مبلمان و وسایل

کاور شوفاژ ، با چهره زشت رادیاتورها خداحافظی کنید!

شوفاژ به لحاظ شکل هندسی انواع مختلفی دارد ولی خب در سال‌های اخیر از نظر اندازه مدام در حال کوچک شدن هستند که دلیل این امر ارتقای جنبه زیباشناختی این تجهیزات گرمایشی است. در حال حاضر، به همین منظور از کاورهایی استفاده می‌کنند که روی رادیاتور و شوفاژ قرار می‌گیرند. این کاورها از نظر سبک و جنس انواع مختلفی دارند. در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم به معرفی، انواع و چند نمونه شاخص از کاور شوفاژ بپردازیم.

کاور شوفاژ چیست؟

کاور پوششی از جنس‌های مختلف است که روی شوفاژ قرار می‌گیرد و تمامی سطح آن را به طور کامل می‌پوشاند. کاور محصولی دکوراتیو است که هدف اصلی استفاده از آن ارتقای جنبه زیباشناختی شوفاژ به ویژه در فضاهای مسکونی است.

علاوه بر جنبه زیباشناختی استفاده از کاورها مزایای بالقوه دیگری را نیز در پی دارند که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع کاور شوفاژ

 به طور کلی مهم‌ترین دسته بندی که از کاور شوفاژ ارائه شده بر اساس مصالحی است که در ساخت آن‌ها به کار می‌رود. بر همین اساس کاورها را به چند نوع عمده زیر دسته بندی می‌کنند.

کاورهای چوبی

کاور شوفاژ چوبی

چوب به دلایل مختلف، بهترین گزینه برای استفاده در ساخت انواع کاور شوفاژ و رادیاتور است. کاورهای چوبی علاوه بر اینکه به لحاظ زیباشناختی برتری قابل توجهی نسبت به دیگر انواع کاور دارند از نقطه نظرهای دیگری همچون تنوع در طرح و رنگ، داشتن وزن سبک و ماندگاری بالا نیز مزیت‌هایی دارند.

از طرفی هم گاهی می‌توان با کمترین هزینه و تنها با چند تکه چوب ساده کاورهای ایده‌آل را برای شوفاژها دست و پا کرد. کاورهای چوبی در سبک‌های مختلفی همچون کلاسیک و مدرن طراحی و اجرا می‌شوند تا حداکثر همخوانی لازم را با فضا داشته باشند.

کاور شوفاژ ام دی اف

کاور شوفاژ ام دی اف

ام دی اف در طراحی داخلی فضاهای مسکونی و اداری حرف اول را در کشور ما ایران می‌زند و از همین رو هم استفاده از آن در ساخت کاورهای متنوع می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

«چنانچه نیاز به تعمیر و سرویس رادیاتور دارید؛ می‌توانید درخواست تعمیر شوفاژ خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

کاور شوفاژاز جنس ام دی اف به طرح و سبک‌های مختلفی همچون ممبران طراحی و اجرا می‌شوند که البته انتخاب این سبک بستگی به دکوراسیون فضای مورد نظر دارد.

به عنوان مثال اگر دکوراسیون فضا از سبک مدرن تبعیت می‌کند پس کاور نیز برای همخوانی بهتر با فضا باید طرح و سبکی مدرن داشته باشد. کاورهای ام دی اف نیز به مانند کاورهای چوبی در طرح و رنگ‌های متنوعی اجرا می‌شوند.

کاور شوفاژ فلزی

کاور شوفاژ فلزی

مصالح فلزی نیز از جمله موادی هستند که در ساخت کاور رادیاتور و شوفاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به طرح‌های مختلفی مانند سبک فرفورژه که به این کاورها می‌دهند از نظر زیباشناختی هم بهبود می‌یابند.

از سوی دیگر، رنگ‌های پودری مقاومی نیز به عنوان پوشش روی سطح این کاورهای فلزی قرار می‌گیرند. هزینه پایین و قدرت سفارشی سازی بالا با توجه به انعطاف‌پذیری فلز از مهم‌ترین مزایا این نوع از کاور به شمار می‌رود. در هر صورت گرم شدن زیاد آن را می‌توان نقطه ضعفی بزرگ در نظر گرفت.

کاور شوفاژ ترکیبی

انتخاب دیگری که پیش روی کاربر در استفاده از کاور شوفاژ قرار دارد، ترکیب چند نوع از مصالح بالا با یکدیگر است. ترکیب فلز با ام دی اف و فلز با چوب از طرفی می‌تواند تا مقدار زیادی از هزینه بالای کاور چوبی بکاهد و از طرفی هم برجستگی خاصی به آن ببخشد.

«چنانچه قصد انجام کارهای چوبی و نجاری را دارید، می‌توانید درخواست خود را در سامانه آنلاین کارگشا درج نمایید.»

زیباشناختی کاورهای شوفاژ

با این وجود که در استفاده از کاور رادیاتور اهداف مختلفی دنبال می‌شود اما بی شک بهبود جنبه زیباشناختی رادیاتور‌ها و شوفاژ‌ها که عمدتاً وسایل بلا استفاده و سرد در گوشه‌ای از اتاق هستند از مهم‌ترین اهدافی است که توسط کاربران دنبال می‌شود.

شوفاژ به راحتی می‌توانند هماهنگی فضای یک محیط را بر هم بزنند. برای روشن‌تر شدن موضوع بهتر است بحث را با یک مثال به پیش ببریم.

زیباشناختی کاور شوفاژ

فرض کنید که چیدمان و دکوراسیون خانه شما از سبک سنتی و کلاسیک پیروی می‌کند. شوفاژ‌ طرح و سبک مشابهی دارد که کمترین همخوانی را با سبک دکوراسیون سنتی و کلاسیک دارد.

در این حالت تنها راه غلبه بر این ناهمخوانی، استفاده از کاور رادیاتور است که از نظر طرح و سبک بیشتری همخوانی را فضای خانه و محل کار شما دارد. این موضع در مورد فضاهایی که از دیگر سبک‌های معماری و دکوراسیون داخلی پیروی می‌کنند نیز صدق می‌کند.

مزایا و معایب استفاده از کاورهای شوفاژ

همان‌طور که در بالا چند بار مورد اشاره قرار گرفت استفاده از کاور شوفاژ از هر جنس و نوعی که باشند مزایایی به دنبال خواهند داشت.

ارتقا سطح زیباشناختی رادیاتورها و شوفاژها، افزایش سطح ایمنی شوفاژ به منظور جلوگیری از سوختگی به ویژه در کودکان، تشکیل لایه‌ای عایق در اطراف رادیاتور و در نتیجه کاهش قابل توجه صدای آن و تبدیل فضای بلا استفاده اطراف رادیاتور به یک فضای قابل استفاده کوچک از مهم‌ترین مزایای مربوط به این کاورها به شمار می‌روند.

در مورد معایب استفاده از کاور شوفاژ نیز باید عنوان کرد که اگر هنوز کارشناسان در مورد آن به اجماع نرسیده‌اند اما در هر صورت تداخل این کاورها با جریان طبیعی گرمای تولید شده توسط رادیاتور در فضای مورد نظر از مهم‌ترین معایب این کاورها در نظر گرفته می‌شود که تائید آن نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

در هر صورت برای اینکه احتمال بروز این موضوع را به حداقل رساند باید سعی شود که حتماً از کاورهای دارای مقدار زیادی فضای خالی استفاده کرد.

چند مدل زیبا و کاربردی از کاورهای شوفاژ

با توجه به بحث‌هایی که تا به اینجا صورت دادیم، کاملاً با این المان دکوراتیو آشنا شده‌اید و حالا وقت آن است که چند مدل و نمونه جذاب از کاورهای رادیاتور را به شما معرفی کنیم تا درک شما از استفاده از این ابزار افزایش یابد. در ادامه این مدل‌ها ارائه شده است.

سخن آخر

رادیاتور‌ها و شوفاژ‌ها با توجه به ساختار و سبک تکراری که دارند به احتمال بالا با دکوراسیون بسیاری از فضاهای اداری و مسکونی همخوانی لازم را نخواهند داشت و این موضوع می‌تواند برای بسیاری از افراد حساس واقعاً آزار دهنده باشد.

در این حالت استفاده از کاور شوفاژ تنها راه چاره است. انواع مختلفی از کاور شوفاژ در دسترس هستند که علاوه بر زیباشناختی مزایا و معایب دیگری را نیز به دنبال دارند.

منبع
thesprucedesignerradiatorsdirectbestheating
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. خیلی دنبال یک مطلب خوب گشتم و خیلی سایتا رفتم به جرئت بهترین و کار راه بندازترین مطلب ممکن بود
    خدا خیرتون بده

  2. سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان و همکاران گرامی و عزیز میخواستم شرایط اینکه این مدل کالا رو برای شهرستان داشته باشم چیه؟؟ و یا شرکتی هست که نمایندگی فروش بشه گرفت؟؟

    1. با سلام و احترام خدمت شما
      آقای صحت شما می‌تونید درخواست ساخت و اجرای کاور شوفاژ رو در سامانه کارگشا درج نمایید. در اسرع وقت متخصصان کارهای چوبی و نجاری به شما معرفی می‌شوند.
      http://www.kargosha.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا