مقالات کارگشا

موزاییک کاری کف حیاط ، چگونه و توسط چه کسانی اجرا می شود؟

موزاییک کاری کف حیاط را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراحل عملیاتی ساخت و تزیین حیاط خانه و ویلا دانست. این مرحله خلاف آنچه به نظر می‌رسد یکی از اصولی‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های تزیین فضای سبز است و باید به دست استادکار ماهری انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در این مقاله به مواردی چون نحوه موزاییک کاری کف حیاط و پیدا کردن یک موزاییک کارخوب می‌پردازیم. با کارگشا همراه باشید.

مراحل موزاییک کاری کف حیاط چگونه است؟

مراحل موزاییک کاری شامل مواردی چون زیرسازی، ساخت ملات، فرش کردن و دوغاب ریزی می‌شود، ولی در ابتدا لازم است به معرفی انواع موزاییک پرداخته و مناسب‌ترین نوع آن را برای استفاده در پوشش کف حیاط بپردازیم.

مراحل اجرای موزاییک کاری

انواع موزاییک کدام‌اند؟

موزاییک‌ها معمولا از سیمان به تنهایی یا از مخلوط ماسه و سیمان ساخته می‌شوند. برخی از موزاییک‌ها سطحی صاف و صیقلی دارند و برخی دیگر نیز دارای طرح و شیار هستند. در تهیه موزاییک‌های مخلوط ماسه و سیمان، معمولا از ماسه در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. گاهی در سطح موزاییک دانه‌های ماسه لمس می‌شوند، به این نوع موزاییک‌ها، شسته می‌گویند. امروزه موزاییک‌ها را در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع تولید می‌کنند و گزینه‌های زیادی پیش روی مالکان قرار دارد.

انواع موزاییک حیاط

برای مطالعه: خاکبرداری ساختمان

کدام موزاییک برای پوشش کف حیاط مناسب است؟

برای حیاط خانه‌های مسکونی استفاده از موزاییک‌های مخلوط سیمان و ماسه با سطح صاف یا شیاردار بهترین گزینه است زیرا قیمت آنها نسبت به دیگر انواع موزاییک مناسب‌تر است و ماندگاری بالایی نیز دارند.

برای پوشش کف خانه باغ و ویلاها که متراژ حیاط زیاد است استفاده از موزاییک‌های شسته، موزاییک‌های قطور سیمانی و سنگ گرانیت سنگ فرشی بهترین راه است، زیرا در تزیین فضای سبز این بناها، زیبایی مهم‌ترین عامل است و همچنین این موزاییک‌ها قابلیت کاشت چمن در فضای بند بین موزاییک‌ها را دارند که در این صورت می‌توان از تعداد کمتری از آن‌ها در فضای بیشتری بهره برد.

کدام موزاییک برای پوشش کف حیاط مناسب است؟

مراحل اجرای موزاییک کاری کف حیاط

موزاییک کاری کف حیاط هم مانند دیگر عملیات‌های ساختمانی باید توسط یک استادکار مجرب اجرا شود و باید آخرین کاری باشد که در ساخت خانه انجام می‌شود زیرا سایر کارها مانند سیمان کاری، اجرای نما و … اگر زودتر از موزاییک کاری انجام شوند ممکن است در حین انجام کار به موزاییک‌ها آسیب وارد شود و ظاهر آن‌ها را خراب کند.

بیشتر بخوانید: مصالح متداول و روش اجرای نازک کاری کف

زیرسازی

برای موزاییک کاری لازم است زیرکاری انجام شود و نمی‌توان موزاییک‌ها را روی خاک پرداخت نشده کار گذاشت، بنابراین به زیرسازی اقدام می‌شود. زیرسازی موزاییک کاری شامل صاف و تراز کردن محل اجرای موزاییک و کوبیدن آن و سپس ماسه ریزی یا ملات کاری با استفاده از ماسه و سیمان است که بستگی به نوع موزاییک دارد.

اگر برای پوشش کف حیاط از موزاییک‌های معمولی ساده یا شیاردار استفاده می‌شود پس لازم است پس از تراز کردن بستر، باید ملات ماسه و سیمان پیش از نصب موزاییک روی محل اجرا شود (ملات موزاییک کاری ویژگی‌‌های منحصر به فردی دارد).

ولی اگر برای پوشش کف حیاط از موزاییک‌های سیمانی قطور استفاده می‌شود لازم است پس از تراز و صاف کردن محل اجرا، ابتدا لازم است یک لایه شن سپس یک لایه ماسه پاشی انجام شود.

زیرسازی موزاییک کاری

دلیل گذاری

دلیل گذاری یکی از روش‌های سنتی و مرسوم موزاییک کاری یا سرامیک کاری است. در این روش که معمولا برای موزاییک کاری‌های گسترده مانند حیاط انجام می‌شود. این روش به اجرای موزاییک کاری در یک بخش کوچک و تعمیم آن به بخش‌های بزرگ‌تر می‌پردازد و در مواقعی انجام می‌شود که تمام یک فضا فرش موزاییک می‌شود. دلیل گذاری در واقع به دلیل تراز کردن کف با یک سطح مبنا مانند دیوار و شیب دادن کف به سمت دلخواه است.

دلیل گذاری در موزاییک کاری کف حیاط

برای مطالعه: تخریب ساختمان

مراحل دلیل گذاری

در دلیل گذاری ابتدا اقدام به کُرُم گذاری اقدام می‌شود.

کُرُم گذاری

کُرُم گذاری در واقع اجرای یک عدد موزاییک در چهار طرف فضای مورد نظر است که در اینجا حیاط است. پس از کُرُم گذاری در چهار طرف دیوار حیاط، موزاییک‌ها را نسبت به یک سطح مشترک تراز کرده و با چکش پلاستیکی چند ضربه وارد می‌شود تا موزاییک در جای خود محکم شود.

در ابتدا دو کرُم را انتخاب کرده و فاصله بین آن‌ها را با موزاییک فرش می‌کنیم. در اندازه گیری فاصله بین دو کُرُم دقت کنید تا تعداد موزاییک‌های بین آن‌ها رند شود و موزاییک نصف در این فاصله قرار نگیرد.

نکته: فاصله‌ی میان دو کُرُم = (تعداد موزاییک‌ها × عرض موزاییک)+ (اندازه‌ی بند موزاییک × تعداد بندهای موزاییک)

مثال: فاصله‌ی بین کُرُم اول و دوم =  (۴×۳۰)+ (۵/۰× ۵)= ۵/۱۲۲ سانتی‌متر

وصل کرد کُرُم‌‌ها

پس از کُرُم گذاری و وصل کردن دو کُرُم به هم، نوبت به وصل کردن کُرُم سوم است. برای این منظور باید از گونیا یا رابطه فیثاغورس استفاده شود تا زاویه بین دو کُرُم دقیقا 90 درجه باشد. پس از این کار ریسمان‌گذای کنید و فضای بین دو کروم را پس از اجرای ملات، به وسیله موزاییک فرش کنید.

موزاییک کاری متن

پس از وصل کردن تمام کُرُوم ها به هم حالا باید فضای بین آن‌ها را ردیف به ردیف با موزاییک فرش کنید. در موزاییک کاری باید دقت شود که کف تراز باشد و هر عدد موزاییک نیز تراز باشد و اگر شیب انتخابی وجود داشته باشد به آن سمت نیز شیب اعمال شود.

اجرای دوغاب

اجرای دوغاب باید از 12 تا 24 ساعت پس از اتمام کار موزاییک کاری اجرا شود. برای این کار در یک استانبلی مقداری آب بریزید و یک پیمانه سیمان را خوب در آب حل کنید سپس 4 پیمانه پودر سنگ به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. پیش از اجرای دوغاب روی موزاییک ابتدا آنها را خیس کنید سپس دوغاب را و روی موزاییک ها بریزید و به وسیله یک طی پلاستیکی روی آن‌ها پخش کنید.

بندکشی

پس از اجرای دوغاب پودر سنگ و پودر خاک را با نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و روی بندها اجرا کنید. برای اجرای آن می‌توانید از کمچه کمک بگیرید. پس از بندکشی با یک پارچه سطح موزاییک‌ها را تمیز کنید سپس سطح را از ضایعات پاک کنید.

نکته: اگر می‌خواهید کف حیاط خانه باغ یا ویلا را با موزاییک بپوشانید بهتر است از موزاییک‌های قطور سیمانی یا شسته استفاده کنید. نحوه اجرای موزاییک‌های قطور با موزاییک‌های معمولی فرق دارد. برای این مورد لازم است مانند روش قبل زیرکاری صورت گیرد و سپس یک لایه شن روی سطح پخش شود و پس از آن یک لایه نازک‌تر ماسه هم اجرا می‌شود و بعد از آن اقدم به موزاییک کاری شود. پس از موزاییک کاری هم از ماسه بادی برای پر کردن فضای بین موزاییک‌ها استفاده می‌شود.

موزاییک کاری با موزاییک قطور

ملات موزاییک کاری چه تفاوتی با دیگر ملات‌ها دارد؟

برای استفاده از موزاییک‌های معمولی ساده و شیاردار لازم است بر روی زیرکار ملات ریزی انجام شود. ملات موزاییک کاری مانند ملات کاشی کاری یا سرامیک کاری نیست و تفاوت زیادی دارد. لازم به یادآوری است که اگر از موزاییک‌های قطور استفاده می‌شود نیازی به اجرای ملات زیر موزاییک‌ها نیست.

ملات موزاییک کاری شامل یک پیمانه ماسه، یک سوم پیمانه سیمان و آب است. برای ساخت ملات موزاییک کاری لازم است ابتدا ماسه و سیمان را به وسیله بیل کاملا با هم مخلوط کنید و سپس آب را به آن اضافه کنید. دقت کنید که آب زیادی استفاده نکنید زیرا ملات موزاییک کاری یک ملات خشک و کم آب است.

موزاییک کاری شعاعی

چگونه یک موزاییک کار خوب پیدا کنیم؟

شرکت کارگشا یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه صنعت ساختمان است که با یاری از مهارت استادکاران به ارائه خدمت به هموطنان گرامی می‌پردازد. شرکت کارگشا می‌تواند در این راه کارگشای مشکلات شما باشد. برای اطلاعات بیشتر و سفارش موزاییک کاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سخن آخر

موزاییک کاری یکی از عملیات‌های ساختمانی مهم و انتهایی در مراحل ساخت خانه است. لذا لازم است در اجرا و انتخاب یک استادکار حرفه‌ای تمام تلاش خود را کنید تا در نهایت نتیجه مطلوبی به دست آورید. موزاییک کاری بسته به نوع آن به دو روش  با ملات ریزی و بدون ملات ریز انجام می‌شود.

«ثبت درخواست متخصص جهت اجرای موزاییک کاری کف حیاط»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. من یکم مشکل دارم درباره زدن موزائیک در کف حیاط کج موکول درمیان به بالا و پایین میروند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا