مقالات کارگشا

هزینه بازسازی آپارتمان چقدر است؟، بازسازی خانه یا فروش آن؟!

کهنه شدن خانه یک شبه اتفاق نمی‌افتد. معمولاً پس از چند سال زندگی در خانه عزیز و دوست‌داشتنی‌مان به خود می‌آییم و می‌بینیم هر چند خانه تکانی مفصلی داشته‌ایم اما همچنان جای آن تازگی و نونَواری اولیه در میان اتاق‌ها خالی است. مشکل، نظافت خانه نیست. هیچ یک از ترک‌های ریز، صداهای ناشی از اصطکاک یا لرزش در لوازم و اجزاء چوبی یا فلزی، پوسته پوسته بودن رنگ‌ها و هاله‌ای از خاکستری بر دیوارها و سقف؛ با دستمال کشیدن و شوینده‌ها برطرف نمی‌شوند.

خانه خود را بفروشیم یا بازسازی کنیم؟

در این مقطع معمولاً دو دسته واکنش وجود دارد. عده‌ای به فکر فروش منزلشان و خرید یک خانه جدید می‌افتند و عده‌ای دیگر به بازسازی ساختمان و تعمیر آن فکر می‌کنند.

خانه خود را بفروشیم یا بازسازی کنیم؟

فروش آپارتمان

فروش آپارتمان و خرید خانه‌ای دیگر دم دست‌ترین و در عین حال ساده‌ترین گزینه است که از کارهای پر دردسر بازسازی خانه نجات پیدا خواهید کرد. در چه شرایطی باید خانه را فروخت و مسکن جدیدی خرید؟ مهم‌ترین عاملی که باید در این خصوص در نظر گرفت هزینه‌ای است که صرف خواهید کرد و این که نسبت به این هزینه ‌آیا به نتیجه قابل قبولی دست خواهید یافت.

بعد انجام عملیات‌ زمان بر و هزینه‌بر بازسازی، در عمل شاید خانه رنگ و بویی تازه به خود بگیرد، اما این تنها ظاهر قضیه است و شما باید از مقاوم بودن باطن قضیه هم اطمینان حاصل کنید. در هر صورت افرادی که تصمیم به فروش خانه به همان شکلی که هست می‌افتند، در صورتی، از تصمیم خود ناراضی نخواهند بود که خانه آن‌ها در شرایط زیر باشد:

  • خانه‌شان تعمیرات اساسی و کارهای بسیار زیادی دارد که متعاقباً هزینه زیادی را به صاحب خانه تحمیل خواهد کرد.
  • کفپوش‌ها بوی کهنگی گرفته یا لکه‌هایی دارند که اصطلاحاً به خوردشان رفته و با هیچ کاری پاک نمی‌شود.
  • بخش‌هایی از تأسیسات آب و فاضلاب یا تأسیسات الکتریکی و تلفنی از کار افتاده‌اند یا در معرض مشکلات جدی هستند.
  • دیوارها و سقف آن‌قدر پوسیده و فرسوده‌اند که گچ‌کاری و رنگ‌کاری آن‌ها نیازمند مواد و مصالح بسیاری است و زمان قابل توجهی صرف می‌کند.

برای مطالعه: بازسازی آپارتمان کوچک

فروش آپارتمان

بازسازی آپارتمان

اما افرادی تصمیم به بازسازی خانه می‌گیرند، یا قصد ماندن و زندگی در آن را دارند و یا می‌خواهند بر ارزش خانه بیفزایند تا آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. تعمیرات و بازسازی، معمولاً طیف وسیعی از خانه‌ها را در بر می‌گیرد. فعالیت‌های بسیار متنوع، حرفه‌های گوناگون و مصالح و مواد اولیه بسیار زیادی ممکن است به خدمت درآیند تا یک بازسازی خوب و با کیفیت انجام گیرد. این موارد ممکن است در کشورهای مختلف، شبیه به هم نباشند. حتی در یک کشور نیز ممکن است تفاوت‌هایی بر اساس اقلیم‌ها و نیز شرایط اقتصادی، سلیقه عمومی و فرهنگ حاکم، وجود داشته باشد.

بازسازی آپارتمان

گاهی علت بازسازی و تغییرات در ساختمان، قدیمی شدن یا دچار مشکل شدن اجزا آن نیست بلکه صرفاً سلیقه صاحب‌خانه یا ساکنین آن ایجاب می‌کند که تیغه‌ای از میان دو اتاق برداشته شود یا پنجره‌ای بزرگ‌تر از اندازه فعلی خود باشد. گاهی نیز این تغییرات سلیقه‌ای، صرفاً در ظاهر ساختمان رخ می‌دهند تا زیبایی بیشتر، تطبیق بیشتر با مد و سبک‌های روز در نماکاری ساختمان و یا حتی مصالح و اجزائی که به‌طور خاص مورد علاقه کارفرما هستند به آن اضافه می گردد.

قبل از بازسازی چه مواردی را باید بدانیم؟

قبل از شروع به بازسازی خانه در هر مقیاسی که برای آن طرح و برنامه چیده‌ایم، باید یک سری پیش نیاز و نکات را برای خود مشخص کنیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی دست یابیم:

  • قدمت منزل
  • استحکام بنا
  • میزان واقعی فرسودگی، آسیب یا هر مشکل دیگر
  • در صورت نیاز نقشه و محل صحیح عبور سیم‌ها و لوله‌ها و دیگر اجزاء تأسیساتی
  • میزان تغییراتی که در نظر داریم (صرفاً در نما و ظاهر، یا ریشه‌ای و عمیق‌تر)
  • بودجه‌ای که برای تعمیرات و بازسازی در اختیار داریم.
  • فضاهای مرتبط و نحوه بازسازی و تعمیرات
  • آنچه که بعد از تعمیرات و بازسازی انتظار داریم.
  • میزان سلامت و مقاومت اجزا
  • میزان آشنایی و تسلط مان بر مواد و مصالح، شیوه‌ها و قیمت‌های مرتبط و به‌روز
  • در هر یک از انواع نوسازی و تعمیرات (کف، دیوارها و سقف، درها و پنجره‌ها، تأسیسات، کمد و قفسه و کابینت و …) چه نوع مواد و مصالح، کدام سبک و چه روشی بهتر و هماهنگ‌تر با دیگر بخش‌ها است.
  • لوازمی که بعداً در فضای بازسازی شده قرار می‌دهیم(اجزا مبلمان و دکوراسیون) چه باید باشند.
  • کیفیت و نوع مواد و مصالحی که تهیه کرده‌ایم.

قبل از بازسازی چه مواردی را باید بدانیم؟

انواع بازسازی خانه

هر چند با دانستن و تعیین این موارد، می‌توانیم یک بازسازی مقرون به صرفه، بهینه و با کیفیت بالا را آغاز کنیم، اما مراحل انجام کار باید درست طی شوند تا نتیجه‌ای عالی را نیز شاهد باشیم.

  • نوع اول: بازسازی و تعمیرات بخش‌های اصلی و داخلی که در استحکام بنا مؤثر هستند.
  • نوع دوم: بازسازی و تعمیرات بخش‌هایی که در زیبایی و ظاهر بنا اثر دارند.

اقدامات مورد نیاز برای بازسازی مواردی که در استحکام بنا مؤثرند؟

  • بررسی و نوسازی سیم‌کشی‌های برق و تلفن
  • بررسی مجدد و مقاوم‌سازی دیوار اصلی و ستون‌ها
  • عایق‌کاری، مقاوم‌سازی سقف و کف و پشت بام
  • بررسی و نوسازی سیستم‌های گرمایش و سرمایش
  • بررسی مجدد و مقاوم‌سازی دیوار اصلی و ستون‌ها
  • تعویض تجهیزات فرسوده الکتریکی و مکانیکی ساختمانی
  • بررسی و نوسازی لوله‌کشی‌های فاضلاب، گاز، آب و رادیاتورها
  • بررسی و نوسازی عایق‌کاری ساختمان سرویس‌های بهداشتی، حمام ها و آشپزخانه

اقدامات مورد نیاز برای بازسازی مواردی که در استحکام بنا مؤثرند؟

اقدامات مورد نیاز برای بازسازی که در زیبایی بنا مؤثرند؟

  • تعویض شیرآلات و تجهیزات فرسوده بهداشتی
  • نوسازی کابینت‌ها و کمدهای فرسوده داخلی ساختمان
  • زیباسازی سرویس بهداشتی با استفاده از کاشی دیوار و کف
  • استفاده از درب و پنجره‌های دوجداره جهت تأمین عایق حرارتی، صوتی و آلودگی
  • تعویض یا جابه‌جایی روشنایی‌ها، کلید و پریز برق و تلفن، مناسب با چیدمان و تغییر فضا
  • بهبود یا تغییر در جانمایی فضاهای پذیرایی، اتاق‌های خواب و نشیمن با برداشتن دیوار یا گذاشتن پارتیشن
  • زیباسازی بخش‌های مختلف با تغییر متریال کف (پارکت کردن)، تغییر رنگ دیوارها یا استفاده از کاغذ دیواری

گاهی اوقات به دلیل محدود بودن بودجه یا زمان، نمی‌توان تمام بخش‌های خانه را بازسازی یا تعمیر نمود. در این صورت آنچه که در اولویت قرار می‌گیرد باید بخش‌ یا بخش‌هایی باشد که بیشترین ارزش را به خانه بیفزاید. این بخش‌ها عمدتاً عبارت‌اند از اجزاء آشپزخانه که در صورت انتخاب کابینت و قفسه مناسب، اتصالات و فلزات مرغوب، کشوها و مکانیسم‌های بسته شدن نرم می‌توانند بیش از 5 درصد به ارزش کل خانه اضافه کنند.

یک تا یک و نیم درصد از ارزش خانه نیز می‌تواند با بازسازی و تعمیرات حمام و سرویس بهداشتی ارتقا پیدا کند که شیرآلات، سرامیک‌های کف و دیوارها، روشویی و وان و کاسه زیبا و مرغوب و نیز کیفیت بالای تأسیسات و نورپردازی در این افزایش ارزش دخیل است.

اقدامات مورد نیاز برای بازسازی که در زیبایی بنا مؤثرند؟

هزینه بازسازی

متأسفانه علیرغم اینکه میانگین عمر یک ساختمان در دنیا حدود 100 سال است، در کشور ما به‌طور متوسط هر ساختمان بعد از 20 تا 30 سال نیاز به بازسازی و تعمیرات اساسی پیدا می‌کند. پایین بودن فاحش این میزان نسبت به دیگر نقاط دنیا، به معنی بالاتر بودن تقاضا برای بازسازی و تعمیرات است.

هر چه از عمر مفید یک ساختمان می‌گذرد مسائلی مانند ترکیدن یا بسته شدن لوله‌ها، اتصالی یا قطعی سیم کشی‌ها و … بیشتر خواهند بود. هزینه‌هایی که برای بازسازی باید انجام شود در درجه اول صرف مواد و مصالح می‌شوند و سپس صرف نیروی کار. میزان تغییرات(جابجایی دیوارها، مقدار لوله‌هایی که باید عوض شوند، میزان فرسودگی و …) تعیین کننده بودجه لازم برای تعمیرات و نوسازی است که کمک گرفتن و مشاوره با متخصصین بهترین راه برای تعیین آن است.

بازسازی ساختمان با کمترین هزینه تا بیشترین هزینه

بازسازی به چهار دسته استاندارد یعنی بازسازی با هزینه کم، درجه یک، عالی و لوکس یعنی بازسازی با هزینه زیاد تقسیم بندی می شود که در این مطلب به هر کدام به اختصار پرداخته می شود.

بازسازی ساختمان به چند دلیل انجام می گیرد. گاهی جهت رفع خرابی های به وجود آمده در ساختمان و تاسیسات آن، گاهی جهت تغییر چهره فضاهای داخلی بر حسب سلیقه و گاهی نیز جهت نوسازی ظاهر قدیمی ساختمان انجام می شود. درجه بندی بازسازی بر اساس کیفیت مصالح و قیمت آن به چهار دسته تقسیم می شود.

1- بازسازی ساختمان با کمترین هزینه (درجه استاندارد)

منظور از استاندارد تامین حداقل کیفیت است. پس اگر بازسازی با حالت استاندارد انجام می شود نیازی به استفاده از متریال درجه یک نیست. بازسازی با درجه استاندارد بیشتر برای منازل و ساختمانهای استیجاری بکار گرفته می شود، زیرا کارفرما می داند پس از بازسازی، ملکی که می خواهد اجاره دهد مجددا دچار آسیب طی 3 سال آتی خواهد شد. لذا متریالی که بکار گرفته می شود کافیست حداقل ها را تامین کند.

برای مثال برای کاشی کاری دیوار آشپزخانه، نیازی به استفاده از کاشی درجه یک نیست چون، ممکن است از قیمت متر مربعی 50.000 تومان به بالا باشد در صورتی که کاشی متر مربعی 20.000 تومان هم همان کار را انجام می دهد. فقط رنگ بندی شیکی نخواهد داشت که همانطور که در بالا اشاره شد برای منزل استیجاری که قرار است در طی مدت اجاره، متریال مورد استفاده مجددا مستهلک شوند، متریال استاندارد بسیار مقرون به صرفه است و در عین حال فضا را عوض و نو می کند.
مثالی دیگر در مورد رنگ آمیزی و نقاشی فضای خانه یا شرکت یا فضاهای دیگر که اگر رنگ آمیزی ارزان و استاندارد قرار است انجام شود بهتر است از رنگ پلاستیک (که هزینه خرید و اجرای آن از رنگ آکرولیک و روغنی پایین تر است) استفاده شود.

بازسازی آپارتمان کوچک

2- بازسازی با متریال درجه یک

استفاده از متریال درجه یک با حدود قیمت 40 درصد بالاتر از متریال استاندارد، علاوه بر داشتن کیفیت مطلوب و گارانتی بیشتر از یک سال، در قسمت نازک کاری ساختمان باعث زیباتر شدن محیط و در قیمت تاسیسات باعث بالاتر بودن عمر سیستم ها و دستگاه ها می باشد. در قسمت تاسیسات برقی برند کابل و سیم مورد استفاده نیز، همین تغییر را دارا می باشد.

در اینجا منظور از درجه یک، برند درجه یک ایرانی است. برای تعویض کلید و پریزهای قدیمی، می توان از برند درجه یک ایرانی مثل دلند و مهسان و … استفاده کرد یا در قسمت شیرآلات سرویس بهداشتی و حمام و حتی شیر سینک آشپزخانه می توان از برندهایی چون قهرمان و شیبه استفاده کرد. استفاده از برندهای درجه یک ایرانی این مزیت را دارا است، که کارخانه فروشنده جنس خود را از 2 سال به بالا گارانتی می کند و خدمات پس از فروش آن محصول و متریال نیز تا سال ها قطعات یدکی را تامین می کنند. لذا استفاده از متریال درجه یک برای بازسازی می تواند گزینه مناسبی برای دوام و عمر متریال استفاده شده و نیز خدمات پس از فروش آن باشد. در قسمت آشپزخانه برای کابینت کاری استفاده از MDF هایگلاس علاوه بر زیبایی، عمر نسبتا بالا را برای آشپزخانه فراهم می کند.

بازسازی ساختمان با متریال درجه یک

3- بازسازی با متریال عالی

منظور از متریال عالی، متریالی با برندهای لوکس ایرانی، ترک و کره ای است. استفاده از متریال عالی در بازسازی برای زمانی است که مکان مورد بازسازی تا 10 سال آینده نیازی به تغییرات نداشته باشد. برای خانه ای که قرار است مورد اجاره واقع شود استفاده از متریال عالی، کاری عبث و بیهوده بوده و باعث هدر رفتن سرمایه می شود. اما برای شخصی که قرار است 10 سال به خانه خود دست نزند و بازسازی را حداقل تا 10 سال دیگر انجام نخواهد داد، استفاده از متریال عالی کاری بسیار مناسب است.

متریال عالی دارای تنالیته رنگی بسیار بالا و طرح های شیک و به روز (علی الخصوص در کاشی و سرامیک، سنگ های مصنوعی، کفپوش و پارکت) می باشد که ضمن زیبایی چشمگیر، دارای عمری بسیار بالا است.
در قسمت آشپزخانه استفاده از کابینت ممبران ایرانی یا ترک و نیز استفاده از یراق ترک، علاوه بر زیبایی بسیار زیاد، عمر بسیار بالای کابینت ها را فراهم می کند. شیر آلات مورد استفاده نیز می تواند برند کی دبلیو سی و یا برندهای ترک باشد. در هنگام خرید و استفاده از متریال و محصولات خارجی، پیمانکار باید دقت نماید نمایندگی معتبر آن کالا در ایران موجود باشد تا در آینده برای استفاده از خدمات پس از فروش دچار مشکل نشود.

4- بازسازی با بیشترین هزینه (متریال لوکس)

کلمه لوکس یا لاکچری محدودیتی در قیمت و کیفیت ندارد. از گچ بری ها و پتینه کاری های مجلل روی سقف و دیوار که محدودیت قیمتی ندارند تا استفاده از سنگ های ایتالیایی و اسپانیایی در دیوار و کف، تماما در دسته بندی لوکس قرار می گیرند. سنگ ها و سرامیک های بسیار شیک و زیبا با قیمت های بسیار بالا برای استفاده در نمای ساختمان، کف خانه یا شرکت، دیوارها و سرویس های بهداشتی باعث مجلل شدن محیط بازسازی شده می شود. استفاده از متریال لوکس بیشتر برای خانه ها و شرکت های اصطلاحا بالای شهر با فضاهای بزرگ (متراژهای بالا) و نیز پنت هاوس ها کاربرد دارد.

برندهایی چون GESSI ،KOHLER ،GEBERIT و … در قسمت شیرآلات و تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام، علاوه بر شکوه و زیبایی منحصر بفرد دارای دوام و عمر بسیار طولانی می باشند. در این مقاله هدف از نام بردن برندهای تجاری ایرانی و خارجی، تبلیغ نیست و صرفا برای خواننده این موضوع را یادآور می شود که وقتی در جایی صحبت از برند و درجه بندی متریال می شود، نمونه مشابه آن در حیطه کار چه سازنده ای است.

در بازسازی لوکس طراح موظف است، طرح و رنگ بندی متریال بازسازی را متناسب با لوازم موجود در آن محیط انجام دهد. هر قسمتی که مورد بازسازی قرار می گیرد باید با لوازم آن محیط ست بوده و همخوانی داشته باشد. یکی از اولویت ها برای این که بازسازی آغاز شود داشتن یک طرح مناسب و در عین حال کارآمد و زیبا است. برای اینکار بسته به تکنولوژی های روز، قوانین و استانداردهای صنعت ساختمان، سلیقه و نیاز مشتری و خیلی از مسائل دیگر می توان یک طرح را در ذهن شکل داد و بعد با پیاده سازی طرح و نقشه مربوطه بازسازی را استارت زد.

برای بازسازی لوکس علاوه بر در نظر گرفتن هزینه بالای خرید متریال، دستمزد بالایی نیز برای اجرای آن باید در نظر گرفته شود. برای مثال باید در هنگام نصب سرامیک لوکس دقت شود پرت کار به کمترین میزان خود (به علت گران قیمت بودن آن) برسد. پس کاشی کار بیشتر وقت صرف می کند و دقت عمل بالاتری باید داشته باشد، لذا هزینه اجرای آن نیز بالاتر است.

بازسازی ساختمان با متریال لوکس

به طور کلی بازسازی محیط را جدید، زیبا و با دوام می کند. بازسازی یک اصطلاح در حفاظت از معماری است که معنای دقیق آن بسته به زمینه ای که در آن استفاده می شود متفاوت است. به طور گسترده تر بازسازی به معنی بازگشت یک ساختمان آسیب دیده با معرفی متریال جدید به یک جای شناخته شده است.

هزینه بازسازی چگونه محاسبه می شود؟

بازسازی مانند ساخت خانه و آپارتمان نیست که قیمت مشخصی به صورت متر مربعی داشته باشد. در بازسازی عوامل بسیاری روی قیمت تاثیر می گذارند که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم نمود.

هزینه بازسازی برای هر ملک و هر فضا متفاوت است و اساساً امکان بیان هزینه و قیمت به صورت مترمربع وجود ندارد. دلیل این موضوع بدان جهت است، که بازسازی مثل ساخت آپارتمان، شامل کلیات نیست و ممکن است فقط قسمتی از ملک مورد بازسازی قرار بگیرد. همچنین نوع متریال مصرفی در بازسازی در قیمت تمام شده تاثیر گذار است و ابتدای امر باید مشخص شود که هدف از بازسازی چیست؟ آیا فقط مرمت قسمت های فرسوده و خراب مد نظر است یا قرار است تغییر شکل کلی فضا انجام شود و محیط زیبا شود؟

هزینه بازسازی خانه به لحاظ اقتصادی از هزینه ساخت بنا کمتر بوده و در واقع قابل مقایسه با قیمت مصالح و ساخت و ساز کامل بنا نیست. به این ترتیب بسیاری از مالکان بازسازی و نوسازی را به تخریب ساختمان به طور کامل ترجیح می دهند. البته در مواردی که بافت فرسوده و غیر قابل تعمیر وجود داشته باشد، تخریب کامل بنا و ساخت و ساز ضروری است. با توجه به هزینه بازسازی خانه، عملیات بازسازی بهترین راه برای نوسازی و طراحی داخلی ساختمان است. کف سازی و نصب پارکت، تعویض کاغذ دیواری، دکوراسیون داخلی آشپزخانه و تعویض کابینت آشپزخانه، اجرای سقف کاذب و بسیاری از تغییرات را می توان در بازسازی داخلی ساختمان اجرا کرد.

قبل از انجام بازسازی و تعمیرات ساختمان نیاز است تا به سوالات زیر را پاسخ دهید:

می خواهید کدام فضاها در ساختمان بازسازی شوند؟
چقدر می توانید برای بازسازی هزینه کنید؟
کاربری فضای بازسازی شده چه خواهد بود؟
در بازسازی آپارتمان کدام سبک را (کلاسیک، مدرن و …) انتخاب می کنید؟
طراحی تا چه اندازه برای شما مهم است؟
چه نوع متریال و مصالحی را دوست دارید؟
لوازم منزلتان کلاسیک است یا مدرن؟

برای بازسازی ساختمان ابتدا باید اولویت بندی کنید، اگر بازسازی فضای داخل خانه مدنظر است:

اولویت اول : آشپزخانه

اولویت دوم: سرویس بهداشتی

اولویت سوم: پذیرایی و نشیمن

اولویت چهارم: اتاق خواب ها

و چنانچه بازسازی بیرون فضای خانه است:

اولویت اول: نمای ساختمان

اولویت دوم: لابی

اولویت سوم: پارکینگ و راه پله ها

برای قیمت گذاری، هر قسمت مورد بازسازی را به چند آیتم تقسیم می کنیم. به طور مثال برای بازسازی قسمت آشپزخانه، نوع متریال مصرفی را با چهار درجه بندی استاندارد، درجه یک، عالی و لوکس مشخص می کنیم. سپس با توجه به نوع درجه بندی طراحی را آغاز می کنیم. هزینه طراحی از مترمربعی 5.000 تومان تا 15.000 تومان بر اساس نوع بازسازی و متراژ فضای مورد بازسازی متفاوت است. قطعا طراحی لاکچری برای فضای آشپزخانه قیمتی معادل 15.000 تومان را برای هر متر مربع فضای آشپزخانه در بر می گیرد.

ممکن است طراحی خاصی در ذهن خود در نظر داشته باشید و با چند عکس موجود در اینترنت، حدود شکل مورد نظر را بیابید. به طور مثال طرح خاصی از کابینت کاری، رنگ و جنس خاصی از کاشی و سرامیک کف و دیوار، نورپردازی، شکل سینک و شیر آب ظرفشویی و … که در این صورت نیاز به طراحی نخواهید داشت و هزینه آن نیز صفر می شود.

بعد از طراحی و قطعی شدن طرح اجرایی مورد نظر، با توجه به بودجه در نظر گرفته شده، نوع متریال مصرفی را انتخاب می کنیم.
برای انتخاب کابینت ابتدا کلیه آپشن های پیش رو را از نظر زیبایی، کیفیت و دوام، قیمت و گارانتی بررسی می کنیم. انواع کابینت موجود در بازار عبارتند از لترون، ملامینه، MDF هایگلاس، ممبران، تمام چوب و … که با برندهای ایرانی، ترک، کره ای و اروپایی در بازار موجود هستند. قیمت کابینت MDF از متری 800.000 تومان شروع می شود، کابینت هایگلاس نیز از متری 1.000.000 تومان آغاز و برند ترک آن از متری 1.300.000 تومان شروع می شود. کابینت ممبران ایرانی با برند پاکچوب یا ایزوفام متری 1.300.000 تومان و ممبران ترک 1.700.000 تومان است. 

در نتیجه قیمت کابینت آشپزخانه که فقط یک قلم از کار بازسازی را شامل می شود از متری 800.000 تومان که کابینت معمولی است شروع شده و برای کابینت های با برند اروپایی از متری 8.000.000 تومان و بالاتر نیز ادامه می یابد. چنانچه قصد تعویض کابینت ها وجود نداشته باشد، می توان با برچسب های طرحدار با انواع رنگ های موجود در بازار، روی کابینت ها را پوشاند. رنگ آمیزی کابینت های قدیمی نیز می تواند صورت بگیرد که متری 12.000 تومان به بالا است.

قیمت بازسازی فقط شامل خرید متریال نیست. دستمزد نصب و اجرا، هزینه های بالاسری و دستمزد مهندس اجرایی را نیز باید مدنظر داشت. هزینه های حمل مصالح، تخریب و خروج نخاله از خانه و حمل آن نیز از جمله هزینه هایی است که بسیاری از مالکان از این هزینه ها خبر ندارند. لذا محاسبه هزینه بازسازی با توجه با وضعیت موجود و نظر مالک، کار تخصصی است و چنانچه ابتدای کار این هزینه ها پیش بینی و محاسبه نگردد در انتها با مشکل مواجه خواهید شد.

مهم ترین بخش بازسازی، هزینه های بازسازی آپارتمان و قیمت تمام شده است که شامل این موارد می شود:

تغییر کفپوش: با توجه به متریال از متری 30.000 الی 200.000 تومان، هزینه نصب از متری 8.000 تومان الی 15.000 تومان
تغییر دیوار پوش: با توجه به متریال از متری 30.000 الی 150.000 تومان، هزینه نصب از متری 6.000 تومان الی 14.000 تومان
کاغذ دیواری: با توجه به برند از رولی  30.000 تومان الی 1.000.000 تومان، هزینه نصب از متری 5.000 تومان الی 10.000 تومان
رنگ آمیزی: از متری 7.000 تومان الی 14.000 تومان
سقف کاذب: با توجه به متریال از متری 40.000 تومان الی 100.000 تومان
نورپردازی: با توجه به نوع اجرای آن بسیار متنوع می باشد.
تعویض درب و پنجره: با توجه به برند از متری  200.000 تومان الی 700.000 تومان
طراحی کمد و قفسه: با توجه به متریال از متری 150.000 تومان الی 700.000 تومان
تعویض کابینت: با توجه به متریال از متری 800.000 تومان الی 8.000.000 تومان
تعویض سینک و روشویی: با توجه به برند از  150.000 تومان الی 1.500.000 تومان
تعویض شیرآلات: با توجه به جنس و برند بسیار متنوع می باشد.
تاسیسات داخلی: با توجه به سیستم لوله کشی و نوع آن متنوع است.

کاشی کاری و سرامیک کاری از جمله متریالی است که تنوع جنس، رنگ و ابعاد آن بسیار بالا است و از حدود قیمت 16.000 تومان الی 500.000 تومان می توان خریداری نمود. دستمزد نصب کاشی و سرامیک نیز بسته به ابعاد آن و محل اجرا، از متری 17.000 تومان الی 35.000 تومان است. ضمنا هزینه خرید مصالح اجرای آن مثل چسب کاشی، سیمان، پودر بند کشی و … را هم باید در نظر بگیریم. باز هم یادآور می شویم که برای تعیین قیمت هر آیتم در بازسازی هزینه حمل، هزینه اجرا، هزینه بالاسری و سایر هزینه های پیش بینی نشده را باید در نظر گرفت.

با اطلاع از برندهای برتر متریال، هزینه بازسازی خانه خود را کاهش دهید. درست است که هزینه بازسازی خانه زیاد است اما می توان با استفاده از روش های منطقی تا حد زیادی هزینه ها را کاهش داد. استفاده از برندهای مرغوب متریال و مصالح راهگشاری خوبی در کاهش هزینه بازسازی منزل است. با آشنایی و انتخاب بهترین متریال در بازسازی و نوسازی خانه می توانید قیمت بازسازی خانه خود را تا حد خیلی زیادی کاهش دهید. کلید و پریز برند ایرانی: دلند، مهسان، خیام الکتریک، لگراند و برند خارجی: اشنایدر، ویکو ، سیم و کابل سیم کو، همدان، پارکت و لمینت برند ایرانی: زدفور، ارتا، برند خارجی: زنیت، ایشیک، رنگ نقاشی: هاویلوکس، سحر، کابینت آشپزخانه: پاکچوب، ایزوفام، لوله و اتصالات: آذین، یزد بسپار، نیو پایپ و ایزی پایپ، شیرآلات: کی دبلیو سی، قهرمان،  پکیج خارجی: آریستون، فرولی، ایرانی: ایران رادیاتور، بوتان، رادیاتور شوفاژ: ایران رادیاتور، کاشی و سرامیک: سینا کاشی، کاشی تبریز، پنجره UPVC: هافمن، وینتک و …

هزینه بازسازی خانه در صورت تعمیر سرویس بهداشتی افزایش پیدا می کند. تجهیزات زیادی در فضای حمام و سرویس بهداشتی وجود دارد که قابل تغییر و نوسازی است. تعویض لوله های پوسیده و فرسوده هزینه زیادی دارد. جا به جایی شیرآلات و تاسیسات، نصب توالت فرنگی به جای توالت سنتی، عوض کردن وان قدیمی با مدل های جدیدتر، تعویض سیفون های فرسوده علاوه بر هزینه های عملیات بازسازی، زمان اجرای کار را نیز افزایش می دهند.

اجرای کناف و میلگرد، گچبری ها، نورپردازی سقف کاذب و گچکاری سقف رایج ترین عملیات بازسازی در منزل است که بر زیبایی دکوراسیون داخلی می افزاید. هزینه بازسازی خانه با توجه به مصالحی که برای اجرای سقف انتخاب می شود، تغییر خواهد کرد. به طور معمول سقف هال و پذیرایی با طراحی های خاص کار می شود ولی لزومی به اجرای نورپردازی و تزئینات برای سقف اتاق خواب نیست.

تعداد اتاق خواب ها و نحوه اجرای کار روی هزینه بازسازی خانه تاثیر مستقیم دارد. ساخت کمد دیواری های قدیمی از طریق دیوارکشی و چهارچوب فلزی تقریبا منسوخ شده است. امروزه انواع کمد دیواری ام دی اف با استحکام زیاد و ابعاد کوچکتر جانشین کمدهای قدیمی شده اند. ابعاد کمد دیواری با توجه به محل قرارگیری تخت و ابعاد تختخواب مشخص می شود. کمد دیواری نباید مانعی در جای گیری تخت خواب ایجاد کند. دیوارپوش ها و کفپوش ها هم هزینه های بازسازی را افزایش می دهند.

در جدول زیر هزینه متوسط ساخت و اجرا بر اساس میانگین قیمت ها در مناطق مختلف تهران گردآوری شده است. برای هر ردیف یک بازه قیمتی تعیین گردیده، قیمت های اعلام شده برای مصالح ساختمانی با توجه به کشور تولید کننده، برند، درجه کیفیت و برای اجرت ها نسبت به متراژ فضا، پیچیدگی ها و میزان سختی کار در بازه فوق متغیر است.

ردیف

شرح خدمات

واحد

قیمت به ریال

۱

اجرت سقف کاذب کناف تایل۶۰*۶۰ با مصالح

متر مربع

۱.۰۰۰.۰۰۰ –۸۵۰.۰۰۰

۲

اجرت سقف کاذب دکوراتیو کناف با مصالح

متر مربع

۱.۵۰۰.۰۰۰ –۱.۱۰۰.۰۰۰

۳

چوب ترموود فنلاند با اجرت نصب و رنگ

متر مربع

۸.۵۰۰.۰۰۰ –۵.۳۰۰.۰۰۰

۴

اجرت گچ کاری بدون مصالح

متر مربع

 ۱۸۰.۰۰۰ –۱۲۰.۰۰۰

۵

اجرت رابیتس کاری بدون مصالح

متر مربع

۸۰۰.۰۰۰ –۶۰۰.۰۰۰

۶

پارکت لمینت خارجی با اجرت نصب و فوم

متر مربع

۲.۵۰۰.۰۰۰ –۹۵۰.۰۰۰

۷

سرامیک ایرانی با اجرت نصب و مصالح (ملاتی)

متر مربع

 ۲.۲۰۰.۰۰۰ –۸۵۰.۰۰۰

۸

 کاشی ایرانی با اجرت نصب و مصالح (ملاتی)

متر مربع

 ۲.۲۰۰.۰۰۰ –۸۵۰.۰۰۰

۹

سنگ کاری با اجرت نصب و مصالح (ملاتی)

متر مربع

 ۳.۰۰۰.۰۰۰ –۱.۱۰۰.۰۰۰

۱۰

آجر کاری با اجرت نصب و مصالح (ملاتی)

متر مربع

۱.۶۰۰.۰۰۰ –۸۵۰.۰۰۰

۱۱

تیغه چینی با مصالح و اجرت استاد کار

متر مربع

۷۵۰.۰۰۰ –۵۵۰.۰۰۰

۱۲

کاغذ دیواری خارجی قابل شستشو با اجرت نصب

 رول 5 متری

۳.۵۰۰.۰۰۰ –۱.۳۰۰.۰۰۰

۱۳

کابینت آشپزخانه با اجرت نصب و مصالح

متر مربع

۳۵.۰۰۰.۰۰۰ –۱۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۴

کمد دیواری ام دی اف عمق۶۰ با اجرت نصب و مصالح

متر مربع

۲۶.۰۰۰.۰۰۰ –۸.۵۰۰.۰۰۰

۱۵

اجرت برق کاری بدون مصالح

متر مربع

۲۵۰.۰۰۰ –۱۵۰.۰۰۰

۱۶

اجرت لوله کشی سرد و گرم و فاضلاب بدون مصالح

متر مربع

 ۳۰۰.۰۰۰ –۲۰۰.۰۰۰

۱۷

رادیاتور برند ایرانی

یک پره

۶۵۰.۰۰۰ –۳۵۰.۰۰۰

۱۸

پکیج ایرانی جنس مرغوب

یک دستگاه

۷۸.۰۰۰.۰۰۰ –۴۸.۰۰۰.۰۰۰

۱۹

شومینه برقی با اجرت نصب

یک عدد

۴۸.۰۰۰.۰۰۰ –۳۳.۰۰۰.۰۰۰

۲۰

اجرت نقاشی روغنی یا پلاستیک با مصالح

متر مربع

۱۶۰.۰۰۰ –۱۰۰.۰۰۰

۲۱

پنجره UPVCبا اجرت نصب

 متر مربع

 ۸.۵۰۰.۰۰۰ –۵.۵۰۰.۰۰۰

۲۲

شیرآلات ایرانی حنس مرغوب با اجرت نصب

یک عدد

۷.۸۰۰.۰۰۰ –۱.۸۰۰.۰۰۰

۲۳

روشویی کابین دار  P.V.C

یک عدد

۱۱.۰۰۰.۰۰۰ –۶.۵۰۰.۰۰۰

۲۴

سرویس فرنگی با اجرت نصب

یک عدد

۲۵.۰۰۰.۰۰۰ –۸.۵۰۰.۰۰۰

۲۵

اجرت ساخت درب آهنی یا چهار چوب فلزی با مصالح

هر کیلوگرم

۳۸۰.۰۰۰ –۲۰۰.۰۰۰

۲۶

درب ضد سرقت با قفل و یراق آلات و اجرت نصب

یک لنگه

۴۵.۰۰۰.۰۰۰ –۳۰.۰۰۰.۰۰۰

۲۷

درب داخلی HDFبا اجرت نصب

یک لنگه

۴.۸۰۰.۰۰۰ –۱.۵۰۰.۰۰۰

۲۸

دستگیره درب جنس مرغوب با قفل و اجرت نصب

یک دست

۴.۳۰۰.۰۰۰ –۱.۰۰۰.۰۰۰

۲۹

تخلیه نخاله با کارگر (ماشین خاور)

هر سرویس

۱.۷۰۰.۰۰۰ –۱.۳۰۰.۰۰۰

۳۰

کارگر ساختمانی روزمزد

یک روز

۸۰۰.۰۰۰ –۷۰۰.۰۰۰

 برای آنکه برآورد دقیق تری از هزینه بازسازی ساختمان خود داشته باشید در زمان محاسبه متراژ، درصدی را برای پرت مصالح به متراژ اضافه کنید. این درصد می تواند بین 5 الی ۱0 درصد باشد. مبالغ اعلام شده بر اساس واحد آن(مترمربع، کیلوگرم و …) تعیین گردیده است، اما برای برآورد اجرت استادکاران دو روش دیگر نیز وجود دارد. در واقع می توان اجرت استاد کاران را به صورت روزمزد و کنترات پرداخت کرد.

روش روزمزد: معمولا برای پروژه هایی استفاده می شود که متراژ زیادی ندارند و برای استاد کار صرفه اقتصادی ندارد که بر اساس متر مربع کار کند، دستمزد کار روزانه برای استاد کار حرفه ای بین ۱.۵۰۰.۰۰۰ تا ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

روش کنترات: در بسیاری از پروژه های ساختمانی پیمانکار به صورت کنترات(قیمت کلی) پروژه را انجام می دهد، البته قیمتی که اعلام می شود نباید تفاوت چندانی با هزینه واحد آن کار داشته باشد. در روش انجام کار به صورت کنترات، سرعت اجرای کار بیشتر است و پیمانکار تشویق می شود پروژه را در زمان کوتاهتری به اتمام برساند.

لازم به ذکر است، به قیمت های اعلام شده حمل و نقل، ابزارآلات، دستمزد کارگران ساختمانی، حق الزحمه پیمانکار (برای پروژه های بازسازی نسبت به حجم کار بین ۲۵ – ۱۵ درصد هزینه های صورت گرفته است)، بیمه، مالیات و ضریب بالاسری اضافه می گردد.

سخن آخر

ماندن در دو راهی فروش خانه یا بازسازی آن تنگنایی است که برای بسیاری از صاحبان خانه پیش می‌آید. بسیاری از همان ابتدا مسیر خود را مشخص و نسبت به فروش خانه قدیمی خود و خرید یک آپارتمان یا خانه نوساز اقدام می‌کنند. برخی نیز به دلایل مختلفی اقدام به بازسازی می‌گیرند. در هر دو صورت باید یک سری عوامل و نکاتی را مد نظر قرار داد تا تصمیم انتخاب شده نتایج مطلوبی در پی داشته باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام دوستان ، همکاران و متخصصان
    همانطورکه سرکارخانم فاطمه بهرامی درخصوص نوسازی ومرمت فرمودند: بنده ام اعتقاد دارم با اندکی توجه ، هزینه وپیگیری میتوان در راستای محیط زندگی تمیز وشیک سرمایه گذاری کرد تا نتیجه آن را در روح و روان خود و خانواده به روشنی درک کنید. مطلب فوق بسیار زیبا و کاربردی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا