایسه درهای با روکش چوب، قمیت پایین‌تری دارند و مسلماً زمان کارایی آن‌ها نیز کمتر است. در ادامه به معرفی چوب‌های مناسب برای ساخت در چوبی می پردازیم.

درب چوبی

در‌ چوبی ساخته‌شده با چوب کاج، صنوبر یا یولکا

چوب‌های نام برده مقاومت زیادی در برابر ضربه و پوسیدگی و طیف رنگی متنوعی دارند که این دو ویژگی باعث می شوند برای ساخت در گزینه مناسبی باشند. معمولاً از این چوب برای ساخت در‌های داخلی و ورودی استفاده می‌کنند.

در‌ چوبی ساخته‌شده با چوب گردو

چوب گردو یکی از سخت‌ترین و زیبا‌ترین انواع چوب است و همین امر قیمت این چوب و در ساخته‌شده با آن را بسیار بالا می‌برد. چوب گردو علاوه بر استحکام و زیبایی در برابر موریانه و حشرات موذی هم آسیب ناپذیر است. چوب گردو برای ساخت در ورودی و در‌های اتاق‌های داخلی به کار برده می‌شود.

در‌ چوبی ساخته‌شده با چوب ساج

این چوب این چوب گستره زیادی از رنگ را دارا است و همینطور عمر طولانی نیز دارد. برای کارایی بهتر به این نوع در‌ها سیلر و پولیش به آن‌ها زده می‌شود. این نوع چوب در برابر آب، موریانه، تغییرات دما و پوسیدگی مقاوم است و تنها ایراد آن وزن بالای آن است که به همین دلیل از این چوب برای ساخت در‌های ورودی بهره برده می‌شود.

در‌ چوبی ساخته‌شده با چوب بامبو

چوب بامبو جز چوب‌های با مقاومت مناسب و قیمت مناسب است ولی در برابر رطوبت متورم می‌شود که از این نظر ضعیف است و برای مناطق مرطوب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از چوب بامبو بیشتر برای ساخت در‌های داخلی استفاده می‌شود و استفاده از شیشه در ساخت در هم می‌تواند زیبایی آن را دو چندان کند.

در‌ چوبی ساخته‌شده با چوب افرا

چوب افرا در اصطلاح نجاری چوب خوش‌دست و ابزار خوری است. این چوب در برابر پوسیدگی مقاوم است ولی برای ظاهری زیبا‌تر احتیاج به سیلر و پولیش دارد. استفاده از این چوب برای ساخت در‌ اتاق بسیار مناسب است.

در‌ چوبی ساخته‌شده با چوب بلوط

چوب بلوط مقاومت خوبی در برابر پوسیدگی دارد و بهترین گزینه برای در حمام و سرویس بهداشتی است. تنها ایراد این چوب این است که به اصطلاح زور زیادی دارد و به مرور پیچ و تاب برمی‌دارد و می‌تواند به چار چوب هم فشار آورد.

در‌های با روکش مصنوعی

در‌های با روکش مصنوعی قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به در‌های چوبی دارند و همین امر مشتریان را به سمت خرید آن‌ها می‌کشاند. از انواع در‌های روکش مصنوعی می‌توان به در‌های اچ پی ال (HPL)، پی وی سی (PVC)، اچ دی اف (HDF)، ام دی اف (MDF)، ای بی اس (ABS) و ملچ اشاره کرد.

معمولاً برای تهیه درهای با روکش مصنوعی از زیرکار ام دی اف یا چوب روسی استفاده می‌شود. زیر کار‌ها به‌صورت مشبک تهیه می‌شوند و فضاهای خالی با هسته‌ها پر می‌شود. هسته‌ها جنس‌های مختلفی دارند که معروف‌ترین آن‌ها هانی کام (honeycomb) یا کندوی عسل است و کاربرد زیادی در تهیه انواع در‌ اتاق دارد.

پایین‌ترین قیمت برای در‌ اتاق به درهای با روکش مصنوعی اچ پی ال با زیرکار نئوپان تعلق دارد، این درها به دلیل کیفیت پایین، استحکام و مقاومت کمی هم دارند. بالاترین قیمت درهای با روکش مصنوعی هم به درهای با روکش ام دی اف یا ای بی اس و زیرکار ام دی اف یا چوب روس بازمی‌گردد که کیفیت خوب و ماندگاری بیشتری هم دارند.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع مختلف دربها و پنجره ها

در‌ اتاق را بسازیم یا آماده تهیه کنیم؟

به‌طورکلی در‌ اتاق را به دو روش می‌توان تهیه کرد، می‌توان در را به همراه چارچوب به‌صورت آماده خریداری و در هنگام نازک‌کاری ساختمان نصب کرد و یا می‌توان چارچوب در را در هنگام نازک‌کاری نصب کرد و دری متناسب با چارچوب به نجار سفارش داد. کدام‌یک از این دو حالت بهتر است؟

هرکدام از روش‌های گفته‌شده معایب و مزایای خود را دارند؛ نصب راحت و سریع، طرح و رنگ دلخواه، کیفیت بهتر از مزایای درهای آماده هستند و تنها معایب آن‌ها را می‌توان قیمت بالای آن‌ها دانست. از طرفی درهای سفارشی هم مزایایی دارند که از این‌ بین می‌توان قیمت متناسب‌تر و اندازه دلخواه اشاره کرد ولی این درها معایبی هم دارند که ازجمله آن‌ها تفاوت داشتن طرح مورد نظر با در ساخته‌ شده، جفت‌وجور نشدن در با چارچوب و در نتیجه عایق نبودن در برابر صدا، برودت و حرارت است.

جهت ساخت و نصب در می توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا ثبت نمایید.

ساخت و نصب درب

فروشگاه‌های عرضه‌کننده در در تهران

خوشبختانه شرکت‌های معتبر فراوانی به ارائه در‌ اتاق، در ورودی (لابی) و درهای ضد سرقت می‌پردازند و درهای تولیدشده در آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در ادامه اطلاعاتی درزمینه انتخاب و سفارش در را در این شرکت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

کیمیا درب

این شرکت به ارائه خدمات و فروش محصولات در سراسر استان تهران مشغول است.

روماک

این شرکت یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده انواع در، کمد دیواری و کابینت است. 

شهر درب

این شرکت درزمینه تولید و عرضه درهای با روکش مصنوعی تخصص دارد و به ارائه درهای داخلی، ورودی، درهای ضد سرقت، درهای ضد آب و کمد دیواری می‌پردازد.

درکو

این شرکت هم درزمینه تولید و عرضه انواع در روکش‌دار مصنوعی، تمام چوب، ضد سرقت، ضد آب و … فعال است. 

سخن پایانی

در این مقاله به انواع در و کاربردهای آن‌ها، برندهای برتر تولیدکننده در و معرفی باکیفیت‌ترین درها پرداختیم. با توجه به اطلاعات به‌دست‌آمده به نظر می‌رسد که بهترین در برای اتاق و فضاهای داخلی درهای ساخته‌شده از چوب و ام دی اف هستند که وزن کمی و کیفیت ساخت بالا و درنتیجه ماندگاری بیشتری نیز دارند. در برای مکان‌هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی که در برابر رطوبت دائمی قرار دارند بهتر است از نوع ام دی اف با روکش ای بی سی باشد که در برابر آب و رطوبت مقاومت بیشتری نسبت به سایر درها دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا