مقالات کارگشا

مصالح متداول و روش اجرای نازک کاری کف

اجرای نازک کاری کف ساختمان

نازک کاری کف فضاها در یک ساختمان با توجه به نوع کاربری آن بخش، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال نوع مصالح اجرا شده در کف سرویس های بهداشتی با مصالح مصرف شده در کف اتاق خواب متفاوت است. اولین نکته در هنگام نازک کاری کف فضاها، با توجه به این توضیحات، انتخاب صحیح مصالح مورد نیاز است. لذا باید خواص و مشخصات فنی مصالح، قبل از انتخاب و خرید، مورد بررسی قرار بگیرد و دقت کافی در این امر صورت پذیرد. مصالحی که در برابر آب و رطوبت مقاوم نیستند مثل پارکتهای چوبی بدون روکش و فراوری نشده، نباید در فضاهای خیس مانند سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها مورد استفاده قرار گیرند. در فضاهایی که نیاز به شستشو بوسیله مواد شوینده را دارند باید از مصالحی مانند سرامیک های دارای لعاب مقاوم استفاده شود.

مصالح متداول و روش اجرای نازک کاری کف

کفسازی: روش اجرای سنگ در کف

سنگها، با توجه به مقاومت مناسب، ساختار و نوع آنها، در نازک کاری کفها بسیار کاربردی است. سنگها را در اندازه ها، طرح ها و رنگهای مختلف می توان در کف ها مورد استفاده قرار داد. سنگها می توانند دارای سطحی صیقلی و یا دارای خلل و فرج و غیر صیقلی باشند که باتوجه به طراحی صورت گرفته انتخاب می شوند. اجرای سنگها در کف معمولا بوسیله ملات ماسه سیمان صورت می پذیرد. با مشخص شدن فضای مورد نظر جهت اجرای نازک کاری کف و اجرای کفسازی بصورت تراز، اولین اقدام جهت سنگ کاری، کنترل گونیا بودن گوشه ها می باشد. با این کار، در صورت وجود ناگونیائی، سنگ ها از یک طرف برش خواهد خورد، که می توان سنگهای برش خورده را از دید دور نمود. پس از کنترل گونیای کار، اولین ردیف سنگ را در راستای یکی از دیوارها شروع به چیدن روی ملات ماسه سیمان می کنیم و همین کار را برای ردیف عمود بر رج چیده شده در کنار دیوار تکرار می نماییم. این دو ردیف سنگ اجرا شده اصطلاحاً دلیل یا اوستای کار نیز گفته می شود. اجرای دلیل به جهت جلوگیری از جابجایی سنگها در ردیفهای بعدی صورت می پذیرد. در این مرحله باید دقت تمام را به عمل آورد تا فاصله سنگها از یکدیگر به یک اندازه باشد و تراز آنها نیز برابر در نظر گرفته شود. کوبیدن سنگ ها داخل ملات ماسه سیمان باید به اندازه ای باشد تا از چسبیدن کامل سنگ به ملات اطمینان حاصل نماییم. میزان آب داخل ملات نیز باید به اندازه ای باشد که، سنگ هنگام کوبیده شدن نشکند و همچنین به راحتی نیز داخل ملات فرو نرود. پس از اجرای ردیف های اولیه، مسیر سنگ چینی ردیف های بعدی را بوسیله ریسمان کار مشخص نموده و کار را تا انتها ادامه خواهیم داد. گفتنی است، بعد از پایان سنگ کاری کف، با توجه به فاصله مابین سنگها و جنس سنگ، عملیات بندکشی درز سنگ ها را نیز اجرا می نماییم.

کفسازی با سنگ

کفسازی ساختمان با سرامیک

روش اجرای سرامیک ها نیز مشابه سنگ ها است و کلیات اجرایی آنها، یکی است. تفاوتی که در اجرای سنگها و سرامیک ها وجود دارد، روش چسباندن سرامیک ها به سطح می باشد، که می توان آنها را بوسیله چسبها و یا ملات های با ضخامت کم (روش دوغابی) نیز روی کف اجرا نمود. هنگام اجرای سرامیک ها بوسیله ملاتهای با ضخامت کم، باید به میزان فضای موجود بعد از کفسازی دقت نمود (جهت دقت در اجرای فاصله مابین سرامیک ها می توان از قطعات کوچک پلاستیکی بنام اسپیسر سرامیک، موجود در بازار استفاده نمود) زیرا در صورت وجود اختلاف تراز در کفسازی، چسب ها نمی توانند بیشتر و یا کمتر از اندازه استاندارد در زیر سرامیک قرار داده شوند. خارج نشدن سرامیک ها از امتداد هم (بندها در یک خط) و همچنین تراز بودن کامل آنها (عدم وجود ناخنک) کنترل هایی است که باید هنگام اجرای سرامیک به آن دقت بیشتری نمود. چسب ها را هنگام پخش نمودن زیر سرامیک ها بوسیله ماله های شانه صاف می کنند تا درگیری کامل را با سرامیک داشته باشد و مقدار چسب نیز زیر سرامیک ها به یک اندازه باشد.

موزاییک کاری

اجرای موزائیک کاری در کف

موزائیک، کفپوشی است که بصورت صنعتی و با پرس نمودن لایه ای سنگدانه بر روی ملاتهای ماسه سیمان، با طرحهای متنوع در کارخانه ساخته می شود. درصورت صیقلی نمودن سطح سنگدانه ای موزائیک، محصول بدست آمده موزائیک معمولی(سنتی) است و در صورتی که آن را صیقلی نکنند، محصول، واش بتن تولید خواهد شد. لازم به ذکر است، هنگام تولید واش بتن به مواد اولیه افزودنی هایی نظیر روان کننده ها و چسب ها را اضافه می نمایند تا مقاومت آن نیز از موزائیک های سنتی بالاتر باشد. موزائیک ها را به دلیل مقاومت بالا و قیمت پایین آن، در فضای های روباز و یا جهت زیرسازی پارکت و لمینت، بیشتر استفاده می کنند.
روش اجرای موزائیک ها دقیقا مشابه سنگ ها است و باید همواره بوسیله ملاتها ماسه سیمان روی کف ها چسبانده شود. در هنگام اجرای موزائیک های سنتی در صورت استفاده از مصالح بی کیفیت، امکان خرد شدن و یا ترک برداشتن موزائیک وجود خواهد داشت، که در این صورت باید حتما آن را تعویض نمود زیرا با گذشت مدت زمان کوتاهی، موزائیک ها لق خواهد شد.

موزاییک کاری در کف

اجرای کفپوش های چوبی 

کفپوش های چوبی مانند پارکت ها و لمینت ها در ایران معمولا بصورت فاق و زبانه اجرا می شوند. این نوع کفپوشها بسیار متنوع بوده و برخی از آنها بصورت مقاوم در برابر خط و خش، ضد آب و معمولی تولید می شود. بهتر است از استفاده کفپوش های معمولی که دربرابر رطوبت مقاوم نیستند، در محیط هایی مانند آشپزخانه ها، اجتناب گردد. زیرا در صورت نفوذ رطوبت به آن، به سرعت باد کرده، آسیب می بیند، شکل خود را از دست داده و از جای خود خارج می شود.

کفپوش چوبی

قبل از اجرای کفپوش های چوبی باید زیرسازی متناسب با آن کفپوش اجرا گردد. به عنوان مثال قبل از اجرای پارکت، معمولا کف را بوسیله موزائیک سنتی و یا ملات سیمانی، مسطح می نمایند. سپس با قرار دادن یک لایه فوم عایق (فوم سایلنت)، پارکت ها را روی آن نصب می کنند. پارکت ها و لمینت ها معمولا دارای فاق و زبانه بوده و با قرار دادن آنها در یکدیگر، از جابجا شدن آنها جلوگیری بعمل می آید.

مصالح متداول و روش اجرای نازک کاری کف

کفپوش های اپوکسی: نحوه اجرای کفپوش اپوکسی 

پوشش های اپوکسی، در حقیقت ماده ایست شیمیایی که از ترکیب شدن رزین و مواد سخت کننده تشکیل شده است. مقاومت سایشی بالای این نوع پوشش ها موجب شده تا از آن، جهت پوشاندن کف پارکینگ ها و محل های پر رفت آمد استفاده نمایند.
روش اجرای اپوکسی ها معمولا بدین صورت است که، ابتدا زیرسازی های لازم بوسیله مصالح مورد نظر (معمولا بتن کاملا صاف) انجام شده و روی آن را توسط یک لایه از مواد اپوکسی با ضخامت مشخص، می پوشانند. پوشش های اپوکسی به شکل کاملا مایع رو سطح پخش شده و سپس به کمک تی های لاستیکی و فرچه های غلتکی مقدار اضافه آن را جمع می کنند.

کفپوش اپوکسی

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا