چیدمانفضاهای داخلی

چیدمان اتاق خواب کوچک خود را اینگونه انجام دهید!

چیدمان اتاق خواب کوچک به نظر کار آسانی نمی‌رسد. چون تقریبا تمام کسانی که اتاق خواب کوچکی دارند، وسایل زیادی دارند. جا دادن وسایل زیاد در یک فضای کوچک طوری که هر بار وارد اتاق می‌شوید اعصابتان خرد نشود، چالش همیشگی کسانی است که اتاق خواب کوچکی دارند. در این مطلب می‌خواهیم راهکارهایی برای این چالش و البته برای زیباتر شدن چیدمان اتاق خواب کوچک شما ارائه دهیم.

چیدمان اتاق خواب کوچک با کمد مخفی: برای اتاقتان «کمد نارنیا» بسازید

کمد مخفی در چیدمان اتاق خواب کوچک

اگر قرار باشد از یک اتاق کوچک نهایت استفاده را بکنید مهم‌ترین نقش متعلق به یک کمد مخفی با تعداد زیادی قفسه و شلف است. واقعیت این است که باید بتوانید از کوچکترین و تنگ ترین و به دردنخورترین فضای موجود در اتاق برای ساختن یک قفسه اضافی استفاده کنید. کمدهای مخفی آنقدر وسیله در خودشان جا می‌دهند که به نظر می رسد درون هر یک از آن‌ها دری به دنیای نارنیا وجود دارد. امروزه طراحی‌های جدید و بسیار جذابی برای ساخت کمدهای مخفی در اتاق‌های کوچک وجود دارد که در تصویر نمونه آن را می‌بینید.

مطلب پیشنهادی: چیدمان اتاق خواب : مدل چیدمان اتاق دخترانه، پسرانه و زوج

در چیدمان اتاق خواب کوچک از وسایل «گوشه‌نشین» استفاده کنید

کنج‌ها و گوشه‌های اتاق بهترین مکان برای ساخت یک کاناپه کوچک، کتابخانه دیواری یا نصب چراغ مطالعه است. تنها کاری که باید بکنید این است که بفهمید چه چیزی در اتاقتان احتیاج دارید، بعد به سراغ گوشه‌های اتاق بروید و اندازه بگیرید. این روزها بازار پر است از انواع وسایلی که در گوشه و کنج‌های اتاق نصب می شوند و حتی اگر نمونه مناسبتان را پیدا نکردید می‌توانید سفارش بدهید برایتان بسازند.

شلف‌ها، آچار فرانسه اتاق خواب کوچک

یکی از بهترین گزینه‌ها برای انبار کردن هر نوع وسیله‌ای در یک اتاق کوچک، نصب شلف است. شلف‌ها فضای زیادی از شما نمی‌گیرند و می‌توانید پنج یا شش شلف را به موازات هم روی دیوار نصب کنید اما حجم وسایلی که روی این شلف‌ها جا می‌شوند باور نکردنی است. می‌توانید تمام کتاب‌ها یا خرده‌ریزهایتان را روی این شلف‌ها تلنبار کنید.

در چیدمان اتاق خواب کوچک رنگ‌های روشن را بیشتر دوست داشته باشید

برای این که فضا بزرگتر به نظر برسد مهمترین مسئله نور و رنگ است. هرچقدر رنگ‌آمیزی اتاق روشنتر و نورگیری آن بهتر باشد فضای اتاق شما بزرگتر به نظر می‌رسد. بنابراین استفاده از رنگ و کاغذدیواری سفید یا آبی یا صورتی روشن، بهترین گزینه برای بزرگ نشان دادن اتاق خواب شماست.

در رنگ‌آمیزی اتاق کوچک، کم‌تر شلوغ‌بازی در بیاورید

هرچقدر اتاق شما رنگارنگ‌تر باشد کوچک‌تر به نظر می رسد. بهتر است دست از طرح‌های چهل‌تکه و گل‌گلی بردارید، چون این طرح و رنگ‌ها اتاق را شلوغ و کوچک نشان می‌دهند. استفاده از یک رنگ یکدست یا نهایتاً تناژ تیره و روشن از آن، بهترین گزینه برای بزرگ جلوه دادن اتاق شماست.

تخت‌خواب‌های دو طبقه، راه‌حل همیشه مفید برای چیدمان اتاق خواب کوچک

خوشبختانه قبل از شما عده زیادی با مشکل کمبود فضا در اتاق‌خوابشان روبه‌رو بوده‌اند و دقیقا به همین دلیل است که تخت‌خواب‌های دوطبقه اختراع شدند. خبر خوب این که این روزها این نوع تخت‌خواب‌ها در انواع و اقسام طرح و رنگ اندازه در بازار موجودند. کافی است سری به بازار بزنید و مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در چیدمان اتاق خواب کوچک اسباب و اثاثیه چندکاره را جدی بگیرید

چیدمان اتاق خواب کوچک با مبلمان چندمنظوره

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اتاق‌خواب‌های کوچک اسباب و اثاثیه چند کاره است. امروزه مدل‌های مختلفی از کاناپه‌های تخت‌خواب‌شو یا کمدهایی دارای تخت‌خواب، میز تحریرهای قابل نصب روی دیوار و … وجود دارد که با استفاده از آن‌ها بخش زیادی از فضای شما بهینه خواهد شد.

از معجزه آینه‌ها در چیدمان اتاق خواب کوچک غافل نشوید

با نصب کردن چند آینه می‌توانید  فضای اتاقتان را دو برابر کنید. ایده نصب آینه در اتاق یکی از شیوه‌های قدیمی و موثر برای بزرگ جلوه دادن فضای اتاق است. اگر یک آینه قدی را روی دیوار روبه‌روی پنجره اتاقتان نصب کنید، بازتاب نور باعث روشن شدن اتاق، خطای دید و در نتیجه بزرگ دیده شدن اتاق خواب کوچک شما می‌شود.

از طراح و نجار درونتان برای چیدمان اتاق خواب کوچک کمک بگیرید

چیدمان اتاق خواب کوچک مبلمان سفارشی

وسایل موجود در بازار معمولاً از یک استاندارد کلی تبعیت می‌کنند و به طور مثال تخت‌خواب، مبلمان موجود در بازار ابعاد مشخصی دارند. ممکن است این ابعاد مناسب فضای اتاق خواب شما نباشد و حتی ممکن است شکل اتاق شما طوری باشد که لازم باشد وسایلتان شکل و شمایل خاصی داشته باشند. خوشبختانه امروزه این امکان وجود دارد که هر وسیله‌ای که دوست دارید را با ابعاد مد نظرتان سفارش بدهید و ظرف مدت کوتاهی سفارشتان را تحویل بگیرید. با وجود این امکان هوشمندانه‌ترین راه برای چیدمان اتاق خواب کوچک ساخت وسایل اختصاصی متناسب با اتاق خواب شماست. خب برای این کار می‌توانید خودتان دست به کار شوید.

زیر پاهایتان را نگاه کنید

یکی از بهترین فضاها برای قرار دادن وسایل اضافی فضای زیر تخت‌خواب است. نگاهی به زمین زیرپایتان بیندازید، گذشته از این که می‌توانید در بازار تخت‌خواب‌هایی را پیدا کنید که در بخش زیرین خود کمد و کشوهای زیادی دارند می‌توانید یک کف‌پوش کاذب در سطح زیرین تخت‌خواب خود بسازید و این بخش را تبدیل به یک انباری یا کمد بزرگ کنید.

در اتاق خواب کوچک عمودی زندگی کنید

اتاق خواب کوچک با تخت خواب دیواری

وقتی صحبت از کوچک بودن فضایی می‌شود منظور کوچک بودن فضای افقی است، اما به نظر نمی‌رسد که محدودیتی در مورد فضای عمودی وجود داشته باشد. بنابراین بهترین راه‌حل این است که دیدتان را عوض کنید. هر وسیله‌ای که می‌خواهید به اتاق اضافه کنید از خودتان بپرسید آیا مدلی وجود دارد که این وسیله را روی دیوار نصب کنید یا نه؟ امتحان کنید تا متوجه شوید در بسیاری موارد جواب این سوال مثبت است.

پوسترهای بزرگ با طرح‌های چشمگیر نصب کنید

اضافه کردن رنگ‌های زیاد باعث شلوغ دیده شدن آن می‌شود، اما اگر یک پوستر بزرگ با طرحی چشمگیر روی یکی از دیوارها نصب کنید، باعث ایجاد تمرکز در اولین نگاه و عمق پیدا کردن اتاق می‌شود. به این ترتیب چیدمان اتاق خواب کوچک دلبازتر جلوه می‌کند.

پشت درب اتاق خواب کوچک میز تحریر وصل کنید

یک راه خیلی خوب برای چیدمان اتاق خواب کوچک، نصب کردن یک شلف تاشو پشت در اتاق است. می‌توانید از آن به عنوان میز تحریر یا میز لپتاپ استفاده کنید.

در چیدمان اتاق خواب کوچک همه چیز را از دیوار آویزان کنید

تا جایی که می‌توانید از هنگرها و آویزهای دیواری و پشت‌دری استفاده کنید. کاربرد این هنگرها آنقدر زیاد است که حتما خودتان تا به حال یک بار از آن‌ها استفاده کرده‌اید. این هنگرها می‌توانند به عنوان جا لباسی یا برای آویزان کردن هر وسیله دیگری استفاده شوند. تنوع طرح و ابعاد آن‌ها نیز بسیار زیاد است.

سقف اتاق خواب کوچک هم زمین خداست

به کمک میخ و هنگرهای سقفی می‌توانید قفسه، باکس، شلف و بسیاری وسایل دیگر را از سقف آویزان کنید. با این کار علاوه بر این که از فضا بهینه استفاده کرده‌اید، چیدمان اتاق خواب کوچک شما بسیار زیبا و منحصر به فرد خواهد شد. فقط تصور کنید که چقدر هیجان‌انگیز خواهد بود اگر چند باکس چوبی با طناب‌های کنفی از سقف آویزان شده و به کتابخانه معلقی در هوا تبدیل شوند.

دیوارها را راه‌راه کنید

راه‌راه‌های افقی باعث بزرگ دیده شدن چیدمان اتاق خواب کوچک شما می‌شود. پس اگر علاقه‌ای به تک رنگ بودن دیوارها یا نصب پوستر ندارید، راه‌راه‌های افقی گزینه مناسبی برای شما هستند.

مشاهده بیشتر

نسیم دانشفر

من، نسیم دانشفر، متولد ۱۳۷۴ در شهر تهران و فارغ‌التحصیل مهندسی مواد از دانشگاه علم و صنعت هستم. فلسفه و موسیقی رو دوست دارم و نویسنده نیستم اما می‌نویسم تا به بهانه کسانی که می‌خونند، بیشتر یاد بگیرم.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا