مقالات کارگشا

بازسازی آپارتمان کوچک : بیشترین استفاده از فضا در خانه های کوچک

با وجود گسترش مهاجرت از شهرهای کوچک و روستا به شهرهای بزرگی مانند تهران امروز، نیاز به مسکن رو به افزایش می‌گذارد. خانواده‌ها و افرادی که از شهرهای کوچک به کلان شهرها می‌آیند بودجه زیادی برای خرید خانه ندارند و با در نظر گرفتن بیشتر بودن هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک، به ناچار خانه‌هایی با متراژ کم و نقلی را برای زندگی انتخاب می‌کنند. مطمئنا خرید خانه حتی آپارتمان‌های کوچک هم به صورت تازه ساخت برای بسیاری مقدور نیست. در این مقاله به بازسازی آپارتمان‌های کوچک، عوامل تاثیرگذار روی هزینه آن، مدتی که این بازسازی به طول می‌انجامد و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ساختمانی می‌پردازیم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

بازسازی آپارتمان کوچک

منظور از بازسازی و تفاوت آن با نوسازی چیست؟

در این بخش لازم به یادآوری است که واژه‌های بازسازی و نوسازی ممکن است به نظر یکسان بیایند اما در اصل با هم تفاوت‌هایی دارند. بازسازی در واقع تعمیر، رفع نقص فنی و بهبود شرایط پایداری سازه است ولی نوسازی به کارهایی مانند نقاشی دیوارها و سقف، اجرای کاغذ دیواری و کارهایی از این قبیل را شامل می‌شود. همچنین باید اضافه کرد که در بازسازی ممکن است دیوارهای غیر باربر کم یا اضافه شوند ولی کاربری فضاها تغییر نمی‌کند. از طرف دیگر در برخی از بازسازی‌ها نیاز است از شهرداری مجوز بازسازی گرفته شود ولی در نوسازی این گونه نیست.

برای مطالعه: بتن ریزی سقف

منظور از بازسازی و تفاوت آن با نوسازی چیست؟

چه مواردی از بازسازی شامل اخذ مجوز بازسازی نمی‌شود؟

در بخشنامه شماره ۸۱۱٫۱۱۰۴۸٫۴۰۶۸۳ ابلاغ شده در تاریخ  ۰۸-۰۸-۱۳۷۰، حوزه معاونت شهرسازی و معماری آمده است. مواردی مانند مرمت بام از قبیل (تعویض قیرگونی و آسفالت، نصب و اجرای موزاییک و تعویض یا مرمت شیروانی)، تعمیر و تعویض کف‌سازی زیر زمین و طبقات، سفیدکاری، نقاشی و نصب کاشی، نماسازی ساختمان در دیوارها و حیاط، محوطه‌سازی منازل و مجتمع‌های مسکونی اعم از احداث حوض یا استخر، کف‌سازی و باغچه‌بندی(مشروط به عدم حذف پارکینگ)، نصب و تعمیر یا تعویض سرویس‌های بهداشتی و رفع نواقص بهداشتی ساختمان(مشروط به عدم‌ تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان)، تعویض درب یا پنجره(مشروط به عدم‌ تغییر در نظام فنی و معماری و کاربری ساختمان)، لوله‌کشی آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ(مشروط به اینکه محل موتورخانه نیاز به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد.) و حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن نیاز به مراجعه و کسب مجوز از شهرداری ندارد و مالکان می‌توانند نسبت به مورد اقدام کنند.

چه مواردی از بازسازی شامل اخذ مجوز بازسازی نمی شود؟

کار بازسازی آپارتمان کوچک را به چه اشخاص یا شرکت‌هایی بسپاریم؟

به طور کلی سپردن بازسازی ساختمان به شرکت‌هایی مانند کارگشا که در زمینه ساخت و ساز فعال هستند نسبت به سپردن این امر مهم به اشخاص، کار عاقلانه‌تری است ولی ممکن است هزینه آن بیشتر باشد. بالاتر بودن هزینه در نهایت رضایت از کار نهایی، اجرای حرفه‌ای مراحل عملیات‌های ساختمانی و عدم صرف زمان از سوی کارفرما در حین کار از مزیت‌های سپردن کار به شرکت‌های معتبر ساختمانی است.

بازسازی ساختمان

آیا مالک می‌تواند خود به صورت پیمانکار عمل کرده و با خرده کارها قرارداد ببندد؟

جواب این سوال مثبت است. هر مالک و کارفرمایی خود می‌تواند انجام سفت کاری ساختمان و نازک کاری آن را خود بر عهده گیرد و برخی اعتقاد دارند وقتی کار به خوبی و در زمان معین شده، انجام می‌شود که خود فرد به اصطلاح سر کار حضور داشته باشد. می‌توان از بسترهایی مانند ثبت سفارش آنلاین وب سایت کارگشا برای استخدام خرده کارها مانند بنا، کاشی‌کار، نصاب کابینت، کفپوش و… استفاده کرد. ولی این امر لازمه حضور 24 ساعته در حین بازسازی است و این به معنی گذاشتن زمان زیادی از سوی کارفرما برای انجام امور بازسازی آپارتمان است که اگر کارفرما خود شاغل باشد امری محال به نظر می‌رسد و نیازمند حضور فردی با سابقه کار ساختمانی و آشنایی با مراحل آن است.

کار بازسازی آپارتمان کوچک را به چه اشخاص یا شرکت هایی بسپاریم؟

میزان هزینه بازسازی آپارتمان کوچک به چه عواملی بستگی دارد؟

مهم‌ترین عاملان میزان و حجم بازسازی، متراژ آپارتمان و متریال جدید هستند. به تبع هر چه آپارتمان بزرگ‌تر، حجم بازسازی بیشتر و متریال جدید مورد استفاده مرغوبت‌تر باشد، هزینه بازسازی بیشتر خواهد بود. به طور مثال اگر در بازسازی نیاز به خراب کردن یک دیوار غیر باربر، ساخت یک دیوار جدید، تعویض لوله کشی‌ها، تعویض کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها، نوسازی سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه باشد هزینه زیادی را طلب می‌کند. هر چه متریال جدید مورد استفاده مانند شیرآلات، سینک، رادیاتورها، روشویی، وان، کاغذ دیواری و کفپوش مرغوب‌تر و لوکس‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.

میزان هزینه بازسازی آپارتمان کوچک به چه عواملی بستگی دارد؟

بازسازی خانه چقدر طول خواهد کشید؟

زمانی که برای پروژه‌های بازسازی به حجم و میزان آن بستگی دارد. به طور مثال هرچه باز سازی اساسی‌تر و میزان آن بیشتر باشد مسلما زمان بیشتری برای اجرای آن متصور است. بیشترین زمان بازسازی مربوط به بخش طراحی، ایده‌پردازی و ساخت مدل سه بعدی از آن ایده‌ها است. برخی مراحل عملیاتی مانند تخریب دیوار و ساخت دیوارهای تازه، لوله کشی مجدد، تعویض در و پنجره‌ها، تعویض کفپوش و دیوارپوش‌ها هر کدام بسته به متراژ ممکن است از سه تا ده روز زمان نیاز داشته باشد. برخی موارد ساخت مانند ساخت کابینت و کمد دیواری‌ها معمولا از آنچه تصور می‌شود بیشتر زمان نیاز دارند زیرا کابینت سازها معمولا پروژه‌های همزمان زیادی را پیش می‌برند. به طور کلی بسته به متراژ و حجم کار، بازسازی ممکن است بین یک تا سه ماه زمان نیاز داشته باشد.

بازسازی آپارتمان کوچک

بازسازی آپارتمان و خانه شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

خانه یا آپارتمان بسته به متریال مورد استفاده در ساخت آن‌ها بین 10 تا 15 سال پس از استفاده از آن‌ها، به بازسازی نیاز پیدا می‌کنند و معمولا در ایران پس از 40 سال خانه باید تجدید ساخت شود که البته در کشورهای پیشرفته این عدد گاهی به بیش از یک قرن می‌رسد. به طور کلی بخش‌هایی مانند کابینت و سینک آشپزخانه، دیوارپوش‌های آن، سبک آشپزخانه، کف‌پوش و دیوارپوش‌های سرویس‌های بهداشتی، کفپوش خانه، کمد دیورای‌ها، لوله کشی آب، فاضلاب، برق‌کشی، سقف، نمای بیرونی، حیاط و فضای سبز نیاز به بازسازی پیدا خواهند کرد.

بازسازی خانه کوچک

چطور می‌توان از کم‌ترین فضا بیشترین استفاده را برد؟

بزرگترین مشکل خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک، نور ناکافی است. نور ناکافی به دلیل وجود تعداد زیادی دیوار آجری در یک فضای کم است. با برداشتن دیوارهای آجری و ساخت یک فضای یکپارچه سپس تقسیم کردن این فضا به فضاهای کوچک‌تر توسط المان‌های دکوراتیو بزرگ مانند کانتر آشپزخانه، مبل، پارتیشن و کمد که جلوی نور را کم‌تر می‌گیرند، می‌توان یک آپارتمان نقلی با نور مناسب داشت.

با پله‌دار کردن برخی از فضاها و افزایش نسبت سطح به حجم، گاهی می‌توان در خانه‌های کوچک با حذف دیوار اتاق خواب و ایجاد یک نیم طبقه به جای آن، فضای خواب را به نیم طبقه بالا منتقل کرد و از فضای زیر آن برای نشیمن، آشپزخانه، اتاق کار و … استفاده کرد.

چطور می توان از کم ترین فضا بیش ترین استفاده را برد؟

حذف دیوار آشپزخانه و جایگزینی آن با یک کانتر که هم به عنوان پیشخوان آشپزخانه مورد استفاده است و هم به عنوان میز غذاخوری، می‌تواند فضا را نیز کمی بزرگ‌تر کرد تا نور بیشتری به دیگر فضاها راه پیدا کند.

بازسازی آشپزخانه کوچک

کوتاه کردن سقف ورودی آپارتمان به افزایش فضای صمیمیت می‌پردازد و از طرفی هم باعث می‌شود یک فضا برای جا دادن اشیا و وسایلی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم، تهیه کنیم.

بازسازی منزل کوچک

یکی کردن سرویس‌های بهداشتی هم از دیگر گزینه‌های بزرگ‌تر کردن فضا است ولی ممکن است برای بسیاری گزینه خوبی نباشد ولی می‌توان با نصب سرویس بهداشتی فرنگی و کابین دوش این مشکل را نیز برطرف کرد.

بازسازی سرویس بهداشتی

بازسازی حمام

در آخر باید اضافه شود که در طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان‌های کوچک بهتر است از حداقل اکسسوری استفاده شود و بهتر است از سبک‌های دکوراسیون داخلی ساده مانند مینیمال، معاصر، مدرن، صنعتی و روستیک به جای کلاسیک و ساحلی استفاده شود زیرا در این سبک‌های دکوراسیون داخلی از رنگ‌های روشن‌تر استفاده می‌شود و فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و از طرفی هم اکسسوری کمتر و بی‌آلایش‌تری دارند و باعث نمی‌شوند فضا از آنچه که هست کوچک‌تر به نظر بیاید. به طور کلی دکوراسیون داخلی کلاسیک مناسب آپارتمان‌ها و خانه‌ای با متراژ بالا است.

بازسازی آپارتمان به سبک مدرن

بازسازی آشپزخانه مدرن و کوچک

چگونه با انجام بازسازی، فضای خانه خود را بزرگ تر کنیم؟

در آپارتمان های امروزی که فضای خانه ها اغلب کوچک است و افراد خانه را دچار مشکل می کند، کافی است با بکار بردن ایده های خلاقانه هنگام بازسازی این مشکلات مرتفع شوند. در این مقاله راه های بزرگ تر نشان دادن فضاهای مختلف خانه که در حین بازسازی باید انجام شوند را مطالعه خواهید کرد.

در آپارتمان های امروزی که فضای خانه ها اغلب کوچک است و افراد خانه را دچار مشکل می کند، کافی است با بکار بردن ایده های خلاقانه هنگام بازسازی این مشکلات مرتفع شوند. همه دوست دارند که خانه‌ای بزرگ داشته باشند ولی با افزایش روز افزون قیمت‌ها این کار برای هر کسی امکان پذیر نیست. نیازی نیست حتما در شرایط سخت به فکر نقل مکان به جایی بزرگ تر باشید، بلکه با استفاده از راه کارهای حرفه ای در بازسازی و در دکوراسیون داخلی، می‌توانید خانه کوچک‌تان را بزرگ‌تر و جادارتر جلوه دهید و از کمترین فضای موجود در خانه،‌ بیشترین استفاده را ببرید.

امروزه با توجه به رشد بی رویه جمعیت و هجوم شهر نشینی شاهد ساخت آپارتمان هایی با متراژ های محدود تر هستیم و می توان گفت رویای زندگی در آپارتمان های بزرگ و دلباز برای همه دست یافتنی نیست. به همین منظور در این مطلب قصد داریم شما را با انواع راه های بزرگ تر جلوه دادن فضای خانه آشنا کنیم. برای بزرگ نمایی فضای داخلی منزل راه حل های ساده ای وجود دارد که با کمک آن می توانید به سادگی فضای داخلی تان را دو برابر کنید.

1- استفاده از آینه

یکی از ترفندهای قدیمی بزرگ نمایی فضا، استفاده از آینه در بخش های مختلف منزل به خصوص در برابر منابع نوری است که به سادگی می توانید نور محیط را با کمک آن دو برابر کنید و فضای خود را بزرگ تر نشان دهید. ایده استفاده از آینه برای راهروهای باریک و یا فضاهایی با سقف های کوتاه نیز بسیار کارگشا است. آینه یک مسیر کانونی را ایجاد و منعکس خواهد کرد.

2- انتخاب رنگ روشن

یکی دیگر از ترفندهای بزرگ نمایی فضای داخلی، انتخاب رنگ های روشن مانند سفید برای قالب کلی فضای داخلی مثل سقف و دیوارها و سایر لوازم و وسایل مختلف منزل است. با این ترفند به سادگی می توانید فضایی منظم تر و دلبازتر داشته باشید، توجه داشته باشید که در فضاهای کوچک و کم نور استفاده از ترکیب رنگ تند و یا چند رنگ در یک محیط باعث گرفتگی بیشتر فضا خواهد شد. رنگ‌های تیره قطعا وسوسه ‌انگیز و زیبا هستند ولی اگر فضای خانه‌تان را با رنگ‌های تیره رنگ کنید، فضای خانه شما کوچک تر نشان داده می‌شود. سعی کنید رنگ‌های کم‌ رنگ و روشن مانند سفید، کرم، طوسی روشن یا آبی را برای رنگ کردن خانه‌تان انتخاب کنید تا فضای آن بزرگ ‌تر به نظر بیاید. از رنگ های مونوکروماتیک استفاده کنید. برای بزرگتر نشان دادن خانه‌تان می‌توانید از توناژهای مختلف یک رنگ در رنگ ‌آمیزی و طراحی دکوراسیون خانه‌تان استفاده کنید.

درست است که استفاده از رنگ‌های روشن در دیوارها، خانه را بزرگتر نشان می‌دهد ولی استفاده از رنگ‌های تیره در رنگ‌آمیزی سقف، می‌تواند ارتفاع خانه را بیشتر نشان دهد. با رنگ کردن سقف خانه در بیننده این حس را ایجاد می‌کنید که ارتفاع خانه شما بسیار عمیق و بلند است.
طرح های عمودی از جمله کاغذ دیواری هایی با راه راه های عمودی می تواند به بلندتر دیده شدن سقف خانه شما کمک بسیاری کند، همچنین نصب پرده های بلند که از سقف تا ابتدای کف را می پوشاند می تواند در بلندتر دیده شدن سقف ها و در نتیجه بزرگنمایی فضا به شما کمک شایانی خواهد کرد.

3- نورپردازی مناسب

نورپردازی مناسب کلید اصلی بزرگ تر نشان دادن فضا است. در صورتی که نور طبیعی کافی در اختیار ندارید، می توانید از انواع  LED و پروژکتورها برای روشن کردن نقاط تاریک استفاده کنید، قطعا از معجزه این نورها شگفت زده خواهید شد. دقت کنید که فضا هر چقدر روشن تر باشد و نقاط تاریک کمتری در آن باشد، به طور طبیعی بزرگ تر و محیط گرم تر به نظر می رسد. نور پردازی با نوار LED در زیر کابینت ها نیز محیط کف آشپزخانه را بزرگ تر جلوه می دهد.
استفاده از نور مخفی دور سالن پذیرایی و هال با استفاده از هالوژن های SMD که پرتاب نور زیادی دارند گزینه مناسبی در نورپردازی فضای خانه و بزرگ تر نشان دادن خانه است.

4- تخریب دیوارها

گاهی اوقات با تخریب ساختمان البته تخریبی که در قسمت های داخلی باشد، تغیییرات چشم گیری را می توان ایجاد کرد. تخریب دیوارهای داخلی آشپزخانه و تغییر سبک کابینت، کمک شایانی به بازتر شدن فضا می کند. به طور مثال برداشتن درب ورود به فضای آشپزخانه، و تخریب دیوار جدا کننده آشپزخانه از فضای هال، فضا را بسیار باز و بزرگ تر می کند. ضمناً تخریب آرک بالای اپن (Open) آشپزخانه و یکدست کردن سقف هال و آشپزخانه مانند یک معجزه عمل می کند و به بزرگ تر نشان دادن این فضاها بسیار کمک خواهد کرد.

5- کابینت جزیره

برداشتن اپن آشپزخانه و استفاده از کابینت جزیره، با چیدمان خاص نیز علاوه بر ایجاد فضای ناهارخوری و به طبع آن حذف میز ناهارخوری از فضای آشپزخانه و هال، باعث یکپارچه شدن فضای هال و آشپزخانه و بازتر شدن فضا می گردد.
همچنین با استفاده از کابینت های به سبک مدرن با رنگ روشن و البته بدون دستگیره، می توان فضای آشپزخانه را بزرگ نشان داد. یکدستی طراحی کابینت و عدم استفاده از کابینت هایی با ارتفاع متفاوت روی دیوار و نیز استفاده از کابینت های با طول 90 سانتیمتر، گزینه های پیش رو برای بزرگ تر نشان دادن فضا است.

6- کفسازی یکپارچه

کفسازی یکپارچه فضای آشپزخانه، هال و پذیرایی با انواع سنگ و سرامیک و کفپوش، اما استفاده فقط یک رنگ در این متریال نیز بسیار تاثیر گذار است. چنانچه رنگ متریال مورد استفاده در کفسازی خانه، سفید یا کرم و یا رنگ های روشن باشد تاثیر فوق العاده زیادی در بزرگ تر نشان دادن فضا خواهد داشت.
یک راه دیگر برای بزرگ تر نشان دادن فضا در هنگام بازسازی، متصل کردن فضای تراس به فضای هال یا پذیرایی است. با برداشتن پنجره تراس و تخریب دیواره حول آن، می توان فضای تراس را به فضای هال یا پذیرایی اضافه نمود. بعد از تخریب، دیوار چینی پنجره تراس را آغاز کرده و بعد از ساخت جای پنجره جدید، آن را نصب می کنیم. نمونه این کار در مناطق مختلف تهران مثل شهرک اکباتان و شهرک آپادانا به وفور دیده می شود.
تخریب برخی دیوارهای داخلی مانند دیوار جدا کننده فضای هال از پذیرایی و یکدست کردن محیط، علاوه بر ایجاد سالنی بزرگ برای خانه، فضا را بازتر نشان می دهد. البته هنگام تخریب باید به ستون های محصور در دیوار دقت شود تا صدمه ای وارد نگردد.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا