مقالات کارگشا

قوانین افزایش تعداد طبقات ساختمان از تعداد طبقات مجاز تا هزینه ساخت

چگونگی اضافه کردن طبقات به ساختمان و قوانین آن موضوع این مقاله از کارگشا است. افرایش تعداد طبقات ساختمان در قانون شهرداری‌ها با نام اضافه اشکوب یاد شده است که شرایط و مقررات اخذ پروانه و مراحل اخذ و ساخت آن، معرفی شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات ساختمانی همگی در این مقاله آمده است. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

شرایط و مقررات صدور پروانه اضافه کردن طبقه یا اشکوب

پیش از هر اقدامی برای اضافه کردن طبقه به ساختمان، باید تراکم پهنه، مقاومت سازه در برابر بار اضافی و در نظر گرفتن پارکینگ برای هر واحد اضافه شده، باید در نظر گرفته شود.

تعیین مقاومت سازه توسط مهندس مشاور

پیش از هر اقدامی لازم است مشخص شود که سازه مورد نظر تحمل بار اضافه را دارد یا خیر، در صورت نداشتن مقاومت، اقدامات و اصلاحات لازم برای مقاوم سازی پی و سازه باید انجام شود. برای این بررسی لازم است از مهندسین مشاور استفاده شود. با کمک گرفتن از آن‌ها و تائید مقاومت ساختمان از نظر سازه‌ای، گواهی تقویت و مقاوم سازی بنا توسط مهندسین مشاور صادر می‌شود.

در نظر گرفتن پارکینگ برای واحدهای اضافه شده

یکی از شرایط صدور پروانه ساخت برای یک زمین یا خانه قدیمی طبق قانون شهرداری این است که در نقشه‌های ارائه شده به شهرداری باید برای هر واحد مسکونی یا تجاری پارکینگ اختصاصی در نظر گرفته شده باشد.

این قانون برای ساخت طبقه اضافی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد و باید با قانون مطابقت داشته باشد؛ بنابراین برای صدور مجوز اضافه اشکوب باید به تعداد واحدهای اضافه شده به ساختمان پارکینگ اختصاص یابد.

بیشتر بخوانید: مراحل صدور پروانه ساختمان گام به گام همراه با نمونه پروانه ساختمان

بررسی نقشه‌های ساختمان توسط شهرداری

از دیگر شرایط اولیه صدور پروانه اضافه طبقه یا اشکوب رعایت اصلاحی بر اساس طرح تفصیلی است. فاصله درز انقطاع با ساختمان مجاور بر اساس ارتفاع نهایی ساختمان محاسبه می‌شود و باید رعایت شود.

بررسی و صحت سنجی نقشه‌های معماری و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی باید انجام شود. در نتیجه تمام نقشه‌ها اعم از معماری، مکانیکی و الکتریکی باید کلیه ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان همخوانی داشته باشد تا پرونده درخواست ساخت طبقه اضافی به مراحل اداری خود ادامه دهد.

یکی دیگر از مواردی که باید سازنده آن را رعایت کند تراکم مجاز پهنه بر اساس طرح تفصیلی است.

شرایط و مقررات صدور پروانه اضافه کردن طبقه یا اشکوب

مراحل درخواست اضافه اشکوب

  • در مرحله اول صاحب خانه یا سازنده و یا نماینده قانونی باید با در دست داشتن سند مالکیت خانه و اصل و فتوکپی شناسنامه تقاضای صدور مجوز اضافه اشکوب را به شهرداری تسلیم کند که از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود.
  • سپس با در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز به واحد تأییدیه استحکام ساختمان شهرداری مراجعه کرده تا پرونده‌ای در این واحد تشکیل شود. پرونده تشکیل شده به سازمان نظام مهندسی کشور جهت بررسی استحکام سازه‌ای بنا ارجاع داده می‌شود.
  • سپس کارشناسان مربوطه پس از بازبینی ساختمان، خلاصه پرونده را ثبت کرده و در بخش بازدید فنی ساختمان در مورد مساحت، عرض کوچه، وضعیت ملک و معبر و حدود اربعه کارشناسی صورت می‌گیرد. بعد از اتمام بررسی‌های مورد نیاز توسط کارشناسان، در مورد وضعیت استحکام سازه‌ای ساختمان نظر نهایی داده می‌شود.
  • در مرحله بعد تمام نقشه‌های ارائه شده به شهرداری توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در صورتی که از سمت گذر بالکنی وجود داشته باشد، شهرداری از اداره برق استعلام گرفته و پس از دریافت مجوز از آن‌ها به ادامه مراحل می‌پردازد.
  • در ادامه عوارض ساختمانی و نوسازی محاسبه شده و مبلغی برای سازنده تعیین می‌شود که درخواست کننده مکلف است برای ادامه مراحل کاری خود، عوارض را پرداخت کند.
  • در انتها تنظیم فرم بیمه و پرداخت مبلغ تعیین شده انجام می‌شود. پس از طی کردن این مراحل پیش‌نویس ساخت طبقه اضافی تنظیم شده و با طی کردن مراحل شماره گذاری و ثبت در دبیرخانه مجوز نهایی صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: ناظر ساختمانی کیست و چه مسئولیت ها، وظایف و تعهداتی دارد؟

هزینه ساخت یک طبقه اضافی روی ساختمان چقدر است؟

به طور کلی هزینه ساخت یک طبقه اضافی روی ساختمان شامل هزینه اخذ مجوزهای لازم، هزینه مقاوم سازی‌های احتمالی و هزینه ساخت سازه است که به کیفیت ساخت و نوع اسکلت سازه بستگی دارد. هزینه مقاوم سازی نیز در طی مراحل شهرداری از سوی مهندسین مشاور مشخص شده و پیش از اجرای سازه باید انجام شود.

هزینه اخذ مجوزهای لازم به منطقه، تراکم، تعداد طبقات، عوارض معوقه، داشتن و نداشتن پارکینگ، رعایت یا عدم رعایت قوانین ساخت در سازه اولیه و … دارد. هزینه ساخت طبقه یا اشکوب اضافی هم به کیفیت ساخت و قسمت صالح بستگی دارد که برای برآورد آن می‌توانید از وب سایت متری چند کمک بگیرید.

سخن آخر

در این مقاله تلاش شده است به تمام پرسش‌های اشخاصی که قصد اضافه کردن یک طبقه به ساختمان خود را دارند، پاسخ داده شود. به منظور یافتن شرکت و گروهی برای اجرا و ساخت طبقات اضافه روی ساختمان خود و مقاوم سازی پی و سازه، می‌توانید از بستر کارگشا استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا