چیدمان

چیدمان اتاق خواب : مدل چیدمان اتاق دخترانه، پسرانه و زوج

چیدمان اتاق خواب مانند دیگر بخش‌های خانه شما نیاز به رعایت یک سری اصول و نکات دارد. چیدمان اتاق خواب شامل المان‌هایی مانند تخت خواب، کمد، میز تحریر و رنگ بندی می‌شود. ترکیب این المان‌ها با یکدیگر را فاکتورهایی مانند جنس و سن فرد تعیین می‌کند. در این مقاله از ویکی ساختمون به طور مفصل به بررسی چیدمان اتاق خواب زوج، دخترانه و پسرانه، اتاق خواب یک نفره و دو نفره، اتاق خواب کودک و نوجوان می‌پردازیم.

چیدمان سنتی یا مدرن؟

دکوراسیون سنتی و مدرن هر یک به دلایل مشخصی برای خانواده‌ها محبوب هستند. اینکه بتوان به سبک و سیاق خاصی پای‌بند بود یک اصل بسیار مهم در دکوراسیون داخلی است. بسیاری در برزخ میان چیدمان سنتی و مدرن سرگردان هستند. این موضوع به شناخت بسیار کم افراد به این دو سبک و اصول آن‌ها بر می‌گردد.

در انتخاب سبک چیدمان باید سبک زندگی خود را مشخص کنید. خلق و خوی بسیاری از خانواده‌ها چندان با سبک‌های مدرن و مینیمال جور نخواهد بود. سبک سنتی هم از این قاعده مستثنی نیست. در همین رابطه و برای یک راهنمایی خوب توصیه می‌کنیم حتماً مراجعه‌ای به مقاله «نکات، قوانین و اصول چیدمان منزل سنتی و مدرن از مبلمان و فرش تا رنگ» بیندازید.

چیدمان سنتی یا مدرن؟

در چیدمان اتاق خواب از چه المان‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

مهم‌ترین المان‌هایی که در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب می‌توان به کار برد در زیر آورده شده است.

  • تخت و خواب
  • فرش
  • صندلی
  • پرده
  • تابلو
  • کاغذ دیواری و پوستر
  • رنگ بندی
  • کمد لباس
  • میز کار و تحریر

البته وسایلی که در چیدمان داخلی اتاق خواب خود یا فرزندانتان استفاده می‌کنید را نمی‌توان صرفاً به چند مورد بالا محدود کرد. در مقاله «اکسسوری چیست و چگونه با آن‌ دکوراسیون پذیرایی و اتاق را جذاب کنیم؟» به معرفی بهترین اکسسوری‌ها و المان‌ها در دکوراسیون داخلی پرداخته ایم.

اصول مهم چیدمان اتاق خواب

پیروی از یک سری اصول مشخص در دکوراسیون اتاق خواب این نوید را می‌دهد که در نهایت بتوان به نتیجه‌ای رضایت بخش دست یافت.

اصل اول؛ عملکرد و راحتی

در خانه شما، اگر اتاق در جهت کمک به شما در انجام کارها و فعالیت‌های روزانه چیده نشود، بدون شک ناقص بوده و آن استفاده‌ای را که باید داشته باشد، نخواهد داشت. اولین گام برای چیدمان هر اتاقی، تصمیم گیری در مورد این است که دوست دارید در اتاق چه احساسی داشته باشید و در آینده چه استفاده‌ای از آن خواهید کرد.

اصل دوم؛ مقیاس و تناسب

این دو عنصر اگرچه ماهیتی پیچیده‌تر دارند اما به سادگی نمی‌توان اهمیت بالای آن را کم جلوه داد. اصولاً همه المان‌های دکوراسیون در اتاق باید با هم ارتباط داشته باشد. اندازه و ساختار مبلمان به اندازه اتاق مربوط می‌شود. وسایل روشنایی به اندازه اتاق و اندازه مبلمان بستگی دارد. حتی تابلوهای روی دیوارها باید به هم ربط داشته باشد. چیدمان یک اثر دومینو وار است.

اصل سوم؛ نور و روشنایی

در چیدمان اتاق اول از همه چیز باید با نور طبیعی که وارد فضا می‌شود، کار خود را شروع کنید. در گام بعدی وقت آن است که بر اساس عملکرد یا وظایفی که در اتاق انجام می‌شود تصمیم بگیرید که چه نور مصنوعی را به کار گیرید. نورپردازی نقش بزرگی در راحتی و زیبایی اتاق خواب دارد.

نورپردازی به راحتی می‌تواند بر رنگ، فعالیت‌های شما و سلامتی تأثیر بگذارد. از این رو بهتر است با سبک‌ها و روش‌های مختلف نورپردازی آشنایی داشته باشید، پس حتماً نگاهی به مقاله «طراحی نورپردازی داخلی چگونه معماری فضا را بهتر یا بدتر می‌کند؟» بیندازید.

اصل سوم؛ نور و روشنایی

اصل چهارم؛ الگو و بافت

ترکیب این دو عنصر به چیدمان شما غنای بیشتری می‌بخشد. آن‌ها عمق را به فضای اتاق اضافه می‌کنند. آن‌ها بعد را در جای‌جای در و دیوار اتاق می‌گنجانند. خیلی اوقات اگر می‌خواهیم المان یا فضایی را لوکس جلوه دهیم، الگو و بافت می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند. جایگزینی المان‌هایی مانند بالشت، پرده یا مجسمه‌ها اغلب راهی آسان برای تغییر شکل و ظاهر اتاق بدون طراحی مجدد کامل است.

اصل پنجم؛ رنگ

رنگ نقش یک تقویت کننده را در چیدمان اتاق خواب شما ایفا می‌کند. این عنصر می‌تواند ماهیتی پر جنب و جوش داشته باشد یا خلق و خوی آدمی را آرام کند. رنگ نقش زیادی در آوردن یک انرژی خاص به فضای اتاق بازی می‌کند. به عنوان مثال، اگر اتاق خواب خود را محلی برای استراحت می‌دانید از رنگ آرام و آرامش بخش استفاده کنید.

چیدمان تخت و خواب در اتاق خواب

بدون شک در اتاق‌های خواب، تخت خواب یکی از مهم‌ترین المان‌های دکوراسیون است و با توجه به اندازه بزرگ و نقشی که دارد باید بسیار در جانمایی آن دقت کرد.

  • اول از همه در صورت امکان تخت خواب را به گونه‌ای قرار دهید که از در اتاق به آن دید مستقیم نداشته باشید.
  • تخت خواب باید آرامش افراد را تأمین کند. از این رو بهتر است که در و پنجره فاصله لازم را داشته باشید.
  • بالای سر تخت خواب تابلو یا المانی که آویزان کرده‌اید به خوبی محکم کنید.
  • اگر مجبور به قرار دادن تخت کنار پنجره شدید، حتماً سر آن را به پنجره نزدیک کنید. فاصله‌ای میان تخت  خواب و پنجره برقرار کنید.

در زیر چند تصویر در خصوص چیدمان تخت و خواب آورده شده است.

چیدمان فرش در اتاق خواب

فرش نیز از المان‌های مهم در دکوراسیون داخلی اتاق خوب است. اندازه فرش باید با اندازه اتاق خواب هماهنگی داشته باشد. فرش باید کوچک‌تر از اتاق انتخاب شود. از نظر طرح و رنگ نیز با سبک سنتی یا مدرن اتاق خواب هماهنگی داشته باشید.

در اتاق خواب‌های بزرگ می‌توان از چند تکه فرش کوچک استفاده کرد. جانمایی فرش نسبت به تخت نیز مهم است. یکی از روش‌های قرار گیری فرش این است که فرش از بالا تخت خواب و پایه‌های جلویی پاتختی شروع شود.

البته بهتر است که خود را محدود نکنید. شرایط اتاق از نظر شکل و اندازه را در نظر بگیرید. اگر فرش یا موکت خریداری نکرده‌اید، بهتر است تا اتمام نهایی چیدمان اتاق صبر کنید و سپس فرش را تهیه کنید.

در مقاله «خرید فرش فانتزی با معرفی بهترین برندها در ایران» به معرفی فرش‌های فانتزی و ماشینی و راهنمای خرید آن‌ها پرداخته ایم. در ادامه چند نمونه از جانمایی و چیدمان صندلی آورده شده است. در ادامه چند نمونه از چیدمان فرش در اتاق خواب آورده شده است.

چیدمان صندلی در اتاق خواب

صندلی از جمله المان‌های کاربردی در چیدمان اتاق خواب‌های بزرگ است. مدل و سبک صندلی هم کاملاً باید با تخت و خواب هماهنگی داشته باشید. جانمایی آن نسبت به اندازه اتاق و سایر المان‌ها از جمله تخت و خواب و فرش مهم است.

بسته به اندازه اتاق می‌توان از یک یا دو و حتی چند صندلی استفاده کرد. در اتاق خواب‌های کوچک‌تر از صندلی‌ها تکی ولی در اتاق خواب‌های بزرگ می‌توان از صندلی‌های راحتی دو یا سه نفره هم استفاده کرد.

چیدمان پرده در اتاق خواب

پرده در اتاق خواب نقش مهمی در ایجاد هماهنگی و تعادل میان دیگر المان‌ها ایفا می‌کند. پرده مناسب باید شرایط نورگیری اتاق را در نظر بگیرد. در اتاق‌های با نورگیری ضعیف باید از پرده‌های به رنگ روشن و با کمترین ضخامت ممکن استفاده شود.

در اتاق‌های با نورگیری قوی نیز دست بازتری دارید. می‌شود از پرده‌های ضخیم‌تر هم استفاده کرد. از طرفی هم پرده باید از نظر طرح و رنگ و به موجب آن سبک، با دیگر المان‌های اتاق هماهنگی داشته باشید. در ادامه چند نمونه از چیدمان پرده در اتاق خواب آورده شده است.

چیدمان تابلو و تصاویر در اتاق خواب

بدون شک تابلوهای نقاشی و قاب عکس‌های کوچک و بزرگ خانوادگی که تعداد آن‌ها می‌تواند به چند ده تا هم برسد، نقش مهمی در چیدمان اتاق خواب می‌تواند داشته باشید. جانمایی و الگوی قرار گیری آن‌ها روی دیگر باید از روال مشخصی پیروی کند.

در چیدمان تابلوها و تصاویر دو نکته محتوای آن‌ها و قاب و چهارچوب مهم است. این دو فاکتور باید از نظر سبک و سیاق با دکوراسیون کلی اتاق خواب هماهنگی داشته باشند.

چیدمان عکس‌های خانوادگی صرفاً به روی دیوارها محدود نمی‌شود. برای بسیاری چیدن عکس‌ها روی کمد و دراور می‌توانید گزینه بسیار مناسبی باشد. همان‌طور که در مقاله «چیدمان عکس روی میز : راهنمای داشتن زیباترین میز خاطره با ۶۵ مدل» نیز عنوان شد، با کمی ایده و خلاقیت می‌توان فضایی زیبایی رو در محدوده‌ای کوچک شکل داد.

برای نمونه در اتاق خواب با چیدمان مدرن باید از آثار هنری مدرن و تصاویر خانوادگی و غیر خانوادگی با قاب‌های ساده استفاده کرد. در سبک کلاسیک و سنتی هم اغلب از قاب‌های با طرح‌های پیچیده‌تر استفاده می‌شود. در همین رابطه می‌توانید نیم نگاهی به مقاله «چیدمان تابلو در منزل : جان تازه به دیوارهای لخت بدمید!» داشته باشید. در ادامه چند نمونه از قرارگیری این المان‌ها آورده شده است.

چیدمان اتاق خواب پسرانه

همان‌طور که در بالا نیز گفته شود، جنسیت افراد فاکتور مهمی در چیدمان اتاق خواب است. اتاق خواب پسرانه باید با علایق و ویژگی‌های رفتاری فرزند شما هماهنگی داشته باشد. اگر فرزند شما به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارد، استفاده از طرح‌های با کیفیت از بازی‌های کامپیوتری روی دیوار به صورت کاغذ دیواری یا تابلو می‌تواند بسیار خوشایند باشد.

نکته مهم دیگر به جانمایی دو تخت در یک اتاق خواب مربوط می‌شود. در این خصوص بهترین گزینه طراحی تخت و خواب طبقه‌ای به منظور استفاده حداکثری از فضا است. در ادامه چند ایده و نمونه از چیدمان اتاق خواب پسرانه آورده شده است.

چیدمان اتاق خواب دخترانه

اتاق خواب دخترانه از جنبه‌های مختلفی می‌تواند متفاوت از اتاق خواب‌های پسرانه باشد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها رنگ بندی است و طرح‌های پیاده شده روی دیوار است. در چیدمان اتاق خواب دخترانه باید سن و علایق فرزند خود را در اولویت قرار دهید.

رنگ بندی نقش مهمی دارد. رنگ‌هایی هستند که با روحیه و اخلاق دخترانه همخوانی بیشتری دارد البته نه همیشه. در کل رنگ‌های صورتی، سبز و زرد برای بسیاری از دخترها در سن کم محبوب است. در سنین بالاتر باید به سلیقه فرزند خود توجه بیشتری معطوف کنید.

در زیر چند ایده و مدل آورده شده است و در مقاله «دکوراسیون اتاق خواب دخترانه مدرن ، ۱۸ تصویر از بهترین‌ها» مدل‌های جذابی در مورد اتاق خواب دخترانه آورده شده است.

چیدمان اتاق خواب تاریک

سلیقه در بسیاری از چیدمان‌ها حرف اول را می‌زند. علی رغم اینکه بسیاری از کارشناسان توصیه به استفاده از رنگ‌های خنثی و ملایمی مانند آبی کم رنگ و خاکستری در اتاق خواب دارند اما بسیاری بر حسب سلیقه ترجیح می‌دهند که اتاق خواب خود را در رنگ‌های تیره تزئین کنند.

رنگ بندی تیره در اتاق‌های خواب می‌تواند انواع المان‌های موجود را در برگیرد. دیوار، در، پرده، فرش، کوسن، بالشت و رواندازها از مهم‌ترین این المان‌ها هستند. در ادامه چند نمونه از دکوراسیون یک اتاق خواب تاریک آورده شده است.

چیدمان اتاق خواب کوچک

رندگی آپارتمانی امروزی به گونه‌ای است که اتاق خواب‌ها هر روز کوچک و کوچکتر می‌شوند. البته نباید این موضوع را به مانعی برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب‌ها در نظر گرفت بلکه باید نگاه خود را کمی تغییر دهید. هر چقدر فضایی که در اختیار دارید ک مباشد، باز هم می‌توانید یک اتاق بسیار کاربردی داشته باشید.

در چیدمان اتاق خواب‌های کوچک باید اصول مشخصی را رعایت کرد. برای نمونه در مقاله «چیدمان اتاق خواب کوچک خود را اینجوری انجام دهید!» نیز عنوان شد که باید از وسایل گوشه نشین و شلف‌ها بسیار استفاده کرد. تخت و خواب‌های دو طبقه نیز برای اتاق خواب‌های دو نفره کوچک بسیار مهم هستند.

برای ایده گرفته در خصوص شلف‌ها می‌توانید به مدل‌های بسیار جذابی که در مقاله «شلف چیست ؟ تغییر دکوراسیون با المان زیبا و بسیار کم خرج» آمده است  رجوع کنید.

در اتاق خواب‌ها کوچک باید از هر چیزی استفاده بهینه کرد. در هر اتاق خوابی یک یا دو عدد شوفاژ وجود دارد که فضای تقریباً زیادی را در اطراف خود اشغال می‌کنند. غافل از اینکه می‌توان به بهترین نحو از این فضاها بهره برد. راه حل این موضوع استفاده از کاور شوفاژ است. برای ایده گرفتن و آشنایی با این المان به مقاله «کاور شوفاژ ، با چهره زشت رادیاتورها خداحافظی کنید!» مراجعه کنید.

سخن آخر

اتاق خواب بسته به اینکه چه اندازه و موقعیتی دارد و چه فردی از آن استفاده خواهد می‌تواند چیدمان متنوعی به خود بگیرد. در دکوراسیون اتاق خواب باید سلیقه و علایق فرد حتماً اولویت شما باشد.

شما برای چیدمان هر چه بهتر اتاق خواب چه راهکاری در پیش گرفته‌اید؟

برای نگارش این مقاله از سایت‌های اِله‌دکور، کانتری لیوینگ، هوم دیزاین لاور، هاوس بیوتیفول، گود هاوس کیپینگ، اسپورس، آپارتمان تراپی و هوم دیزاین استفاده شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا