مقالات کارگشا

چرا پکیج صدا می دهد؟ علت صدای انفجاری، تق تق و شر شر آب چیست؟

اگر در خانه شما سیستم گرمایش پکیج و رادیاتور استفاده می‌شود و پکیج در فضای داخلی مانند آشپزخانه نصب شده است، پس کوچکترین صدای آن می‌تواند آزار دهنده باشد. صدای انفجاری، صدای تق تق کردن و صدای شر شر آب از صداهای رایج در انواع پکیج و آبگرمکن‌های بوتان و ایران رادیاتور است. در این مقاله از کارگشا همراه ما باشید تا با علل صدای پکیج و رفع آن آشنا شوید.

چرا پکیج صدا می‌دهد؟

روی‌هم‌رفته پکیج چه بوتان باشد چه ایران رادیاتور از یک مبدل حرارتی، فن، پمپ، اتصالات و لوله‌های آب تشکیل شده است. خرابی در هر یک از بخش‌های نام برده و یا درست کار نکردن آن‌ها می‌تواند صدا تولید کند که مهمترین آن‌ها به قرار زیر است.

  • خرابی یا ایراد در فن
  • رسوب گرفتن مبدل حرارتی
  • حبس شدن هوا در مسیر آب گرم
  • پایین بودن فشار آب ورودی
  • لوله کشی نامناسب
  • سرد بودن آب ورودی به پکیج
  • فرسودگی سوپاپ
  • خرابی پمپ
  • تراز نبودن محل نصب
  • شل بودن اتصالات

خرابی فن پکیج

با کار کردن پکیج و تولید گرما، این وظیفه بر عهده فن است که گرمای ایجاد شده را به بیرون هدایت کند. گاهی به دلیل وجود ناخالصی در اثر دوده گذاری‌ها کثیف و سنگین شدن، فن صدای زیادی تولید می‌کند که با تمیز کردن فن و پروانه و چک کردن این که فن محکم در جای خودش قرار گرفته باشد صدا بسیار کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: چگونه پکیج خود را تعمیر کنیم و یا تعمیر آن را به چه کسی بسپاریم؟

رسوب گرفتگی مبدل اصلی پکیج

آب از لوله‌ها وارد پمپ شده و از آن‌ها به سمت لوله‌های مسی پر پیچ و خمی که به آن‌ها مبدل حرارتی گفته می‌شود، روانه می‌شود. مارپیچ مسی به وسیله شعله گرم می‌شود و آب گرم را تأمین می‌کند. بر اثر کارکرد زیاد پکیج و یا سخت بودن آب منطقه رسوب زیادی در مبدل جمع می‌شود که می‌تواند عامل ایجاد صدای پکیج باشد.

برای پی بردن به این امر لازم است که میزان فشار ورودی و خروجی پکیج انداره گیری شود. در صورت نابرابر بودن میزان فشار رسوب گرفتن مبدل می‌تواند عامل صدای پکیج باشد.

تعویض یا رسوب زدایی مبدل از گزینه‌های پیش رو است. برای رسوب زدایی به دستگاه مخصوصی به نام پاورفلو (power flow) نیاز است که اصولاً تعمیرکاران حرفه‌ای این وسیله را دارند و توصیه شود حتماً از یک متخصص مجرب و حرفه‌ای کمک بگیرید تا از صدا دادن پکیج جلوگیری کنید.

برای پیشگیری از رسوب گرفتن مجدد مبدل حرارتی بهتر است از یک فیلتر سختی گیر استفاده کنید تا از استهلاک و ایجاد صدا در پکیج پیش گیری کنید.

عدم هواگیری پکیج

 وجود هوا در مدار لوله کشی پکیج می‌تواند علت صدا دادن آن باشد که برای حل این مشکل باید به هواگیری اقدام شود، برای این کار نیاز است که آب مدار گرمایش با آچار هواگیری شود و سپس محلول‌های (inhibitor) یا (additive) را به آب درون مدار اضافه کنید.

چرا پکیج صدا می دهد؟ علت صدای انفجاری، تق تق و شر شر آب چیست؟

کم فشار بودن آب ورودی پکیج

کم یودن فشار آب ورودی برای آب گرم مصرفی و بالا دما و زیاد بودن شعله در پکیج می‌تواند علت صدا دادن پکیج باشد که با نصب پمپ آب و تنظیم دمای پکیج می‌توان آن را کاهش داد.

ایراد در لوله کشی

مناسب نبودن قطر لوله‌های ورودی و خروجی، بالا رفتن و پایین آمدن فشار آب با توجه به قطر لوله‌ها، نازک بودن دیوارهایی که لوله‌ها در آن اجرا شده‌اند و پمپاژ قوی آب توسط پکیج می‌تواند موجب صدا شود که با روش‌هایی مانند عایق کاری و یا نمد کشی لوله‌ها کمک کنید تا حدی صدا کاهش پیدا کند.

سرد بودن آب ورودی به پکیج

 گاهی اوقات در زمستان ممکن است آب با سرمای زیادی وارد دستگاه شود و به علت گرم بودن محیط داخلی پکیج و نوسانات دمایی و انبساط و انقباض سر و صدا ایجاد شود. برای کاهش صدای پکیج از متعادل بودن دمای آب ورودی پکیج اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پکیج برای آپارتمان مسکونی با معرفی نصاب پکیج

ایراد در سوپاپ‌های پکیج

بر اثر کارکرد طولانی مدت پکیج، سوپاپ‌های آن دچار فرسودگی شده و معیوب می‌شوند. معیوب شدن سوپاپ‌ها می‌تواند رایج‌ترین علت صدا دادن پکیج باشد. این مسئله باید توسط تعمیرکار بررسی شده و در صورت خرابی سوپاپ‌ها نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود.

خرابی پمپ و صدای ضربه‌ای پکیج

اگر هنگام شروع کار پمپ پکیج سر و صدا ایجاد شود مشکل از نقص روتر و یا محور اصلی پمپ است که باید تعویض گردد. اگر سر و صدای ضربه‌ای از پکیج شنیده شود مشکل پمپ پکیج است.

در این حالت با نصب ضربه گیر می‌توانید تا مقدار قابل توجهی از این صدا را بکاهید. اگر با انجام این روش باز هم صدا وجود داشت باید سرعت پمپ بررسی شود. سرعت پمپ باید در حد متعادلی باشد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که مقدار آب ورودی با قطر و ظرفیت لوله‌ها همخوانی داشته باشد.

شل بودن اتصالات

یکی دیگر از علت‌های صدای پمپ پکیج، شل بودن قطعات در جای خود است. روی‌هم‌رفته اگر قطعات و اتصالات در پکیج در جای خود محکم بسته نشوند در هنگام کارکرد با هر جابجایی کوچکی سر و صدا ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع عیب یابی پکیج ایران رادیاتور دیجیتال و آنالوگ همراه با لیست کد خطاها

تراز نبودن محل نصب

گاهی ممکن است در هنگام نصب پکیج دیواری به محل نصب آن توجه زیادی نشود و پکیج روی یک دیوار کج (ناتراز) یا سطح ناصاف نصب شود. در این حالت فشار زیادی به قاب پکیج دیواری وارد شده و باعث خم شدن بدنه دستگاه شود. این کار باعث صدا دادن پکیج هنگام روشن شدن می‌شود به دلیل از تراز خارج شدن قطعات آن می‌شود؛ بنابراین بهتر است حتماً از تراز بودن پکیج خود و نصب صحیح آن مطمئن شوید.

چرا پکیج صدا می دهد؟ علت صدای انفجاری، تق تق و شر شر آب چیست؟

علت صدای انفجاری هنگام روشن شدن پکیج

انفجاری روشن شدن پکیج یکی دیگر از اتفاق‌هایی است که برای بسیاری از استفاده کنندگان پکیج‌های دیواری رخ می‌دهد و می‌توان آن را در دسته صدا دادن پکیج قرار داد. هنگام روشن کردن پکیج با باز کردن آب گرم سنسور تشخیص جریان آب، گاز را باز کرده و در این لحظه فندک جرقه می‌زند تا شعله گاز روشن شود.

اگر جرقه زدن به هر دلیلی عمل نکند، گاز در محفظه جمع خواهد شد و هنگام جرقه زدن به دلیل وجود گاز در محفظه صدای انفجار شنیده می‌شود. علت‌های مختلفی برای بروز این حادثه وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • تنظیم نبودن فشار گاز
  • ضعیف شدن جرقه زن
  • خرابی دودکش
  • تنظیم نبودن فاصله الکترود جرقه زن و مشعل
  • کثیفی سر الکترود جرقه زن

علت صدای تق تق در پکیج چیست؟

از دیگر پرسش هایی که زیاد مطرح می‌شود، صدای تق در پکیج‌ها و ابگرمکن‌های دیواری بوتان و ایران رادیاتور است البته این مشکل ربطی به برند ندارد و در همه پکیج‌ها دیده می‌شود.

صدای تق تق در رادیاتورها دو علت اساسی دارد که یا وجود هوا در مدار گرمایش است و یا رسوب گرفتن مدار می‌باشد. از طرفی هم  این صدا در پکیج علت‌های مشخصی ندارد و هر یک از اجزا کاری پکیج می‌تواند در تولید این صدا نقش داشته باشد. از دلایل عنده این مشکل پر سر و صدا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کم نبودن فشار آب ورودی دستگاه

این مشکل بخصوص برای آب گرم مصرفی ممکن است به وجود بیاید. معمولا در برخی از زمان‌ها وجود فشار کم و شعله بالا در پکیج باعث وجود این صدا در مبدل دستگاه می‌شود.

بیشتر بخوانید: عیب یابی پکیج آماتیس همراه با لیست کد و خطاها

سرد بودن بیش از اندازه آب ورودی دستگاه

اگر این مشکل در زمستان پیش می‌آید بهتر است آب ورودی به دستگاه تست شود. گاهی آب با شدت سرمای زیاد وارد دستگاه می‌شود و به دلیل گرم بودن محیط داخلی پکیج باعث نوسانات دمایی و سر و صدایی تق تق مانند در پکیج می‌شود.

پر شر سوئیچ آب دستگاه

این موضوع خیلی به ندرت ممکن است باعث تولید این صدا شود. اما اگر پرشر سوئیچ آب خراب شده باشد و به درستی مسیر ورودی آب را باز نکند می‌تواند مسیر ورودی آب به دستگاه تنگ و ایجاد صدا بکند.

رسوب گرفتن مبدل اولیه و یا ثانویه

یکی از عمده ترین دلایل ایجاد صدا در پکیچ وجود رسوب در دستگاه می‌باشد. این رسوبات مسیر حرکت آب را محدود و تنگ می‌کنند و باعث ایجاد صدای تق تق می‌شوند.

خراب شدن شیر اطمینان

پکیج باید بصورت اتوماتیک هواگیری شود. معمولا هوای اضافی در پکیج از طریق شیر اطمینان تخلیه می‌شود. اگر این شیر خراب باشد باعث می‌شود که در مسیر هوا باشد و این هوا هم به رادیاتورها منتقل شود و هم ایجاد صدا بکند.

لوله کشی نامناسب رادیاتورها

به عقیده بسیاری از کارشناسان و تعمیرکنندگان حرفه ای پکیج علت اصلی صدای تق تق در پکیج استفاده از لوله‌های نامناسب و با قطر بسیار کم در مسیر لوله کشی رادیاتورها و یا گرمایشی ساختمان است.

وقتی لوله‌ها خیلی تنگ و باریک انتخاب شوند و یا مسیر لوله کشی درست نباشد باعث میشود فشار به پکیج وارد شود. در ضمن لوله‌ها امکان انبساط و انقباض هم ندارند و تولید صدا می‌کنند. اتفاقا این صدا اغلب به شکل تق تق بوده و به نظر می‌رسد از پکیج باشد در حالی که ریشه در لوله کشی گرمایش دارد.

برای تعمیر این حالت باید لوله‌ها را با استفاده از عایق و یا نمد به صورت لرزه گیر مهار کنید تا صدا از بین برود و یا میزان حرارت رادیاتورها را کمی کمتر کنید تا احتمالا موثر واقع شود.

خراب بودن پمپ پکیج

این مشکل اغلب با صدایی مانند صدای ضربه ای همراه است. ولی وقتی پمپ هنوز خوب کار می‌کند و تازه در شرف خراب شدن و یا ضعیف شدن است ممکن است صدا به صورت یک صدای خفیف تق مانند به گوش برسد.

علت صدای شرشر آب در پکیج ایران رادیاتور چیست؟

شنیده شدن صدای شر شر اب از پکیج و رادیاتور از دیگر مشکلاتی است که در همه پکیج‌ها از جمله بوتان و ایران رادیاتور دیده می‌شود. علت اصلی این مشل وجود هوا داخل رادیاتور‌ها است. به این منظور باید هواگیری شود. برای هواگیری طبق مراحل زیر پیش بروید.

  • روشن کنید و تنظیمات پنل را بر روی حالت زمستانه قرار دهید.
  • پایین پکیج را باز کنید تا فشار زیاد و نهایتا ۲ بار شود.
  • شیر خروجی و ورودی تمام رادیاتور‌ها باز باشد.
  • برای اطمینان از اینکه تمام قسمتهای شوفاژها به طور یکنواخت گمشده باشد باید تمام شوفاژ را به طور جداگانه بررسی کنید و از عدم وجود لکه خنکی در هر یک از بخش‌های آن مطمئن شوید همچنین هیچ صدای غیر معمولی از شوفاژها به گوش نرسد.
  • برای هواگیری پکیج از نزدیکترین شوفاژ به شیر تغذیه کار را شروع کنید و تا آخرین شوفاژ پیش روید.
  • دقت داشته باشید در حین هواگیری احتمال دارد که همزمان با هوا آب نیز با فشار از رادیاتور خارج گردد و محیط اطراف را خیس کند. لذا باید برای جلوگیری از این امر پیچ را با سرعت باز نکنید و به وسیله حوله و ظرف مانع از خیس شدن اطراف شوید.
  • لازم است بدانید که در ابتدا خروجی هوا و آب با فشار و همراه با صدا می‌باشد، از این رو هواگیری را تا زمانی که خروج آب صورت جریان یکنواخت و بدون فشار باشد ادامه دهید. سپس پیچ پروانه ای شکل را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و سراغ رادیاتور بعدی بروید.
  • بعد از اینکه تمام هوای داخل رادیاتور‌ها تخلیه شود فشار پکیج افت پیدا می‌کند حالا با باز کردن شیر زیر پکیج مجددا فشار را تا ۲ بار برسانید اگر هواگیری درست انجام شده باشد می‌توانید رادیاتورها را به آرامی روشن کنید تا فضای اطراف را گرم کنند.

سخن آخر

امیدوارم مقاله حاضر مفید بوده و در کاهش صدای پکیج کارآمد باشد. در کارگشا علاوه بر اینکه با ثبت سفارش تعمیر پکیج به بهترین شرکت‌های فعال در این زمینه دسترسی دارید. برای برآورد هزینه انجام خدمات ساختمانی به بخش «مبلغ حقوق و دستمزد» در سایت کارگشا مراجعه کنید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا