مقالات کارگشا

ایجاد و حذف صفحات و خطوط مرجع در ETABS 2016

صفحات و خطوط مرجع، نقشی در مدل و تحلیل سازه ندارند و تنها ابزاری کمکی جهت ترسیم و مدلسازی سریعتر سازه هستند. با استفاده از این ابزارها می‌توانید در مکان‌هایی مشخص گیره موس ایجاد نمایید تا در هنگام ترسیم راحت‌تر بتوانید این کار را انجام دهید.

معمولا مدلسازی بخش‌های از سازه از جمله ستون‌هایی که برای آنها خط شبکه در نظر گرفته نشده است، نیاز به مختصات دقیقی جهت ترسیم آنها دارد. با استفاده از خطوط مرجع می‌توان یک گیره موس مناسب برای ترسیم آنها در نظر گرفت. همچنین برای ترسیم نیم طبقه‌های یک سازه نیز می‌توان، به جای تعریف یک طبقه برای آنها، از صفحات مرجع استفاده نمود.

در این حالت اجزای مدلسازی شده در دو طبقه متفاوت مدلسازی نشده و امکان مدلسازی نیم طبقه راحت‌تر صورت می‌گیرد. با استفاده از مسیر

 Edit menu > Edit Stories and Grid Systems و کلیک بر روی دکمه Modify/Show Grid System می‌توانید به اطلاعات مربوط به خطوط شبکه تعریف شده، دسترسی پیدا نمایید. در پنجره جدید باز شده و در بخش Click to Modify/Show می‌توانید به اطلاعات مربوط به خطوط شبکه با کلیک بر روی Reference Points و برای دسترسی به اطلاعات صفحات مرجع روی Reference Planes کلیک نمایید. طبق راهنمای برنامه این خطوط تنها برای کمک به ترسیم راحت‌تر هستند:

The main purpose of those planes is to provide a horizontal plane/line that can be used to snap to when drawing objects in elevation views.

در ترسیم خطوط مرجع در واقع کاربر یک نقطه را در پلان مشخص نموده و خطی در جهت قائم (در امتداد محور Z سراسری) ایجاد شده و یک خط مرجع در امتداد آن ایجاد می‌شود. با کلیک بر روی هر یک می‌توانید مختصات محل قرار گیری این خطوط و صفحات را وارد نمایید.

روش دیگر دسترسی به اطلاعات خطوط شبکه استفاده از مسیر File menu > New Model و در پنجره New Model Quick Templates روی گزینه

Custom Grid Spacing کلیک نمایید. سپس بر روی Edit Grid Data کلیک نموده تا پنجره Grid System Data ظاهر شود. حال بر روی

Modify/Show Reference Points کلیک نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا