مقالات کارگشا

فونداسیون ساختمان اسکلت فلزی، نکات اجرایی بیس پلیت ها

پی ساختمان های فولادی با اندکی تفاوت نسبت به ساختمان های بتنی اجرا می گردد. تمامی نکات اجرایی آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی برای عموم فونداسیون های بتن آرمه یکسان است. تنها در ساختمان های فولادی به جای میلگرد ریشه ستون ها، صفحه ستون و بولت نصب می شود.

فونداسیون سازه های فلزی

صفحه ستون (بیس پلیت) در ساختمان های فولادی

در فونداسیون ساختمان فولادی از نقطه مرکز ستون ها (آکس ستون ها) که قبل یا بعد از بتن مگر میخ کوبی شده اند برای نصب صفحه ستون ها (B.P) استفاده می شود.

هنگامی که بیس پلیت ها برش خورده و سوراخ می شوند، ایجاد یک سوراخ در وسط صفحه ضروری است.

البته لازم به توضیح است که مطابق مبحث 10 مقررات ملی، برش ورق هایی که در ساختن قطعات فولادی مصرف می گردد باید توسط دستگاه برش شعله ریلی انجام گیرد.

برای ورق هایی با ضخامت مساوی یا کمتر از 12 میلیمتر، برش توسط دستگاه گیوتین مجاز است.

در این حالت لبه ها باید کاملاً یکنواخت و خالی از ناهمواری های بیش از 3 میلیمتر باشند.
ناهمواری ها و زخم هایی بیشتر از 3 میلیمتر را باید با سنگ زدن هموار نمود.
سوراخ های نهایی بیس پلیت ها باید توسط مته دیوار انجام بپذیرد. برای سوراخ با قطر زیاد می توان ابتدا سوراخ با قطر کوچکتر توسط دستگاه منگنه ایجاد نمود و سپس با مته سوراخ را به قطر دلخواه رساند.

فونداسیون سازه های فلزی

پیشنهادی: ساختار شکست کار تجهیز کارگاه

ایجاد یک سوراخ در وسط صفحه ستون ها به دلایل زیر ضروری است:

  1. هنگام نصب، مرکز بیس پلیت ها در امتداد شاقولی نشانه های مرکز ستون ها که از قبل روی بتن مگر نشانه گذاری شده قرار می گیرند. این عمل توسط یک شاقول و نیز خط کشی صفحات بیس پلیت صورت می پذیرد.
  2. هنگام باز کردن و نصب مجدد صفحات بیس پلیت پس از بتن ریزی فونداسیون جهت پخش گروت در زیر صفحه ستون و اطمینان حاصل شدن از عدم فضای خالی گروت، از سوراخ وسط صفحه ستون بیرون زده و نصاب از پر بودن زیر صفحه ستون اطمینان حاصل می نماید.
  3. در ساختمان هایی با اسکلت فولادی پس از انجام عملیات آرماتوربندی پی و کنترل نقشه های مربوطه به میلگردها (جزئیات اجرایی فونداسیون) نوبت به نصب صفحه ستون می رسد. برای این کار ابتدا تمام محورهای طولی و عرضی نقشه (پلان آکس بندی) توسط ریسمان بنایی، ریسمان کشی می شود.این عمل با استفاده از میخ های کمکی در محیط بیرونی و یا نشانه های مرکز ستون های محیطی پی صورت می پذیرد.

فونداسیون در سازه های فلزی

پس از این مرحله طبق نقشه صفحه ستون ها، با توجه به ابعاد و تعداد سوراخ بیس پلیت ها، در جای خود قرار گرفته و با مداد قرمز خط کشی می شوند، سپس با توجه به میخ نشانه مرکز ستون ها در کف فونداسیون، سوراخ وسط بیس پلیت و محل تقاطع خطوط افقی و عمودی ایجاد شده (پلان آکس بندی) صفحه ستون در جای دقیق خود قرار می گیرد.

خط کشی های روی بیس پلیت ها با ریسمان محور ستون ها منطبق می شوند و با یک شاقول کوچک مجدداً میخ نشانه مرکز ستون ها با محل تقاطع خطوط روی بیس پلیت و محل تقاطع ریسمان ها کنترل می شود. این مرحله برای تمام صفحه ستون ها اجرا خواهد شد.

نصب بیس پلیت

سپس نوبت به نصب بیس پلیت ها می رسد. هنگامی که صفحه ستون ها در جای دقیق خود قرار می گیرند و کنترل می شوند، در بعضی از آنها سوراخ های محل عبور بولت ها با میلگردهای شبکه بالای فونداسیون تداخل پیدا می کنند، که باید با جابجا کردن میلگردها و تثبیت آنها در یک طرف سوراخ بیس پلیت ها، اجازه عبور قسمت دنده شده بولت را از سوراخ پانچ شده صفحه ستون ها را داد.

این عمل برای سوراخ وسط بیس پلیت نیز صدق می کند. (اینکه باید بولتها را از سوراخ صفحه ستون ها عبور داده و با مهره آنها را در جای خود تثبیت نمود.)
بولت ها یکی یکی و با دقت، بدون اینکه صفحه ستون قرار گرفته بر روی شبکه بالای آرماتورها از محل قرارگیری خود جابجا شود، از سوراخ های بیس پلیت ها عبور داده و مهره های آنها را تا آخر می بندند و با آچار محکم می کنند. بولت ها هنگام عبور از سوراخ بیس پلیت ها باید به صورت عمود بر صفحه ستون باشند.فونداسیون سازه های فلزی

هنگام باز کردن صفحه ستون ها قسمت دنده شده بولت ها که از سطح بیس پلیت ها بیرون زده شده است، نیز به صفحه ستون ها عمود نخواهد بود.

 لذا هنگام بادگیری به جداره سوراخها گیر کرده و صفحه ها به سمت بالا حرکت نمی کنند یا به سختی از بولتها جدا می شوند و یا با ضربه زدن به قسمت بیرون از بیس پلیتها (قسمت رزوه شده) اقدام به جداسازی صفحه ستون ها از بولت ها می نمایند که انجام چنین کارهایی از استقامت بولت کاسته و قسمت بیرون از بتن بولت ها در معرض شکسته شدن و له شدن آنها قرار دارند، لذا جهت جلوگیری از چنین پدیده ای، قبل از بستن مهره ها، ابتدا از یک واشر به قطر حداقل 2 سانتیمتر بیشتر از قطر سوراخ استفاده نموده و از استفاده مهره های شل خودداری نمایید و نیز هنگام نصب بولت ها قسمت دنده شده آنها باید کنترل شده و از مصرف بولت های با دنده لاغرتر از استاندارد خودداری نمود.

 لازم به ذکر است، واشرهای مذکور را قبل از بتن ریزی، هنگامی که مهره بولتها بسته و در جای خود محکم می شوند، باید استفاده کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا