مقالات کارگشا

ساختار شکست کار تجهیز کارگاه

تجهیز کارگاه  شامل چه ساختمان هایی است؟

طراح پروژه و یا دفتر فنی مستقر در کارگاه، با توجه به در نظر گرفتن محل احداث بنای اصلی پروژه و همچنین راه های عبوری و دسترسی ها و ورودی ها، اقدام به چیدمان تجهیزات مورد نیاز از جمله:

  • بخش مدیریت و مهندسی شامل دفتر فنی، کنترل پروژه و …
  • بخش اداری مالی
  • انبار و ایمنی
  • کارگاه آهنگری، نجاری، پیش ساخته، ساخت بتن و …
  • پارکینگ، تعمیرگاه و واحد ماشین آلات
  • خوابگاه های کارگری
  • سرویس‌های بهداشتی
  • غذاخوری و رستوران
  • محل منابع آب و برق و گاز و …  می نماید.

به طور مثال :

ساختمان پشتیبانی: ساختمان های سر پوشیده ای مانند: کارگاه های نجاری، آهنگری، تأسیساتی، آرماتوربندی، ساخت قطعات پیش ساخته و آزمایشگاه است، که در زمان اجرا بکار گرفته می شوند.

ساختمان عمومی :ساختمان هایی مانند نمازخانه، دفتر کار، مهمانسرا، غذاخوری، فضاهای ورزشی و … که جهت استفاده کارکنان کارگاه ساخته می شوند.

محوطه سازی ساختمان: عبارت است از انجام کارهایی مانند: خیابان کشی، گردآوری روان آب ها و پساب ها، ساخت آبراهه های آبرسانی برای مهار سیلاب و حفاظت کارگاه ، انبارهای روباز برای مصالح و ماشین آلات، پارکینگ، مخازن آب و گازوئیل، فضای سبز، روشنایی محوطه، تجهیزات ایمنی و حفاظتی و دیوارکشی یا فنس کشی.

ورودی کارگاه : محل یا محل هایی از کارگاه است که در آن آب، برق، گاز و مخابرات مورد نیاز اجرای طرح، توسط کارفرما تأمین و تحویل پیمانکار می شود.

برچیدن کارگاه: پس از پایان اجرای طرح، تأسیسات و ساختمانهای کارگاه، کاربرد خود را از دست داده و بنابراین باید برچیده شوند. به این معنی که مصالح، تجهیزات، ماشین آلات و دیگر ابزار پیمانکار و همچنین همه پسماندها از کارگاه بیرون برده می شود و پس از پاکسازی به کاربری نخستین بازگردانده شده و به کارفرما واگذار می گردند. چنانچه کارفرما مایل باشد، می تواند ساختمانهای کارگاه را برای کاربردهای اداری، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی به بهره بردار واگذار کند.

(بازیافت RECYCLE): بازیافت به معنی بازچرخانی و بازپس گردانی مواد و مصالح به چرخه تولید و مصرف است. بازیافت در کارگاه، مربوط به مجموعه ای از کارها است که که در آن پسماند منابع و مصالحِ بکار رفته در فرآیند تولید یا مصرف کاربردپذیر شده یا دست کم آنها را به گونه ای در آورده که در سایر فرآیندهای تولید یا بهره برداری بتواند بکار گرفته شود. در این مورد رعایت الزامات حداقل های HSE ضروری است.

تجهیز کارگاه

تجهیز کارگاه به طور کلی با توجه به اطلاعات زیر قابل طراحی است:

  1. موضوع پروژه: به عنوان مثال اگر موضوع پروژه یک ساختمان مسکونی پنج طبقه باشد یا یک برج چندین طبقه و یا حتی یک پروژه انبوه سازی قطعا نیاز به تجهیز کارگاه متفاوتی خواهد داشت.
  2. منابع مورد نیاز پروژه: نظر به موضوع پروژه، نوع تجهیز کارگاه، چیدمان فضاها، ماشین آلات مورد نیاز و عوامل دیگر موثر در تجهیز کارگاه متفاوت خواهد بود.
  3. برنامه اجرائی پروژه: برنامه اجرائی پروژه، برنامه ای است که مدت زمان اجرای یک پروژه را به همراه زمان های مورد نظر برای تجهیز بیشتر و کامل تر کارگاه مشخص می‌کند که در چه زمانی از پروژه به چه منابعی نیاز است و با دقت در این مهم می‌توان تجهیز کارگاهی را که انجام عملیات اجرایی در آن به صورت مستمر است و در بازه های زمانی مختلف نیاز به مصالح و تجهیرات متنوعی برای ادامه روند اجرایی پروژه دارد را طراحی و پیش بینی نمود.
  4. منطقه جغرافیایی پروژه: تجهیز کارگاه در مناطق مختلف آب و هوایی (به عنوان مثال مناطق گرمسیر، سردسیر، مرطوب و یا خشک) متفاوت بوده و بایستی مورد توجه قرار گیرد و تجهیز کارگاه مناسب با آن شرایط اقلیمی صورت پذیرد.

پیشنهادی: دیوار چینی با بلوک

ساختار شکست تجهیز کارگاه یک پروژه عمرانی

ساختار شکست کار

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا