محوطه

طراحی فضای سبز ویلا چه اصول و استانداردهایی دارد + نحوه اجرا

برخلاف فضاهای شهری که خبری از فضای سبز آن‌چنانی در داخل خانه‌ها و واحد‌های مسکونی نیست در مناطق خارج از شهر که بسیاری به ساخت ویلاها در متراژ‌های زیاد روی می‌آورند، فضای سبز یکی از مهم‌ترین المان‌های طراحی و ساخت ویلا به شمار می‌رود. به منظور اینکه همخوانی میان ویلا و فضای سبز و اقلیم منطقه برقرار شود باید از یک سری اصول و استاندارد پیروی کرد. در این مطلب از ویکی ‌ساختمون هم قصد داریم که به بررسی اصول و استاندارد‌های طراحی فضای سبز ویلا بپردازیم.

اصول طراحی فضای سبز ویلا

درست است که اگر هم هیچ گونه آگاهی یا دانش فنی خاصی در مورد اصول و استانداردهای محوطه سازی ساختمان و فضای سبز نداشته باشید خواهید توانست با کاشتن چند درخت، گل و قرار دادن چند تکه سنگ در دل زمین تا حدودی حیاط ویلای خود را سر و سامان دهید اما قطع به یقین آن کیفیت و زیبایی ممکن را نخواهد داشت. اگر در طلب یک طراحی بی عیب و نقص از فضای سبز برای ویلای خود هستید پس باید حتماً آشنایی مختصری با اصول آن داشته باشید که در ادامه به مهم‌ترین این اصول اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: معماری منظر چیست ؟  تاریخچه، اصول و شاخه ها

اصل اول: وحدت

از ابتدایی‌ترین اصول طراحی فضای سبز در ویلاها وحدت است. چشم انداز ویلای شما باید نمایانگر سبک و معماری خانه باشد که در آن قسمت‌های مختلف فضای سبز ویلا و حیاط شما به طور کلی دلپذیر و چشم نواز با یکدیگر ترکیب می‌شوند. وحدت در فضا سبز نشانگری از تکرار و ثبات یک طرح است. تکرار عناصری مانند گیاهان و وسایل تزئینی در فضای سبز موجب ایجاد وحدت در طراحی شما می‌شود از طرفی هم قرار دادن عناصر مختلف در یک فضای سبز در کنار یکدیگر برای ایجاد یک واحد یا مضمون مشترک به شکل گیری وحدت می‌انجامد.

اصول طراحی فضای سبز ویلا

اصل دوم: تعادل

تعادل صرفاً برابر با احساس برابری است. به طور کلی در طراحی فضای سبز ویلا دو نوع تعادل متقارن و نامتقارن وجود دارد. در تعادل متقارن، دو طرف چشم اندازی از فضای سبز یکسان هستند در حالی که در تعادل نامتقارن، ترکیب چشم انداز فضای سبز با استفاده از عناصر و اشیاء مختلف متعادل می‌شود.

مطلب پیشنهادی: فضای سبز چیست؟ ۷ دلیل اساسی ایجاد فضای سبز و انواع آن

اصل سوم: کنتراست و هارمونی

اصول کنتراست طراحی فضای سبز ویلا به برجسته کردن عناصر خاص در طراحی شما کمک می‌کند، در حالی که اصل هارمونی به عناصر موجود در یک چشم انداز فضای سبز ویلا کمک می‌کند تا یکپارچه به نظر برسند. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز ویلا، عناصر متضاد وقتی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: محوطه سازی : تمام اصول، مصالح و روش اجرای آن + معرفی متخصصین ماهر

اصل چهارم: رنگ

رنگ می‌تواند ابعاد زندگی واقعی را به فضای سبز ویلای شما انتقال دهد. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز ویلا باید دقت داشت که رنگ‌های گرم به سمت شما در حال حرکت هستند در حالی که رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز به ظاهر از شما دور می‌شوند.

اصل پنجم: گذر

گذر، از اصول مهم در طراحی فضاهای سبز در ویلا‌ها به شمار می‌رود. گذر در واقع فقط یک تغییر تدریجی است. گذر در یک طرح از فضای سبز با تغییر تدریجی اندازه گیاه یا شدت رنگ نشان داده می‌شود. علاوه بر این، گذر را می‌توان در بافت، شکل شاخ و برگ و اندازه عناصر مختلف پیاده کرد.

مراحل طراحی فضای سبز در ویلا

مراحل طراحی فضای سبز در ویلا

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، طراحی فضاهای سبز در ویلاها طی یک سری مراحل خاص صورت می‌گیرد که در ادامه مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

اقدامات اولیه

بررسی زمین از جوانب مختلف، توجه به شرایط آب و هوایی، عناصر موجود در زمین، سلیقه کاربران و بازه سنی آن‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که قبل از طراحی و ایده پردازی باید همه آن‌ها را مشخص کرد. اول از همه چیز باید زمین را از جوانب مختلف مانند ابعاد و شکل بررسی کرد. به دست آوردن نقشه کلی زمین و اطلاعات دقیق از پستی و ناهمواری‌های زمین یک دید کلی به شما خواهد داد و به واسطه همین دید خواهید توانست ایده‌های خود را پیاده کنید. موضوع دیگری که در بررسی زمین باید مورد توجه قرار داد اقلیم منطقه است. به بیانی ساده‌تر منظور از اقلیم منطقه در واقع جهت تابش و شدت نور خورشید، میزان و جهت وزن باد و تغییرات دمایی شبانه‌روز منطقه مورد نظر است.

از آنجایی که در بیشتر پروژه‌های طراحی فضای سبز ویلا همیشه از قبل یک سازه مسکونی در زمین وجود دارد پس باید زمین را از دید سازه نیز بررسی کنید. به این صورت که باید مشخص کنید که تمامی پنجره‌های به چه قسمت‌هایی از فضای سبز مورد نظر نشانه رفته‌اند. از طرفی هم تمامی عناصر خوب یا بد موجود در زمین را باید مشخص کرد.

تهیه نقشه و طرح اولیه

بعد از بررسی زمین و در نظر گرفتن فاکتورهایی که به آن‌ها اشاره شد، طراح با استفاده از نقشه دقیق زمین اقدام به طراحی یک طرح اولیه از فضای سبز ویلا می‌کند. در این طرح و نقشه باید اصول مهم طراحی فضای سبز ویلا از جمله راه‌های دسترسی و پراکندگی گل‌ها و گیاهان و نوع فضای سبز مورد استفاده پیاده شود. طراح در طرح اولیه خود باید حدالامکان نوع گیاهان و گل‌های مورد استفاده را نیز مشخص کند تا بعدها در اثر چینش نادرست آن‌ها نقصی در پروژه ایجاد نشود. در انتخاب گیاهان باید با توجه به اطلاعاتی که از قبل در خصوص شرایط آب و هوایی منطقه گردآوری شده است اقدام کرد. چینش گیاهان به ویژه آن‌هایی که سایه‌دار هستند نیز مهم است و عدم دقت در آن می‌تواند در رشد فضای سبز در سایر بخش‌ها اختلال ایجاد کند.

مراحل طراحی فضای سبز در ویلا

هزینه و زمان

برآورد هزینه و زمان در طراحی فضای سبز ویلا باید به طور دقیق و بر اساس طرح اولیه ارائه شده توسط طراح صورت گیرد. در برآورد هزینه تمامی مصالح و گیاهان مورد استفاده باید لحاظ شوند. ناگفته نماند که بودجه گذاری کاربر تأثیر زیادی در طرح نهایی فضای سبز ویلا خواهد داشت. کاربرد بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارد متعاقباً می‌تواند تغییراتی را در فضای سبز ایجاد کند.

شروع فرآیند ساخت

بعد از همه این اقدامات و توافق در مورد طرح نهایی فضای سبز بر اساس فاکتورهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، فرآیند ساخت فضای سبز آغاز می‌شود. در صورتی که زمین مورد نظر صاف و یکنواخت باشد، شاید لازم باشد که ناهمواری‌هایی را به طریق مصنوعی در آن ایجاد کرد. نورپردازی محیط هم از عملیات‌های نهایی ساخت فضای سبز است که در اجرای آن باید اصول ایمنی و امنیتی را مد نظر قرار داد.

ایده‌هایی در طراحی فضای سبز ویلا

در طراحی فضای سبز می‌توانید نظرات خود را به طراح گوشزد کنید. به خاطر بسپارید که این شما هستید که از فضای سبز ساخته شده استفاده خواهید کرد پس حتماً طبق سلیقه خود به پیش بروید. در ادامه ایده‌هایی کاربردی برای داشتن یک فضای هر چه بهتر آورده شده است.

استفاده از آلاچیق

تزئینات ساختمان جزیی جدانشدنی از طراحی به منظور زیباتر شدن فضا هستند. فرقی نمی‌کند فضای سبز ویلا در چه اندازه و ابعادی باشد، مسلماً وجود یک سرپناه به نام آلاچیق برای در امان ماندن از گزند با آفتاب و باد و باران بسیار ضروری است. در ساخت آلاچیق خود را به اندازه یا مصالح خاصی محدود نکنید.

استفاده از پل

ایده دیگری نیز که به برجسته‌سازی فضای سبز ویلا بسیار کمک خواهد کرد استفاده از یک پل هر چند کوچک در مسیر رفت‌وآمد افراد است. در زیر ایده‌هایی در این خصوص ارائه شده است.

 

مسیرهای رفت و آمد

در طراحی مسیر عبور افراد سعی کنید کمی متنوع‌تر عمل کنید. از مصالح مختلفی همچون چوب و سنگ می‌توانید استفاده کنید. پیچ و خم دادن به مسیر البته در حد متعادل نیز به خاص‌تر سازی فضای سبز ویلا کمک می‌کند.

 

استفاده از حوضچه و نهرهای مصنوعی

استفاده از جریان آب در هر مقیاسی که باشدحتی به شیوه مصنوعی که کار چندان سخت و هزینه بری نیز نخواهد بود، می‌تواند تمامی فضای سبز ویلا را تحت تأثیر قرار دهد و حس خوشایندی آن را بسیار بهبود بخشید. در زیر ایده‌هایی در این خصوص آورده شده است.

سخن آخر

فضای سبز در ویلاها بیشتر از هر جای دیگری به چشم می‌آیند. دستیابی به یک فضای خوب مطابق با نیازهای کاربران به یک سری فاکتورها و اصول وابسته است که تنها با پیروی از آن‌ها است که می‌توان این مهم را امکان بخشید. از طرفی هم طراحی فضای سبز و همچنین نماکاری ساختمان متناسب با فضا در ویلا به روش اصولی از چند مرحله استاندارد پیروی می‌کند که پیگیری آن‌ها کیفیت نهایی کار بنا بر سلیقه کاربر را تضمین می‌کنند.

منبع
landscapingnetworkierekprofessional-gardening
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا